Welke bank kunnen jullie aanraden?

Hoi David,...

Mooie uitleg vooral over dat rekening niet betalen. Ik heb er nog 1 liggen die ik weiger te betalen, Door een misverstand bij het bedrijf etc....
Als ik daarmee heel mij credit history op het spel zet dan is het denk ik slim om toch maar te betalen. ff bukken and take it in the A

Anyway....
Het is appart ik heb geen credit history en heb gewoon zonder enig probleem een CC gekregen bij Westpac dat nadat ik pas 4 maanden in ozzie was.
Ook zonder problemen een lening gekregen en van een ander een pre-aproval??? Ik hoor die vent nog mompelen... ""vreemd ik kan geen credit history vinden.""   :grin: Helaas vedien ik geen 100grant maar iets van 38 dus daar zou het niet aan liggen :p
Wel had ik itijdens me aanvraag voor een CC  een flinke spaar rekening ook bij het lening aanvragen staat/stond er genoeg op mijn rekening om de lening in 1 maal af te kunnen betalen. Wellicht heeft dat mee gewogen??  :dunno:

Als ik bij Woolworths boodschappen doe neem ik geregeld extra cash op nog nooit wat extra hoeven betalen. Als ik bij een vreemde ATM geld opneem moet ik $2 betalen staat altijd netjes vermeld op mijn statement... En dan op het verkeerde knopje drukken zodat er alleen een saldo info papiertje uit komt rollen :wall: Voor 1 keer vreemd ATM-en was ik dus $4 kwijt @#@!$%^ :wall:  :grin:

cheers

[quote author=David link=topic=6252.msg79259#msg79259 date=1169174296]
Cash-Out bij de supermarkt is net als pinnen bij de ATM van een 'andere bank'. Dit is niet gratis, en moet je dus voor betalen. Dit kost geloof ik 2 of 2.50 dollar per keer. Ik doe hier dus nooit aan mee, want loopt in de loop van tijd aardig op.
[/quote]

Cash-out is toch extra geld opnemen bij het boodschappen doen?
Als ik bij een winkel een pin betaling van een x bedrag doe, hoe weet de bank dan dat een deel van dit bedrag 'cash out' is?
Keb er nog nooit van gehoord en het lijkt me sterk dat de bank ziet dan die pin betalling van $100 voor $50 een cash-out was en dus mij een extra $2.50 gaat rekenen.
Onlangs nog voor $254 een paar appels gekocht  :) 

Hi,
Ik zit bij de HSBC (Online savings account) en maak bijna altijd gebruik van de cash-out van de supermarkt. En de HSBC rekent daar niks voor, het bedrag dat wordt afgeschreven van de rekening is het bedrag aan boodschappen plus het bedrag aan cash out. Geen kosten.  :up:
Cheers,
ak

[quote author=Jack link=topic=6252.msg79651#msg79651 date=1169541133]
Heeft HSBC ook een website.
[/quote]

Kom op Jack, je kunt er toch zelf wel www. voorzetten en .com.au erachter. Zo moeilijk is dat niet. Anders is er altijd google nog. Een beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd!

Ik heb al een paar jaar een internet rekening bij ING Direct. Tot voor kort gaven ze van alle banken in Oz de hoogste rente op direct opvraagbare tegoeden zonder kosten in rekening te brengen. Was echt iets nieuws. Maar tegenwoordig zijn er een aantal banken die dezelfde mogelijkheid bieden en dan soms 0.1 % (momenteel 6.1%) meer rente geven dan ING. Dus kijk eerst of je eigen bank ook zo'n faciliteit heeft. National Australia Bank bijv. heeft dat nu en het is uiteraard nog makkelijker bij je eigen bank tussen twee rekeningen geld heen en weer te sturen dan tussen je bank en ING (hoewel dat zeer vlot gaat).

De web site voor ING direct is: http://www.ingdirect.com.au

Ik was er altijd van overtuigd dat cash out hetzelfde was als pinnen bij een 'vreemde' automaat. Dit was mij jaren geleden namelijk ooit verteld door iemand. Dus misschien dat dit iets is dat vroeger gold (of nog steeds?) bij de CBA. Ik heb het om die reden altijd gemeden, wat nooit zo moeilijk was omdat de CBA overal atm's heeft.
Het is goed om te horen dat er dus banken zijn die dit niet in rekening brengen. Ik zou eens moeten uitzoeken hoe dit op het moment zit bij CBA, dat zou wel handig zijn  :cool:

En wat een bad credit rating betreft: $100 niet binnen 60 dagen betalen mag zo op je credit file genoteerd worden, het laten verwijderen kan een heel karwij zijn.
En financiele instanties werken volgens een star systeem gebaseerd op je credit file, en voor sommigen geldt: geen file aanwezig? -> reject. Default aanwezig? -> reject. Meer dan 7 aanvragen voor krediet dat jaar? -> reject.

Ik heb tijdens mijn werk bij Baycorp mensen langs zien komen, die eigen huis/eigen auto in volledig bezit hadden, goed inkomen, spaarcenten zat, en door Myer afgewezen werden voor een 'store card', omdat ze geen credit file hadden. Die mensen snapten er helemaal niks van, waren als trouwe klant zwaar beledigd, en zworen nooit meer iets bij Myer te kopen. Ze kunnen klagen bij Myer (wat waarschijnlijk via GE Money gaat) wat ze willen, maar die zegt: dat zijn onze richtlijnen, daar kunnen we niks aan doen.
En aan de andere kant: bedrijven willen verdienen aan de creditcard, en zitten niet te wachten op mensen met voldoende spaarcenten die een creditcard slechts als betaalmiddel gebruiken, en alle leningen afbetalen voordat er rente overheen gaat. Ze willen klanten die zichzelf in de schulden steken, DAAR verdienen ze pas aan :)

Wat dat betreft kan het dus handig zijn om (zoals Bear) via je eigen bank een creditcard aan te vragen, want daar kunnen ze in je (spaar)rekening kijken hoe je financieen erbij zitten.

Ik zal hier ook even mijn bijdrage aan geven.
Zoals velen al hebben gezegd kan je goed terecht bij de Westpac bank. Ze hebben veel kantoren. Ze hebben weinig kosten. De maandelijkse kosten bedragen $5,=. Je kan er ook voor kiezen om op je betaalrekening een bedrag van $2500,= te zetten. Als je dit bedrag constant op je rekening laat staan hoef je die $5,= niet te betalen.

Het addertje onder het gras is echter natuurlijk dat je over $ 2500,= meer rente kan vangen dan dat je per jaar $ 60,= moet neerleggen. Je moet het maar zo zien, in Nederland betaal je (tenminste bij de Fortis Bank) jaarlijks een bedrag aan kosten voor je europas en voor eventueel je credit card. Hier hoef je dat in principe niet te betalen. Over de Virgin Credit card die ik heb betaal je geen kosten en krijg je leuke kortingen in veel winkels, attracties enz.. Ik heb kort geleden een boekje gekregen met "Mates Rates" en daar stond een lijst in van alle bedrijven die kortingen bieden voor Virgin Credit Card holders.

Verder kan je een westpac bankrekening openen terwijl je nog in Nederland bent. Je krijgt dan afhankelijk van waar je je wilt vestigen in Australie een bankrekening en een kantoor toegewezen.

Als je dan in Australie aankomt (Hmm, voor Jack is dat al over een paar dagen, veel succes man, maar het is wel nuttige info voor anderen) dan ga je langs het kantoor om je te identificeren. Een week later kun je dan of je pas ophalen bij het kantoor, of ze sturen het op naar je (tijdelijk mag ook) adres. Een pincode komt meestal een dag of 2 daarna.

Verder is het bij de Westpac bank gratis om geld over te boeken van je spaarrekening naar je betaalrekening, mits je dat via online banking doet. Dit online banking kan je ook al vanuit Nederland opvragen.

Ik ben al zo'n tien jaar bij de National Australia Bank en herken het verhaal van Hawk.... De grote banken (WestPac, ANZ, NAB, Commonwealth) verschillen wat dat betreft niet zo veel van elkaar (ze houden mekaar angstvallig in de gaten.....  :evil:)
"IJzeren" saldo en dan geen kosten (maar ja vergelijk een besparing van $ 60 kosten met een opbrengst van 6% over $2500 = $150 minus tax (zeg 30%)....).
Gratis heen en weer schuiven van saldi tussen spaar en cheque account is ook bij alle grote banken.

Het belangrijkste is dat je je contant geld opnames doet via "extra cash" bij gewone transacties , bijv. in de supermarkt en bij het tanken van bezine. Daar zit de besparing....

Ik heb een rekening bij de HSBC, vooral omdat zij een van de weinige zijn met extra beveiliging bij internetbankieren DMV een code apparaatje. De rest heeft gewoon een simpel password wat wel heeeeel erg  fraudegevoelig is.....

Daarnaast is het ook een prima bank, verzekeringen doen ze ook en da's weer handig, ze hebben je gegevens als en je krijgt wat extra korting omdat je al klant bent.

Hoe zit het met pinnen Red. Pin je bij de HSBC (niet zoveel kantoren) of cashout bij de supermarkt of euh wat rekenen ze voor een geldopname bij een andere bank?

Ha Red,

ik dacht te hebben gelezen dat de banken in OZ allemaal "bank fees" in rekening brengen. Ik heb even op de site van HSBC zitten kijken en kan daar geen melding van vinden...?
Welke kosten brengen zij bij jou in rekening? (vaste dus, niet dat van vreemde ATM's etc.)

bedankt!

[quote author=hawk link=topic=6252.msg81783#msg81783 date=1171969424]
Hoe zit het met pinnen Red. Pin je bij de HSBC (niet zoveel kantoren) of cashout bij de supermarkt of euh wat rekenen ze voor een geldopname bij een andere bank?
[/quote]
Ik heb een online savings account bij HSBC. Geen monthly fees, geen kosten bij geldopname HSBC geldautomaat, geen kosten bij eftpos (pinnen), en de eerste 5 transacties bij de geldautomaat van andere banken per maand zijn gratis. Superbank wat mij betreft!
ak  :up:

Hm, dat ziet er zeker goed uit AK. Vijf keer gratis pinnen. Ik zal eens moeten kijken in mijn internet banking hoeveel keer ik gemiddeld geld uit de muur haal.

Een van de nadelen van banken met weinig "eigen" ATM's of kantoren is dat je dan cheques per post moet insturen en niet in de ATM kunt deponeren...... (Vandaar waarschijnlijk ook de "gratis" transacties bij vreemde ATM's bij die Chinese bank).

Helaas krijg je in Oz nog steeds veel betalingen van derden per cheque en een handige - dicht bij huis - depot methode is dan wel makkelijk.

Cheques??!! Die vooroorlogse betaalmiddelen waar je al helemaal bang van wordt om het in te vullen? Mijn god.
Nu ben ik hier nog maar ruim 3 maanden maar ik heb nog slechts 1 keer een "money order" in moeten vullen, dat was bij de betaling van mijn "huurborg".

Ik hoop dat het niet vaker hoeft. Nou ja, ik weet nog wel van 11 jaar terug dat ik er een kreeg na het fruitplukken.
Maar Henk, betalingen van derden, moet je dan niet eerder denken aan mensen die voor zich zelf beginnen. Ik denk dat de gemiddelde persoon, een werknemer bijna alleen krijgt betaalt van zijn/haar werkgever. En ik mag toch aannemen dat de meeste werkgevers wel op je bankrekening overmaken. Een fruitboer is wellicht de uitzondering.

Back