Welke nationaliteit?

@Syl e.a.,
Jazeker je PR is permanent, en de sticker zit in je (NL) paspoort. Maar helaas gaat je paspoort maar 5 jaar mee (de onze in ieder geval). Je kunt de sticker niet uit je oude paspoort halen en in je nieuwe plakken. Ik wel eens gehoord van mensen die dan gewoon met 2 paspoorten op stap gaan, de oude omdat daar het visum in zit, en de nieuwe omdat de oude verlopen is... Ik weet niet of dat altijd verstandig is.

Het RRV heb je dus nodig wanneer je ná het verlopen van je paspoort een nieuw paspoort hebt (zonder PR sticker), en je wel weer terug het land in wil komen ... ;-)
 
Dat is een duidelijk verhaal Peter nu snap ik het tenminsten, dus als ik bv volgende week naar Bali ga heb ik geen RVV nodig ? Dit hoeft pas als je paspoort verlopen is?

Groet Erna
 
Ik heb mijn Ozzie nationaliteit aan gevraagd toen ik 16 jaar werd, dit omdat ik toen het leger in wou. Ik woon nu al 32 jaar in NL zonder Nederlandse nationaliteit. Waarom?
Ik hoop altijd nog dat ik met mijn pensioen terug kan gaan naar Oz. Ik heb hier dezelfde rechten en plichten als iedere nederlander, alleen ik mag niet stemmen. Daar heb ik geen probleem mee (kan lekker kankeren op wat voor party hier gekozen wordt).
Ik vraag me soms wel eens af of het de moeite waard is om een dual nationality aan te vragen. Ik ben er nog steeds niet uit.
Voor nu ben ik tevreden met de huidige situatie.

Rene
 
Hee PP!

Dat doe ik dus ook; met 2 paspoorten op stap. Het enige dat er kan gebeuren, is dat het 5 minuten vertraging oplevert bij inchecken. Wij vliegen meestal naar NZ en vrijwel altijd met Emirates, en zijn er zo'n beetje wel aan gewend dat ze altijd wel iets te vragen of te checken hebben, maar aangezien ze er altijd uitkomen, laten we hen maar aanmodderen :)

Het kan dus!

Cheerios,

Ireen :)
 
[quote author=Eerainuh link=topic=6653.msg83267#msg83267 date=1173092471]

Hee PP!

Dat doe ik dus ook; met 2 paspoorten op stap. [/quote]
Ik neem dan aan dat het visum in het oude paspoort nog geldig is. Ik heb net ff mijn paspoort gechecked die verloopt dus al in 2008 terwijl mijn visum geldig is t/m 2010.... Niet zo slim van me zelf :wall: Ik had beter dat ding vorig jaar ff kunnen vernieuwen voordat ik hem naar Berlijn stuurde voor die sticker. Maar ja toen was ut ooowww 2008 is nog zo ver weg :wall: :wall:
Nu moet ik dus al volgend jaar een nieuw paspoort gaan regelen via het consulaat neem ik aan ??
 
Ja, even naar het consulaat, (en let op het gezeik over de nieuwe pasfoto, dat is allemaal heel streng geworden; niet te dichtbij, niet te veraf, een glimlach mag, maar zonder tanden - die moet je even uitdoen), maar eigenlijk is dat alles. Hou alleen je kalender in de gaten, dat je niet net toevallig overseas wilt. Wat maakt 't verder uit joh. Details!

Cheerios,

Ireen.
 
PerthPete en Bear,

Wat betreft  je visum., ook zijn hier al verschillende draadjes over geschreven, maar in het kort nog het volgende:
Je kunt in principe (nadat je je PR hebt) uit 2 soorten visa kiezen.
a. Een visum die je in je nieuwe paspoort zet en dan 5 jaar geldig is (eigenlijk 4 en half jaar), dus voor de duur van je paspoort. Moet bij elk nieuw paspoort verlengd worden.
Dan mag je in theorie bijna 5 jaar weg blijven uit OZ zonder dat je je status verliest.
b. Een visum welke 3 jaar geldig is en dus altijd het langst 3 jaar mag wegblijven, dit visum "neem" je mee naar je nieuwe paspoort, dwz dat nieuwe paspoort behoeft geen visum zolang jij altijd maar dat oude paspoort bij je draagt. Zo doe ik het al meer dan 10 jaar en reis dus met een huidig paspoort (waar geen visum in staat) en een 10 jaar oud paspoort.
Het voordeel is dat je niet elke 4 en half jaar weer een nieuw visum moet aanvragen (een uur in de rij ergens in de stad en ong. 150 dollar per keer).
Omdat ik altijd wel 10-15x per jaar het land uit ga was dit voor mij het beste want ik hoef nergens aan te denken, alleen elk 4 en half jaar je paspoort vernieuwen.

Waarom 4 en half jaar?  In Azie, ook sommige landen van Europa en de U.S. kun je alleen binnen komen met een paspoort welke minstens nog 6 maanden geldig is.

Een nieuw NL paspoort regel je inderdaad via het dichtsbijzijnde Ned. Consulaat en deze wordt dan naar Sydney gestuurd en duurt een paar weken. Je bent dan wel je huidige paspoort kwijt voor die tijd (maak altijd een fotokopie van de belangrijkste bladzijde....)
Ik hoop dat het bovenstaande helpt.
Cheers
Jan
 
[quote author=perthpete link=topic=6653.msg83244#msg83244 date=1173085854]
Het RRV heb je dus nodig wanneer je ná het verlopen van je paspoort een nieuw paspoort hebt (zonder PR sticker), en je wel weer terug het land in wil komen ... ;-)[/quote]
[quote author=Jan H. link=topic=6653.msg83275#msg83275 date=1173096371]
a. Een visum die je in je nieuwe paspoort zet en dan 5 jaar geldig is (eigenlijk 4 en half jaar), dus voor de duur van je paspoort. Moet bij elk nieuw paspoort verlengd worden.
[/quote]Voor zover ik begrepen heb, is dit niet helemaal juist. De geldigheid van je PR als reisvisum en daarna van je RRV is steeds 5 jaar, onafhankelijk van de geldigheid van je paspoort. Dus als je paspoort verloopt, blijft het visum geldig, maar dan moet je dus met 2 paspoorten (oude met sticker en nieuwe zonder) gaan reizen. Het is dus wel praktisch, maar niet noodzakelijk, om de twee op elkaar af te stemmen.

[quote author=Jan H. link=topic=6653.msg83275#msg83275 date=1173096371]
b. Een visum welke 3 jaar geldig is en dus altijd het langst 3 jaar mag wegblijven, dit visum "neem" je mee naar je nieuwe paspoort, dwz dat nieuwe paspoort behoeft geen visum zolang jij altijd maar dat oude paspoort bij je draagt. Zo doe ik het al meer dan 10 jaar en reis dus met een huidig paspoort (waar geen visum in staat) en een 10 jaar oud paspoort.[/quote]Hier heb ik je al eerder over gehoord en het klinkt interessant, maar ik kan er helaas niets over vinden op de DIMA/DIAC website. Wordt dit type visum tegenwoordig nog steeds verstrekt en zo ja, weet je misschien hoe het heet, of wat het typenummer is (moet wel ergens op de sticker staan lijkt me)?
 
Ok! I am with the progam now :grin: :grin:  Nou valt het allemaal weer op zijn plaats Ik zorg altijd dat mijn paspoort EN visum (sticker in mijn paspoort) up to date zijn vandaar dat ik nog nooit problemen heb gehad en ik altijd weer netjes het land in mocht!!

Groetjes
Syl
 
Een visum welke voor 5 jaar wordt afgegeven is als volgt:
Class 155 Resident Return, deze blijft geldig tot de eind datum van je paspoort, dus in theorie bijna 5 jaar, maar als je het aanvraagt 2 jaar voor het verlopen van je paspoort, dan dus maar 2 jaar.

Een ander visum voor 5 jaar welke mogelijk doorloopt na het vervallen van je paspoort: Zo een heb ik ook eens gehad, als volgt:
Class BB Resident Return, sub class 155, sched. 8

Maar het kan allemaal wel iets veranderd zijn, gewoon even vragen bij de aanvraag zou ik denken.

Het visum welke voor 3 jaar geldt en voor "eeuwig" geldig is heeft een ander nummer:
Class BF Resident Return sub class 111
Dit laatste heb ik nu en bevalt me uitstekend, hoeft dus nooit verlengd of veranderd te worden, dus geen bezoek aan de stad (paar uur kwijt) en nooit meer enige kosten.
Wel altijd je paspoort meenemen waar dit visum instaat. Ik heb gewoon 2 paspoorten aan elkaar geniet. Kleine moeite.
Jan
 
Oké, nou even terug naar de nationaliteitkwestie:
Dit gedoe maakt mij wel angstig, ik heb in het najaar net geregeld dat de kinderen en ik officieel een dubbele nationaliteit hebben. Ben nu wel bang, dat als ze die wet gaan aanpassen, en wij al in Australië zitten, dat wij onze Nederlanderschap verliezen. Dat vind ik voor de kinderen zeker niet leuk, want zoals ik al eerder gemeld heb, zij kiezen niet voor Australië, dat hebben wij voor ze gedaan. Ze zijn 9 en 12 jaar nu en voor ze mogen kiezen, duurt nog wel even.
Gelukkig doet Australië er niet moeilijk over, maar ja, als we weer terug willen (op vakantie, hoop ik  :wink:) is het wel handig dat we met ons Nederlandse paspoort kunnen zwaaien. De kinderen staan op mijn paspoort, mogen die eigenlijk al een eigen paspoort? Zit er zwaar aan te denken om dat dan alsnog te gaan regelen voor we vertrekken.
Oja, en nog wat: moeten wij officieel aangeven bij de gemeente dat de kids een dubbele nationaliteit hebben of gaat zoiets automatisch? Weet iemand dit? Ik kan natuurlijk ook bij de gemeente informeren, kan altijd nog.

Pauline
 
Zonder op de individuele situatie in te gaan is het zo dat een beginsel van (internationaal) recht is dat verworven rechten nooit kunnen worden weggenomen. Wel kan de situatie voor nieuw opkomende situaties worden veranderd. Eigenlijk een beetje hetzelfde als in het strafrecht waar je nooit gestraft kunt worden voor dingen die niet bij wet strafbaarbaar gesteld waren op het moment waarop je het (nu strafbare) feit beging. Dus als de kinderen nu de NL nationaliteit bezitten kunnen ze die niet kwijt raken. Wel kunnen ze mogelijk in de toekomst voor de keuze gesteld worden (Oz of NL), maar dat is dan aan hun. En... ik zou me niet te veel zorgen maken. Dit is momenteel een "hot issue" in de Telegraaf en andere media, maar over een paar maanden hoor je er niemand meer over. En voor er dan een wet door de Kamers is......
 
Ik ben met een Australier getrouwd en als ik mijn PR 2 jaar heb wil ik graag een Australisch paspoort aanvragen (en omdat ik met een Australier getrouwd hoef ik mn NL nationaliteit niet op te geven).

Ik werk nu voor de State government - daar hoef je dus geen Australier voor te zijn.

Zou ik m'n Nl nationaliteit moeten opgeven dan zou nooit Australier worden (te drastische stap, zegt m'n verstand en gevoel).
 
Pauline,
Henk heeft het al uitgelegd en ook ik moet je geruststellen.
De wet van vandaag kunnen ze nooit "retrospective" terug draaien, dus je zit echt wel goed.

Ik heb ook al eerder een paar maal aangeraden om je kinderen elk een paspoort te geven.
Ze kunnen dit al vanaf geboorte.
Het nadeel is dat bij jou in je paspoort dan kan je man nooit een of beide kinderen meenemen en er kan wel eens iets ernstigs gebeuren in NL dat een van de partijen met of zonder kinderen weg moet.
Gewoon je kinderen een eigen paspoort, zeer zeker aan te bevelen, het kost wat extra, maar je zou zo maar eens een keer spijt kunnen krijgen. Ik heb het al eens meegemaakt.
Over je nationalitiet heeft je gemeente niets mee te maken. gewoon niet over praten, is niet interessant voor ze en jij gaat toch weg.
Groeten
Jan
 
@Henk en Jan,

Thanx, voor de duidelijke antwoorden, ben helemaal gerustgesteld. Ik denk dat we inderdaad maar aparte paspoorten voor de kinderen gaan aanvragen. Als er wat gebeurt.... je wil er liever niet aan denken, maar moet toch realistisch zijn.

Weer een puntje erbij om te regelen..
Nogmaals bedankt!

groetjes van Pauline
 
Ik ben met een Australische getrouwd en heb nu "Dual Citizenship", ben niet zo zeker of ik het gedaan zou hebben als ik mijn Nederlanderschap zou verliezen. Anderzijds, zonder citizenship zou ik mijn huidige baan niet hebben. Is weliswaar niet bij de overheid maar vereist wel "security clearance" omdat we wel overheid klanten hebben.

Overigens kan je nu (of binnenkort) pas na 4 jaar residency citizen worden ipv 2 jaar. En de ceremonie is lang niet altijd op Australia day. Ik had het heel graag gedaan op Australia day maar als puntje bij paaltje komt wordt je gewoon uitgenodigd op een bepaalde dag. Hier (Gold Coast) hebben ze een dag per maand citizenship ceremonieen.
 
[quote author=Peer link=topic=6653.msg83571#msg83571 date=1173321528]
Overigens kan je nu (of binnenkort) pas na 4 jaar residency citizen worden ipv 2 jaar.
[/quote]

Klopt maar ik heb me laten vertellen dat ze dan ook de termijn van je temporary visum mee gaan tellen (in geval van spouse visum andere weet ik niet). Hoef dus niet 4 jaar PR?
 
Een neef van mijn vader, ooit naar Australie gekomen als betaald voetballer. Hij is nu in de 60 heeft ons eens verteld dat het een stuk makkelijker reizen is als je je Nederlandse paspoort hebt. Als je even terug gaat naar Nederland om even een bakkie te halen sta je niet zo lang in de rij als dat je alleen je Australische paspoort hebt. Dus met 2 paspoorten als dat kan heb je voordeel.
 
Back
Top