Werken als Engineer in Oz.

Bartman

XPdite Sponsor
Hallo Ingenieurs in Oz!

Ik was dit draadje al in de WA folder gestart, maar kreeg geen respons. Hier misschien meer?

Ik ben nu zelf bezig met een Skilled Visum (STNI) te halen voor WA of misschien SA, maar ik had een paar vragen over het werkaanbod voor Werktuigbouwkundig Ingenieurs.

Het hangt er natuurlijk veel van af, in welk gebied je voorkeur ligt. Zoveel verschillende richtingen, zoveel verschillende wtb ingenieurs. Ik ben zelf voornamelijk fijnmechanisch ingesteld, en ben de laatste jaren bezig met ontwikkeling van beademingsapparatuur.
Van een australische kennis had ik vernomen dat vooral aan de westkust de ingenieurs niet aan zijn te slepen, vanwege de boom in de chinese economie.

Maar nu mijn vragen:
-Is de arbeidsmarkt anders ingericht als hier in NL?
-Is er een dresscode onder ingenieurs? Hier in NL heb ik er nog nooit 1 bemerkt.
-Hoe moeilijk was het een baan te vinden?
-Heb je via temp agencies gezocht?
-Salaris? Noem geen bedragen maar is dat voor je gevoel beter of slechter als in NL?
-Gevoel? Gaat het anders te werk op het bedrijf als wat je hier gewend was?

Anderssoortige ingenieurs mogen natuurlijk ook reageren, dat zijn immers ook mensen 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bart
 
als je wil weten of er genoeg banen zijn in je beroep en wat het verdient:
www.hays.com.au
www.seek.com.au
www.mycareer.com.au

dresscode: over het algemeen wat ik heb gezien conservatiever. hier ga ik in spijkerbroek naar mijn werk, daar lopen ze standaard in pak, ook als het 40 graden is.

Gr. SAb
 
Puf....

Er is werk zat voor een Mechanical Engineer, en ze betalen ook beter als in Nederland...

Alleen, je moet wel ervaring in de mijnbouw hebben. Laat de laatste mijn in Nederland nou 40 jaar geleden gesloten zijn....

Is er iemand die niet in mining of aanverwant werkt?

Bart
 
Hey,

Ik ben op dit moment aan het afstuderen hier in Oz, en heb dus een redelijke indruk kunnen opbouwen hoe sommige dingen er hier aan toe gaan. Ik zit in Adelaide, en ben aan het afstuderen bij een international appliance manufacturer. Ik een HTS-diploma in luchtvaarttechniek (ook wel vliegtuigbouwkunde genoemd) en ben nu aan het afstuderen voor Technische Bedrijfskunde (Universiteit Twente). Buiten mijn afstuderen heb ik hier nog enkele andere “engineering-jobs” gehad.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Is de arbeidsmarkt anders ingericht als hier in NL?
[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee? Heb meer werk ervaring hier in Oz dan in Nederland, dus kan hierover niet alteveel zeggen. Er zijn hier vele job-agencies en sommige daarvan zijn gespecialiseerd voor de technische beroepen. De grotere bedrijven recruiten vaak zelf.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Is er een dresscode onder ingenieurs? Hier in NL heb ik er nog nooit 1 bemerkt.
[/quote]

Van wat ik weet hangt het er een beetje vanaf. Bij de wat kleinere bedrijven maakt het allemaal niet zoveel uit, spijkerbroeken heb ik echter niet veel gezien. Bij het bedrijf waar ik zit is het allemaal iets formeleren. Niet strak in het pak, maar wel een nette pantalon en een blouse.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Hoe moeilijk was het een baan te vinden?
[/quote]

Uiteraard hangt het helemaal van je situatie af. Heb je werkervaring? Heb je al een permanent-visum of wil je een sponsor regelen? Adelaide of Perth? Welk vakgebied? Welke industrie? Maar in het algemeen denk ik dat het redelijk makkelijk is om een baan te vinden. Ik heb zelf de indruk dat het zelfs iets makkelijker is dan in Nederland, maar vind dat wel lastig in te schatten. Volgens de Human Resource Manager hier is er een tekort aan Engineers, en zou het geen probleem hoeven te zijn.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Heb je via temp agencies gezocht?
[/quote]

Persoonlijk, nee. Ik heb het via-via gedaan. Veel geluk gehad. Ik heb echter ook diverse brieven de deur uitgedaan en volgende week mijn eerste interview.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Salaris? Noem geen bedragen maar is dat voor je gevoel beter of slechter als in NL?
[/quote]

Ik heb weinig vergelijking met Nederland. Ik geloof dat het gemiddelde salaris rond de $56.000 ligt, en voor een starter (graduate) rond de $44.000. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of dit nu meer of minder dan in Nederland is. Iemand?

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
-Gevoel? Gaat het anders te werk op het bedrijf als wat je hier gewend was?
[/quote]

Ook hier geld weer, hangt denk ik helemaal af van de situatie, grootte van het bedrijf, welke industrie. In het algemeen heb ik het gevoel dat het hier iets minder formeel is. Iedereen spreekt met iedereen, de GM loopt gewoon over de werkvloer rond met zweetplekken onder zijn arm en iedereen noemt elkaar bij de voornaam. Maar of dat overal zo is? En of dit anders is dan in Nederland? Verder heb ik ook het gevoel dat ze hier een tandje harder werken, iets langere dagen maken, en minder zeiken.... In Nederland heb ik twee stages gelopen en wat mij opviel wat dat alle engineers zo enorm liepen te zeiken en te jammeren. Iets wat ik hier minder tegenkom, maar dan kan natuurlijk ook allemaal puur toeval zijn.

[quote author=Bartman link=topic=2693.msg29153#msg29153 date=1127722022]
Van een australische kennis had ik vernomen dat vooral aan de westkust de ingenieurs niet aan zijn te slepen, vanwege de boom in de chinese economie.
[/quote]

Hmmm, dit kan ik ook moeilijk inschatten, maar zie ook niet geheel de logica om eerlijk te zijn. Wat je op dit moment in Adelaide duidelijk merkt, is dat vanwege de groeiende Chineze economie er een enorme druk is op de locale productie hier. En daarmee ook op de bijbehorende engineers-functies. Veel bedrijven verhuizen naar China, of andere low-cost countries. Wat je verder veel ziet is dat de van oorsprong vertical geintegreerde bedrijven (doen alles zelf, zoals castings, subassemblies, metal press work, etc.) overgaan naar meer een assembly-fabriek i.p.v. een productie-fabriek. Vele onderdelen worden uit China gehaald, aangezien het duurder is om inhouse te maken dan om uit China te halen. Uiteraard heeft dit zo zijn effect op de productie-bedrijven. Dus waarom dit een positief effect zou hebben op het aantal engineers-functies ontgaat me een beetje.


Anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt, alhoewel ik volgens mij weinig concrete antwoorden heb gegeven.

Cya,

Vin
 
startsalaris voor een ing in nederland ligt momenteel over het algemeen, afhankelijk van HTS of TU en branche natuurlijk, tussen de 2000 en 2400 euro per maand voor 40 uur......jaarsalaris ca. 26.000 - 30.000 euro

dat zou dus iets hoger zijn in nederland. Aan de andere kant: functies in australie waar je 2-3 jaar werkervaring voor moet hebben liggen al snel op 70.000-90.000 AUD per jaar......het lijkt mij dus dat de startsalarissen als je direct van school komt niet denderend zijn, maar dat je in verhouding snel groeit..... :wink:

Gr. Sab
 
Voor een werktuigbouwkundig HTS-er lijkt me het bruto startsalaris aan de hoge kant Sabien.

Ik denk dat het meer rond de 1600-1800 ligt.  :x

Als je boven de 3000 euro uitkomt, ben je de 30 al gepasseerd.

Bart
 
boven de 3000.....?

ik schreef toch 2000-2400 bruto per maand als startsalaris.....en inderdaad afhankelijk van de branche. nu blijf ik door mijn banden met studentenvereniging aardig op de hoogte, en van de richtingen bouwkunde-bouwt en techn bedrijfskunde, werktuigbouw HTS verdienen de meeste dat toch wel in hun eerste baan (2000-2200).

Mensen die nog een kopstudie aan TU hebben gedaan stappen hoger in, vandaar 2400......

van oud studiegenoten en mensen die nu afstuderen heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord dat ze beginnen met een salaris van 1600......misschien dat het in de randstad ofzo anders is, maar in Brabant toch echt niet :up:


Maar goed dit dan nog even ter info......

Gr. SAb
 
@Sabien:
Als startsalaris in AU 44.000 dollar is, en in NL 26.000 - 30.000 euro, dan denk ik toch dat het in AU beter is. Volgens mij kun je in AU met 44.000 dollar meer doen dan in NL met 30.000 euro...
M.vr.gr.
Perthpete.
 
Tijdens de Expo werden ook wat bedragen afgevuurd: Startsalaris in de engineering aus$60K, meer dan wat ik nu na dik 8 jaar ervaring maak. Geen benul wat ervan overblijft overigens.

In Nederland liggen de startsalarissen op HTS-niveau op eur. 2000-2200 bpm @40u. TU-ers wat meer.

Maar de andere vragen vond ik ook interessant, nu kan ik het nog maken om met een net shirt en spijkerbroek bij een opdrachtgever aan te komen, moet ik me voor een sollicitatie al een pak aan gaan laten meten?

Hoe zijn de verhoudingen op de werkvloer? Zijn er daar ook managers die geen benul hebben van wat voor werk je doet maar die wel je planningen en urenramingen aanpassen? Zijn er daar ook opdrachtgevers die je rustig een slechte oplossing laten uitwerken omdat die makkelijker ligt bij de bestuurders? (zit er dik in, hoeveel er ook anders is, sommige dingen zullen altijd hetzelfde blijven ;-) )

Is er veel "politiek gedoe"? Ik maak me geen illusies hoor, er zal altijd wel wat zijn, niet iedereen laat het achterste van zijn tong zien. Maar hier in NL is, ook in de media, het "wij-tegen-zij"-sfeertje steeds meer in beeld. De manager die een grote schep uit de pot neemt, daar tegenover weinig meer stelt dan wat uitgekauwde managersoplossingen en -praatjes versus de eigenwijze en halsstarrige specialisten, die veel meer oog hebben voor oplossingen dan voor commercie.
 
[quote author=landmiles link=topic=2693.msg30728#msg30728 date=1128635100]

Maar de andere vragen vond ik ook interessant, nu kan ik het nog maken om met een net shirt en spijkerbroek bij een opdrachtgever aan te komen, moet ik me voor een sollicitatie al een pak aan gaan laten meten?

[/quote]

Ik denk dat het een beetje van het bedrijf afhangt, zoals ik al eerder aangaf. Ik zie hier weinig mannen echt in pak lopen, wel net shirt, stropdas, nette pantalon. Ik zal aanraden om tijdens een sollicatie ook iets dergelijks dragen. Een pak aanmeten is misschien meteen een beetje teveel van het goede.

[quote author=landmiles link=topic=2693.msg30728#msg30728 date=1128635100]

Hoe zijn de verhoudingen op de werkvloer? Zijn er daar ook managers die geen benul hebben van wat voor werk je doet maar die wel je planningen en urenramingen aanpassen? Zijn er daar ook opdrachtgevers die je rustig een slechte oplossing laten uitwerken omdat die makkelijker ligt bij de bestuurders? (zit er dik in, hoeveel er ook anders is, sommige dingen zullen altijd hetzelfde blijven ;-) )

[/quote]

Tja, wat kan ik hier op antwoorden....? Ja, ook hier zijn er managers/projectleiders die totaal geen verstand hebben, en geen idee hebben wat ze doen. Ook hebben sommige oplossingen een voorkeur bij een bepaalde manager (omdat ze vriendjes hebben bij een ander bedrijf die de opdracht uiteindelijk krijgt). Maar ook in dit geval denk ik niet dat dit anders is dan in Nederland.

[quote author=landmiles link=topic=2693.msg30728#msg30728 date=1128635100]

Is er veel "politiek gedoe"? Ik maak me geen illusies hoor, er zal altijd wel wat zijn, niet iedereen laat het achterste van zijn tong zien. Maar hier in NL is, ook in de media, het "wij-tegen-zij"-sfeertje steeds meer in beeld. De manager die een grote schep uit de pot neemt, daar tegenover weinig meer stelt dan wat uitgekauwde managersoplossingen en -praatjes versus de eigenwijze en halsstarrige specialisten, die veel meer oog hebben voor oplossingen dan voor commercie.

[/quote]

Precies, je zegt het zelf al. En zal naar mijn idee altijd een "strijd" zijn tussen de engineers en management. Elke partij verdedigd zijn eigen standpunt en vaak zijn deze standpunten erg tegenstrijdig. Dus ja, er is hier veel politiek gedoe, ja er zijn manager die alleen maar blaten (waaronder ik binnenkort hopelijk :) ) en ja de wij-tegen-zij cultuur ervaar ik hier als erg sterk.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Cya,

Vin
 
De ene engineer is de andere niet......iedereen heeft hier wel een beetje gelijk.

Het is inderdaad zo dat aan de westkust de engineers niet aan te slepen zijn. Maar dat geld zeker niet voor elke engineer.

Olie, gas en mijnbouw zijn zeker populair. Met de juiste werkervaring zou je zonder al te veel moeite een gesponsord visum en een contract in handen moeten hebben.

De eerdere opmerking over mijnbouw en dat we in NL geen mijnbouw hebben is onzinnig. Electrical engineers zijn wel degelijk gewenst voor de mijnbouw, evenals mechanical en civiel, ook al heb je misschien niet direct ervaring met mijnbouw (een pomp is een pomp, een tranformator is een transformator, een stuk beton is een stuk beton)

voor deze discipline engineers liggen de salarissen dan ook ruim boven de genoemde bedragen (met ervaring).
(rond de 80 to 100.000 A$ voor een jaar of 8 ervaring). de krapte op de markt heeft de salarissen de laatste paar jaar flink omhoog gedrukt. aan de westkust is het dus een stuk beter met dank aan de Chinezen in dit geval (door levering van olie, gas en mijnbouw producten)

de reden dat startsalarissen hier niet zo hoog liggen heeft te maken met het begeleidingstraject voor startende engineers. de begeleiding is eigenlijk een verlengde stage.
 
Nou ja... een startsalaris van aud$60K is meer dan ik hier doe met dik 8 jaar ervaring  :oops:

Ik maak me ergens wel wat zorgen, ik ben wegontwerper (ook spoorwegen) en flink gespecialiseerd in ontwerpsoftware die in Nederland, UK en inmiddels ook in de US veel gebruikt wordt. Ik zie ook in Australie vacancies voor Mx-operators, dat zou me gerust moeten stellen. Maar hier in NL krijg ik een weinig opbeurende mix van "Mx'ers zijn nauwelijks te krijgen" en "Mx'ers zijn lastig aan het werk te houden"... de workflow is zeker op dit moment allesbehalve continu en een specialisatie betekent aan de ene kant een betere waardering, maar aan de andere kant ook veel meer onzekerheid.  :|
 
[quote author=frans link=topic=2693.msg31488#msg31488 date=1129258821]


De eerdere opmerking over mijnbouw en dat we in NL geen mijnbouw hebben is onzinnig. Electrical engineers zijn wel degelijk gewenst voor de mijnbouw, evenals mechanical en civiel, ook al heb je misschien niet direct ervaring met mijnbouw (een pomp is een pomp, een tranformator is een transformator, een stuk beton is een stuk beton)

.
[/quote]

Dat klopt misschien wel Frans, maar ik heb mijn mechanische carriere gestoeld op fijnmechanica. En dat is dus heel iets anders dan het grovere werk wat in de mijnbouw wordt gebruikt. Ik zie bij veel vacatures de vraag naar affiniteit of ervaring in mijnbouw. Bij ons gaat het eerder om microns dan om millimeters. De basis is uiteraard hetzelfde, de uitvoering en de details compleet anders.

Als ze daar naar vragen, zoeken ze niet iemand die precies weet hoe een medisch beademingsapparaat voor de thuismarkt moet worden ontwikkeld, en eventueel een goed ontwerp kan maken voor een spuitgegoten behuizing. Ik heb altijd aan de ontwikkelingskant gewerkt, niet aan de uitvoerende kant. En een pomp is een pomp als je die van het schap koopt. Niet als je er eentje specifiek ontwikkelt voor jouw toepassing.

Maar goed, er moet vast wel vraag zijn in mijn specifieke richting.

Bart
 
@bartman,

je hebt gelijk wat dat betreft. ik wilde alleen maar zeggen dat als je geen ervaring in de mijnbouw hebt dit niet automatisch betekent dat je al uitgeschakeld bent...

uiteraard hangt dit af van de specialisatie die je hebt. maar om op het pomp voorbeeld terug te komen, een water-pomp-installatie om een polder leegt te pompen hoeft niet heel anders te zijn dan een water-pomp-installatie die een mijn met leeg pompen....dus als nederlander (zonder mijnen) zou je nog steeds wel aan de bak komen...

hoop dat dit het verduidelijkt.
 
:) Ik zie nog niet een mijn worden leeggepompt met een vijzelpomp hoor. Flauw natuurlijk, maar ik bedoel: Probeer de zaken niet al te zeer te simplificeren. Ik geloof dat je, wil je een zekere start maken (dus met niet al te veel afbreukrisico, ik kan me voorstellen dat het alles al spannend genoeg is) eerst moet kijken of je in je eigen vakgebied aan de slag kan. En voor Bartman geldt dan dat het de moeite loont om eens stevig te gaan (of laten) zoeken. Ik maak me sterk dat ze daar ook fijnmechanici kunnen gebruiken (niet zoveel als mijnbouwkundigen, maar het aanbod in fijnmechanici zal ook niet zo groot zijn). En dan zal het nog steeds een hele klus zijn om op te starten, met alle jargon zal het technisch woordenboek je beste vriend worden.
 
Je slaat de spijker op zijn kop landmiles. Ieder zijn eigen vakgebied. Ik was inderdaad al van plan om een polytechnisch woordenboek aan te gaan schaffen, maar de beste van kluwer kost 250 euro voor een set. Weet ik wat ik voor snieklaas moet vragen  :cool:

Maar goed, het is een goede investering zullen we maar zeggen. Heb je trouwens enig idee hoe ik die zoektocht aan ga pakken? Niet dat ik mijn besluit daarvan af laat hangen. Gewoon zoeken op de jobsites geeft me niet echt een idee. Ik kan me zo voorstellen dat er bij een mijn toch allerlei meetapparatuur ontworpen moet worden, of positioneergereedschap?
Ik ben een heel veelzijdige jongen, als ik niet als fijnmechanicus aan de slag kan dan misschien wel als fotograaf... Ben wel een HTS-er, maar vind het geweldig om mijn armen flink in het vet te douwen. Lassen, draaien, frezen of benzinesnuiven als afwisseling op een functie-eisen pakket schrijven van 40 kantjes... :?

Goed, genoeg vragen nog dus. Het mooie van een rigoreuze stap als deze, is dat je met een schone lei kunt beginnen. Dus je goed bezinnen of je misschien wel een eigen bedrijfje op kunt starten.
Enfin, de tijd zal het leren.

Bart
 
EEEJ Bart,
Effe off topic,
Woensdag weet ik wanneer ik ga trouwen, dus mocht je tegen die tijd in Perth zijn: Bij deze uitgenodigd he!
Ik hoop dat je kunt komen!!!! Heb je enig idee wanneer je de move maakt? Of misschien dan gewoon even een leuke (wederom) orientatie vakantie houden???? en een leuk feestje meepikken? haha.
Groetjes,
Marina
 
@bart:

zoals ik al eerder schreef: schrijf je in bij technische recruiters, kun je aangeven wat je wilt en zoekt, en zij vertegenwoordigen veel bedrijven. Lijkt mij dat dat beter werkt dan de zelf de kranten napluizen, maar goed je weet nooit waar je tegen aan loopt.

En internet?

Sinds ik ben afgestudeerd heb ik al mijn banen ook via een technisch detacheringsburo. geeft je de mogelijkheid van 2 kanten om eerst eens een half jaar te kijken of het bevalt en is wat je zoekt. Mocht dat niet zo zijn, staat in ieder geval niet op je cv dat je na een half jaar ontslag hebt genomen....dan is gewoon je detacheringsperiode over....

Wat dat betreft denk ik niet dat er heel veel verschil is met nederland hoor. En netwerken werkt natuurlijk ook altijd goed: tegen zoveel mogelijk mensen vertellen dat je wat zoekt. Zo heb ik mezelf in australie binnengekletst bij Walter Construction, 1 van de meest toonaangevende bouwbedrijven in australie. En hoe? Via de eigenaar van de pub ergens in de outback bij de saffierenmijnen....moest ineens aan mij denken toen ie hoorde dat ik terug wilde naar australie.....je deed toch iets in de bouw....nou mijn neef is architect en werkt in sydney, fax je cv maar en ik stuur het wel naar hem op......en vervolgens daar 2 gesprekken gehad en heb nog steeds contact, wie weet wat er straks conreet uitkomt als ik in australie zit....dus zo zie je maar :up:

Gr. Sab
 
Ik zeg: Zoek je heil bij de reruiters, de detacheerders en al dat andere t... (laat ik consequent blijven). Ik heb na afstuderen vijf jaar met veel plezier gedetacheerd gewerkt en daar veel profijt van gehad (je leert veel en het betaalt ook nog beter). Verder blijkt Google ook erg goed in het vinden van exotische vacatures zoals bijvoorbeeld de mijne :)

Als ik daarnaast dan ook nog hoor dat je van metaalbewerking houdt... daar kan je alle kanten mee op natuurlijk. Ik maak me sterk dat een goede bankwerker overal werk vindt, en auto's gaan ook nog steeds geregeld stuk. Wel lastiger dan om op skills binnen te komen, of niet?
 
Back
Top