Winter Brook Vineyard

Fritsie

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Ben een tijdje uit de lucht geweest, maar na een paar dagen bijkomen in Brisbane en een hoop geregel in Tasmanie zijn wij sinds 1 juli 2010 de gelukkige bezitters van een wijngaardje, Winter Brook Vineyard, in de Tamar Valley in Tasmania. De wijngaard heeft op dit moment Pinot Noir, Sauvignon Blanc en Chardonnay staan. Er moet nog een hoop gebeuren (op dit moment namelijk de wintersnoei!!!). In principe zijn wij vanwege de drukte in het eerste jaar alleen in het weekend open, maar als je door de week in de buurt bent, stuur even een pm'tje voor een rondleiding door de wijngaard en uiteraard een proeverij. Je vindt ons op www.winterbrookvineyard.com.au.

Cheers,

Frank

Goh Frank, wat leuk!!! Mijn man krijgt het idee van een eigen wijngaard of olijfgaard ook maar niet uit z'n hoofd, maar dan in Nieuw Zeeland. Met wat voor achtergrond (ervaring enzo) zijn jullie hier in gerold?

Laat vooral weten wanneer jullie wijn te koop is, dan help ik graag met de inkomsten
Laie_16.gif
.

Grappig Irene, wij hebben ook zitten denken aan een olijfgaard en trouwens ook aan NZ. Het is wijn van Tasmanie geworden. Hoe we er in zijn gerold? Op kantoor niet meer echt happy, ondanks eigen bedrijfje, stage lopen bij wijnboertjes in NL (er zijn er meer dan je zou denken), inlezen, hier en daar een cursus volgen en dan in het diepe. En dan heel heel veel luisteren naar andere wijnboeren.

Groet,

Frank

Ik wil me settelen in de buurt van Launceston (voorlopig) dus als ik mijn visum heb kom ik wel een keer langs!!! Duurt helaas nog wel even!

@ janita25: wij zitten in Loira,25 minuten ten noorden van Launceston aan de West Tamar Highway. Wanneer kom jij deze kant op?

Groet,

Frank

Vandaag heeft een Wine & Food journalist (Winsor Dobbin, een soort Johannes van Dam Down Under) van de Examiner (een regionale krant van noorden van het eiland) een bezoek gebracht aan de wijngaard en onze wijnen geproefd. Het artikeltje wordt op zondag 18 juli geplubliceerd.

Leuk, hoop dat het een positief artikel is!

Kom net uit Sydney en op de Virgin vlucht maakten ze reclame voor de Tamar Valley. Ben benieuwd hoe het jullie en de druiven vergaat!

Ireen :)

Het is een heel leuk artikel geworden met een positieve proefnotitie van onze Pinot Noir 2008. Het artikel en de proefnotitie heb ik op onze website onder news gezet.

http://www.winterbrookvineyard.com.au

Groet,

Frank

Hee, hartstikke leuk Frank! En ik zie dat jullie nog organic gaan ook, :up: da's helemaal my cup of tea - no pun intended maar leuk meegenomen.

Had de winery voorheen ook een eigen label, en zo ja, welke wijnen zou ik nu nog moeten kunnen vinden? Steve wil - als het zou gebeuren - liever fruit leveren aan andere labels. Groot verschil en heel divers als je je eigen label hebt, leuk hoor! :)

Irene :)

Hi Irene,

De vorige eigenaren hadden ook al hun eigen label, maar je kan onze wijn (nog) niet op het vaste land kopen, maar wij gaan de wijn wel (zonder tussenkomst van andere winkels) naar andere staten versturen. Vandaag hebben wij onze eerste wijn verkocht aan het plaatselijke (Exeter) hotel & bottle shop. Gaat heel kneuterig, maar wel leuk: je loopt langs, kijkt wat er nog op voorraad is, vult het aan (in ons geval met Pinot Noir, Sauvignon & Rose) en brengt ergens aan het eind van de maand je factuurtje. Tis niet groots, maar wel erg leuk om lokaal je wijnen te verkopen. Fruit verkopen is een goed idee: meteen opbrengst (die uiteraard lager is dan van wijn). De vorige eigenaren hebben vorig jaar hun Pinot Noir druiven ook aan Yallumba verkocht voor sparkling wine. Daarom hebben wij nu alleen Pinot uit 2007, 2008 en binnenkort (over een maandje of 6) uit 2010. Wat je man ook nog zou kunnen doen is zijn fruit naar een goede wijnmaker brengen. Hij krijgt zijn wijn gebotteld en gelabeld terug.

Groet,

Frank

Ja, dat plaatselijk verkopen is natuurlijk erg leuk; je bent er zo bij betrokken. Helemaal mooi zou zijn je wijn bij een bottle shop keten binnen krijgen!

Wie weet komen die druiven nog ooit op ons pad. Tot nu toe hebben we ze alleen maar gedronken, en de studie gaat voort ;-). Soms rollen dingen zo voor je voeten, of je trekt ze aan, wie zal het zeggen. Wat komt, dat komt. :). Het brein is broedende, zullen we maar zeggen :-D.

Ireen.

Winter Brook Vineyard is getting greener & cleaner! Vandaag hebben wij het watersysteem gescheiden. Nu hebben wij, naast water van het waterleidingbedrijf en afvalwater (brown water), ook regenwater en grey water (afvalwater van het douchen en de (af)wasmachine) voor de irrigatie van de druiven in de zomer. Op naar Solar Energy!

Dat zullen schone druiven worden! :wink:
Maar zonder gein, ik vind het echt super wat jullie daar doen, geweldig! :up:

Winter Brook Vineyard is getting greener & cleaner! Vandaag hebben wij het watersysteem gescheiden. Nu hebben wij, naast water van het waterleidingbedrijf en afvalwater (brown water), ook regenwater en grey water (afvalwater van het douchen en de (af)wasmachine) voor de irrigatie van de druiven in de zomer. Op naar Solar Energy!

Thanks Skippie! Wijzelf vinden het ook helemaal super. Winter in Tasmania: ik heb alleen nog maar in mijn T-shirt in de wijngaard gewerkt. OK, vanaf een uur of 10 dan, daarvoor is het wat frisjes. Cheers,

Frank

Ha, interessant. Vraagje, als je organic wil worden, mag er dan van alles in je grey water zitten, of moet je ook organic wassen en douchen?

Gisteravond waren we nog bij een wine tasting dinner, en dat is een erg leuke manier om wijnen te ontdekken. Vooral de kleinere wineries schijnen zo onder de aandacht van het publiek te komen. De wijnmaker vertelde dat ze geen herbicides en pesticides gebruiken en ik vroeg wat het verschil tussen dat en 'organic' is, en dat is het certificaat, en dat kost centen. Dat is natuurlijk zo. Ik haal mijn groenten en fruit bij een vrouw die op haar 53 hectare van alles teelt, en het ís organic, maar ze heeft geen certificaat. Dan zou ze de prijzen drastisch moeten verhogen, en dat wil ze niet. De wijnmaker zei dat veel familie-vineyards zo werken, dus organic maar niet gecertificeerd. Ja, en als er eens een ramp met een bepaald insect of schimmel of wat dan ook zou zijn, dan kunnen zij, in theorie, pesticiden/herbiciden gebruiken. Als je certified organic bent, dan kan dat natuurlijk niet. De wijnmaker vertelde ook dat de grond op hun wijngaard alleen maar beter is geworden over de jaren dat ze geen synthetische giffen meer gebruiken, en dat de druivenplanten sterker zijn geworden, meer natuurlijke weerstand hebben. Ze hoeven nu bij wijze van spreken alleen nog maar te kijken naar de druif en het ding laten groeien. Hij vergeleek het met antibiotica en mensen; antibiotica zijn niet goed voor je gut system en ondermijnen je weerstand daardoor, hetzelfde geldt voor druiven.

Ik schrijf het maar op, want misschien vind het je het gewoon leuk om te horen, is toch positief, over 'going organic', wat toch best wat voeten in de aarde heeft :)

Jammergenoeg waren we niet weg van de wijnen gisteravond. Dit was maar één winery die 10 wijnen presenteerden, misschien is het beter om een naar een mixed wine tasting te gaan. Daar hebben we betere ervaring mee :).

Groetjes,

Ireen.

Hoi Ireen,

Klopt helemaal wat je zegt. Wij hebben ook geen certificaat. Wil ik (nu) ook niet. De vergelijking van druiven en mensen is namelijk een heel goed voorbeeld: ja kan altijd heel gezond leven en toch een keer ziek worden waarbij je de hulp van (niet biologische) medicijnen nodig hebt. Zo is het ook met planten. In het grey water mogen alleen afbreekbare stoffen zitten. Jammer dat de wijnen zijn tegengevallen. Ik heb gisteren mijn Pinot en Sauvignon aan de eigenaren van Stillwater Restaurant in Launceston laten proeven. Ze waren echt heel enthousiast. Hun sommelier was er niet, dus die moet nog proeven, maar de kans is heel erg aanwezig dat Winter Brook Vineyard op de kaart van Stillwater komt te staan. Geinig toch.

Cheers

Back