Working Holiday Visa

Remmert Keijzer

New Member
Hoi,

Ik heb eerder deze week een sollicitatiegesprek gehad met een bedrijf gevestigd in Sydney en ze hebben me gevraagd om even wat onderzoek te doen naar mijn visummogelijkheden. Ze zeiden dat het door de vele bureaucratische regeltjes het wellicht moeilijk wordt voor hen om me sponsoren (vond het ook raar) en zojuist ontdekte ik dat ik op een Working Holiday Visa 6 maanden kan worden. Ik ben 29 dus dat zal geen probleem worden. Echter, mijn vrouw is Braziliaanse (2,5 jaar getrouwd) maar is 31 jaar oud.

Volgens de border.gov.au website is het mogelijk om je partner mee te nemen maar die moet dan een individuele aanvraag doen. Betekent dit dus dat haar visa geweigerd zal worden omdat ze 31 jaar is of nemen ze haar aanvraag mee met de mijne.

De desbetreffende quote:
  • Your partner can accompany you to Australia, but they will need to apply for their own visa.
Omdat er geen melding wordt gemaakt van leeftijd, lijkt het me dat het geen probleem zal opleveren. Is er iemand die wellicht wat meer weet?

Groeten,

Remmert
 
Hi,

Zij moet haar eigen visum moet regelen, zij kan niet meeliften op jouw WHV. Een partner kan wel bijvoorbeeld vaak meeliften op een werkvisum, een WHV is meer een toeristenvisum met de mogelijkheid om te werken. Ze zou op een 12 maanden toeristenvisum kunnen gaan, zoals mijn partner destijds, maar dat betekent wel dat ze niet mag werken en ze kunnen vragen hoe ze zich financieel zal redden, wat ze wil gaan doen etc. etc. Zij komt inderdaad niet in aanmerking meer voor een WHV helaas omdat ze 31 is. Je kan een WHV aanvragen tot en met je 30e. Het is wel recentelijk in het nieuws geweest dat ze de leeftijd voor een WHV willen verlengen naar 35 vanaf 2017, maar dat is nog niet bevestigd. Dat zou perfekt zijn voor jullie.

Als je beroep niet op de SOL lijst staat, is het vaak voor een bedrijf erg moeilijk om te sponsoren omdat ze moeten aantonen dat er geen Aussies zijn die dezelfde baan zouden kunnen doen. Dus zo raar is dat niet.

Hou er wel rekening mee dat een WHV puur is voor een working holiday, niet in plaats van een werkvisum, dat zou problemen op kunnen leveren als ze daar achter komen...

Succes ermee!
 
Hou er wel rekening mee dat een WHV puur is voor een working holiday, niet in plaats van een werkvisum, dat zou problemen op kunnen leveren als ze daar achter komen..

Inderdaad, en volgens mij kan dat visum ook niet verlengd worden, tenzij je een bepaalde periode werk op een boerderij doet. Dus na 12 maanden loopt het WHV af en wordt er van je verwacht dat je weer vertrekt. Omzetting naar een PR is ook niet mogelijk.

Andere mogelijkheid om te kijken of je voor een skilled independent in aanmerking kan komen. Maar dat is een wat langer, en ook kostbaarder proces wat dan doorlopen moet worden.
 
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat het moeilijk voor haar zou worden. Heb zojuist naar de SOL lijst gekeken en daar staat mijn 'occupation' niet bij, Project Consultant for Communications/Stakeholder consultancy. Ze hebben de baan al wel twee keer geadverteerd dus dat wijst er op dat ze geen Australier hebben kunnen vonden. Zucht, dacht dat het Verenigd Koninkrijk moeilijk deed over visas maar na veel bloed, zweet en tranen was dat me wel gelukt om een visum voor mijn vrouw te krijgen.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!!
 
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat het moeilijk voor haar zou worden. Heb zojuist naar de SOL lijst gekeken en daar staat mijn 'occupation' niet bij, Project Consultant for Communications/Stakeholder consultancy. Ze hebben de baan al wel twee keer geadverteerd dus dat wijst er op dat ze geen Australier hebben kunnen vonden. Zucht, dacht dat het Verenigd Koninkrijk moeilijk deed over visas maar na veel bloed, zweet en tranen was dat me wel gelukt om een visum voor mijn vrouw te krijgen.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!!
Als een bedrijf kan aantonen dat hij voor een bepaalde functie geen Australier kan krijgen en aan bepaalde voorwaarden voldoet, zou hij je in principe kunnen sponsoren. Je beroep hoeft dan volgens mij niet op de SOL te staan. Maar het is natuurlijk wel veel gemakkelijker als dat wel zo is.
 
"...
Age of eligibility – Government announcement

The Government is considering options for expanding the upper age of eligibility from 30 to 35 years, including timeframes, legislative requirements and engagement with partner countries. Reciprocity of arrangements for Australian citizens remains a key feature of the programme. The current age of eligibility (18 to 30) will remain in place for the time being..."

(Bron: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-)
 


OFX
Back
Top