Wij gaan emigreren, Adelaide of Perth?

linda30

Member
Even voorstellen, wij zijn Chris en Linda en wij hopen ongeveer eind 2012 te emigreren, wij hebben afgelopen december met onze 2 dochters ( 2 jaar en 3 jaar) 6 weken door Australië gereisd. Dit was vooral ter oriëntatie aangezien we al jarenlang met elkaar fantaseren om te vertrekken. Na deze geweldige vakantie (met camper van Sydney naar Adelaide) hebben we de knoop doorgehakt en in jan direct alles in gang gezet.
We kregen zeer goed advies van Move2A. en we hebben het contract ondertekend. Nu zijn we alle documenten aan het verzamelen en ons aan het voorbereiden voor de IELTS test. Mijn engels is nog niet zo strek maar ik ben druk aan het oefenen.
We twijfelen nog over de locatie dus jullie advies is van harte welkom.
Adelaide of Perth?
Verder is de huizenmarkt in Nederland behoorlijk ingestort dus we hopen dat we ons huis nog voor een mooie prijs kunnen verkopen. (binnen een jaar....:) )
De bedoeling is dat we ons huis in maart de verkoop in doen, allemaal heeel spannend! Zeker voor de kinderen, toch een enorme beslissing, nog niemand is ervan op de hoogte. We willen het onze familie pas in maart vertellen, dat zal wel erg lastig worden. De opa's en oma's zijn erg gesteld op de kinderen.
Ervaringen en reacties zijn van harte welkom!

Gr Linda

Welkom :)

Wij zijn in beide steden geweest, maar vinden Perth nog het aantrekkelijkst. Erg ver gelegen (als je Melbourne en Sydney een beetje als de hoofdzaak van OZ zou beschouwen) maar wel een heel fijne stad. Zeer familiaal en vooral rustig. Adelaide vond ik nogal druk aandoen en net wat te Europees.
Welk visum ga je voor? Klinkt wel snel, als je je IELTS etc nog moet doen (dus je aanvraag nog niet hebt ingediend).
Succes!

EJ

Dat is een keuze die je zelf zal moeten maken en die kan je pas maken als je in beide steden een tijdje hebt rond gehangen. Onze keuze is toen op Perth gevallen, daar voelen wij ons het meest thuis, het is hier een soort groot dorp.

Bedankt voor jullie snelle reactie, een geweldig forum is dit.
Het klinkt misschien allemaal we snel, maar onze kansen waren zeer goed ingeschat, ook hebben we (volgens de berekening een hoge punten score). Als we onze aanvraag voor juli indienen kan het voor ons ongeveer 6 wk tot 6 mnd duren. Hopelijk hebben we dit geluk, stiekem gaan we daar vanuit om alles positief in te blijven zien.
We vonden Sydney en Melbourne veeel te druk en toen we in Adelaide aankwamen kwam dit allemaal wat rustiger over. Leuke stad en de buitenwijken zagen er goed (ruim opgezet) uit.
We houden beiden zeer van rust en de natuur dus we zullen waarschijnlijk niet in een stad gaan wonen.
Van Perth horen we ook alleen maar goede verhalen (mijn nicht woont er ook) en Perth lijkt mij net iets ruimer en rustiger. Volgens mijn man maakt dit niet uit omdat Perth op dit moment enorm aan het groeien is. Maar er moet natuurlijk ook werk zijn. Mijn man is software architect en ik ben verpleegkundige.

Wij hebben dezelfde afwegingen moeten maken en uiteindelijk is Adelaide eruit gekomen. Minder booming dan Perth en daardoor minder druk en veel goedkoper.

Wij hadden ons huis te koop gezet in juli (en vertrokken in maart het jaar erop). Ook toen (kleine 3 jaar geleden) was de markt helemaal ingestort. "Waarom zijn jullie vorig jaar niet gegaan", vroegen onwetenden om ons heen... jaja,... altijd een beter moment voor iets.
Uiteindelijk is de koop gesloten op 19 maart!! We vertrokken de 21ste maart, hahaha. Kwam allemaal nog prima uit. En het is waar wat ze zeggen: je hebt maar 1 koper nodig. Onze koopster kwam op onze eerste inspectiedag en was geinteresseerd... helaas uit het oog verloren, verder niemand geweest. Tweede open huis, een half jaar later was ze er weer!
Toen wij het bord "te koop" in de tuin hadden gezet, kwamen de eerste emoties los bij familie (mijn vader had het er heel moeilijk mee en heeft er vanaf augustus het jaar ervoor tot het bord te koop in juli NIET over gepraat met mij, en die is inmiddels al TWEE KEER hier geweest!!), maar ook de kinderen (toen 3,5,6)die het toch nog niet helemaal begrepen hadden, hoewel we er al veel over gepraat hadden: "waar moeten we dan wonen als we terugkomen, mama?".... "uhhh..., nou niet hier dus... ALS we terugkomen....".
Voor familie blijft het moeilijk. Emigreren is voor niemand leuk, alleen voor jezelf, zeg ik altijd. Maar nu, 3 jaar later, is iedereen eraan gewend.
Succes met alles.
Patries.

Welkom op het forum! Leuk om jullie verhaal te lezen. Erg herkenbaar.

Wij zijn ook bezig met een visumaanvraagprocedure voor Australie. Wij zijn Daniel, Esther en onze 2 kinderen (8 en 6 jaar oud). Alle papieren zijn ingeleverd bij Move2Australia. Het is alleen nog wachten op en positieve IELTS uitslag. Net als jij ben ik verpleegkundige. Welk beroep mijn man gaat doen in Australie weet hij nog niet. Maakt hem niet zoveel uit. Het nadeel is wel dat de visumaanvraag op mijn naam gaat en ik dus 4x een 7 moet halen bij de IELTS test. Ik heb hem inmiddels 2x gedaan en niet gehaald helaas. Schrijven en lezen is de bottleneck. Ik ga binnekort een cursus doen van 1 week, met de bedoeling om hem nu wel te gaan halen.

Wij hebben ons huis al wel heel snel verkocht. Binnen 2 maanden. Daar hebben wij ontzettend veel geluk mee gehad. Wij zijn nu verhuisd naar een huurappartement en zodra we het visum hebben, kunnen we ook gelijk gaan. Dan staat niets of niemand ons meer in de weg.

Wij zijn afgelopen jaar in April 5 weken in Australie geweest. Wij zijn vanaf Sydney richting het noorden afgereisd, tot aan Airlie Beach. Wij gaan ons ergens in Queensland vestigen. Waar weten we nog niet precies. Wel in een redelijke plaats met een redelijk groot ziekenhuis. Maar goed, eerst de IELTS-test binnenhalen...

Wij hebben mijn ouders al gelijk na onze trip ingelicht. Verdere familie (zoals zussen ed) heb ik pas later verteld. Ik merkte wel dat de drempel steeds hoger wordt met het vertellen van je plannen. Mijn moeder had er in het begin heel erg moeilijk mee, maar inmiddels is het aardig bijgedraaid. In het begin moesten we er niet over beginnen, maar nu komen er steeds meer belangstellende vragen van haar kant uit. Dus dat is wel erg fijn.

Heel veel succes met jullie procedure!

Groetjes,

Esther

Welkom op het forum. Ben nooit in Adelaide geweest dus kan er weinig over zeggen. Perth af en toe wel, best leuke stad, voor mij toch nog altijd groot!!!!. Wij hebben eerst in Kalgoorlie gewoond (600km oost van Perth) en wonen nu bij Bunbury. Verpleegkundigen zijn altijd gewild, hoewel er grotere steden minder te kort hebben, in plaatsen als Kalgoorlie hebben ze ze hard nodig. Bunbury is weer wat minder, maar toch altijd graag verpleegkundigen. Ik zelf ben verloskundige hier. maar voor je man is het makkelijker om werk te vinden in een grote stad. Mijn kinderen zijn in Nieuw Zeeland en Australie geboren dus mijn ouders hebben ze nooit in NL gehad, ze komen elk jaar zo'nbeetje over, maar dat blijft moeilijk, geen familie naast de deur te hebben. Succes met alles in ieder geval!
Jo

Adelaide of Perth... lastige keus. Wij hebben uiteindelijk voor Adelaide gekozen. De voornaamste redenen zijn gebaseerd op gevoel, aannames en van-horen-zeggen dus we hebben geen eigen ervaring ;-). Onee, eentje is wel concreet: vanuit Adelaide kun je in je vakantie nog met de auto/camper naar andere staten, bv Melbourne (700 km) en als je wat doorrijdt misschien zelfs nog naar Tasmanië (1200 km), Canberra (1200 km) of Sydney (1400 km) (vergelijk met bv Utrecht-Lyon of Insbruck 900 km en Utrecht-Madrid 1700 km - met minder files). WA is toch wat meer afgesloten. Je kunt ook gaan vliegen, en dan maakt het niet meer uit, maar wij gaan graag kamperen en het idee dat je dan je boeltje in de auto kunt gooien staat me wel aan. Aan de andere kant zijn er in WA ook heel veel mooie plekken.
Een andere is dat ik denk dat Adelaide net iets minder warm is dan Perth, maar dat weet ik niet zeker, dat Perth de komende jaren booming is met de groeiende mijnindustrie (maar dat kan ook een voordeel zijn) en dat Perth wat duurder is.
Voordeel van Perth is (heb ik begrepen) dat het een fijne stad is voor families.

Weet je, uiteindelijk is er in elke stad wel een plek die bij je past. In de ene stad moet je misschien iets langer zoeken dan in de andere, maar ze zijn zo groot en divers, dat je volgens mij overal wel je stekje kunt vinden.

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen, heel herkenbaar allemaal.
De tips die we hebben gekregen die nemen we zeker mee, we hebben nog wel even de tijd om de locatie te bepalen.
Adelaide staat nu op 1. haha. (Daar zijn we natuurlijk ook al geweest, daar hebben we een goed gevoel over)
Vandaag heeft Chris zijn IELTS test gedaan, hij heeft er een goed gevoel over. Spannend want hij moet allemaal 8ten halen.
Ik heb het makkelijker als meelifter (hij is de hoofdaanvrager), ik moet een 4 1/2 halen. Aangezien mijn Engels niet helmaal geweldig is ben ik hard aan het oefenen. :)

Esher, heb jij al de cursus gedaan? Anders succes! Leuk om jullie verhaal te lezen. Ik merk ook dat de drempel steeds hoger wordt om het mijn familie te vertellen, dus we moeten de knoop maar doorhakken en het hen vertellen. Het voelt alsof we hun kleinkinderen afnemen, een heel naar gevoel dus. Maar anderzijds weet ik dat we de juiste keuze maken en op deze manier onze kinderen juist een mooie zonnige toekomst kunnen bieden met goede scholen ect...dus daar blijf ik maar aan denken.

Succes allemaal, op naar de zon! :)

4 x een 8!!Pittig!

Adelaide, goeie keus!
afro.gif

Hoi, welkom!

Je verhaal is heel herkenbaar. Je hebt dus je tijdelijke keuze gemaakt. Ik denk dat Lamarck wel gelijk heeft: je vindt overal wel een plekje dat bij je past en als je een vriendenkring opbouwt voel je je vanzelf thuis.

Ik vind het erg leuk om deze verhalen te lezen, ze lijken vaak erg veel op elkaar en op het onze. Wij zijn er ook mee bezig, maar op het moment staan wij nog voor de beslissing met of zonder consultant en zo ja, welke. Het is allemaal erg kostbaar en de eisen zijn behoorlijk hoog.

Ook het huizenverhaal is boeiend. Je huis te koop zetten nog voordat je je visum hebt, of wachten? Hopelijk is de huizenmarkt weer wat beter als wij ons huis te koop gaan zetten, nu alvast maar zorgen dat het onderhoud tip-top is.

Ik heb me bovendien voorgenomen om wekelijks het forum te bezoeken, omdat in het afgelopen jaar er weinig van terecht is gekomen. De verhalen van het forum zijn enorm motiverend!

Hartelijke groet, veel succes en laat van je horen!

Cor

Hoi Cor,

Zo te horen al langer plannen om te emigreren, leuk!
Het blijft een proces, wij hebben er ook eerst heel lang over gesproken, eigenlijk sinds we elkaar kennen (2006), nu 2 kids verder, de oriëntatiereis Down-under achter de rug, gaan we er helemaal voor. Spannend blijft het en daarom des te leuker om andere verhalen te lezen, deze forum staat in mijn favorieten :)

Het kost inderdaad erg veel geld, als we ons huis te koop zetten en het word eerder verkocht dan we in aanmerking komen voor een visum dan zie ik dat alleen maar als winst. Zo kunnen we nog even bij mijn ouders intrekken en flink sparen. Wel moet ik daar mijn baan voor opzeggen want mijn ouders wonen 2 uur rijden hiervandaan. (wij wonen nu in Roermond) Maar als verpleegkundige kan ik vast wel werk vinden. Chris werkt in Eindhoven dus dat is nu ook ruim een uur rijden.
We hopen natuurlijk dat dit tegelijk gebeurd, dan kunnen we direct door naar Australië.

Nu zijn we het huis netjes aan het maken, de laatste verf op de muren, de ruimte vandaag opnieuw ingericht. haha
Begin maart gaan we naar de makelaar.
Verder zijn alle documenten nu compleet dus even kijken wat de volgende stap gaat worden.

Succes!
Groetjes Linda

Welkom op het forum en succes!

Als het kan zou ik proberen voor juli de visumaanvraag de deur uit te doen. Dan verandert de wetgeving weer.

Wij zitten in hetzelfde schuitje wat betreft IELTS. 4x8 op General die mijn vriendin moet halen. Mijn gemiddelde 4,5 is al binnen (was ietsjes hoger dan dat).

Ik heb ook over die veranderingen na juli gelezen. Denken jullie dat het dan moeilijker zal worden om een visum te krijgen?

Ja, we hebben nu alle documenten verzameld en volgens Mo2A zal het wel gaan lukken om voor juli de aanvraag in te dienen. Als de cijfers meevallen en we de medische test doorkomen......ook het snel handelen van alles wat geregeld moet worden. Volgens mij zijn we daar wel vlot mee dus hopelijk halen we het!!! :)

Spannend want hij moet allemaal 8ten halen.

's Inderdaad spannend, ik zit in hetzelfde schuitje, maar kan nog effe oefenen: wij zijn pas op 21/4 aan de beurt... We duimen in elk geval!:up: Trouwens, ons doel is ook Adelaide! Leuk!

Nog veel succes met alles

Hoi Familie D.,

Leuk om te lezen dat jullie met dezelfde droom lopen als wij! Zou je het leuk vinden om privé eens te mailen/in contact te komen? Wij wonen ook in de omgeving van Roermond....en ik werk ook in een zorginstelling in Roermond. Wel heel toevallig allemaal. Ik weet even niet hoe ik via dit forum privé kan mailen, maar mocht je hier interesse in hebben, dan stuur ik je mijn mailadres.

groetjes en succes met alles!

Hoi Dani en Roy, ik heb jullie een privé bericht gestuurd, wat een toevallig dat jullie uit de buurt komen met dezelfde dromen :)
Groetjes!

Back