Working Holiday Visa omzetten als eenmaal werk gevonden is?

Montytje

New Member
Hoi allemaal,

Nog een vraagje: is het mogelijk om evt. met een Working Holiday Visa naar Australië te gaan, en wanneer je daar dan bent aangenomen voor een baan je visum te laten omzetten naar iets permanenters? Hier ben ik namelijk eigenlijk gewoon zomaar van uit gegaan, maar kan niet vinden of dit ook echt zou kunnen.

Alvast bedankt!
Groetjes, Rianne
 
Hoi Rianne,

Dit zou kunnen maar dit ligt heel erg aan naar welk visum hij omgezet wordt.. Als je WHV afloopt voordat dat andere visum erdoor is moet je toch weg uit het land en voor sommige visums moet je sowieso buiten Aus zitten om hem toegekend te krijgen.

Weet je meer over het soort visum wat je dan wilt?

Groetjes Gwen
 
Hoi Gwen,

Bedankt voor je reactie, en sorry voor mijn late :(
Het idee is eigenlijk nu dat als wij vóór "moment X" (eind november?) niet vanaf Nederland een baan hebben geregeld in Australië we er alsnog heen willen, maar dan met een WH Visum. Ons idee is om dan een beetje rond te reizen, en 1-op-1 te solliciteren naar een baan daar. (mijn vriend is Msc Geoloog en wil de mijnbouw in, ik ben (dan) Bsc Bioloog) Als we dan dus een baan zouden hebben gekregen willen we het visum laten omzetten naar permanent verblijf, maar ik denk dat we al het specifieke daar ter plekke pas gaan ontdekken...
Wel goed om te horen dat het dus ook volgens jou in ieder geval kan! En het land verlaten vind ik niet zo heel erg - een uitstapje naar 1 van om omliggende landen is ook niet zo verkeerd ;)

Groetjes, Rianne
 
Zo laat is de reactie toch niet.. Valt best mee ;).

Als we dan dus een baan zouden hebben gekregen willen we het visum laten omzetten naar permanent verblijf
Was het maar zo makkelijk!! Als je op je WHV een baan vind kan deze werkgever je 'sponsoren' en op die manier kun je redelijk snel en gemakkelijk een visum krijgen. Maar dat is sowieso geen permanent visum, maar eentje voor max 4 jaar zo uit mijn hoofd. Nou kun je in die 4 jaar natuurlijk veel bereiken, daar niet van, maar houdt dat in gedachten.
Zou ook zeker zorgen dat jullie alle documenten al (vertaald) bij je hebben die je nodig hebt voor een bedrijf gesponsord visum.
 
Zal best kunnen een WHV omzetten maar persoonlijk vind ik het een beetje naief als je denk dat je een baan kan krijgen op een WHV. Ja casual natuurlijk maar in je vakgebied? Denk dat je dat wel kunt vergeten. En natuurlijk zijn er mensen die het wel gelukt is. Maar feit is dat er meer forumleden zijn die met de juiste diploma's op een permanent visum die kant op gaan die vervolgens geen werk kunnen vinden dan andersom.

Niet dat je niet op een WHV moet gaan zeker als je de kans krijgt is het heerlijk om een jaar te reizen en wat losse baantjes op te pakken. Maar ik heb ook een bachelor biologie en een baan vinden is niet heel makkelijk, zonder PR wordt je niet eens uitgenodigd als je voor een baan gaat welke geheel of deels door de overheid gefinancieerd wordt.

Indien je voor een PR in aanmerking komt en je hebt de intentie om in Australie te blijven vraag dan lekker een PR aan. Weet je het niet zeker, dan zou ik inderdaad op een WHV gaan en kijken of je wel in Australie wilt wonen en werken.

Groetjes Chantal
 
Toen ik 8 jr geleden spontaan besloot in Melbourne te blijven wonen terwijl ik op wereldreis was op n WHV had ik binnen n week een baan als PM bij n computergamesbedrijf. Was v plan om me te laten sponsoren door dat bedrijf. Na die 2 jaar wat t geloof ik destijds was kon je een PR aanvragen. Geen idee hoe de regels nu zijn maar misschien is t nog wel mogelijk.
 
Bedankt voor alle reacties!
We gaan het gewoon aankijken. We gaan er in ieder geval begin volgend jaar heen, en dan solliciteren naar banen en ondertussen reizen en wat bijbaantjes links en rechts.
 
Vreemd dat ik deze topic nu pas zie!

Montytje, wat jij wilt doen, ben ik nu precies mee bezig! :) Ik ben hier aangekomen op een WHV in Februari en nu zijn we bezig met een 457. De 187 kan ik ook doen, maar er rest ons te weinig tijd vooraleer de 6 maanden erop zitten (limitatie van de WHV).

Dus in het kort: perfect mogelijk! Gewoon iemand vinden die je wil sponsoren :up:
 
Gefeliciteerd Alex! Goed om te horen (zowel voor jou als voor mij ;) ) Mag ik vragen in welke richting je werkt? Wij zijn geoloog en bioloog, en kan me voorstellen dat (als je als geoloog niet bij de mijnbouw wordt aangenomen) het een stuk lastiger werk te vinden is dan bv. voor IT-ers oid.
 
Sja, ik zit niet echt op m'n plek maar het is ook niet het einde van de wereld: Ik werk als fitter terwijl ik een Belgische diploma Bachelor Automotive Engineering heb.

In mijn situatie zijn er verschillende wegen om een PR te bemachtigen, sommige veiliger, anderen zijn lucratiever. Ik heb voor de veilige optie gekozen.

De mijnbouw lijkt mij een moeilijke om als buitenstaander in te komen, ik had in het begin geprobeerd via verschillende kanalen :
  1. Internet jobpagina's zoals Seek ;
  2. direct registreren bij de mijnbouw organisaties zelf ;
  3. Persoonlijk geïntroduceerd ;
  4. en via recruitment offices...
Geen van allen had effect en ik ben niet helemaal zeker waaraan het lag/ligt. Ik heb dingen gehoord zoals:
  • slechte timing, nu zoeken ze enkel ervaren personeel
  • zonder AU kwalificaties moet je geen antwoord verwachten
  • zonder PR idem situatie (ze willen geen gedoe met sponsoring)
Mijn huidige job heb ik stom genoeg via Gumtree gevonden!
Hope the info helps :)
 
Tips van Alex zijn goed om een baan te vinden. Het beste werkt (in mijn ervaring) persoonlijk introduceren en direct contact opnemen met potentiele werkgevers (heb een hekel gekregen aan aan recruitment offices, beloven veel maar leveren niets)

Even over de visa situaties die hierboven beschreven worden. Je kunt gemakkelijk op een WHM naar oz komen en een baan zoeken, over het algemeen doen bedrijven niet zo moeilijk over Sponsorship (kost ze nog geen $1000). Die zes maanden is inderdaad een limitatie, maar zodra je visum is aangevraagd krijg je automatisch een bridging visa en gaat er weer een nieuwe periode van 6 maanden in. Ik zou me hier persoonlijk niet al te veel zorgen om maken. Dat heb ik iig niet gedaan.

Let wel op, dit klinkt rooskleurig, maar je moet natuurlijk wel een baan weten te vinden, en dat ligt geheel aan jezelf (en een beetje je beroepskeuze)
Succes!
 
Bedankt voor alle tips en ervaringen die gedeeld zijn! We gaan gewoon kijken hoe en wat wanneer we daar zijn, we zullen natuurlijk van te voren al goed rondkijken, en via de mail gaan echte sollicitaties ook al een tijde de deur uit maar in het echt meeten is natuurlijk altijd het best :)
En als het nou blijkt echt niet te lukken in die tijd dat we er zitten hebben we in ieder geval een erg leuke ervaring in Australië gehad;)
 
Kijk, die post van Tom, daar heb je wat aan!

Zo had ik het natuurlijk ook moeten doen, acht jaar geleden.
Anyway,.. Succes!
 
Bedankt voor alle tips en ervaringen die gedeeld zijn! We gaan gewoon kijken hoe en wat wanneer we daar zijn, we zullen natuurlijk van te voren al goed rondkijken, en via de mail gaan echte sollicitaties ook al een tijde de deur uit maar in het echt meeten is natuurlijk altijd het best :)
En als het nou blijkt echt niet te lukken in die tijd dat we er zitten hebben we in ieder geval een erg leuke ervaring in Australië gehad;)

Laat de baan perikelen je voral niet leiden. Geniet ervan als een vakantie en reageer eens per week op advertenties. Ga evt ook regionaal werk doen zodat je nog voor een 2e jaar in Australie kunt blijven op een WHV.

Als latste nog een andere tip over het solliciteren: Houdt er rekening mee dat sollicitatiebrieven en CV's anderes zijn dan wat we in Nederland gewend zijn. Laat er misschien een professioneel naar kijken of lees je goed in. Ik had het 'geluk' dat mijn Australische achternicht net een cursus solliciteren had gevolgd en mij dus tips kon geven en met mij een goede cv had opgesteld.
 
Bedankt! We hebben er zin in, we gaan gewoon een leuke reis maken en kijken wat er gebeurd. En inderdaad als het lukt om ergens 3 maanden te werken zo dat mooi zijn meegenomen ivm 2e WHV mogelijkheid.
Gelukkig waren we het al tegen gekomen, en hebben na veel lezen en voorbeelden hebben bekeken een CV op z'n Australisch opgesteld :)
 
Back
Top