Welke nationaliteit?

Ik wil er verder niet op in gaan betreffende deze kwestie welke trouwens al in "vele andere draadjes" vermeld zijn, maar even een correctie op wat Kallie zegt.

Je hoeft geen Australier te zijn om in overheidsdienst te werken.
Ook hier heb ik al eerder over geschreven.
Er zijn 2 uitzonderingen:
Militair
Politiek
In alle andere gevallen incl. politie kun je een buitenlands paspoort hebben, je hoeft geen Australier te zijn en ook geen dubbele nationaliteit te hebben. P.R. voldoet in alle gevallen.

Ireen, sorry, ook jij zit er naast, je bedoelt AOW en geen WAO, maar AOW heeft TOTAAL NIETS met nationaliteit of residentie te maken.
Als jij AOW premie hebt betaalt in NL voor een bepaalde tijd (2 procent vanaf je 15e) en je wordt Ecuadoriaaan en je zetelt je in Mozambique, dan zul je ALTIJD de AOW krijgen uitbetaald op je 65e. heel simpel.
Dus als je in NL hebt gewoond vanaf je 15e jaar, heeft er niets mee te maken of je nou wel of geen werk had, dan krijg je op basis van de jaren in NL 2 procent per jaar van het geldende AOW na je 65e, waar ook ter wereld jij woont of bent.
Cheers
Jan
 
Ja Jan,

Ik doelde inderdaad naar een "hoog" politieke functie met eeen knipoog naar de situatie in Nederland op het moment. Vandaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aangezien Rene(18) momenteel veeel zin heeft om de politie te joinen hadden we al begrepen dat je als PR wel zo'n functie mag bekleden.

Vreselijk  :eek:fftopic:
Nu ik het toch even over hem heb, als wij ons visum gaan valideren, is het de bedoeling dat hij alleen teruggaat naar Nederland voor zijn laatste studiemaand, in ontvangst nemen van zijn diploma (naar ik mag hopen) en nog een laatste keer met een paar vrienden op vakantie te gaan.
Ik kan nu niet inschatten hoeveel maanden (of weken ligt eraan of hij ons al snel mist, haha) dat gaat duren. Moet hij dan ook een returning resident visa aanvragen.
Ik weet hier eigenlijk niet zoveel over maar werd er eigenlijk op gewezen door Syl's link.

Mariette
 
Hoi Mariette,

Dat is iets wat ik weet. Je kan als je je visum ontvangt, de eerste 5 jaar zonder RRV naar Nederland. Je zal het zien als je visum in je papsoort verschijnt.
Op mijn visum staat:

Granted 03Jul06. Multiple Travel. Must not arrive after 03Jul11. Oftewel: Mijn Skilled Independent Visum is geldig van 3 juli 2006 t/m 03 Juli 2011.
Je moet echter wel je "initial entry" maken binnen een jaar na de datum dat je je medicals hebt gedaan. Het enige wat ik niet zeker weet is hoe het gaat met een familie en een visum ontvangen maar als hij net zo'n visum in zijn paspoort krijgt als jij dan is er geen enkel probleem om binnen 5 jaar na ontvangst naar Nederland te gaan.
Het enige wat echter wel verplicht is is het binnen 5 jaar voor een periode van 2 jaar in Australie te verblijven om in aanmerking te komen voor een RRV. Hij moet dus niet 3 jaar in Nederland blijven.
 
[quote author=Lilygirl link=topic=6653.msg82999#msg82999 date=1172915570]
domme vraag  :| wat is een RRV??
[/quote]

Resident Return Visa :smile:
 
"@Frank,

bedankt voor je reactie, maar volgens onze informatie raakt manlief zijn nederlanderschap kwijt als hij de australische nationaliteit aanneemt. Ik weet zo niet waar we dat hebben gevonden, maar als jij je bewering kan bewijzen met nieuwe info, houdt ik me van harte aanbevolen!

groetjes van Pauline"

Hoi Pauline, ik heb deze vraag aan het NL consulaat in Canberra gesteld. Op deze vraag heb ik dit antwoord per mail ontvangen:

"Voor het behouden van uw Nederlandse nationaliteit wordt gekeken naar de nationaliteit van uw vrouw. Omdat zij al de Australische nationaliteit bezit, kunt u uw Nederlandse nationaliteit behouden indien aan onder beschreven voorwaarden wordt voldaan. Het feit dat zij daarnaast ook de Nederlandse natioanliteit heeft is niet van belang voor het behoud van uw Nederlanderschap."

De beschreven voorwaarden die zij bedoelt, zijn de algemene die je op kunt vinden.

Groet,

Frank
 
[quote author=Jan H. link=topic=6653.msg82979#msg82979 date=1172909928]
Ireen, sorry, ook jij zit er naast, je bedoelt AOW en geen WAO, maar AOW heeft TOTAAL NIETS met nationaliteit of residentie te maken.
[/quote]

Jaaaaaa, ik haal ze ook altijd door elkaar; WAO, AOW, OWA, maar ik bedoelde dus AOW; Algemene Ongeschiktbaarsheid Wet. Die krijg ik ook nog doorbetaald (mind you, ik word ook hier gekeurd), maar ik vind het toch heel aardig van Nederland dat ze dat doen!

Ireen  :gramps: (bij gebrek aan invalide 41-jarige iconen... LOL)
 
AOW  = Algemene Oudersdom Wet (komt pas in werking als je 65 wordt)
WAO  = Wet op Arbeids Ongeschikheid (niet kunnende werken door b.v. een ongeval)

dwz dit is het zo 40 jaar geweest, maar ik weet niet als er veranderingen zijn.
In ieder geval heeft de AOW (trekken van Drees!!!) niets te doen met nationaliteit of residentie want deze wordt maandelijks betaald vanaf je 65e.  Je start op je 15e jaar tot 65 is 50 jaar x 2 procent is dus 100 procent.
Als je op je 34e jaar pas gaat werken, dan heb je de eerste 19 jaar toch x 2 = 38 procent opgespaard en zelfs nooit een premie betaald.  Als je dan op je 35e gaat emigreren, dan heb je recht op 20 x 2 = 40 procent van het geldende AOW op je 65e, waar je dan ook woont ter wereld. 
Jan
 
Ik ben hopeloos.... het is dus WAO; 41 en arbeidsongeschikt en je kan nu meteen zien waarom! :-D
 
He bedankt Frank, ik ga direct het direct opzoeken en dan aan mijn eega voorleggen. Kijken wat hij dan zegt... :wink:

greetz Pauline
 
[quote author=linda link=topic=6653.msg83114#msg83114 date=1172970154]
volgens mij verwar je een RRV met een PR. Je moet minimaal 2 jaar in in Oz wonen om Permanent Resident te worden, als je visum dat toelaat. Een RRV is een visum dat je nodig hebt om als PR het land weer binnen te komen. Daar kom je niet voor in 'aanmerking' dat heb je nodig!
[/quote]
Yep maar om je RRV te krijgen als PR moet je wel aan kunnen tonen dat je minimaal 2 jaar gewoont en gewerkt heb in Ozzie. (zo ver ik weet?)
Dus het is niet zo dat als je jouw PR hebt die 5 jaar geldig is. Dat je dik 4 jaar in Nederland blijft wonen en dan net ff voor het verstrijken van de 5 jaar heen en weer vliegt naar ozzie om je RRV te halen die dan ook weer 2 jaar --ofzo?-- geldig is om dan weer terug te vliegen naar NL en op die manier je PR status te houden terwijl je eigenlijk in Nederland woont en dus op die manier je PR blijft rekken om wat voor reden dan ook...... tjeetju PPR PR PRRPrprrpppr snap jij het nog  :grin: :grin: :grin:

Dat is gewoon een regel om te zorgen dat mensen na het behalen van hun PR bijv een 136 skilled visum in iedergeval binnen 5 jaar down under komen om hun vak uit te oefenen en zo eigenlijk ons plekje in oz verdienen...

EDIT: nog ff dit stukje wat bedel je daar precies mee??
[quote author=linda link=topic=6653.msg83114#msg83114 date=1172970154]
Je moet minimaal 2 jaar in in Oz wonen om Permanent Resident te worden, als je visum dat toelaat. [/quote]
Zover ik altijd begrepen heb zijn er idd heel veel soorten visums SIR, sponsership, etc waarbij je eerst 2 jaar moet werken in oz om zo je PR status te krijgen en dus niet terug hoeft naar je eigenland...
Maar bij het 136 skilled visum waar over het hier gaat. Daarmee ben je van af het moment dat je die hebt al een PR of je nou in NL of Oz zit dat maakt dan niks uit. Staat ook letterlijk op het visum. Permitted to remain  in Oz indefinitely....
 
Snap er ook geen hout mee van nu :grin: (we gaan wel gezellig off topic :grin: :grin:) Als je PR bent hoef je verder toch niets te regelen als je op (bijvoorbeel) vakantie gaat naar Ned.??? 

Een RRV is een visum dat je nodig hebt om als PR het land weer binnen te komen. Daar kom je niet voor in 'aanmerking' dat heb je nodig!
Als je PR bent dan kun je gewoon met het visum wat dan al in je paspoort geplakt zit gewoon het land in en uit. daar hoef je geen appart RRV-ding voor aan te vragen........hebben wij tenminste nog nooit gedaan.

Groetjes
Syl
 
Hoi,

Wij Ellen en Wim hebben PR visa en hebben niet het idee om van nationaliteit te veranderen. Dit omdat wij ons verblijf voorlopig als een groot avontuur zien en de mogelijkheid openhouden om naar Nederland terug te gaan.

T.a.v. Jan H Je hebt wel degelijk meer beperkingen mbt tot bepaalde banen. Jij gaf aan alleen militair en politiek. Dit is echter niet het geval bepaalde banen vragen een "hoge" security clearance die je gewoonweg niet krijgt als je niet de Australische nationaliteit beschikt. Denk aan werk wat overheid uitbesteed aan bepaalde IT bedrijven, men verlangt dan deze clearance.

Ook is het niet mogelijk om voor de Federale politie te werken. Wel is het mogelijk om in de diverse staten bij de politie te werken.

groeten aan en ieder,

Wim
 
[quote author=Syl link=topic=6653.msg83151#msg83151 date=1173009770]
Als je PR bent hoef je verder toch niets te regelen als je op (bijvoorbeel) vakantie gaat naar Ned.??? 
Een RRV is een visum dat je nodig hebt om als PR het land weer binnen te komen. Daar kom je niet voor in 'aanmerking' dat heb je nodig!
Als je PR bent dan kun je gewoon met het visum wat dan al in je paspoort geplakt zit gewoon het land in en uit. daar hoef je geen appart RRV-ding voor aan te vragen........hebben wij tenminste nog nooit gedaan. [/quote]Misschien dat in "jullie tijd" de visumvoorwaarden anders waren, maar als ik jou was zou ik toch maar even heel goed lezen wat er precies op die sticker in je paspoort staat voordat je de volgende keer het vliegtuig instapt. "Normaalgesproken" is een PR visum namelijk 2 dingen: een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, en een reisvisum voor de eerste 5 jaar. Na 5 jaar mag je nog steeds zo lang je wilt in Australie blijven, maar mocht je dan naar het buitenland gaan, dan heb je wel degelijk een (nieuw) reisvisum -normaalgesproken een RRV- nodig om het land weer in te komen.
Als jij met je 10 jaar oude Australische PR op Schiphol staat, klaar om terug te gaan naar Brisbane, en je hebt geen RRV of iets dergelijks, moet de vliegtuigmaatschappij jou in principe weigeren. Doen ze dat niet dan krijgen ze een flinke boete en zul je flink wat uurtjes op Brisbane airport moeten doorbrengen terwijl de douane met een boel papierwerk, boetes en kosten hopelijk een tijdelijk noodvisum voor je regelt waarmee je dan uiteindelijk het land in kan.
Ik ken een ouder Engels echtpaar dat dit overkomen is, "but we're permanent residents, we've lived here for 8 years!" "sorry, you may be allowed to stay indefinitely, but you still need a valid visa to enter"...
 
[quote author=Eerainuh link=topic=6653.msg83049#msg83049 date=1172928218]

Ik ben hopeloos.... het is dus WAO; 41 en arbeidsongeschikt en je kan nu meteen zien waarom! :-D
[/quote]

:laugh: :lol1: :rotflmao:
 
Ok Hans, duidelijk.
Waar het mij om gaat is dus dat die jongen als hij in z'n eentje weer terugkomt er in ieder geval weer in mag, mits hij niet pas na 5 jaar (of eigenlijk 3 want hij moet tenslotte 2 jaar hebben verbleven in Oz) weer komt aank.kk.n.
En als wij na 5 jaar ons stickertje te hebben gehad na een vakantie naar Holland weer naarbinnen willen hebben we dus een RRV nodig.
Sorry voor deze off-topic, gaan we weer naar on-topic. :smile:

Mariette
 
Yep, Hans heeft het prima uitgelegd zo. Zo staat het ook in de brief die ik van de Australische Ambassade in Berlijn kreeg bij de overhandiging van mijn paspoort met Spouse Visum. Alweer 2 jaar geleden..... Donderdag a.s. is het precies 2 jaar geleden dat mijn paspoort met PR visum gestempeld werd en zoals ik er nu over denk zal ik vrijdag een Australische Citizenship aanvragen. Gewoon, voor de kick en het gemak. Omdat mijn vrouw Australische is, kan ik mijn NL paspoort gewoon houden.

KC
 
Back
Top