Zijn er bedrijven in Australie die wel hun afspraak nakomen?!?!?

Frank100

New Member
FF spuien hoor: Ik heb recentelijk mijn tweede sollicitatie gesprek gehad met een Australisch bedrijf. Ging volgens mij wel goed. Video conference met Perth. Tot zover geen zweet. Aan het einde van mijn gesprek werd mij medegedeeld dat ik binnen twee weken wat van ze zou horen. Na 2.5 weken heb ik maar eens mailtje gestuurd, die kant op. Na drie weken heb ik de voice mail van die HR-mevrouw maar even ingesproken met de vraag of ze me even terug wilde bellen + nog een mailtje erachter aan.

Twee dagen later heb ik haar weer gebeld, en kreeg haar aan de telefoon......1000 x sorry, je bent nog in de race, het duurt allemaal iets langer dan we dachten, etc, etc, etc......ze zou de status van de interne procedure even door mailen. Dat is nu ook alweer een week geleden?!?!?!

Tja hoe sterk sta je als sollicitant, niet erg........maar ik krijg soms wel het gevoel even te willen vuurspuwen, dan krijg ik die baan maar niet......

Zelfde ervaring heb ik ook gehad met die bedrijven die vorig jaar op de Expo in A'dam stonden. Je mailt en belt je suf, maar het blijft eenrichting verkeer. Zo mogen ook zeggen dat ze me niet willen (kan het me niet voorstellen  :wink: :-D), dat is ook een antwoord, maar zelfs die info krijg je meestal niet.

Is dit nou hoe het gaat in Australie? Ik moet het hier bij een klant niet in mijn hoofd halen mijn afspraken niet na te komen, krijg je de wind meteen van voren......als het zo is, moet ik daar wel flink aan wennen denk ik, hoewel het betekent wel dat jezelf ook wat relaxter met dingen om kan gaan......Tja, Elk voordeel heb ze nadeel (JC)
 
Is dit nou hoe het gaat in Australie?
  eh........regelmatig wel :).....maar on a happier note...je went er aan! En het gaat er niet overal zo aan toe. Maar zoals ik in een ander draadje al riep: nieuw land, nieuwe regels (of iets van die strekking).  Relaxed, easy going, laid-back......weetje nog :)

Sterkte in ieder geval! Want kan me voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is op zijn tijd.

Groetjes
Syl
 
Misschien is het tijd voor zo'n sollicitatie cursus voor migrants bij tafe :| :-D :-D

De eerste tip was iig bij hun. be pacient. In anderen landen is het normaal om na een aantal weken achter je solicitatie aan te bellen. Hier in Australie moet je maar gewoon wachten . Werkgevers schijnen het zelfs heel irritant te vinden als je belt. Het is helaas zo: don't call us we call you.... :wall:

Ben toen bij een bedrijf aan genomen na 4 maaden wachten ok dat was misschien wel heel erg extreem maar goed....
succes met het vinden van een baan. Het is mij ook nog steeds niet gelukt om een baan te vinden binnen mij vak :-( :|

greetz Barry
 
Ja, eh......... ga er inderdaad maar vanuit dat men in de meeste gevallen afspraken niet nakomt. Manlief ergert zich er groen en geel aan (hé, Australische kleuren :-D) maar het is niet anders. 't Went wel op den duur en je hoeft zelf ook niet zo precies te zijn op afspraken die je hebt gemaakt. Lekker relaxed gevoel eigenlijk wel :).

Erna
 
[quote author=Frank100 link=topic=5674.msg71691#msg71691 date=1158929149]
Tja, Elk voordeel heb ze nadeel (JC)
[/quote]

Nee,

Dat zie je verkeerd. Elk nadeel heeft zo z'n voordeel. :)

Mariette
 
Onze ervaring is dat het juist wel handig is om er 'boven op te blijven zitten'. Geef ze wel de tijd, maar heb je b.v. een gesprek gehad of een brief gestuurd, en na een week of 2 nog niets gehoord, bel dan gerust. Als je overigens een sollicitatie per email/internet verstuurd naar een recruitment buro, zet dan in de begeleidende tekst (van je mailtje) dat je b.v. a.s. woensdag zal bellen. Voor ons heeft het prima gewerkt...
Perthpete
 
Onze ervaring is dat het juist wel handig is om er 'boven op te blijven zitten'
Als je er maar een beetje diplomatiek op gaat "zitten", dan kan het soms wel werken.
Maar geduld staat hier hoog in het vaandel :-D :-D :up:

Groetjes
Syl
 
en toch vraag ik me af....

Als ze bij afspraken voor solli's soms zo makkelijk zijn hoe gaat het dan met werk zelf? Ik ben zelf projectmanager in de ICT en mijn werk hier in Nederland valt en staat met het maken en nakomen van afspraken. Het lijkt me lastig te verkopen aan je opdrachtgever dat de deadlines niet gehaald worden en dat ie een paarduizend dollars extra moet betalen omdat Jan en alleman zijn afspraken niet nakomt.

Of is die opdrachtgever net zo en verwacht hij zelfs niet dat je je deadlines nakomt  :?  In dat geval ben ik zeker op weg naar het juiste land :)

Gr
Sabi
 
[quote author=Bear link=topic=5674.msg71695#msg71695 date=1158935158]
Misschien is het tijd voor zo'n sollicitatie cursus voor migrants bij tafe :| :-D :-D

De eerste tip was iig bij hun. be pacient. In anderen landen is het normaal om na een aantal weken achter je solicitatie aan te bellen. Hier in Australie moet je maar gewoon wachten . Werkgevers schijnen het zelfs heel irritant te vinden als je belt. Het is helaas zo: don't call us we call you...
[/quote]
ze hebben idd een zetje nodig..... :wall:

en daarom is de bovenstaande quote het eerste wat ze zeggen bij de "Migrant employment consultancy service" van Tafe...

Maar goed het zal wel per werkgever verschillend zijn en ik zou het zeker ook niet laten om een mailtje of belletje te geven. Maar omdat al te doen na 2 weken..... :-x
Soms solliciteer je bij een werkgever die dan een sluitings datum hebben die 1,5 week verder ligt. Dan kan je zo in zo al verwachten dat het 4 weken duurt voordat je uberhaupt iets hoort.

Mooi voorbeeld was een sollicitatie van mij ruim een maand geleden.  Begin van de maand een brief in de bus. "Wegens het grote aantal sollicitanten hoort u begin november misschien wat meer"  ......  ik bedoel november dat is gdvd 2 maanden wachten... Stel ik krijg een gesprek met nog 10 anderen, dan de feest dagen + zomer vakantie.  Voordat ik die baan mogelijk krijg zitten we al in Januari / februari???? Zo gaat dat hier.

No worries mate.  :roll:

groetjes Barry

edit: @sabi ze zijn hier makkelijk maar ook dat is weer echt forum praat. Flik het nou niet om te laat op je sollicitatie gesprek te komen want dan ben je het haasje
 
Iedereen weet toch wat wat WA betekend?






Wait Awhile.

Geduld hebben is goed, maar af en toe even vragen of ze al wat weten houd ze scherp.
 
Dan ken je NT nog niet  :-D

Not Today
Not Tomorrow

Not Tuesday
Not Thursday

Next Time
Next Truck

No Thanks

:-D
 
Ja, allemaal heel herkenbaar dit.
Als je een afspraak maakt kom je hem niet na maar kom je simpelweg een half of een heel uur te laat. Een dag te laat mag ook.
En om even half :eek:fftopic: te zijn. Ik heb nu, voordat ik daadwerkelijk naar Australië toevlieg ook al een paar keer zoiets meegemaakt, namelijk dat Australiërs NIET LEZEN!

Eerst een keer dat ik aan een makelaar vroeg om een kopie van een huurcontract voor een huis waar ik wel in geïnteresseerd ben te e-mailen. Wat kreeg ik als antwoord? "Je kan het huis morgen tussen 15:30 en 16:30 komen bezichtigen."

Ja, vast ik stap zeker zodirect op het vliegtuig  :-D  :evil:

En nu met de Westpac bank.
Fax gestuurt op vrijdag. Ik kreeg maandag gelijk een mail dat mijn account was geopend. Hmm, goed. Gelijk geld overgemaakt. Ik was wel even boos achteraf op de medewerkster van de Fortis Bank die mij assisteerde want die klikte zomaar, zonder mijn toestemming een betaling erdoor (Internet Banking). Bleek dus achteraf dat het BSB nummer niet was ingevuld. GGRRR.

Maar wat blijkt nu het geval. Hebben ze maar weer eens mijn naam verkeerd gespelt. Achternaam "de Maan" in plaats van "de Haan".
Meteen een mail ernaar toe. Ze zouden het aanpassen. En wat deden ze. Jawel, op mijn naam zelf pasten ze het aan, maar op mijn adres stond nog steeds: "Mr. K. de Maan"
Ook hadden ze mijn postcode verkeerd gezet. Dit echter kon ik zelf doorsturen bij mijn Internet banking.
En wat denk je:
Mijn postcode stond eerst op: 15097B in plaats van 1509 JB. Ik gaf het door en wat denk je? Ze veranderen het in 15097JB. Wat zijn dat nou voor een waardeloze praktijken. Ik heb nu nog een keer die postcode wijziging doorgegeven. Het zal mij benieuwen. En dan moet ik natuurlijk ook nog een keer mijn naam laten veranderen.

Nu is het natuurlijk zo dat als je de taal niet kent het soms lastig kan zijn om met buitenlandse namen en adressen te werken maar ik weet zelf uit ervaring dat je dat best kan als je maar je best doet. Dat willen ze dus blijkbaar niet doen.

Afspraken nakomen? Daar hebben sommigen nog niet van gehoord. Het wordt tijd dat wij Nederlanders daar verandering in aanbrengen.
Fouten maken? Ik weet wel zeker dat zelfs als ik maar 2 uur geslapen heb nog minder fouten maak dan een "frisse en vlotte Australiër".
 
Ik weet niet of iedereen het gevolgd heeft op mijn eigen topic, maar ik ben ook een tijd aan het lijntje gehouden.

Eind december werd ik benaderd door een Headhunter in Londen, die mij doorverbond met hun kantoor in Melbourne.
14 dagen er na had ik een telefonisch interview met HRM van het betreffende bedrijf.

Een maand er na vonden ze me blijkbaar goed genoeg, toen lieten ze me 4 (Engelse) psychologische testen doen bij Hudson in Amsterdam.

Weer een maand later vroegen ze me of ik een gesprek met een van de directeuren in Londen wilde voeren. (Uiteraard!)

Al vanaf dag 1 had ik aangegeven niet te willen reageren op een 457 visum, omdat dat niet kon vanwege mijn beperking tot SA. Een permanent sponsored visa of niks dus. Was bereid om zelf de kosten daarvoor te dragen.

Na het gesprek met de directeur werd het stil, heel stil. Ik bestookte de headhunter-mevrouw een paar maal met mailtjes, maar na anderhalve maand was ik het helemaal zat. Ik heb toen in feite gewoon gezegd dat ik er mee stopte (mijn eigen visum aanvraag lag op dat moment al 4 maanden stil)
Toen heeft de headhunter-mevrouw het bedrijf een ultimatum gesteld, en wat denk je:

-Een contract van 6 maanden en een 457 (tijdelijk business sponsored) visa.

Ik heb toen vriendelijk doch beslist afgewimpeld, de headhunter-mevrouw begreep het alleszins.

Je begrijpt dat het mij ook enigszins frustreerde, maar achteraf voelde het vooral als een verlossing...

Bart
 
[quote author=Erna link=topic=5674.msg71804#msg71804 date=1159085149]
Niet lezen zijn ze overigens in Nederland ook errug goed in.
[/quote]

Juist.
Ik laatst een emailtje gestuurd naar de bank in Nederland waar wij een annuleringsverzekering bij hadden lopen.
We kregen een nieuwe polis, terwijl volgens mij wij dat opgezegd hadden.
Dus geschreven: "Naar aanleiding van onze emigratie heb ik naar mijn weten de polis
opgezegd."
Antwoord:"Het is niet mogelijk een Reisverzekering bij de Postbank aan te houden, wanneer u buiten Nederland woont. Dit kan wel in geval van een tijdelijk verblijf, bijvoorbeeld een stage."
Hallo, wat schreef ik ook al weer?

Afijn, na enkele mailtjes over enweer is het opgelost, zeggen ze.
 
Sorry Hawk, kan het niet laten...... 
Afspraken nakomen? Daar hebben sommigen nog niet van gehoord. Het wordt tijd dat wij Nederlanders daar verandering in aanbrengen.
Fouten maken? Ik weet wel zeker dat zelfs als ik maar 2 uur geslapen heb nog minder fouten maak dan een "frisse en vlotte Australiër".

Hoop van harte dat het tongue-in-cheek was......... :) Want de gemiddelde Australier zit niet te wachten op een Europeaan die alles even komt veranderen.  Probeer weer even te kijken waarom je ook alweer deze kant op wilde komen in the first place.

groetjes
Syl
No hard feelings I hope :)
 
Ja, okee. Misschien was ik even wat te kort door de bocht.
Ik verbaasde me er alleen wel over dat ik nog nooit (echt waar) een Australisch bedrijf heb gezien die mijn volledige naam en adres in één keer goed had gespelt.
En dan is er natuurlijk het probleem dat jezelf die fouten bijna niet maakt en dat dan op een gegeven moment ook van een ander niet verwacht. Vul je het nog zo duidelijk in blokletters in, doen ze het nog fout. Ja, en inderdaad, dat doen ze in een aantal bedrijven in Nederland ook. Jullie hebben gelijk.
 
Hoeveel verschillinde schrijfwijzen van mijn naam in de korte periode al gezien heb, niet te geloven. Van het woordje "van" in mijn achternaaam maken ze al de voornaam" Jan".
Tja, en iedere keer de naam volledig spellen. Toch maar van naam veranderen?
 
Back
Top