werkgelegenheid

He Ton( of Ineke )

Los van het feit dat we iedereen zijn redenen om te emigreren  moeten respecteren en waarderen, wat is voor jouw de reden om naar Australie te emigreren?
 
Hallo Sander,

Ik dacht dat ik je dat al verteld had in Nijmegen.
Maar ik ben op vakantie in Aus mijn vrouw tegen gekomen in Nov. 2000
Zij wilde dat ik daar bleef, maar dat was te vlug.  :evil:
Ik wilde vroeger altijd al emigreren en ben daar nu te oud voor.
Goede raad is goedkoop, zij kwam naar NL en als alles goed bleef gaan
zou ik met 57 en half stoppen en met haar mee teruggaan naar Aus.  :)
Dan hoef ik daar niets meer op te gaan bouwen, en leven wij
gewoon verder van de LIEFDE tot mijn AOW.  :roll: :lol:
En daarna zien we wel weer verder.
Ik heb Aus altijd al een mooi land gevonden en wil daar best mijn
oude dag gaan doorbrengen.  :stupid:  :tent:

Als je nog meer wil weten kom je maar een avond met Lin op visite.  :-D
 
[quote author=Ton en Ineke link=topic=2009.msg19631#msg19631 date=1120151473]
Als je nog meer wil weten kom je maar een avond met Lin op visite.  :-D
[/quote] Ha ik had zeker een biertje te veel op :drinking: :cheers: :drink: We gaan we zeker een keertje afspreken :up:
 
Zo... er zit weer een dagje met de vr8wagen in de file op... als er 2 spatjes vallen gaan al die drollen op de rem staan  :-( , maar goed... ik heb hier nog niet eens zoveel te klagen ik heb een leuke 8 onder 1 kap. (voor de horinezen onder ons.... in de Botter, das nou niet bepaald een slechte buurt  :)  ) , ruime tuin , grote auto enz. enz.
Maar het blijft een shitland , als ik nou deze weken hoor dat een moeder haar kind om zeep helpt door haar een washandje in de mond te doen waar ze door stikt of een paar jaar voor een stel gasten die een steen van een viaduct gooien en zo iemand om zeep helpen dan denk ik waar gaat dit heen? moet je eens kijken als ik iets te hard rijdt word ik beschouwd als misdadiger en als ik iemand vermoord ben ik ontoerekeningsvatbaar. zonder al te vrijpostig te willen worden zou ik  tegen politiek Den Haag willen zeggen " lik me......bips"  :lol: En ach... in elk land wonen wel de verschillende culturen dus daar zal het niet voor zijn  , en hier zijn ze ondankbaar dus zullen ze dat elders ook wel zijn vrees ik. voor nu laat ik het hier weer even bij, wil alleen nog even zeggen dat ik wel snap wat tinusv bedoeld maar dat ik er anders tegen aan kijk
 
Ik geloof dat het nu behoorlijk :eek:fftopic: is geworden en niets meer met werkgelegenheid heeft te maken, maar goed. Wellicht een idee om een draadje te beginnen: "wat zijn je redenen om te emigreren"?

Het was zeker mijn bedoeling niet om een "flame-war" te beginnen.
Ik bedoelde alleen maar over te brengen dat er overal wel iets zal zijn waar je je niet in kunt vinden. Tuurlijk, ik vind Nederland ook druk, mensen gestresst, onverdraagzaam en de buren wonen wel erg dichtbij. Ik hoop alleen dat mensen met emigratieplannen niet gaan denken dat waar ze naar toegaan een walhalla is. Nu zullen de meeste mensen hier op XPdite (althans de geregistreerde) zich al wel goed in de materie hebben verdiept een reëel beeld hebben van wat ze te wachten staat (hoop ik). Maar wellicht hebben mensen die net over emigreren aan het nadenken zijn en alleen hier meelezen soms een te rooskleurig beeld van emigreren.

[quote author=M5 link=topic=2009.msg19605#msg19605 date=1120135391]
Tegenwoordig moet je met zijn tweeen werken om uberhaupt een appartementje te kunnen kopen. En wil je een eensgezinswoning dan word je verwezen naar de mindere buurten. Als ik uit de nachtdienst kom rond 6 uur s'morgens rij ik op de A7 tegen de file's in. Als ik dan naar de mensen kijk die vanuit Hoorn naar Amsterdam rijden en 1,5 uur doen over een afstand van 37 kilometer, heb ik gewoon medelijden met hen.
[/quote]

Ook in Australië werken de meeste mensen met z'n tweeen. En file zijn hier ook niet onbekend (wel veel minder gelukkig). Moordenaars lopen hier ook rond en criminaliteit komt ook hier voor. Ik fiets graag (naar werk), maar dat kan hier soms levensgevaarlijk zijn. Dit is bijvoorbeeld in Nederland weer beter. Ook het sociale vangnet is hier een stuk kleiner.

[quote author=fh12 link=topic=2009.msg19639#msg19639 date=1120158827]
Maar het blijft een shitland , als ik nou deze weken hoor dat een moeder haar kind om zeep helpt door haar een washandje in de mond te doen waar ze door stikt of een paar jaar voor een stel gasten die een steen van een viaduct gooien en zo iemand om zeep helpen dan denk ik waar gaat dit heen? moet je eens kijken als ik iets te hard rijdt word ik beschouwd als misdadiger en als ik iemand vermoord ben ik ontoerekeningsvatbaar.
[/quote]

Mensen die niet helemaal goed bij hun hoofd zijn komen overal voor, dat is niet iets typisch Nederlands. Bovenstaande voorbeelden kan ik niet "typisch" Nederlands noemen, had net zo goed in Duitsland, België, Spanje, America of Canada kunnen gebeuren. Om alleen hier nou Nederland een shitland om te vinden...

Om mijn betoog af te sluiten: Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om te emigreren, dat is ieder zijn goed recht. Realiseer alleen wel dat alles z'n voors en tegens heeft en dat het geen kleine beslissing is. Dus om op een dag thuis te komen na 2 uur in de file te hebben gestaan en tegen je partner te zeggen: "Weer die k*t files en de kl*te buren maken weer eens herrie, kom we gaan emigreren (naar Australië)!" lijkt mij een beetje kort door de bocht. Ik vind dat je over zo'n beslissing goed moet nadenken en weloverwogen een besluit moet nemen.
Nu zullen de mensen die zich hier geregistreerd hebben, dit al hebben gedaan. Die hoeven zich dan ook niet door mijn verhaal aangesproken te voelen. Ik hoop echter dat "guests" die toevallig hier op de site terecht komen of "meelezers" goed nadenken voordat ze ik het diepe stappen.
 
Ik ben van het Australie promotie team :-D wij wonen hier nu inmiddels 9+ jaar en hebben het prima naar ons zin! En ik zal de laatste zijn om het iemand uit zijn hoofd te praten maar je moet wel realistisch blijven :)

De quote van Tinus :
Maar wellicht hebben mensen die net over emigreren aan het nadenken zijn en alleen hier meelezen soms een te rooskleurig beeld van emigreren.
daar kan ik mij volledig in vinden. Als je denkt dat je in een soort van Walhalla terecht komt.....keep dreaming! Emigreren is keihard werken, het is geen 'kattepis', het gaat niet in je 'kouwe kleren' zitten. Je moet een behoorlijke positieve insteek hebben om een positieve emigratie te beleven....anders kom je jezelf toch behoorlijk tegen.

Er zijn hier ook een hoop mensen die aan de zelfkant van de maatschappij leven, hier is ook road rage, hier is ook crime. Als je de mazzel hebt om met een redelijke zakcent hierheen te komen (lees: goed verkocht eigen huis, etc)  dan heb je inderdaad kans op een goede start...maar dan ben je er nog niet. Je moet een heel nieuw netwerk aan leggen op zowel werk als sociaal gebied.

En
zonder al te vrijpostig te willen worden zou ik  tegen politiek Den Haag willen zeggen " lik me......bips" 
. Hoe gaat dat gezegde in Nederland ook al weer: Oude wijn in nieuwe zakken?? :-D :-D

Het is prettig om afscheid te nemen van je "oude land" met een positief hart, maakt het allemaal net iets makkelijk (is mijn mening :)) in the long run!

Groetjes
Syl
 
Ja klopt helemaal wat syl en tinusv zeggen. Je moet niet verwachten dat alles ineens beter is en je in een paradijs bevind. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Je moet daar ook hard werken misschien wel harder als in NL want je zou je zelf in het begin zeker moeten bewijzen als buiten staander. Verder is het leuk om te lezen hoe idereen er zo over denkt :-D Maar idd een beetje erg :eek:fftopic: moet toch een keer kunnen. Ik vindt het wel gezelli zo :up:

@ Jonky
different country, same crap
  :-D Die ken ik van een Stephan King boek die gaat dan net iets anders meer van "same Shit different day" Maar sorry hoor, ik vindt deze wel erg kort door de bocht. Je hebt daar toch wel bij veel dingen beteren levens standaarden. ruimte, verkeer, weer, ......  Al hoewel ik denk zeker dat je over bepaalde dingen dezelfde shit zal beleven en dan weer Nederland de hoogte in gaat prijzen.


Het is maar wat je er van maakt
Gatver die heb ik zo vaak gehoort. Meestal van mensen die heel negatief doen over mij emigratie plan. Valt me een beetje van je tegen :wink: Daar op zeg ik altijd..... Voor dat je ergens iets van kunt maken heb je een basis nodig. Ik ben van meening dat die basis beter is in Australie anders had lekker in Nederland gebleven.

Als je het te druk vind in de randstad kun je toch ook naar Groningen verhuizen
Moet je zeker doen ben zelf ook van Den Haag naar Vlijmen verhuist. Heeeeeerlijk. Moet je me voorgaande post even vergeten :-D :-D Ik rij elke dag naar me werk door de polder dan doe ik 35Km in een half uurtje. Ik heb nu een eengezins woning met vrij uitzicht en ik vindt Den Bosch een heerlijke gezelli stad.  :up: Ik heb het naar mijn zin en toch wil ik naar Australie  :|  :| Mmmm volgens mij spreek ik me zelf nu tegen in dit laatsten stukje.. Ach "who gives a fck"


"No worries matey"
 
Ik dacht dat ik met mijn laatste opmerking dat ik tinusv wel begreep wel duidelijk was. Dan kun je alles wat ik zeg nog wel een keer gaan toelichten maar ik weet ook wel dat elk land een hoop voor en een hoop nadelen heeft , dat je bijv. in Australie ook een moordenaar of psychopaat kunt vinden snap ik ook wel maar ik irriteer me aan de manier waarop hier met ze om word gegaan. En het is niet het 1 , het is ook niet het ander... het is alles bij elkaar. Je gaat niet naar een ander land om te denken dat je in een makkelijke situatie komt en daar niks hoeft te doen ,maar je hoeft een vrachtwagenchauffeur niet te vertellen wat lang/hard werken is. Ik kom op deze site om me te orienteren en eens verder te kijken dan mijn neus lang is, dus geloof mij nou dat ik niet zomaar een beslissing zal maken en/of een poging ga ondernemen om weg te gaan hier.
 
Toch blijf ik erbij dat de wens om te emigreren een gevoel is waar je op een bepaald moment wel of niet aan toegeeft.

Groetjes Miranda  :)
 
allrighty then.......Werkgelegenheid!  :)...back on track  :knit:

Wees er in ieder geval op voorbereid dat niet iedereen automatisch in zijn vertrouwde (type) baan kan/zal rollen.  Je zult je soms in wat bochten moeten wringen om bij je doel terecht te komen. Hoort allemaal bij de grote uitdaging! En misschien wil je juist wel een complete ommegooi!

Ga hier niet aankomen met "maar in holland deden wij dat zo (lees: beter)" & "het ging zoveel efficienter in Nederland" want daar zitten je nieuwe mede-landers absoluut niet op te wachten. Maar eh....daar was elders al een discussie over aan de gang (directe, ongenuanceerde :evil: Nederlanders :up:).

Groetjes
Syl
 
Wordt er trouwens veelal op contracbasis gewerkt, of met vaste contracten?
 
Interessante vraag Miranda!

Aangezien er momenteel nogal wat verhitte discussies gaande zijn in politieke kringen (Industrial Relations Reform)! Howard wil namelijk bepaalde regels vereenvoudigen voor o.a. small business owners. O.a. ontslag regeling versoepelen, een push voor (temporary) contracts rather then vaste aanstellingen.
Dat is het wel even heel beknopt maar ik zal even kijken of ik een artikel op kan diepen voor je.

http://www.abc.net.au/news/newsitems/200507/s1404935.htm hier staat alvast het een en ander.

Groetjes
Syl

p.s. FH12 het is geen een-richtings verkeer hier, het is een forum formaat vandaar dat je zult vinden dat je soms wat meer reacties (en complete discussies) krijgt dan je lief zijn :)
 
Om is een keer wat on topic te zeggen :-D
Heb deze gevonden website met heel veel trucker related linkjes misschien heb je er wat aan.
http://sharonb.hypermart.net/trkrshp.htm

Verder heb ik geen idee of het beroep op de Sol of Modl lijst staat anders zou je ook voor een skilled visa kunnen gaan. Of wil je echt eerst op een tijdelijk visa gaan??? Kan nog wel ik zag ergens dat je nog onder de 30 bent of haal ik nou mensen door elkaar?  Anyway dan kan je evt op een work/ holiday visa gaan. Ik ga weer verder speuren voor je :up:
 
Het aantal mensen met een jaarcontract of casual contract is de laatste paar jaar verschrikkelijk gestegen.
Ik heb begrepen dat de overheid bijna alleen maar mensen aanneemt met jaarcontracten. Moet ik er wel bijzeggen dat het hebben van een contract voor onbepaalde tijd weinig zegt, arbeidszekerheid is hier niet zoals in Nederland.
Overigens wil de regering de proeftijd verlengen van drie naar zes maanden maar daar is het laatste nog niet over gesproken.
 
Ahaa, dus gewoon goed je best doen in je werk en the 'no worries' mentaliteit toepassen??!!? Syl, ik zag in het artikel dat the unions fel in opstand kwamen.  Wij zijn hier ook lid van een vakbond, maar dat is eigen keuze. Hoe werkt dat? Ben je in sommige vakgebieden 'verplicht' aan te sluiten bij een vakbond, of is dit vrije keus, of vrije keus met een verplicht karakter (is het nog te volgen?)

Groetjes Miranda
 
[quote author=Bear link=topic=2009.msg19586#msg19586 date=1120127504]
Ach, Ik denk dat er veel emigranten zijn die weg gaan omdat je het vaderland meer dan zat bent. Ik igg wel. Elke dag met de zelfde mensen in de zelfde file en dan in de avond met die zelfde mensen over de zelfde snelweg weer terug.
Daarnaast zou ik graag een vrij staant huis willen hebben met garage en grote tuin. maaaar ik ben maar een MBO-ertje die zich helmaal de pest pokken werkt voor een simpel salaris. Dus vrijstaande woning,...??? vergeet het maar. Misschien heb ik kans na tig jaar en tig starters woningen gehad te hebben. ((zo’n starters woning is  meestal een flatje op e 4e verdieping tussen de turken en Marokkanen. Niet dat ik wat tegen die mensen heb. Maar het is af en toe toch fijn als je de buurman ook daadwerkelijk kunt verstaan)). Na jaren gekloot te hebben met woningen die je eigelijk niet wil kan je dan eindelijk op je 40ste een huisje betalen die je dan enigzins wel leuk vindt meestal dan een eengezins woning in een rijtje met 50 anderen gezinnen, die zich allemaal aan elkaar zitten te irriteren om het een en ander. Wat precies is nooit echt duidelijk. De 1 vind je kinderen te luidt ruchtig de ander zou graag willen zien dat je de hele dag je gordijnen open laat,  zodat ze kunnen zien of je nou wel of geen wiet plantage binnen heb staan en zet aub de stereo niet te hard want godver de godver. De buurman heeft last van zijn migrene dus aub wees een beetje tolerant :-o De week daar op lig je tot 3 uur snachts wakker omdat die zelfde buurman een feestje geeft met bonkende muziek. Niks van zeggen hoor wees een beetje tolerant aub :wall:  Als het dan is een keer wat gemoedlijker is en je gaat een keer in de tuin zitten dan zit je zowat bij elkaar op schoot omdat het van die kleine Lego tuinen zijn. En de over buurman kijkt vanaf zijn balkon het eten uit je boord. Nee hoor mij niet gezien.  In Aus is een vrijstaant huis met garage of grote schuur helemaal niet ondenkbaar zelfs niet nu met de snellen stijgende prijzen. En nee het dit is echt niet de hoofd reden van mijn emigratie maar het draagt zo zeker z'n steentje bij.
[/quote]


Ik herken mijzelf hier helemaal in. Ook ik ben het helemaal beu in Nederland wat wonen betreft. In bepaalde dorpen zal het nog wel meevallen, maar in de grote(re) steden is het wonen echt waardeloos. Ik zie het absoluut niet zitten om ooit in een flat te moeten gaan wonen. Ik wil ook graag een leuk huisje met een tuin(tje) erbij. In de steden in Nederland is dit echt nauwlijks te doen. Ik baal er dan ook vreselijk van. Het lijkt alsof ik geen kant op kan. Ik woon nu gelukkig nog thuis, maar in de toekomst gaat het wel erg lastig worden. In steden als Melbourne en Sydney schijnt het wonen stukken beter te zijn; vooral in de buitenwijken dan. Brede straten en vrijstaande woningen schijnt daar heel normaal te zijn. Was het hier maar zo. Maar hier is het niet betaalbaar vrees ik...
Maar om even weer ontopic te komen. Hoe liggen de verhouding met inkomen en wonen eigenlijk? En wat is betaalbaar wanneer je een laag inkomen hebt?
 
[quote author=jonky link=topic=2009.msg19688#msg19688 date=1120199334]
[quote author=tum link=topic=2009.msg19676#msg19676 date=1120197043]
Wordt er trouwens veelal op contracbasis gewerkt, of met vaste contracten?
[/quote]

Naar mijn idee is het meestal 3 maanden proeftijd en dan een "vast contract" al geeft dit minder zekerheid dan een vast contract in Nederland.

Kan natuurlijk sterk verschillen per sector/regio...
[/quote]
Kun je wellicht iets meer zeggen over die zogenaamde zekerheid met een vaste baan? Ik had begrepen dat je baas simpelweg 4 weken opzegtermijn heeft, en dat je dan gewoon na die periode werkloos bent... klopt dit nigszins of was dit wat te kort door de bocht???
 
In dit draadje bespeur ik een paar  onderwerpen, o.a.. een kontrakt met een bedrijf en vakbonden.

In de meeste gevallen krijg je een proefperiode van 3 maanden en daarna een "vaster" kontrakt.
Dat kontrakt kan zijn voor 1 jaar of 2 jaar.
Verder is het zo dat als je aldoor je kontrakt met zeg 6 maanden of 12 maanden verlengd en je wordt er na 5 jaar uitgegooid dan heb je toch nog een "case" opgebouwd want als je minimum  2 jaar bij een bedrijf werkt, dan sta je steviger in de schoenen bij een ontslag, dwz je kunt altijd ontslagen worden , maar je hebt recht op een betere uitbetaling door de werkgever.
Dit beeld veranderd binnenkort wellicht want de Howard Gouvernement wil meer vrijheid geven aan werkgevers die onder 20 of onder 50 man in dienst hebben.
Er zijn discussies gaande op het moment, zoals eerder al opgemerkt door sommigen op dit forum.

Ik gaf de mensen altijd een 3 maand proefperiode en daarna elke 12 maanden werd het kontrakt vernieuwd. Dit deed ik dan 3-4 jaar maximaal en gaf dan een brief dat ze vanaf die tijd vast in dienst waren maar wel met dezelfde opzegtermijn van 1 maand van beide kanten, dus het bleef toch eigenlijk een kontrakt.
Ik heb nooit een dispuut gehad bij het komen og gaan van medewerkers maar er zijn wel veel gevallen dat ze de overeenkomst voor een rechtbank of een intermedieer uitvochten.

Vervolgens de "unions". Er is sinds zo'n 5 jaar vrijheid van lidmaatschap.
Bij de wet is niemand verplicht zich aan te sluiten bij een vakbond.
Echter in de praktijk ligt dat totaal anders.
De vakbonden hebben wat in moeten binden de laatste jaren maar proberen op dit moment weer stevig terug te komen.
Als je b.v. trambestuurder wordt en je sluit je niet aan bij de betreffende vakbond, dan wordt je dus geen trambestuurder, zo simpel ligt het en dat heet hier: closed shop.
Ook als bouwvakker kun je niet terecht zonder bij een vakbond te zijn aangesloten.
Je kunt bij je toekomstige baas wel bepleiten dat je dat niet wil, maar dan wordt je eenvoudig niet aangenomen.
Mocht je om een baan verlegen zijn en je hebt een hekel aan unions, dan sluit je je dus aan zou je zeggen omdat later je gewoon je lidmaatscahap niet verlengd, nou dan heb je de poppen aan het dansen want je wordt er zo uitgezwiept ofwel word je totaal genegeerd door je collegas en die maken het leven jou zo zuur dat je wel besluit door te gaan met je vakbonds lidmaatschap.
Als je op een bouwplaats aankomt met levering van materiaal en jij bent toevallig geen lid van de een of andere vakbond, dan word je niet toegelaten en wordt het bedrijf waar je voor werkt geboycot.
De regering doet hier niets tegen, hoewel bij de wet heb jij gelijk.
Een idiote toestand.
In het vrijere bedrijfsleven ,kantoorbanen etc, is het makkelijker en heb je zelf de vrijheid en ik kan je vertellen, waar men niet verplicht is om zich aan te sluiten, dan doen de meeste werknemers dat dus ook niet.

Ik ken vrienden die  genoodzaakt zijn zich aan te sluiten bij een vakbond anders kunnen ze hun werk niet doen.
Vakbondsleiders in OZ zijn meestal Schotten of Engelsen, verder hoef ik dus niets te zeggen.
 
Ja Jan, 'closed shop' daar had ik inderdaad van gehoord, nou ja gehoord, mijn achterneef drives a forklifttruck en is inderdaad verplicht aangesloten bij een vakbond.  Dus dat is inderdaad hetzelfde gebleven.

Groetjes Miranda
 
Maar is het dan zo verschrikkelijk om bij een vakbond te zitten?? Is dat dan niet net zoals in nederland dat ze voor je rechten opkomen enzo?

Grtz Tanne
 
Back
Top