Welke creditcard aanvragen?

Het is idd het handigst als je een eigen hebt, maar mocht dat niet lukken kun je het altijd nog via je vader doen. Ben benieuwd wat de banken zeggen.. succes!

Zal het maar meteen mededelen; kom net terug van m'n werk en zag post liggen van de (tegenwoordig) ING-bank... Dacht eerst wat afschriften, maar blijkt een brief te zijn dat m'n (aangevraagde) creditcard goedgekeurd is en binnen 2 weken binnen is ;-) Ben alleen nog benieuwd of het bedrag wat ik met m'n creditcard 'betaal', automatisch geïncasseerd wordt van m'n doorlopende girorekening. Ben namelijk wat topics tegengekomen @ Postbank.nl over het extra aflossen etc...

Anyway, ff uitzoeken nog, wilde alleen ff mededelen dat ik een CC bij de Postbank aanvragen een eitje is, hopelijk gaat ie bevallen, de paar keer dat ik 'm ga gebruiken!

Mooi dat je hem krijgt!

Ik heb besloten dat ik ga overstappen naar de ABM AMRO. Daar kun je met een studentenrekening wereldwijd gratis pinnen (bij rabobank was dat 2 euro per keer), en daar kan ik een CC krijgen bij mijn studentenrekening. Die kan eigenlijk ook iedereen (elke student) krijgen, omdat studenten natuurlijk nog geen vast inkomen hebben, dus daar kunnen ze je niet op afkeuren.

Bij de ABN wordt het aan het eind van de maand automatisch afgeschreven van je rekening.

[quote author=Gwen link=topic=9736.msg132618#msg132618 date=1235082924]
Bij de ABN wordt het aan het eind van de maand automatisch afgeschreven van je rekening.
[/quote]

En dat maakt het geen credit card meer, maar een "Visa" Direct Debit. kan zijn dat hier in Oz. alleen Visa dit type kaart levert en Mastercard niet, maar in NL had ik bij de Rabobank hetzelfde. Alles wat ik via die kaart aanschafte, werd aan het einde van de maand van mijn rekenin gehaald. Bij een credit card moet je zelf actie ondernemen om het geld terug te storten naar de maatschappij....maar wees gerust....je kunt hetzelfde aanschaffen hoor op dezelfde manier met een Direct Debit Card als met een Credit Card

Kan kloppen dat van de rabo.. dat verschilt per soort rekening..
maar gelukkig heb je 't nu voor elkaar! Good luck!!

Ook.. Direct Debit Card dan  :lol: Najaa als die ook gewoon overal in Australie geaccepteerd word is het goed.

Bij de rabobank heb ik nu een studentenrekening. Ik kon daar wel overstappen naar een totaalpakket, maar dan zou ik weer zoveel per kwartaal moeten betalen. Is op zich geen ramp, maar aangezien je bij de ABN een (gratis) studentenpakket hebt waar je wel wereldwijd gratis kunt pinnen, stap ik liever over.

Ik ga vandaag nog even langs de ABN om te vragen hoe ik over moet stappen.. Geen idee namelijk  :?

[quote author=Maluka link=topic=9736.msg132621#msg132621 date=1235090473]
[quote author=Gwen link=topic=9736.msg132618#msg132618 date=1235082924]
[/quote]

En dat maakt het geen credit card meer, maar een "Visa" Direct Debit. ...[/quote]Dat het automatisch afgeschreven wordt, maakt het niet automatisch een direct debit card. Ik kan bij mijn bank ook aangeven dat ze aan het eind van de maand de balans van mijn credit card automatisch aanvullen van mijn gewone (betaal/spaar/savings) rekening, maar het blijft toch echt een credit card. Voorzover ik het begrepen heb, zit het als volgt. Bij een credit card koop je op krediet: de maatschappij schiet het bedrag voor, totaan een bepaald maximum ongeacht of je op dat moment genoeg op je gewone rekening hebt staan om het bedrag af te kunnen lossen, en aan het eind van de maand betaal je het terug. Zo niet, dan betaal je een fikse rente over het verschuldigde bedrag. Bij een direct debit card wordt, zoals de naam al zegt, het bedrag direct door de maatschappij van je gewone rekening afgeschreven, en kun je dus nooit meer uitgeven dan wat je op je gewone rekening hebt staan. Eigenlijk dus hetzelfde als met je gewone pinpas betalen, behalve dat je hem ook kunt gebruiken in situaties waar je niet met pinpas maar wel met credit card kunt betalen, zoals op internet etc.
Maar misschien dat andere banken er weer andere definities op na houden...

Klopt helemaal Hans.

Nog wat aanvullende info, eerste Credit Card was Diners Club, aardig verhaal hoe dat zo is ontstaan. ( waar of niet waar)

America's love affair with the credit card began in 1949, when businessman Frank X. McNamara finished a meal in a New York restaurant and then discovered he had no cash. In those days, gasoline and store charge cards were common, but cash was standard for almost everything else. An embarrassed McNamara called his wife, who rushed over to bail him out. His predicament gave him the idea for Diners Club.

Within a year, some 200 people carried the world's first multi-use credit card. (The Diners Club card was technically a "charge" card, since customers were expected to pay their balances in full each month; when banks issue "credit" cards, customers must pay a monthly minimum but may pay off the balance, plus interest, over time.) For an annual fee of $5, these card holders could charge meals at 27 restaurants in and around New York City. By the end of 1951 more than a million dollars had been charged on the growing number of cards, and the company was soon turning a profit.

Houdt er wel rekening mee dat als je je credit card ergens als garantie geeft ( bv voor hotel reservering of autohuur/eigen risico) het bedrijf een pre-authorisatie op je kaart aanvraagd en dus een deel van je spendeer-ruimte geblokkeerd wordt. Heb je dus een auto gehuurd en een hotelkamer voor een paar nachten geboekt dan kan er dus zomaar $1000 op de kaart geblokkeerd staan en kan je dus niet uitgeven of gebruiken als garantie!. Die blokkade blijft er net zolang opstaan totdat het bedrijf de kaart gebruikt voor het uiteindelijke bedrag of het blokeer termijn na verloop van tijd verloopt of het bedrijf de cc maatschappij verwittigd dat de blokkade niet meer nodig is. Als je dus cash betaald kan dus het bedrag wat op je credit card geblokeerd staat er nog steeds opstaan en kan je, zeker als je veel van dit soort cc boekingen/ cash betalen transacties hebt dus zo aan je maximum zitten ( terwijl je met de kaart NIETS betaald hebt), vergeten mensen nog wel eens.

Vroeger waren Mastercard en Visa card echte credit cards en Amex en Diners charge cards, verschil is dat je bij een charge card het verschuldigde bedrag ten volle aan het einde van de maand moet betalen, een credit card kan je gedeeltelijk afbetalen (minimaal bedrag) Rente op aankopen en zeker op cash opnames is behoorlijk hoog. Een debit Visa card biedt de mogelijkheid zoals Hans al schreef om te betalen direct van je bankrekening EFTPOS/PINPAS terwijl je ook de mogelijkheid hebt de kaart als een credit kaart te gebruiken.

In Landen zoals America en Australie wordt het niet hebben van een credit card beschouwd als een slecht teken van je kredietwaardigheid.

Hoewel de meeste mensen een credit card gebruiken om op krediet te kopen kan je een creditcard ook gebruiken om geld OP de kaart te storten, sta je positief op een credit card dan krijg je ook gewoon rente. Handig als je voor een instantie moet aantonen dat je geen geld hebt, credit cards worden daarin niet meegenomen aangezien de meeste mensen die kaart gebruiken om op krediet te kopen. Ook gemakkelijk als je door veel landen reist en je geen zin hebt om iedere keer te wisselen of pin opname kosten te betalen. laadt in Nederland de kaart vol en je kan de hele wereld over ( zeg je hebt een kredietlimiet van $2000 en je stort zelf $8000 op de kaart dan kan je met die kaart dus $10.000 uitgeven), verder gebruiken Credit cards geen aan en verkoop wissel-koersen maar een midden koers, is dus ook weer voordeliger. Meestal zijn je aankopen met een credit card voor bepaalde tijd verzekerd ( voor breuk/diefstal) en krijg je op sommige credit cards punten, die je weer kan omzetten in bv vliegreizen ( ik had hiermee mijn ticket naar Thailand gratis en voor niks). Bij sommige credit cards zit een doorlopende reisverzekering.

Ook de Nederlanse belastingdienst schijnt niet te kijken naar geld dat OP credit cards staat, handig als je wat geld weg moet drukken. :|

Credit Cards kunnen dus bij juist gebruik heel erg handig zijn, sommige mensen die er dus niet juist mee omgaan komen door die credit cards steeds dieper en dieper in de problemen.

Cheers

Willem

Had ik net even iets eerder moeten weten  :grin: had me wat rioolheffing e.d. gescheelt  :wink:

Wat een verhaal!
Totaal nieuw voor mij..
Handig om te weten!
Toch zie ik voor mezelf nog niet veel zin in het geld OP mijn card zetten als ik ook gewoon kan gratis wereldwijd kan pinnen.
Bedankt voor de uitleg!

Vergis je niet dat het "wereldwijd gratis pinnen" niet gratis is, banken moeten toch hun geld verdienen en geven dus een ongunstigere wisselkoers. Met pinnen in het buitenland betaal je de hoogste aankoop koers, credit cards berekenen altijd de middenkoers. Gratis is een woord wat eigenlijk niet bestaat, zeker met banken is er altijd een "catch"

Cheers

Willem

Zou kunnen, maar ik had het gevoel dat wat ik met mijn CC betaalde.. ik duurder uit was (qua koers) dan wanneer ik pinde ..

Ik weet dat je inderdaad nog wel de wisselkoersopslag moet betalen. Dat was zowel bij Rabo als bij ABN, dus ik neem aan dat dat overal is.

Ik probeer gewoon zo weinig mogelijk met mijn CC te doen, omdat ik een CC toch riskant vind. Misschien is het meer het idee, maar laat mij maar gewoon met mijn pinpas pinnen waar ik niet rood op kan staan, en alleen reserveringen e.d. doen met mijn CC.

[quote author=Gwen link=topic=9736.msg132711#msg132711 date=1235151685]
Ik probeer gewoon zo weinig mogelijk met mijn CC te doen, omdat ik een CC toch riskant vind. Misschien is het meer het idee, maar laat mij maar gewoon met mijn pinpas pinnen waar ik niet rood op kan staan, en alleen reserveringen e.d. doen met mijn CC.
[/quote]

" Een slimme meid ...". ;-)
De beste manier Gwen, de rente op een cc is dusdanig hoog dat je er meteen spijt van krijgt als je eens een keer te laat met betalen bent. 20% per jaar is eerder norm dan uitzondering.

[quote author=perthpete link=topic=9736.msg132739#msg132739 date=1235173477]
[quote author=Gwen link=topic=9736.msg132711#msg132711 date=1235151685]
[/quote]

" Een slimme meid ...". ;-)
De beste manier Gwen, de rente op een cc is dusdanig hoog dat je er meteen spijt van krijgt als je eens een keer te laat met betalen bent. 20% per jaar is eerder norm dan uitzondering.

[/quote]

Ik kan het niet meer eens zijn met Gwen en Perthpete :) (hmmm...deze zin is op 2 manieren op te vatten....ik bedoel dus dat ik het voor de volle 100% eens ben met PerthPete en Gwen), maar helaas, steeds vaker merk ik hier dat ik echt een Credit Card (Debit Card) nodig heb om iets geregeld te krijgen. Zo hebben we een aantal maandjes terug gekampeerd in Fingal Head (North NSW) en de reservering kon alleen gedaan worden met Credit Card. Zelfs geld overmaken op hun rekening was niet mogelijk, of betalen bij aankomst.....allemaal geen optie.....

En ik geloof je direct Willem als je zegt dat je ook geld op de creditcard kunt zetten, maar als ik hier soms mensen boodschappen zie doen en netjes 5 creditcards afwerken omdat ze allemaal al de limiet bereikt hebben, denk ik dat weinig Ozzies hier gebruik van maken.....

[quote author=Maluka link=topic=9736.msg132740#msg132740 date=1235178616]
...maar als ik hier soms mensen boodschappen zie doen en netjes 5 creditcards afwerken omdat ze allemaal al de limiet bereikt hebben, denk ik dat weinig Ozzies hier gebruik van maken.....
[/quote]:) Dat zijn dus de mensen die zodra ze een credit card krijgen met een limiet van bv $10.000, dat opvatten alsof ze nu dus $10.000 hebben, en het dus gelijk tot aan de limiet uitgeven, en zodra ze iets afbetalen van de credit card schuld is dat een reden om gelijk weer meer uit te geven... En dat op 5 verschillende kaarten, heb je dus continu een schuld van tegen de $50.000, a 20% per jaar. En maar klagen dat het leven zo duur is, vind je 't gek, als je $10.000 per jaar weggeeft aan de bank?  :? :p

Tja, helaas zitten die mensen ertussen.. ik heb wel eens een tijdje in een supermarkt gewerkt.. en dit gebeurde ook met pinpassen hoor.. (en dan kwam meestal die toen nog in gebruik zijnde - checques- naar voren.. hoe vaak dat wel niet gebeurde..)

En ik geloof je direct Willem als je zegt dat je ook geld op de creditcard kunt zetten, maar als ik hier soms mensen boodschappen zie doen en netjes 5 creditcards afwerken omdat ze allemaal al de limiet bereikt hebben, denk ik dat weinig Ozzies hier gebruik van maken.....

Daarom is het dus een uitstekend middel om "overtollig" geld op "weg te zetten". Niemand denkt dat er geld OP een credit card staat. Uitkeringsorganisaties en belastingen vragen altijd bewijs van loon en banktegoeden, nooit vragen ze of er wellicht geld op een CC staat :smile:

Het is idd triest dat mensen hun credit card gebruiken voor de dagelijkse boodschappen, maar voor een hoop Australiers is dat de enige manier om nog inkopen te doen en dus te eten!  Veel Australiers kopen op afbetaling ( waarschijnlijk ook Nederlanders) koelkast, bank, TV, computer, Auto, motor, Jetski etc allemaal op de reutel, als die "kleine maandelijkse" kosten automatisch van je bankrekening worden afgeschreven blijft er idd maar weinig over om van te leven, dan biedt voor velen die CC weer uitkomst. Banken geven die kaarten maar al te graag uit, zelfs met de nu lage intrest van de banken blijven de CC percentages gezellig rond de 20%.

Cheers

Willem

[quote author=willem-lenie link=topic=9736.msg132753#msg132753 date=1235189661]
Het is idd triest dat mensen hun credit card gebruiken voor de dagelijkse boodschappen, maar voor een hoop Australiers is dat de enige manier om nog inkopen te doen en dus te eten! 
[/quote]

Waarom is dat de enige manier voor een hoop Aussie's? Snap hem niet helemaal..

Die rente is echt mega hoog!! Hoe kan het dat banken wel makkelijk CC's geven dan, en geen leningen (die meestal minder rente hebben)?? Of doet de bank dat juist omdat ze met CC's meer rente krijgen? Lijkt logisch, maar achteraf zullen ze er denk ik wel verlies mee draaien, omdt veel mensen dan zo ver in de schulden komen dat ze het niet meer 100% afbetaald krijgen en dan worden er bedragen weggeschonden. tenminste, zo zit het in NL. Weet niet hoe dat in Australië zit??

mm goede vraag.. ik denk dat het met de cultuur van het land te maken heeft.. kijk eens rond in Nederland.. zie je veel mensen met een CC? Dit valt behoorlijk mee.. het zit namelijk niet in onze cultuur om het op deze manier te doen (die cheques van vroeger is een ander verhaal .. :?) en in heel veel winkels (bijv. supermarkten en ook best nog wel veel kledingwinkels - vooral buiten de grote steden e.d.) kun je niet eens met een CC betalen. Daarnaast, behalve dan bij de studenten rekeningen - wat ik ook niet echt begrijp..-, moet je in veel gevallen een loonstrookje en alles in sturen alvorens je een creditcard krijgt. Verder zijn de limieten bij ons niet zo hoog als in OZ (heb ik het gevoel..)

Maar ja, zie het als volgt.. geef een gezin dat rondkomt van een bijstand een CC met een hoog limiet.. zij zullen dit zien als extra geld.. en zullen er flatscreens e.d. voor kopen (het geld is er dan wel alleen op papier - maar voor sommige mensen is dit gewoon extra krediet..) en dan komen ze vervolgens in de problemen bij het aflossen ervan..
Maar persoonlijk denk ik dat de nederlanders over het algemeen wat beter weten om te gaan met geld (we worden niet voor niks zuinige nederlanders genoemd  :grin:/ :oops:)

Back