Zo kan het helaas ook gaan

Ingriddh

XPdite Sponsor
Allen,

dit mag klinken als een negatief verhaal, dat is echter niet zo bedoeld, meer als een waarschuwing voor iedereen.

Zoals de meesten van jullie weten had ik al een baan voordat we vertrokken. Ook het verblijf bij aankomst was geregeld, dus zo op het eerste gezicht was alles koek en ei.

Na drie maanden kwam mijn baas er achter dat er toch wel erg weinig billable uren waren en werd ik en een collega redundant gemaakt. Geen probleem zou je zeggen, goede papieren, veel ervaring, zo weer een baan. Helaas, honderden emails, telefoontjes, reageren op postings, etc er kwam niks nieuws.

Elke keer was er wel iets, ik sprak geen Cantonees, ik ging van $120.000 naar $60.000 dus ik zou wel niet gemotiveerd zijn, waarom ga je van een consultancy rol naar een 2e lijns support functie, ect., om gek van te worden. Op een gegeven moment twee gesprekken gehad, toen kwamen ze erachter dat ik een security clearance nodig had, dus weer niks.

Daarnaast zijn ze hier erg goed in het niet nakomen van afspraken. We bellen je vrijdag terug zeggen ze dan, nou, als ik zelf niet gebeld had dan zat ik nu nog te wachten en waarschijnlijk over 10 jaar nog. De agencies hier werken net even anders dan in Nederland. Je moet vriendjes wezen met de recruiters dan lig je boven op de stapel en krijg je banen toegespeeld, ben je hier dus pas dan lig je onderaan en vergeet de rest dan maar. Verder willen ze het exclusieve recht op je cv, dan halen ze namelijk de geinvesteerde tijd terug met de verdienste. Kortom, niet de meest geschikte maar de meest interessante (voor de recruiter) krijgt het baantje.

Verder staan de banen sites vol met banen die al lang niet meer bestaan, of adverteren meerdere recruiters een baan.

Ik heb ook mijn twijfels bij de skills shortage. De gehele visa winkel is een leuke bron van inkomsten, als je hier zit dan heb je de eerste twee jaar nergens recht op en mag je het zelf uitzoeken. Overigens geheel terecht en in NL helaas anders.

Tevens duurt alles hier lang en hebben ze alle tijd. Is part of the process zeggen ze dan. Dat je ondertussen van je spaargeld leeft terwijl dit voor een huis bedoeld was boeit echt helemaal niemand.

We hebben nog diverse banen in ACT geprobeert, maar voor bijna elke government baan heb je een security clearance nodig waar je dus pas recht op het als je een Australisch paspoort hebt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die op een ACT State Sponsored visum daarheen gaan met ICT als werkgebied.

Wees dus gewaarschuwd, de banen in de ICT liggen hier niet voor het oprapen !!!!!!
Er lopen erg veel hoog gekwalificeerde mensen rond die geen baan hebben, wel werk ervaring hebben in Australie en dus een streepje voor oop een migrant.
Ik heb iemand uit Brisbane gesproken die dit ook nog een keer aanhaalde, erg moeilijk een baan heeft gevonden en ook bemerkte dat iedereen denkt dat het hier voor het oprapen ligt.

De vooruitzichten zijn ook niet echt rooskleurig. Men verwacht dat de werkeloosheid hier in december op 9% staat. In december en januari gebeurt er hier ook niet veel en met de kleinere budgetten voor 2009-2010 zal het wel weer in het nieuwe financiele jaar 2010-2011 worden voordat de markt echt wat aantrekt.

Na veel wikken en wegen hadden we dus twee opties;
1. Hier blijven, afwachten en leven van ons spaargeld en hopen dat we het kunnen uitzingen, zoniet dan zijn we bankrupt.
2. Terug naar NL waar ik alweer aan het werk kan en nog wat spaargeld over hebben voor een nieuwe start.

Aangezien mijn vader in slechte gezondheid verkeerd en Steve in september 4 wordt en dus gelijk in NL in kan stromen op school hebben we voor optie 2 gekozen. Daarnaast gaf de gehele situatie veel druk op onze thuis situatie en dat kan dus nooit de bedoeling zijn.

Zoals ik in het begin al zei; "dit mag klinken als een negatief verhaal, dat is echter niet zo bedoeld, meer als een waarschuwing voor iedereen" Het spreek woord is er niet voor niks; bezint eer gij begint. Stel je vertrek dus nog uit tot er betere tijden zijn of wacht een paar jaar met de visum aanvraag.

En verder wil ik jullie veel geluk en wijsheid toewensen om de juiste stap op de juiste tijd te maken, is bij ons helaas niet het geval geweest. Wel een hele ervaring rijker en die pakt niemand ons meer af.

Veel succes !

Groeten,
Johan.

Oef, als ik zeg dat dat balen is is het wel heel zwak uitgedrukt. Maar de economische crisis slaat hier inderdaad ook enorm om zich heen en er zijn nog maar weinig functies waar je makkelijk mee aan de slag komt. Het is een waarschuwing voor degenen die nu hierheen willen komen. Misschien is even afwachten een betere optie, want op die moment zijn er maar weinig mensen die zeker zijn van hun baan. Eigenlijk alleen ambtenaren, maar voor de meeste overheidsfuncties moet je inderdaad een Australische paspoort hebben.
Sterkte met het remigreren en alle emoties die daar bij komen!

groetjes,
Rixta

Hallo,

Wat een verhaal zeg, jammer dat het allemaal niet zo gelopen is als dat je graag gezien had. Veel sterkte met het organiseren van de terug reis.

Hartelijke groet, Magda

Jee, wat een verhaal. Ik had dat andere topic van jullie gelezen en vroeg me al af hoe het gaat.
Ik lees steeds vaker dit soort verhalen, dat het als buitenlander heel moeilijk is om een baan te vinden in Australie. Je zou toch denken dat het bij jullie allemaal keurig geregeld was, je had al een baan voordat je vertrok, je verwacht toch niet dat er zoiets gebeurt.
Ik vind het echt heel rot voor jullie, maar ben wel blij dat jullie het gepost hebben, want daardoor voel ik me extra gewaarschuwd en ik zal echt niet de enige zijn

Ik heb nog wel een vraagje: wat voor soort visum hadden jullie?

Ik vind het trouwens heel verstandig dat jullie teruggaan en niet ten koste van alles willen blijven.
Gelukkig kun je in NL weer aan het werk en fijn dat jullie bij je vader kunnen zijn, sterkte daarmee trouwens.

Veel succes met alles dat geregeld moet worden!

jammer dat het zo gelopen is. iig bedankt voor het delen van je verhaal.
lijkt me heel verstandig om af en toe een reality check te doen!

ik heb mijn visum al aangevraagd, en heb altijd gedacht om direct te vertrekken....
maar ik denk toch steeds meer dat ik eerst een baan wil hebben, zeker in deze tijden.

Ik werk zelf ook in de ICT, dus ik baal er van dat het niet zo rooskleurig is als de meesten denken (overigens wel heel nuttige info!)

iig succes hier in NL, en ik vind het mooi dat je de moed niet laat zakken en een nieuwe poging in het achterhoofd houd.

Moedig :up:

Hallo Johan,

Heel moedig dat je zo je verhaal vertelt.  We komen 9 juni aan in Brisbane en ik werk in de ICT.  Ik weet dat het niet rooskleurig is, een kennis (Nederlander) die daar in de ICT werkt krijgt ook geen werk meer en is nu bezig om werk in Nederland te vinden, teruggaan dus.  Het is wel goed om verhalen zoals die van jullie te lezen om te relativeren, wel blijven we optimistisch (anders zouden we niet gaan) dat we het zullen redden zonder hopelijk al onze spaargeld nodig te hebben.

Ik wens jullie heel veel succes met alles regelen om terug te gaan.  Zoals je zegt jullie gaan wel terug met een hele ervaring rijker.

Groetjes,
Susan

Heel vervelend om te lezen, maar wel goed dat je het wel laat weten en niet met stille trom vertrekt.

Bij mij ligt het precies andersom; ik ga hier morgen aan het werk en ik kreeg vorige week een mailtje van een oud collega dat de bedrijfsactiviteiten verplaatst gaan worden. Van Noord Holland naar Friesland, zo'n 170 KM verder.
Dat is dus voor bijna al mijn oude collega's solliciteren geblazen. En dat valt nu, in de metaalsector, in NL ook niet mee.
Ik heb hier de mazzel dat een neef van Miranda in de metalconstruction business zit en ze nog een 2e programmeur /operator zoeken voor een beamliner (toen ik er 2 weken geleden op bezoek was stond de machine stil, omdat er nu maar 1 persoon is die ermee kan werken).

Miranda heeft inderdaad ook die ervaringen met recruters (op het financieele vlak dan); je moet ze bellen, bellen, nog een keer bellen......en dan moet je ze nog een keer bellen :p

Het ga julie goed.

Bart

Joh, wat een verhaal. Ik schrik er best even van!
Wat kan er dan veel veranderen he, in een half jaar?
In ieder geval bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Heb je nog overwogen om iets anders te gaan doen, buiten de ICT?
Of is dat helemaal geen optie?

Groetjes aan Ingrid, en aan jullie zoontje,

Marja

Hi Johan,

k!0t#n zeg! Heel heel veel succes met de de terugreis en goed dat je je verhaal hier hebt neergezet.

Cheers Joep

Wat een verhaal, zeg. Wel goed om dat hier te melden,het gaat soms anders dan dat je hoopt.

Hoe gaat dat nu met Kyra?? Moet ze nu in Nederland in quarantaine (vast niet,dank ik) of kan ze zo meet terug

Heel veel succes met alles en het gaat jullie goed.

Groetjes
Ineke

Wouw erg heftig allemaal en herkenbaar! Ik kan het weten want wij konden ook geen werk vinden in SA. Wij hadden ook 2 keuzes, daar blijven en al ons spaargeld opmaken aan overleven of teruggaan naar NL waar we makkelijker een baan zouden kunnen vinden. Wij hebben dus ook voor de laatste optie gekozen en mijn vriend had in 1 maand gelukkig weer een baan in NL. Het zal wel even moeilijk worden daar en hier terug in NL want je was zo intens bezig met je vertrek naar Australië maar dat valt, door het niet verkrijgen van een baan, helemaal in duigen. Mocht je er met iemand over willen praten, mag je me altijd mailen.

Heel veel suc6 met het regelen van je terugkeer naar NL. Ook zul je gaan merken dat het best fijn is om terug te zijn want het heeft ook heel veel positieve kanten.

Groetjes

Jewen

Dat is echt ontzettend jammer!!!!

Dat het in Australie vrij normaal is om banen aan bekenden te geven wist ik via mijn vrouw.

Maar is er alleen geen werk in de ICT?? Was er niet een andere bedrijfstak waar je werk in kon vinden?

Amai, Johan. Ik vind het echt jammer voor jullie dat het zo gelopen is. Eerst alles zo goed voorbereiden, er naartoe leven en dan lukt het niet. Het is in alle geval wel erg moedig van jullie om de beslissing te nemen terug te gaan. Ik hoop dat het jullie goed gaat in Nederland en dat alles weer op zijn pootjes valt. En wie weet, lukt het jullie binnen enkele jaren wel om jullie droom waar te maken, als jullie dit dan nog willen.
Heel veel succes met alles!

Dag Johan en Ingrid,

Wij schrikken ook erg van jullie ervaringen. Ronduit k*t dat het zo is gegaan. Sommige dingen (bv een baan bij een werkgever) heb je nu eenmaal niet zelf in de hand en hier in Australie is het inderdaad iets anders geregeld dan in Nederland.

De ervaring die jullie hebben opgedaan is wel een levensles geweest. Verder hopen wij dat het jullie onderlinge verstandhouding niet heeft aangetast want dat is het uiteindelijk niet allemaal waard.

Goed dat jullie je ervaringen met andere mensen willen delen. Dankjewel daarvoor. Het zet bij ons ook weer de focus op scherp en dat je in deze moeilijke tijden je goed moet profileren bij je werkgever.

Van de ene kant wel snel dat jullie teruggaan maar van de andere kant misschien ook wel realistisch. Iedereen neemt dergelijke besluiten toch op zijn eigen manier. Misschien als er geen kind en een hond was geweest had je voor een avontuurlijkere oplossing gekozen. We hopen en denken dat jullie de juiste keuze hebben gemaakt.

Jammer dat we jullie niet meer hebben kunnen ontmoeten. Verder alle goeds de komende weken en succes met het regelen van de remigratie. Wel fijn dat jullie je (schoon)vader en familie weer kunnen gaan zien.

Veel groetjes uit Hornsby en we denken aan jullie!

Liefs,
Loek en jacky

Jee,wat een verhaal,vind t wel heel goed van je om dit hier neer te zetten.
Als je van spaargeld rond moet komen wordt de druk wel heel erg hoog.
Mijn man krijgt inkomen uit NL dus die druk valt bij ons gelukkig weg,eerst maar eens zien of het via een tijdelijk(student)visum gaat lukken om daarna werk te vinden.
Ik heb expres gekozen voor de medische sector,daar is meestal wel werk in.
Mocht niks lukken,gaan we terug naar Indonesie,hier is het makkelijk met papieren.
Terug naar NL moet ik persoonlijk niet aan denken,ben nu 7 weken weg daar en helemaal ontstresst.

Veel succes met de terugreis en het ga jullie goed.

Hai Johan en Ingrid,

Ik heb ook al via andere wegen met jullie geschreven, maar ik wil hier nog even zeggen dat ik het knap vind dat je je verhaal toch maar ff openbaar gooit, dat moet volgens mij best heel verdrietig en confronterend zijn.

Enorm jammer dat het zo moet gaan en das zacht uitgedrukt, vind het echt zo rot voor jullie!!!!!

Maar ,... jullie geluk staat boven alles, zelfs boven je droom te wonen en werken in Australie, ik heb diep respect voor jullie dat jullie dat inzien en actie ondernemen, wat dat betreft dus zeker een winning team.
!!!

Koester dat en hou dat vast.

Succes en sterkte met de terugreis, we houden contact , okay?!

Lieve groeten,

Lizzy en Stojan

Hoi Johan en Ingrid,
Bedankt voor jullie verhaal. Zo kan het inderdaad ook en dat is erg jammer. Dat stukje over de recruiters is wel erg herkenbaar. Ze bellen je altijd terug zeggen ze, maar het gebeurt nooit. Hier hetzelfde verhaal. Ik zoek een baan in Brisbane in de civiele techniek, maar ook hier... vergeet het maar.
Succes met jullie laatste dikke week hier en ook succes met alle nieuwe dingen in Nederland!

Heel herkenbaar jullie verhaal. Het is momenteel ontzettend moeilijk om werk te vinden, behalve idd de medische sector.

Toe wij eind januari nl verlieten was ik nog wel optimistisch want ik had tenslotte al een baan (in de medische sector) en mijn man was niet al te kieskeurig en wij hadden altijd het idee van: als je wilt werken dan is er altijd wel iets te vinden. [size=14pt]Niet dus. [/size]

Nadat wij eerst onze kinderen wilde laten wennen aan een andere omgeving etc besloten wij dat het toch tijd werd voor mijn man om werk te gaan zoeken want makkelijker wordt het er in ieder geval niet op. De kinderen doen het geweldig goed en wij willen graag weer terug naar de oude rolverdeling waarbij ik een paar dagen per week werk. Dus manlief ging driftig op zoek naar werk. Eerst in zijn eigen sector maar toen hij na enkele weken geen een reactie kreeg besloten wij om het breeder te zoeken...........factory work, bus driver, coles, k markt, bunnings, etc etc etc. We zijn nu meer dan 6 weken verder en ik moet eerlijk bekennen dat hij nog steeds geen enkele reactie heeft gehad. Resume is dik in orde en wordt her en der wat aangepast afhankelijk van wat voor een baan hij solliciteerd.

Het is droevig maar waar............er is weinig werk.

Ik snap daarom maar al te goed jullie beslissing om terug te gaan naar nl want al je spaarcentjes op maken waar je jaren hard voor gewerkt heb, da's ook zonde.

Ik wil jullie dan ook het allerbeste toe wensen.

Mariette :up:

Hoi Ingrid en Johan,

We hebben laatst al eens een paar pm-tjes uitgewisseld waaruit bleek dat jullie met goede moed bezig waren om naar Australie te verhuizen dus ik vind het heel jammer dat jullie avontuur in duigen valt door die economische crisis.

Ik vraag me af of die werkgever dat niet eerder kon bedenken voordat jullie kwamen. Die crisis was er ook al voor jullie vertrokken. Het is heel jammer dat die baan al zo snel weer wegvalt.
Dat dat je onderlinge relatie ook verstoort weet ik alles van. Mijn man is chauffeur en kwam feb dit jaar ook thuis te zitten. Weliswaar een maandje maar je merkt het toch. Je humeur verslechtert, helemaal als er geldzorgen zijn en ook ga je je aan elkaar lopen ergeren. Daarnaast lever je aardig wat spaargeld in wat nu allemaal weer aangevuld moet worden. Daar gaat weer enige tijd over heen want sparen met kleine kinderen gaat nu eenmaal niet zo hard als je zou willen.

Aan de andere kant is het ook weer fijn om je (schoon)familie terug te zien, vooral je vader die achteruit gaat. En voor Steve is het ook fijn. In feite heeft hij dus niks gemist aan school. Het voordeel is dat hij wat engelse woorden spreekt.

Het is toch een hele onderneming weer om met jullie gezin+hond weer terug te gaan.
Ik wens jullie alle succes van de wereld om jullie leven in Nederland weer zo goed en snel mogelijk op te pakken.

Groetjes heidi

Dat is erg balen ja. Wederom moet je je toekomst herzien en ik weet uit ervaring dat dat niet leuk is. Toch is het goed voor jezelf de keuze door te hakken. Elk nadeel heeft dan ook weer zijn voordeel en gelukkig is nederland zo slecht nog niet. Al is dat een schrale troost, want het blijft heel erg vervelend. Hopelijk vinden jullie snel je draai weer in nederland. Veel succes gewenst in ieder geval :up:
Als ik dit zo lees ben ik toch wel blij met mijn beroep als Welfare/ social worker. Deze sector heeft weinig last van de economische crisis, zowel hier als elders.

Back