WHV granted, en nu? Ervaringen mbt voorbereiding, douane en verblijf daar gezocht.

Maarten_

Member
Ik heb inmiddels een WHV en ga binnen nu en een paar maanden vertrekken. Achterliggende verhaal is dat ik een WHV heb aangevraagd om in ieder geval een jaar samen te kunnen zijn/wonen met mijn Australische vriendin en om evt. na dat jaar een partnervisum aan te vragen en uiteindelijk misschien wel een permanent visum, maar dat is van latere zorg.

Nu het vertrek dichterbij komt ben ik op zoek naar ervaringen m.b.t. de voorbereidingen voor een jaar Australië, wat ik kan verwachten en wat ik vertel bij de douane en praktische zaken tijdens mijn verblijf daar.

Bijvoorbeeld:

Voorbereiding
  • Het is in principe de bedoeling dat mijn huis verkocht is voordat ik vertrek. Moet ik nog wel op een Nederlands adres ingeschreven staan wanneer ik vertrek met de intentie om niet meer terug te komen?
  • Verzekeringen. Welke wel/niet? Zorgverzekering bijv, Nederlandse of Australische?
Douane
  • Doel van mijn verblijf is dus niet echt om een jaar lang door Australië te trekken en misschien een beetje te werken maar om een jaar bij mijn vriendin te zijn en wellicht daarna nog langer te blijven. Gaat de douane hier blij mee zijn als ik dit vertel? Ik vertel namelijk liever in alle eerlijkheid het echte verhaal dan dat ik iets ga verzinnen. Dat hebben ze toch wel door.
  • 'Certified copy of a bank statement' waarop staat dat je voldoende financiële middelen hebt, hoe gecertificeerd moet dit zijn? Echt via een notaris of betreft dit gewoon een bankafschrift? En hoe groot is de kans dat ze hiernaar vragen?
  • Sowieso ervaringen met de douane in het algemeen. Toen ik vorige keer op een toeristenvisum drie weken op vakantie ging werd ik al drie kwartier ondervraagd. Hoe zijn jullie ervaringen?
Verblijf
  • Tips voor websites waar je een tijdelijke baan kunt vinden? En wat voor een baantjes zijn er makkelijk te krijgen met een WHV? (Maximaal zes maanden voor één werkgever)
  • Hoe makkelijk/moeilijk is het om daar een bankrekening te openen en wat heb ik ervoor nodig? Want ik neem aan dat je eventuele werkgever het geld graag overmaakt naar een Australische rekening i.p.v. een Nederlandse.
  • Internationaal rijbewijs, deze kan ik in Nederland voor vertrek aanvragen en die is dan een jaar geldig. Kan ik die verlengen als ik daar ben en zo ja hoe?
Dit is zo'n beetje wat me als eerste te binnen schiet en er zullen ongetwijfeld nog wel meer vragen bijkomen.
Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een jaar Australië op een WHV!
 
Hi,

De douane houdt niet vaak mensen met een WHV aan, maar mochten ze dat doen zou ik inderdaad zeggen dat je een vriendin hier hebt en je wilt werken en reizen/meer van het land wil zien. Ik denk niet dat je problemen hoeft te verwachten. Ik zou het niet hebben over eventuele toekomstplannen om te blijven, dat doet er vooralsnog niet toe.

Qua baantjes ligt het er totaal aan wat je achtergrond is, waar je bent, in welk seizoen, wat je zelf voor werk wil doen etc. Er is veel werk, maar niet perse waar jij bent of wat jij kan...

Je hebt hier geen internationaal rijbewijs nodig. Het is puur een vertaling met een officieel stempel erop. Op Nederlandse rijbewijzen staat alles al in het Engels wat hier voldoet.

Bankrekening is heel makkelijk te openen. Neem je paspoort en een adres mee en open je rekening. Als je een tax file number hebt, wel even doorgeven want dan wordt je niet met 50% gekort op de rente die je hier ontvangt. Dat wordt namelijk aangegeven als inkomen door de banken. De rente ligt hier aanzienlijk hoger dan in NL, dus dat is het wel waard. Bij de Westpac krijg je bijv. als nieuwe klant 5.4% rente op je spaarrekening en je betaald geen extra kosten per maand.

Je loon wordt idd gestort op een Australische rekening en dat is wel zo makkelijk.

Als je hier bent, zorg dat je dan een Medicare kaart aanvraagt zodat je valt onder dat systeem en een deel van je kosten zoals huisartsbezoeken etc terug kunt krijgen. Dit is het formulier: http://www.humanservices.gov.au/spw/customer/forms/resources/3101-1211en.pdf

Succes ermee!
 
Hi,

De douane houdt niet vaak mensen met een WHV aan, maar mochten ze dat doen zou ik inderdaad zeggen dat je een vriendin hier hebt en je wilt werken en reizen/meer van het land wil zien. Ik denk niet dat je problemen hoeft te verwachten. Ik zou het niet hebben over eventuele toekomstplannen om te blijven, dat doet er vooralsnog niet toe.

Qua baantjes ligt het er totaal aan wat je achtergrond is, waar je bent, in welk seizoen, wat je zelf voor werk wil doen etc. Er is veel werk, maar niet perse waar jij bent of wat jij kan...

Je hebt hier geen internationaal rijbewijs nodig. Het is puur een vertaling met een officieel stempel erop. Op Nederlandse rijbewijzen staat alles al in het Engels wat hier voldoet.

Bankrekening is heel makkelijk te openen. Neem je paspoort en een adres mee en open je rekening. Als je een tax file number hebt, wel even doorgeven want dan wordt je niet met 50% gekort op de rente die je hier ontvangt. Dat wordt namelijk aangegeven als inkomen door de banken. De rente ligt hier aanzienlijk hoger dan in NL, dus dat is het wel waard. Bij de Westpac krijg je bijv. als nieuwe klant 5.4% rente op je spaarrekening en je betaald geen extra kosten per maand.

Je loon wordt idd gestort op een Australische rekening en dat is wel zo makkelijk.

Als je hier bent, zorg dat je dan een Medicare kaart aanvraagt zodat je valt onder dat systeem en een deel van je kosten zoals huisartsbezoeken etc terug kunt krijgen. Dit is het formulier: http://www.humanservices.gov.au/spw/customer/forms/resources/3101-1211en.pdf

Succes ermee!

Hier heb ik wat aan. Bedankt!

Overigens zijn ervaringen natuurlijk nog steeds welkom.
 
Je hebt hier geen internationaal rijbewijs nodig. Het is puur een vertaling met een officieel stempel erop. Op Nederlandse rijbewijzen staat alles al in het Engels wat hier voldoet.

Als je hier bent, zorg dat je dan een Medicare kaart aanvraagt zodat je valt onder dat systeem en een deel van je kosten zoals huisartsbezoeken etc terug kunt krijgen. Dit is het formulier: http://www.humanservices.gov.au/spw/customer/forms/resources/3101-1211en.pdf
Met dat rijbewijs ben ik het niet eens. Toen ik de vorige keer in oz was mocht ik niet in de auto van mijn gastgezin rijden omdat hun verzekering eiste dat je een Internationaal Rijbewijs had, en die had ik niet.. Zo'n ding kost 15 euro... Zou het voor de zekerheid gewoon altijd meenemen.

Als je voor 1 jaar gaat (tot zo ver je nu weet) zou ik in Nederland een reisverzekering afsluiten. De medicare in Australië vergoed namelijk niet veel. Die medicare moet je wel ZEKER aanvragen, maar niet ter vervanging van je ziektekosten hier. Bij bv Australian Backpackers en TunaFish kun je speciale backpack verzekeringen afsluiten. Normale reisverzekeringen zijn namelijk vaak alleen geldig bij een reis van max 180 aaneengesloten dagen.
Als je een reisverzekering hier aanhoudt, kun je je dus ook nog niet in Nederland uitschrijven. Maar ik weet zo niet wat de voor- en nadelen zijn van het uitschrijven in Nederland.

Wat voor soort baantjes zoek je? In de steden, in de outback, soort werk.. http://www.thejobshop.com.au/ is misschien een begin?
 
Duidelijk.

Qua werk maakt het me niet zo heel veel uit. Aangezien mijn vriendin - en ik straks dus ook - in Melbourne woont (Reservoir) zou het handig zijn als het in die regio is. Verder ben ik daarin heel erg flexibel, ook omdat het maar twee keer zes maanden is. Puur voor een extra zakcentje en niet voor de lange termijn. Dat komt allemaal na het eerste jaar wel zullen we maar zeggen.
 
Ik zou zeker het verhaal van de verzekeringen goed uitzoeken.
In principe als jij meer dan 8 maanden uit Nederland bent, ben je verplicht je uit te schrijven. Zolang je ingeschreven staat, ben je ook verplicht een zorgverzekering te hebben (dit ben je immers als NL ingezetene verplicht). Als je in Nederland verzekerd bent, dan kun je Medicare aanvragen.

Hoe het verzekeringtechnisch met 'emigreren' zit (want in principe wil je in OZ blijven), weet ik niet. Ik zou zeker uitzoeken hoe het kosttechnisch zit, want in Nederland ingeschreven blijven staan, betekent ook heel veel extra kosten mbt zorgverzekering.

MAAR.. je geeft aan dat je nog een woning hebt (die je moet verkopen). Ook hier moet je goed naar vragen, want zolang dit niet verkocht is, heb je dus ook de verplichting verzekeringen aan te houden in Nederland (mbt huis) en hiervoor moet je ingeschreven staan. Echter zijn er hier ook mensen die hun huis nog niet verkocht hebben, en wel al in Australie zitten. Hoe zij dit opgelost / geregeld hebben, weet ik niet.

Gewoon wat dingen die je zult moeten uitzoeken.
 
Ik heb m'n verzekering in NL opgezegd, en ik heb nu een special isis verzekering... maar ik lees hier dat ik met WHV recht heb op MEDICARE? Klopt dat wel? Ik heb namelijk nu ook een bridging visum A in afwachting van m'n visa uitslag, en daarmee heb ik geen recht op medicare. Terwijl je zou denken dat de voorwaarden van je whv doorspelen in je briding visum...
 
Op een WHV kun je een Reciprocal Medicare kaart krijgen. Die is alleen geldig voor spoedeisende hulp en om zo'n kaart te krijgen moet je bij Medicare je Nederlandse zorgpas kunnen laten zien. Er is een overeenkomst tussen Australië en Nederland op basis waarvan je als Nederlandse verzekerde zo'n kaart kunt krijgen.

Toen ik zo'n card had ben ik wel eens voor een 'gewone' afspraak naar de huisarts geweest en heb er nooit een rekening voor gehad, maar in principe is het dus alleen voor spoedeisende hulp.
 
Toen ik zo'n card had ben ik wel eens voor een 'gewone' afspraak naar de huisarts geweest en heb er nooit een rekening voor gehad, maar in principe is het dus alleen voor spoedeisende hulp.

Het hangt er vanaf of de huisarts rechtstreeks bij Medicare claimt (dan gratis), of dat je het eerst zelf moet voorschieten (dan moet je naar zo'n medicare kantoor toe en krijg je een (klein) deel terug.
 
Medicare heb je alleen recht op als je een NL zorgverzekering hebt (hiervoor moet je een europese zorgverzekering pas tonen als je medicare aanvraagd). Als je dus geen NL zorgverzekering hebt, dan heb je geen recht op medicare. Let wel op, volgens mij is wel een voorwaarde dat je verzekerd moet zijn, dus dat is een ' private health insurance' aanvragen (~$100 per maand).

Verder zou ik wel in NL ingeschreven blijven en een NL zorgverzekering houden. Over het algemeen ben je in NL beter verzekerd dan bij Australische zorgverzekeringen. Daarnaast heb je recht op zorgtoeslag (70 Euro) als je nog in NL staat ingeschreven. Zo heb ik het 1e jaar dus maar 25 euro zorgverzekering per maand betaald. [Al weet ik natuurlijk niet wat er allemaal gaat gebeuren met de nieuwe wet/regering etc]. Daarnaast verlopen enkele andere zaken als je je uitschrijft in NL (AOW opbouw, sociale verzekering, enz)

Enkele tips staat ook op: http://www.australianbackpackers.nl/
 
Met dat rijbewijs ben ik het niet eens. Toen ik de vorige keer in oz was mocht ik niet in de auto van mijn gastgezin rijden omdat hun verzekering eiste dat je een Internationaal Rijbewijs had, en die had ik niet.. Zo'n ding kost 15 euro... Zou het voor de zekerheid gewoon altijd meenemen.
Ikzelf heb een soortgelijke situatie meegemaakt. Ik had dus geen internationaal rijbewijs bij me, maar ben op het politiebureau gaan vragen wat hiervoor de regels waren. Zij vertelden mij dat een Nederlands rijbewijs (dat tevens in het Engels is) niet volstaat, aangezien de achterkant - waar de icoontjes en uitleg staan - niet vertaald zijn.
Het vertalen kostte mij €96. Mijn advies: Neem voor €15 een internationaal rijbewijs!
 
Bij de RDW is een vertaling (+uitleg van wat B enzo inhoudt) ong. 5 euro... en deze wordt gewoon geaccepteerd.
Ik heb het in Australië moeten laten doen, en dat kon alleen bij een officiële overheidsinstelling die €96 rekende. Elk andere vertaling in Australië was niet geldig. Dit was overigens in NSW.
 
Toch blijft het apart.

Ik snap dat je hem eventueel nodig hebt voor een huurauto, omdat dat bedrijf er om vraagt. Maar verder...

Ik heb hier jaren verzekerd rondgereden met alleen mijn Nederlandse rijbewijs (ook voor mijn government werk), no problems. Ben aangehouden door de politie en totaal geen problemen gehad. Zelfs toen ik een Australisch rijbewijs ging aanvragen in de NT, had ik niets nodig... Mijn partner moest wel een vertaling hebben toen ze in WA een rijbewijs aanvroeg, maar zij had nog zo'n roze lap als rijbewijs waar geen Engelse vertaling opstond.
 
Ik begreep van mijn familie die hier op vakantie kwam dat een pasje goed genoeg was, omdat er driver's license op staat. Ikzelf heb/had nog een papiertje, hier stond helemaal geen engels op en een papiertje stelt natuurlijk niets voor (moeilijk te controleren op echtheid)

Bij het aanvragen voor mijn WA rijbewijs was mijn papieren rijbewijs echter voldoende. Hier had ik geen vertaling of iets dergelijks voor nodig.

Ik zou gewoon een vertaling in NL regelen. Voor die 15 (of 5 bij de rdw) euro kun je je een hoop gedoe besparen
 
Goed, in ieder geval dus een internationaal rijbewijs aanvragen.
Verzekeringen ga ik me nog wat verder in verdiepen.
De douane ga ik me maar niet al te veel zorgen over maken, ik denk dat dat wel goed komt.

Dank voor alle reacties. Het wordt zeer gewaardeerd.
 
Hoi Maarten,
Wat leuk dat je naar Reservoir gaat, Ik kom er dagelijks voor werk!
Kijk ook bij de Dutchies in Melbourne Facebook pagina. Daar zag ik laatst ook een baantje bij Gapbuster voorbij komen, ze hebben regelmatig mensen nodig.. 't is en idee.. als je ergens moet beginnen..
En misschien zou het handig zijn om 3 maanden in farmland te werken.. daarmee kan je eventueel een 2de WHV aanvragen als ik het goed heb begrepen..? Kan handig uitkomen als je niet op tijd een ander visum binnen hebt..
Succes ermee!
 
Hoi Maarten,
Wat leuk dat je naar Reservoir gaat, Ik kom er dagelijks voor werk!
Kijk ook bij de Dutchies in Melbourne Facebook pagina. Daar zag ik laatst ook een baantje bij Gapbuster voorbij komen, ze hebben regelmatig mensen nodig.. 't is en idee.. als je ergens moet beginnen..
En misschien zou het handig zijn om 3 maanden in farmland te werken.. daarmee kan je eventueel een 2de WHV aanvragen als ik het goed heb begrepen..? Kan handig uitkomen als je niet op tijd een ander visum binnen hebt..
Succes ermee!

Dutchies in Melbourne, die ga ik eens opzoeken!
Een tweede WHV zit er helaas niet in, ook niet als ik drie maanden agrarisch werk doe. Daarvoor ben ik te oud. Ik heb dat opgezocht en ook een tweede WHV moet je voor je 31e aanvragen. :)
 


OFX
Back
Top