Wie gaat er als eerste?

Mrs.P

Member
Ik zie dat er elke dag weer nieuwe leden bij komen... Maar van wie krijgen we de eerste 'live' reports vanuit Oz. Ik ben erg benieuwd naar de laatste dagen in Holland en de eerste maanden in Oz. Dus, wie van ons pakt als eerste het vliegtuig?


Claire
 
Ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is voor mijn bovenstaande post. Dus moderator als het moet: moven die handel!
 
Mrs.P said:
Ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is voor mijn bovenstaande post. Dus moderator als het moet: moven die handel!

Ach jaaaaa (ik moest wel even kijken eerst ;) )
Ach, het gaat niet zo streng, en soms is het ook moeilijk kiezen.... Australie of Australie emigreren....

Tis wel goed! (vind ik, maar er zijn nog 2 de baas... :D )

Ik weet dat iemand in het 'voorstellen' forum zei dat ze heel snel ging, ik dacht naar Melbourne... Maar ze heeft verder niet gepost dacht ik!

Ik weet wel dat ik een van de eerste ben: 14 juli vliegen we.
De spullen gaan al begin juni (heb container bijna geregeld, en moet ook nu echt dozen gaan kopen).
Ik heb mijn eindgesprekken eind juni (afstuderen) en dan 9 juli diploma uitreiking, 10 juli afscheidsfeest(uitnodiging gaan volgende week de deur uit, maar iedereen weet het al!) en dan dus 14e vliegen!!!

Jaaaaa, ik krijg het druk!!!!!

:D

Maar er is vast iemand die eerder gaat??
 
Mrs.P said:
Ik zie dat er elke dag weer nieuwe leden bij komen... Maar van wie krijgen we de eerste 'live' reports vanuit Oz. Ik ben erg benieuwd naar de laatste dagen in Holland en de eerste maanden in Oz. Dus, wie van ons pakt als eerste het vliegtuig?


Claire
Ik ben d'r al! ;) Maar ik zal waarschijnlijk ook een van de eerste zijn om hier (weer) te arriveren: over 6 weken vertrek ik voor 3 weken naar NL om m'n PR visa in mijn paspoort te krijgen en daarna emigreer ik dus 'echt'. Al wordt dat voor m'n gevoel dan de 3e keer:
De 1e keer toen ik op een Working Holiday ging: voor mij voelde dat als tijdelijk aangezien ik al wist wanneer ik terug zou keren naar NL, maar voor mijn familie niet, zij wisten dat ik alleen voor een paar maanden terug naar NL zou komen.
De 2e keer was vorig jaar zomer, en dat voelde echt als migreren: ik had al een baan, huis, etc. hier in Australie en wist niet wanneer ik weer in NL zou zijn. Al was het lang niet zo emotioneel als ik verwacht had, voornamelijk omdat ik het dus al eerder gedaan had, en omdat ik wist waar ik terecht zou komen...
En de 3e keer wordt dus binnenkort, en dan kan ik eindelijk op het douanekaartje dat ze je in het vliegtuig geven "migrating to Australia" aankruizen.
 
Mijn partner komt naar Sydney op 2 mei. Zij was hier op vakantie december en half januari.
Zij is nog steeds aan het opruimen, inpakken enz.. Alles is wel geregeld.
Dit is dan haar derde keer in Australië. Eerst vijf jaar met haar ouders als klein meisje. Toen op vakantie bij mij en nu emigreren met een prospective marriage partner visa.
Deze laatste twee weken zijn er afscheids-evenementen voor haar. Wij 'chatten' dagelijks als het in Nederland 12 uur middennacht is of iets vroeger of later. Dan is het hier al de volgende morgen.
Hoe zij zich precies voelt kan zij alleen zelf weten. Ze laat me weten dat zij minder emotioneel is over Nederland verlaten dan zij misschien verwacht had. Maar het is natuurlijk wel ook een heel iets om het huis en de omgeving te verlaten waar zij zo lang aan gewerkt heeft om het zo gezellig mogelijk te maken.
Ze weet gelukkig precies waar zij terecht komt hier.
Dat was voor mij, als jongen van 12 niet zo. Mijn ouders waren geen eens van plan om naar Sydney te komen. De bestemming was Perth.

villawoodentrance.jpg

suezcanal.jpg

firstcat.jpg


Joop
 
Wat een geweldige foto's. Ben jij dat op de bank met de poes? Moet een vreselijk lange reis geweest zijn voor jullie de eerste vanuit Nederland naar Australie. En waarom was de eindbestemming veranderd?
 
Bedankt, Silvia.
Ja. Ik zit daar in de zon, voor ons derde hostel (Villawood Hostel, hier in Sydney waar tegenwoordig de asielzoekers opgesloten worden.)

De contacten van mijn ouders was een gezin dat in Applecross woonde, bij Perth, W.A..Zij waren familie van familie van het andere gezinnetje waar wij mee emigreerden. Ik WEET dat het nu 50 bijna jaar later is. Maar het lijkt voor ons zo'n korte tijd geleden en NU weet men er al bijna alles van als men practisch verhuisd naar Australië.
WEr waren twee broers van mijn moeder in Australiue geweest rond 1950. Wij kenden zelf verder niemand.
Toen het schip aanlegde in Fremantle riep mijn vader naar die man die familie van familie was en aan de kade stond, beneden: " Hoe is het hier?"
Hij riep terug: "Een huis heb je zo. Maar werk is er niet.!"
Mijn ouders en Gerda en Gerard van Hoorn in paniek. Er was een vertegenwoordiger van de emigratie dienst aan boord gekomen. Hij adviseerden mijn ouders en de van Hoorns om dan maar door te varen naar het oosten van het land.
Hopelijk zou daar meer werk zijn.
Ik stond nog steeds over de railing te kijken en zag de kist met al ons bezit er in naar beneden glijden. Het hing aan zo'n kabel. Ik naar mijn ouders gerend.
De kist is terug gehesen op de Johan van oldenbarnevelt. Wij hebben die mensen een paar uurtjes bezocht. Door het centrum van Perth gewandeld en toen door naar port Philip Bay, bij Melbourne.
Daar werden we op een nacht trein (boemeltreintje) gezet en gingen de nacht in.
De trein stopte eindelijk, middennacht. Niet aan een station. Wij moesten er uit klimmen. een veld over steken met al de andere Nederlandse immigranten en werden naar een zaal gebracht in het Bonagilla Migrant Hostel, op de grens van Nieuw Zuid Wales bij Albury.

Joop
Mijn verhaal staat hier!

bonathenow.jpg

( Foto-links, 1956. Bonegilla Hostel) Gerda, Netty, Gerard, ik en mijn moeder, buiten ons eerste verblijf in Australië. Mijn moeder heel hard huilen. Had zij daar haar mooie flat nou voor op gegeven?
(Foto-rechts, 2002. Bonegilla Hostel Museum. Gerda van Hoorn.)
 
Wat een geweldig verhaal. Kan je je nog herrinneren hoelang je erover gedaan hebt? De hele reis. En wat vond jij ervan toen je Australie zag? Wat was je eerste gedachte?
 
Wij vliegen 10 juni naar Melbourne.

Verhuizers komen onze spullen op 7 juni inpakken en op 8 juni wordt alles in de container gedaan (we hebben een volle container 30 m3). Vandaag komen de verhuizers wat dozen en plakband brengen, zodat ik zelf alvast wat dingen kan inpakken (vind ik leuk om te doen en ik weet wat bij elkaar moet).

We moeten nog wat dingen opzeggen en wat adres wijzigingen doen en dan zijn we er bijna.

Werk en school zijn opgezegd. Tickets zijn geboekt (singapore airlines).
 
Wij vertrekken 26 mei om 12.00 precies. 9 mei heb ik mijn laatste werkdag, 10 mei komt de container en 22 mei een groot feest.
Voor mij kan het niet snel genoeg gaan. Het wordt steeds moeilijker om mijn gedachten bij de gewoonste dingen te houden. Ik lijk wel verliefd, denk alleen maar aan australie, en wat me allemaal te wachten staat

groetjes heidi
 
Zo, Heidi, 26 mei is al snel! En Xanadu twee weken later... Ik ben erg benieuwd hoe jullie afscheidsfeesten zijn. En de reis naar Oz. Lijkt me emotioneel (dat wordt het voor mij in elk geval)... Maar ook heel spannend. Jullie laten toch wel weten hoe het allemaal gaat het daar in Oz. Huisje zoeken, baan zoeken etc. Kunnen we lekker meeleven en jaloers zijn!

Claire
 
Ah, ja, Xanadu bedoelde ik!

En Heidi, ja, jij hebt het echt het snelt voor elkaar volgens mij, van plannen tot gaan, een paar maand?!! :shock: :D

Ik heb nu de schipper gekozen: Always transport.
€ 2750 naar Perth voor 20m2(2/3 container).
WEL, zelf inpakken, EN zelf inladen (hebben we 2 uur de tijd voor).
En inklaren en transport van de haven naar ons huis daar en uitladen zit er bij in!
(zal ik zo even in de shipping topic zetten!)
 
hoi simone,en alle anderen

dat is wel een goede prijs met het huis tot huis service, die kan je denk ik niet goedkoper vinden. Wij hebben de container via rent a container. Ze plaatsen de container en 2 dagen later halen ze hem op (wij moeten ook alles zelf inpakken) Wij hebben niet van huis tot huis. De broer van danny heeft een vrachtwagen dus die kan ons mooi helpen. Vanaf de dag dat we het over emigreren hadden tot aan de data dat we aankomen zit minder dan 5 maanden. Het safscheid lijkt mij ook emotioneel. Dannny heeft nog een dochtertje van 8 en die blijft hier en dan mijn ouders en vrienden. Maar ik heb wel zoiets van we zien elkaar zeker nog, en mijn ouders zijn al een vakantie aan het plannen. Maar ik hou jullie zeker op de hoogte met alle ontwikkelingen.

groetjes heidi
 
xanadu said:
Wij vliegen 10 juni naar Melbourne.

Verhuizers komen onze spullen op 7 juni inpakken en op 8 juni wordt alles in de container gedaan (we hebben een volle container 30 m3). Vandaag komen de verhuizers wat dozen en plakband brengen, zodat ik zelf alvast wat dingen kan inpakken (vind ik leuk om te doen en ik weet wat bij elkaar moet).

We moeten nog wat dingen opzeggen en wat adres wijzigingen doen en dan zijn we er bijna.

Werk en school zijn opgezegd. Tickets zijn geboekt (singapore airlines).

hoe veel hebt jouw verhuizer kost?
Gr
 
wij vertrekken 15 augustus naar Melbourne toe. Onze honden vertrekken op 1 augustus al. Momenteel staat het huis nog te koop zodat we niet precies weten wanneer de spullen richting australie vertrekken. Wij hebben wel al dozen van het verhuisbureau gekregen zodat ik al wat dingen zelf kan inpakken. Wij hebben ook een door-to-door contract met hun. Bij aankomst worden de spullen bij mijn broer opgeslagen totdat we een eigen huis hebben gevonden.
Het is een spannende tijd nu dus voor ons.
 
Heidi, nog 23 dagen in Holland en nog een klein weekje werken!!! Hoe trek je het?

Enne, Joop... Hoe gaat het met jou en je verloofde? vertel, vertel...

Ik wacht met spanning!


Claire
 
Voor mij duurt het ook nog eventjes, 9 juli vertrekt mijn vliegtuig van Schiphol... Ik kan haast niet wachten... Het liefste zou ik nu al gaan.. Maar ja nog even het schooljaar afmaken... Die paar weekjes kom ik ook nog wel door... Ben al wel druk bezig met plannen en bedenken wat ik allemaal mee ga nemen, wat ik nog allemaal moet doen (heb nog lang niet alles geregeld...)
Oh ja ff vraagje, is het noodzakelijk om een internationaal rijbewijs aan te schaffen voor Oz?

Anne Marie
 
voor ons duurt het nog zo'n 5 of 6 maanden, nog best lang, maar het belangrijkste is; we zijn voor de winter weg :wink:
 
Anne Marie said:
Voor mij duurt het ook nog eventjes, 9 juli vertrekt mijn vliegtuig van Schiphol... Ik kan haast niet wachten... Het liefste zou ik nu al gaan.. Maar ja nog even het schooljaar afmaken... Die paar weekjes kom ik ook nog wel door... Ben al wel druk bezig met plannen en bedenken wat ik allemaal mee ga nemen, wat ik nog allemaal moet doen (heb nog lang niet alles geregeld...)
Oh ja ff vraagje, is het noodzakelijk om een internationaal rijbewijs aan te schaffen voor Oz?

Anne Marie
Hangt ervan af volgens mij. Als je rijbewijs wat nieuwer is (laatste paar jaar?) dan staan er als het goed is symbooltjes op. dus dan kunnen ze dat ook in Oz begrijpen.
Ik zou even kijken op het prikbord van australie.pagina.nl. Daar hebben ze wel vaker van die discussies. Gewoon de zoek functie gebruiken, en rijbewijs intikken.

Ja, jij gaat als snel! De vrijdag voor ons! Dat weet ik want die dag is mijn diplomauitreiking! :D
 
Simone said:
Anne Marie said:
Voor mij duurt het ook nog eventjes, 9 juli vertrekt mijn vliegtuig van Schiphol... Ik kan haast niet wachten... Het liefste zou ik nu al gaan.. Maar ja nog even het schooljaar afmaken... Die paar weekjes kom ik ook nog wel door... Ben al wel druk bezig met plannen en bedenken wat ik allemaal mee ga nemen, wat ik nog allemaal moet doen (heb nog lang niet alles geregeld...)
Oh ja ff vraagje, is het noodzakelijk om een internationaal rijbewijs aan te schaffen voor Oz?

Anne Marie
Hangt ervan af volgens mij. Als je rijbewijs wat nieuwer is (laatste paar jaar?) dan staan er als het goed is symbooltjes op. dus dan kunnen ze dat ook in Oz begrijpen.
Helaas begrijpen ze dat dus niet. Ik heb zo'n symbooltjesrijbewijs, maar ik moest toch een officiele vertaling hebben. Dingen als "geb. plaats" begrijpen ze niet, en zeker als alles niet helemaal perfect op de juiste plek is getypt, wordt 't al snel verwarrend: "No, Enkhuizen is not my middle name..."
 
Back
Top