WHV granted, en nu? Ervaringen mbt voorbereiding, douane en verblijf daar gezocht.

Ik heb persoonlijk in WA geen moeite gehad met het vinden van werk. Als je tegen die tijd werk zoekt in de landbouw voor je 2e WHV in West Australia heb ik mss nog wel wat contacten voor je. Als je in Juli komt zou ik zeker proberen om in Okt/Nov/Dec in de oogst te gaan werken. Dan heb je die 3 maanden alvast gehad en krijg je een aardig zakcentje.
 
Hey Gwen,

Contacten zijn altijd goed om te hebben, daar ben ik nu al wat mee bezig om te verzamelen. Mijn neef/nicht zijn onlangs ook die kant op geweest en hebben veel ervaringen te delen. Dat scheelt wel een hoop, zodat je niet alles meer van de grond af aan informatie hoeft te verzamelen.

Wat voor plantages zijn dat in het westen en wat zijn de verdiensten ongeveer na aftrek van levensonderhoud? Zit er over na te denken om eerst te kiezen voor een werkplek dat ontzettend goed verdient en accommodatie en eten is inbegrepen. Op sommige plekken verdien je dan tussen de AUD 750 - AUD 1.000 p/wk en dat is wel lekker sparen dan.

Het is de bedoeling dat ik op m'n 1e WHV het werken prioriteit geef en op m'n 2e WHV de focus legt op reizen (wellicht studie) e.d. De planning is namelijk om na m'n 1e WHV af te reizen via de Fiji's en Hawai naar Curacao om daar mijn bachelor af te ronden (moet nog een paar vakken + scriptie). Daarna wil ik dan op m'n 2e WHV naar Australië terug.

Je mag me evt. wel toevoegen via Facebook --> https://www.facebook.com/marciooh

Heb tevens een Australië groep aangemaakt vorig jaar om ervaringen onderling te delen e.d. --> https://www.facebook.com/groups/106244686210482/
 
Wat voor plantages zijn dat in het westen en wat zijn de verdiensten ongeveer na aftrek van levensonderhoud? Zit er over na te denken om eerst te kiezen voor een werkplek dat ontzettend goed verdient en accommodatie en eten is inbegrepen. Op sommige plekken verdien je dan tussen de AUD 750 - AUD 1.000 p/wk en dat is wel lekker sparen dan.
Graan bijvoorbeeld. Ik zou als ik jou was gaan solliciteren bij CBH Group. Deze ontvangt het graan van de boeren in de oogst periode. In Mei gaat de sollicitatie open. Juli/Aug zijn de gesprekken. Je werkt 6 dagen per week, minimaal 10 tot 12 uur per dag, voor $30 per uur. Tel maar uit ;-)
Verder worden er in die tijd ook altijd mensen gezocht die op de boerderij de tractors rijden tijdens te harvest (chaser bin / header). Dit werk kun je vinden via Ozzijobs (zonder e) of via The Job Shop.
 
Thnx voor de CBH tip! Heb de website er al ff bij gepakt, daar ga ik zeker een sollicitatie aan wagen de komende maand. Lange dagen werken is totaal geen issue en één dagje weekend ook niet, as long as the reward is good! :)

Vragen ze voor dat tractors rijden niet bijzondere werkervaring ofzo of dat je opgegroeid bent op een boerderij? :p
 
Dat vragen ze vaak wel maar kunnen ze niet genoeg vinden dus nemen ook mensen zonder ervaring aan. Is zo geleerd!
 
Toch nog een vraag over het visum, kon deze informatie niet meer zo vlug vinden, maar dacht dat ik het wel ergens gelezen had.

In verband met de leeftijdsgrens van 30, hoe zit dat precies met het verblijf daar? Moet je gedurende je gehele verblijf die leeftijd hebben, was dat nu alleen het moment van aanvragen en toekennen en dat je daarna nog binnen een jaar het land in kan, of moet je nou maximaal 30 zijn op het moment dat je de 1e stap aan wal zet daar voor je visum en daarna best 31 mag zijn voor de rest van het jaar?

Klein detail, maar wel ff belangrijk ivm mijn mogelijke planning later :)
 
Voor zover mij bekend was het altijd zo dat je voor je 30e het visum moest hebben aangevraagd en dan had je idd nog een jaar om binnen te komen. Dus voor je 31e moet je het land binnen zijn, maar je mag best 31 zijn als je daar bent.
Hier je antwoord trouwens: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g255055-i120-k7112922-Working_Holiday_Visa_for_a_31_year_old-Australia.html

Zoals je het hier uit legt is niet zoals ik jou link interpreteer .... je geeft aan dat je voor je 30e het visum aangevraagd moet hebben, dus op je 29e, en dat je dan voor je 31e, dus op je 30e, voet aan wal moet zetten.

De voorwaarden van het visum zeggen (zoals ook lijkt uit de link die je geeft), zoals ik het lees --> De aanvrager moet tussen de 18 en 30 (inclusief de laatste), dus 18, 19 .... 29, 30.

Zoals ik dan het antwoord via de link van jou lees, dan kan het dus zo zijn dat je een paar maanden voordat je 31 wordt de visa toegekend krijgt. En dan binnen een jaar deze moet gebruiken, dus lijkt het alsof je 31 kan zijn op het moment dat je voet aan wal zet ... maar dit zeg jij overigens weer niet :eek: :p

Wat mis ik? Still confused .... (dit is een van de weinige dingen, waarin ik via de goeie websites van de Australische overheid, geen antwoord vind) --> Of heb ik met m'n betoog hier m'n eigen vraag al beantwoord? Dat je 31 mag zijn zodra je voet aan wal zet en tot en met je 32e in Australië zou kunnen zitten op een WHV ...
 
Last edited:
Toch nog ff rond gezocht :), dit is wat ik nog gevonden heb http://www.visafirst.com/australia_working_holiday_visa_subclass_417_extension_faq.asp


I turn 31 before my first holiday visa is up. If I complete my 88 days of work and get approved will I be able to stay when i turn 31?
There will be no problem to stay in Australia when you’re 31 as long as you apply for your 2nd Working holiday visa before your 31st birthday. Please be advised that once you complete the 88 days of required work you can lodge your application and if the visa is approved you will be added another year to stay in Australia

Hier nog een discussie die exact over het onderwerp gaat ...

https://www.lonelyplanet.com/thornt.../visa-extension-when-over-32-years-old?page=1

Als ik het dan dus goed begrijp zou je bijna 33 kunnen zijn op het moment dat je aan het einde zit van je WHV. Dit zou wel ontzettend veel speling geven in de plannen die ik heb ... :) Dan hoef ik mijn 2e WHV pas aan te vragen als ik bijna 31 ben en kom ik pas binnen als ik bijna 32 ben, dan kan ik bijna tot m'n 33e nog op mn laatste WHV zitten. Geeft evt wat meer tijd om nog in andere landen, zoals Curacao e.d., te blijven :)
 
Last edited:
Let op Marcus! Dat laatste wat jij hebt geschreven geld alleen als je je 2 WHVs aan elkaar gebruikt. Ze zeggen namelijk dat je wel nog TIJDENS dat je 30 bent je visum aan moet vragen. Dit is dan bv als je pas 4 maanden in je 1e WHV zit omdat je na 5 maanden bv 31 word. Dan vraag je het dus meteen aan. Wat er gebeurd als je je 2e WHV aanvraagt voordat de ander 'op' is: De extra 12 maanden worden achter de eerste 12 maanden geplakt. Je hebt dus altijd 24 maanden. Maar omdat je al in Aus bent is je visum meteen gevalideert (ingegaan). Dus het is echt alleen als jij die 2 jaar achter elkaar in Aus wil zitten.
Als ik jou goed begrijp wil jij nu naar Aus op je 1e WHV dan andere landen bereizen en dan terug naar Aus op je 2e WHV. In dat geval moet die 2e aangevraagd worden VOOR je 31ste verjaardag!!
 
Let op Marcus! Dat laatste wat jij hebt geschreven geld alleen als je je 2 WHVs aan elkaar gebruikt. Ze zeggen namelijk dat je wel nog TIJDENS dat je 30 bent je visum aan moet vragen. Dit is dan bv als je pas 4 maanden in je 1e WHV zit omdat je na 5 maanden bv 31 word. Dan vraag je het dus meteen aan. Wat er gebeurd als je je 2e WHV aanvraagt voordat de ander 'op' is: De extra 12 maanden worden achter de eerste 12 maanden geplakt. Je hebt dus altijd 24 maanden. Maar omdat je al in Aus bent is je visum meteen gevalideert (ingegaan). Dus het is echt alleen als jij die 2 jaar achter elkaar in Aus wil zitten.
Als ik jou goed begrijp wil jij nu naar Aus op je 1e WHV dan andere landen bereizen en dan terug naar Aus op je 2e WHV. In dat geval moet die 2e aangevraagd worden VOOR je 31ste verjaardag!!

Dat is toch exact wat ik beschrijf? :)
 
Oooh ja je hebt gelijk!

Ik dacht even dat je zelf ook de situatie van deze vraag in wilde:
I turn 31 before my first holiday visa is up. If I complete my 88 days of work and get approved will I be able to stay when i turn 31?

Vandaar mijn antwoord :rolleyes::oops:
 
Oooh ja je hebt gelijk!

Ik dacht even dat je zelf ook de situatie van deze vraag in wilde:
I turn 31 before my first holiday visa is up. If I complete my 88 days of work and get approved will I be able to stay when i turn 31?

Vandaar mijn antwoord :rolleyes::oops:

Hehe, nee --> Gelukkig, zitten we op één lijn nu :D
 
ja, idd wat jij beschrijft. Ik was wellicht iets te kort door de bocht. Maar idd op je 30e mag je nog aanvragen (dus dag voor je 31 wordt.. alhoewel ik dat risico niet zou nemen :)) en dan heb je idd nog een jaar om binnen te gaan.
 
Nee, dat risico ga ik ook zeker niet nemen. Alleen door dit nu even goed in de picture te hebben weet ik dat ik mijn reisplannen in ieder geval kan verlengen van ca. 3 jaar naar eventueel ca. 5 jaar :)

Kan ik lekker rustig aan m'n studie afronden op het strand van Curacao ofzo :p
 


OFX
Back
Top