WHV granted, en nu? Ervaringen mbt voorbereiding, douane en verblijf daar gezocht.

Pfff, dikke ruk zeg --> Enige abonnement waar ik niet vanaf kom per begin juni is m'n mobiele telefoon. Iemand hierin tips of iets dergelijks? Enige wat ik eventueel kan doen is abonnement afkopen (kan ik 'm beter door laten lopen, is goedkoper, en per einddatum contract opzeggen i.v.m. administratiekosten bij afkoop) of over laten zetten op een andere naam, zodat iemand anders mijn telefoonnummer krijgt.
 
Jup heel shit. Ik heb ook een volledig jaar voor niks mijn telefoon abbo betaald. Hij is net deze 2 mei afgelopen. EINDELIJK!!!!
 
Er is weinig aan te doen schijnt al ga ik het wel proberen bij HI, die willen nog wel eens coulant zijn heb ik gehoord. Max zat bij Vodafone die is gewoon het haasje, net als jij.
 
Het enige wat je kan doen is je abonnement laten overzetten op een andere naam, maar daar zal je niet zo vlug iemand voor vinden. Iedereen heeft al zowat een abonnement of iets anders. Heb gelukkig nog maar 5 maanden uit te zitten op m'n abonnement, maar is toch weer ff ca. 175-200 pleuro's :-(
 
Hoe zit dat dan met je zorgverzekering? De 1 geeft aan dat je een formulier in moet vullen dat je langer dan 365 dagen uit Nederland blijft, dus ook uit moet schrijven uit de gemeente waar je woont. De reden dat ik dit vraag is dat ik van plan ben m'n 2e WHV aan te vragen, maar wil eerst alles safe op een rijtje hebben. Al m'n abonnementen zijn goed, kan ik opzeggen op het moment dat ik ga, maar de zorgverzekering is een ander verhaal aangezien je deze 1 keer per jaar mag wijzigen/opzeggen. Als je je uitschrijft, kan je dan nog wel je Nl'se bankrekening openhouden (ING, Rabo, etc) i.v.m. een eigen post-adres, belastingdienst, etc? Heb dit in 2009-2010 gehad; te laat met VGZ opzeggen; heel het jaar doorbetalen wat resulteert in +/- € 1200,- per jaar (wasted! want je gebruikt het niet!). Ben erg benieuwd naar een antwoord op deze vraag, aangezien dit meer of minder het enige is waar ik persoonlijk nog mee zit... Thanks voor de reacties vast!
 
Hoe zit dat dan met je zorgverzekering? De 1 geeft aan dat je een formulier in moet vullen dat je langer dan 365 dagen uit Nederland blijft, dus ook uit moet schrijven uit de gemeente waar je woont. De reden dat ik dit vraag is dat ik van plan ben m'n 2e WHV aan te vragen, maar wil eerst alles safe op een rijtje hebben. Al m'n abonnementen zijn goed, kan ik opzeggen op het moment dat ik ga, maar de zorgverzekering is een ander verhaal aangezien je deze 1 keer per jaar mag wijzigen/opzeggen. Als je je uitschrijft, kan je dan nog wel je Nl'se bankrekening openhouden (ING, Rabo, etc) i.v.m. een eigen post-adres, belastingdienst, etc? Heb dit in 2009-2010 gehad; te laat met VGZ opzeggen; heel het jaar doorbetalen wat resulteert in +/- € 1200,- per jaar (wasted! want je gebruikt het niet!). Ben erg benieuwd naar een antwoord op deze vraag, aangezien dit meer of minder het enige is waar ik persoonlijk nog mee zit... Thanks voor de reacties vast!

Zorgverzekering kun je altijd opzeggen indien je van het SVB een verklaring hebt dat je niet meer verplicht verzekerd bent voor de zorgverzekeringswet/AWBZ. Tevens heb je geen opzegtermijn van een maand dan bijvoorbeeld. Wel moet je tijdig zorgen voor aanlevering van de nodige bewijsstukken.

Ik heb aan de SVB doorgegeven dat ik ga emigreren en ga werken in het buitenland om die verklaring te krijgen (heb ook een WHV). Je moet zorgen dat je de wet naslaat, niet alleen de voorwaarden van de zorgverzekering. Immers, de zorgverzekeraar zal volgens de wet moeten handelen en dan zit je per definitie goed. Ik heb mijzelf nu goed ingedekt dat ik ook geen bericht meer kan ontvangen van het Zorginstituut Nederland over eventuele zorgverzekeringsplicht.

De zorgverzekeraar kijkt in principe niet naar waar je ingeschreven staat. Je moet je immers na verblijf van langer dan 8 maanden volgens de wet al uitgeschreven hebben. Zorgverzekeraars zeggen dat als je gaat backpacken op een WHV dat je werkt om je reis te betalen en dat is onvoldoende grond om je zorgverzekering op te zeggen.

Bankrekeningen kun je gewoon aanhouden, dat heeft niets met je uitschrijving te maken. Wel blijf je natuurlijk kosten betalen, dus zorg dat er voldoende geld op de rekening staat hiervoor.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat je zegt over het NIET gebruiken van de zorgverzekering. Bedoel je daarmee dat je deze niet nodig hebt gehad omdat je gewoon geluk hebt gehad dat je niet in het ziekenhuis bent beland, of had je niets aan je zorgverzekering? Neem aan dat je met je EHIC namelijk Medicare hebt aangevraagd in Australië of had je een aparte reisverzekering afgesloten naast je zorgverzekering?

Post adres e.d. moet je gewoon regelen met de instanties zelf, dan kun je kiezen van wie je wel en niet post wilt ontvangen en wat eventueel nog gewoon (zinloos) naar je oude adres wordt gestuurd.
 
Last edited:


OFX
Back
Top