Where to start? Help!

97% van Australie lijkt alsof er bijna niks is uitgesloten. Vergis je echter niet. Alleen in WA al, de grootste staat van AU is er buiten Perth maar op een enkele andere plaats fatsoenlijk werk. Niet dat er helemaal geen werk is regional, maar wel erg beperkt. En dan hebben we het over meer dan 99% van WA!
 
97% van Australie lijkt alsof er bijna niks is uitgesloten. Vergis je echter niet. Alleen in WA al, de grootste staat van AU is er buiten Perth maar op een enkele andere plaats fatsoenlijk werk. Niet dat er helemaal geen werk is regional, maar wel erg beperkt. En dan hebben we het over meer dan 99% van WA!

Hey Fol.. Thanks voor je reactie. We weten dat het geen gemakkelijke opgave zal worden om buitenom de grote steden werk te vinden. Desalniettemin zijn we toch blij dat het 'Regional Australia' niet zo beperkt is als we dachten.
Waar we dus uiteindelijk 4 jaar moeten wonen om ons PR te verkrijgen is ook niet echt van belang, we hebben een voorkeur, maar hey we zullen niet echt in de gelegenheid zijn om kieskeurig te zijn. Alhoewel we over de Snowy Mountians wel 2x moeten nadenken:p
 
"Regional" zegt inderdaad niet zo heel veel. De Central Coast waar ik woon is "regional", maar heeft 300 duizend inwoners en ligt strak tussen Sydney en Newcastle. Maar het ligt er natuurlijk wel heel veel aan wat voor werk je doet. IT banen zul je hier niet veel vinden bijvoorbeeld maar als tradie is er zat werk.
 
Hi Jason en Deborah,

Leuk dat jullie hier naartoe willen komen. Ik kan niet overal antwoord op geven, maar dacht even een beetje informatie te geven hoe het werkt met een PR krijgen.
Normaal moet je op de lijst staan met beroepen waarmee je voor een PR kunt gaan. Dat valt in jouw geval af en dat viel in ons geval ook af. Mijn vriendin en ik zijn hier dus op een tijdelijk visum. In jullie geval kijk je dan naar een werkgever die je kan sponsoren. Zij moeten aantonen dat jij onmisbaar bent voor hun bedrijf en je moet skills assessments doen, etc. Dat is veel werk, duur en veel werkgevers hebben daar geen trek in en soms kan het gewoon ook niet.

Werk je echter op een temporary visum voor een Australische werkgever, dan kan die werkgever na twee jaar zeggen dat ze jou willen sponsoren. Op dat moment vervalt een gedeelte van de verplichting om aan te tonen dat jouw skills onmisbaar zijn omdat een werkgever je al twee jaar in dienst heeft en kun je met een standaard functie toch gesponsord worden. Dat is wat het plan van m'n vriendin en mij is.
 
Hi Jason en Deborah,

Leuk dat jullie hier naartoe willen komen. Ik kan niet overal antwoord op geven, maar dacht even een beetje informatie te geven hoe het werkt met een PR krijgen.
Normaal moet je op de lijst staan met beroepen waarmee je voor een PR kunt gaan. Dat valt in jouw geval af en dat viel in ons geval ook af. Mijn vriendin en ik zijn hier dus op een tijdelijk visum. In jullie geval kijk je dan naar een werkgever die je kan sponsoren. Zij moeten aantonen dat jij onmisbaar bent voor hun bedrijf en je moet skills assessments doen, etc. Dat is veel werk, duur en veel werkgevers hebben daar geen trek in en soms kan het gewoon ook niet.

Werk je echter op een temporary visum voor een Australische werkgever, dan kan die werkgever na twee jaar zeggen dat ze jou willen sponsoren. Op dat moment vervalt een gedeelte van de verplichting om aan te tonen dat jouw skills onmisbaar zijn omdat een werkgever je al twee jaar in dienst heeft en kun je met een standaard functie toch gesponsord worden. Dat is wat het plan van m'n vriendin en mij is.

Hey Thijs(en vriendin).. Bedankt voor je reactie! Dit geeft weer wat hoop..
We zijn er elke dag mee bezig en de verwachtingen zijn niet erg hoopvol voor een skilled visa. Dacht ik afgelopen donderdag iets positiefs te hebben gevonden en kom je er dus naar 4 dagen onderzoek achter dat dit het waarschijnlijk ook niet gaat worden. Eigenlijk kan je wel zeggen dat we zijn wakker geschud uit onze droom, misschien hadden we achteraf sneller moeten handelen na terugkomst in NL(2016).

Ik heb wel een paar vragen mocht je de tijd hebben om deze te beantwoorden:
- Wat voor visum hebben jullie?
- Gelden voor jullie niet de "oude" visum regels? Het enige temporary visum dat in mijn ogen voor ons nog beschikbaar is het 482 visum en dan moet je dus een beroep op de lijst hebben.

We willen jullie alvast veel succes wensen met jullie eigen plannen.
 
Haha, wat Afterbang zegt inderdaad. Ik speel vals met een Kiwi vriendin ;) De regels voor ons zijn dus ietwat anders/makkelijker.

I see, dit was ons 2de plan om een aantal jaar in NZ te wonen en werken en dan naar Aus. Maar dit "vals spelen" is/wordt ook aan banden gelegd is mij verteld door o.a. emigratiebureau.
Maar welk temporary visum bedoelde je dan precies?

Er zouden toch speciale uitzonderingen moeten zijn voor Nederlanders? Het heette tenslotte eerst Nieuw Holland!
 
I see, dit was ons 2de plan om een aantal jaar in NZ te wonen en werken en dan naar Aus. Maar dit "vals spelen" is/wordt ook aan banden gelegd is mij verteld door o.a. emigratiebureau.
Maar welk temporary visum bedoelde je dan precies?

Er zouden toch speciale uitzonderingen moeten zijn voor Nederlanders? Het heette tenslotte eerst Nieuw Holland!

Geen uitzonderingen helaas. Geloof dat de enige uitzondering is voor bepaalde Polynesische eilanden en NZ.
Ik was vergeten dat een 457 niet meer mogelijk is, dus ik weet dan helaas geen opties meer.

Staar je niet blind op die emigratiebureaus hoor. Wij hebben indertijd drie gesproken en die zeiden alledrie iets anders en niet eentje stelde uiteindelijk m'n huidige visum voor. Als via Nieuw-Zeeland gaan een optie is voor jullie, dan zou ik dat gewoon uitzoeken.
 
Ja alles wat wordt verteld door het emigratiebureau zoeken we zelf ook op. Maar dat is hem nou juist, alles wat we onderzoeken valt af doordat er altijd wel één iets is waar we niet voor in aanmerking komen. En aangezien alle visas terug te vinden zijn op de homeaffairs website vrees ik dat het een lastige opgave gaat worden voor ons om hiernaartoe te emigreren.
We hebben beide dus nog een 2de WHV en zullen binnen nu en een jaar naar Australië afreizen. Mocht het dus echt onmogelijk zijn dan komen we hier naar een jaar dus wel achter.
Maar het liefst willen we dit dus weten voordat we afreizen, omdat als het niet mogelijk is we een 4wd kopen met alles erop en eraan (of zelf ombouwen) en een jaar lang zullen rond trekken.
En als het wel mogelijk is gaan we het grootste deel van het jaar actief op zoek naar een werkgever.
Achja, we blijven doorgaan met het zoeken naar antwoorden!
 
Hallo,
Hier ben ik weer. Ik ben eind mei 2018 gestopt met het “actief” zoeken naar informatie over het emigreren naar Australië. Het werd meer en meer een hogere berg om te beklimmen en de top was nog ver weg. In eerste instantie wilden ik het een paar maanden laten rusten maar ik ben er uiteindelijk 8 maanden niet mee bezig geweest. Dit heeft ook te maken met de tinnitus die ik sinds 12 september met me meedraag maar hier ga ik het niet over hebben.
Sinds ik het in januari heb opgepakt is er veel vooruitgang geboekt. De WHV’s zijn aangevraagd, de vlucht(enkele reis) is geboekt voor 12 november. Huisvestiging en huurauto geboekt voor de eerste maand. Ontslag aangevraagd. Huis opgezegd en we zijn alle voorbereidingen aan het treffen om onze kat, Lulu, over te laten komen. De spullen die we willen meenemen, wat heel weinig is, komen later als we eenmaal een vaste verblijfplaats hebben aangezien het onzeker is waar we komen te wonen.
De zogezegde berg is in mijn optiek ook een stuk minder hoog geworden aangezien er wel degelijk genoeg kansen zijn om je uiteindelijk permanent te kunnen vestigen in Australië.
Het komt voor ons wel allemaal neer op sponsorships maar het perspectief op een sponsor is groter dan ik in eerste instantie dacht.
Ik moet wel zeggen dat de wijzigingen die de Australische overheid regelmatig toepast zijn wel zorgwekkend maar hier laten we ons niet door uit het veld slaan.
Hoe het uiteindelijk gaat verlopen als we er eenmaal zijn is de vraag. Eén ding is zeker, we gaan er alles aan doen om het te laten slagen.
 
Wat dapper. Heel veel bewondering om op deze manier in het diepe te stappen. Fingers crossed voor jullie.

Het is riskant om op een one-way-ticket het land in te reizen. Misschien heb je geluk en vragen ze niks, maar ga er maar niet van uit. Ik heb zelfs bankafschriften en contacten moeten overleggen bij de douane en mijn retourticket werd ook gecontroleerd. Een WHV heeft de intentie dat je het land na een jaar weer gaat verlaten (ook al ben je dat niet van plan) en je kan dat moeten bewijzen met een retourticket. Ik heb het risico niet genomen om wegens 'fraude' uitgezet te worden en ben met een retour binnengekomen. Ik heb de terugreis later verkocht.

Het is langdurig en duur om je kat te importeren en zoals @afterbang hieronder al eerder stelde, er wordt nergens iets gezegd over reizen met een pet op een WHV. Kijk wel even goed uit of je huisvesting(en) huisdieren toelaten.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat een derde WHV nu is toegestaan, mits je 6 maanden farm work doet tijdens je tweede? Dat zou je wat adem- en zoekruimte kunnen geven. Alleen moet je tussentijds dan wel het land verlaten, maar niemand vraagt om terug te gaan naar NL. Je kunt dat WHV ook op Bali aanvragen.

Good luck.
 
Last edited:
Wat dapper. Heel veel bewondering om op deze manier in het diepe te stappen. Fingers crossed voor jullie.

Het is riskant om op een one-way-ticket het land in te reizen. Misschien heb je geluk en vragen ze niks, maar ga er maar niet van uit. Ik heb zelfs bankafschriften en contacten moeten overleggen bij de douane en mijn retourticket werd ook gecontroleerd. Een WHV heeft de intentie dat je het land na een jaar weer gaat verlaten (ook al ben je dat niet van plan) en je kan dat moeten bewijzen met een retourticket. Ik heb het risico niet genomen om wegens 'fraude' uitgezet te worden en ben met een retour binnengekomen. Ik heb de terugreis later verkocht.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat een derde WHV nu is toegestaan, mits je 6 maanden farm work doet tijdens je tweede? Dat zou je wat adem- en zoekruimte kunnen geven. Alleen moet je tussentijds dan wel het land verlaten, maar niemand vraagt om terug te gaan naar NL. Je kunt dat WHV ook op Bali aanvragen.

Good luck.
Hoe doe je dat, je terugreis "verkopen"?
 
Veel succes, Ik zat even the denken of je wel pets mee mag nemen op een WHV... Maar vind niets dat dat bevestigd. Dus dan zal het wel :)
 
@slatsr Ik had toevallig mazzel dat iemand in de relatiekring terug naar zijn woonplaats in de UK wilde. Ik heb het 2e deel van mijn ticket, Hong Kong - London, kunnen verkopen. Rijk word je er niet van, omdat ik $ 250 moest betalen om de tenaamstelling te veranderen, het eerste deel (Melbourne - Hong Kong) niet kwijt kon, en natuurlijk met korting moest komen. Maar ik heb ook gehoord dat je dit soort dingen op Gumtree en Ebay kunt regelen, er zijn speciale rubrieken voor.
 
@slatsr Ik had toevallig mazzel dat iemand in de relatiekring terug naar zijn woonplaats in de UK wilde. Ik heb het 2e deel van mijn ticket, Hong Kong - London, kunnen verkopen. Rijk word je er niet van, omdat ik $ 250 moest betalen om de tenaamstelling te veranderen, het eerste deel (Melbourne - Hong Kong) niet kwijt kon, en natuurlijk met korting moest komen. Maar ik heb ook gehoord dat je dit soort dingen op Gumtree en Ebay kunt regelen, er zijn speciale rubrieken voor.
Hmmm... de meeste maatschappijen staan niet toe om het over te dragen naar een ander persoon.

Vwb het hebben van retour tickets... het hoeft geen retour te zijn, het kan ook een onward ticket zijn naar een ander land (eg NZ of Fiji). Zolang je maar de intentie hebt om het land te verlaten. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Australische immigratie met een WHV, maar ik heb de afgelopen 6 jaar op staff travel meerdere keren rondgereist en heb nog in geen enkel land de vraag gehad om een retour of onward ticket to overhandigen (al had ik in de meeste gevallen wel een booking maar dat heeft geen enkele betekenis aangezien ik dat voor $0 kan annuleren/wijzigen). Het zal dus wel afhangen van het land en/of hoe overtuigend de rest van je verhaal is.
 
@slatsr die her-tenaamstelling liep via mijn boekingskantoor, niet via de airline. Daarnaast is een returnticket niet tweemaal zo duur als een enkeltje. Grosso modo heb ik met terugverdienen een heel duur enkeltje betaald ;). Dus financieel zet het niet zoveel zoden aan de dijk. Het is aan de reiziger om het risico van een enkele reis in te schatten. Ik had mazzel dat ik een return had, want ik ben uit en te na gecheckt, inclusief bagage. Zal wel aan mijn criminele gezicht liggen. Goede tip van dat onward ticket, in dit geval zou dat handig zijn voor de OP om op die locatie een derde WHV aan te vragen.
 
Je kan geen retour ticket boeken voor 12 maanden. Als je een WHV hebt, lijkt mij dat immigration snapt dat je geen retour hebt kunnen regelen, dus lijkt mij sterk als je niet toegelaten wordt of problemen krijgt vanwege een enkele reis.

Wij gaan ook op een enkele reis, maar goed ik heb mijn paspoort en mijn vriend zijn 309.
 
Hmmm... de meeste maatschappijen staan niet toe om het over te dragen naar een ander persoon.

Vwb het hebben van retour tickets... het hoeft geen retour te zijn, het kan ook een onward ticket zijn naar een ander land (eg NZ of Fiji). Zolang je maar de intentie hebt om het land te verlaten. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Australische immigratie met een WHV, maar ik heb de afgelopen 6 jaar op staff travel meerdere keren rondgereist en heb nog in geen enkel land de vraag gehad om een retour of onward ticket to overhandigen (al had ik in de meeste gevallen wel een booking maar dat heeft geen enkele betekenis aangezien ik dat voor $0 kan annuleren/wijzigen). Het zal dus wel afhangen van het land en/of hoe overtuigend de rest van je verhaal is.

Soms is het niet eens het land dat er zelf moeilijk over doet, maar kom je toch in de problemen. Ik ben in 2012 met een enkeltje van Singapore naar Nieuw Zeeland gevlogen. Ik was rustig overal aan het backpacken en plande mijn reis niet vooruit. Omdat ik voor NZ geen visum nodig had als toerist dacht ik dat het allemaal wel OK zou zijn en dat ik aldaar kon gaan uitzoeken waar ik daarna naartoe zou gaan. Maar op het vliegveld weigerde de vliegtuigmaatschappij mij in te laten stappen als ik geen onward vlucht had. Toen moest ik allerhaast op het vliegveld nog een ticket aanschaffen wat ik nooit heb gebruikt (naar Australie, maar ik had echt nul interesse daarnaartoe te gaan :rolleyes:). In NZ is er nooit naar gevraagd...

Maar terug on topic. @FairDinkum heel goed dat jullie zo bezig zijn en heel spannend. Wij hebben besloten de kat niet mee te nemen omdat we het de kat niet aan willen doen, maar begrijp heel goed dat het beestje mee wil nemen. Veel succes!
 
Last edited:


OFX
Back
Top