Zo kan het helaas ook gaan

Johan en Ingrid, ik heb jullie topic gelezen en pffffff....life's hard zullen we maar zeggen. Maar...geen overwinning zonder strijd, en zoals anderen al hebben gezegd, je weet niet vantevoren hoe je levenspad loopt en dat is maar goed ook. Heel veel succes met alles! :smile:

Dear all,

I have read this topic with tears literally in my eyes as I can truly understand the heartbreak of a dream that doesn't pan out. I started the topic 'difficulty obtaining jobs in Australia' on this site as we also experienced a terrible first year here and I felt that I needed to warn people before they left their jobs, homes, families and friends in NL to move here that it is not all roses. To find yourself in a situation in a foreign country where you think you will be given a fair go and that the Australian Gov. promotes Australia as having a skills shortage and you leave all your security behind in your mother land with a positive promise for work and then you get here and it doesn't eventuate. As an Australian (with also the Dutch nationality) my heart goes out to you all that find yourselves in this situation. I can only tell you that there were many times when my husband and I wanted to return back to NL but in the end it all worked out and he now has a wonderful job where he comes home happy each day. The job is not in the IT banking industry where he worked in for the last ten years, it is a completely new career for him but much more stable.

I would love to start some sort of Australian/Dutch support group for those who find themselves stuck here in this situation. I think it's important to provide emotional support to our Dutch friends so if anyone would like to form a group with me so that we can assist others with information, encouragement and knowledge of how the system works here - let me know. I am based in Victoria. :up:

hET IS IDD HEEL HANDIG OM MENSEN TE HEBBEN HIER DIE JE WEGWIJS MAKEN,WIJ BOFFEN ENORM MET ONZE VRIENDEN IN BANGOR.
WE SLAPEN ALLEEN MAAR IN HET APPARTEMENT EN VERDER ETEN WE HIER EN DOEN ALLES VANUIT HIER EN WE KUNNEN VAN ALLES LENEN OMDAT WE OVERMORGEN IN ONS NIEUWE HUIS GAAN EN DE CONTAINER NOG LANG NIET KOMT,

EEN GOED IDEE IS TIJDELIJK UITLEEN DUS VOOR INBOEDEL!!!!!

EEN SCHEMA WAT JE ALLEMAAL MOET REGELEN EN WAT HANDIG IS OM ALS EERSTE TE DOEN, IETS REGELEN WAARBIJ JE NAMELIJK IETS MOET KUNNEN AANTONEN MET JE ADRES HIER MOETY WEL MOGELIJK ZIJN, DUS EERST EEN REKENING OPENEN ZODAT ZE JE POST STUREN ET VOILA, JE EERSTE INDENTITEITBEWIJS.

Ik weet niet hoelang je in Oz bent geweest en wanneer je precies terug gaat, hou in ieder geval rekening met het feit dt als je terugkomt je je eigen spullen die je naar OZ hebt meegenomen in Nederland weer moet invoeren en ja je raad het al, ook weer BTW over moet gaan betalen als je niet kunt aantonen dat het uitgevoerd is geweest als huisraad (Tja ze zullen ook eens iets mislopen).

Als je pakbonnen hebt of de verhuizer heeft je nog in het bestand (zou wel moeten) dan is het geen enkel probleem hebben wij gemerkt. We binnen een jaar terug maar dat is in dit geval geen probleem denk ik.

Wij hebben hier in het zuid westen van WA heel snel geleerd dat kwalificaties er absoluut niet toe doen, het gaat erom wie je kent en hoe hard je bereid bent om te werken voor heel weinig geld. Onze hele houding tegenover werk is verandert: als er maar geld binnenkomt en we zijn happy met wat we doen, is het goed.
Mijn man heeft een hele serie baantje gehad sinds we hier drie jaar geleden kwamen. Hij had veertien jaar in een heel goede IT functie gewerkt in Nederland. Nu is hij bezorger bij een loodgietersbedrijf. Zijn opzegtermijn (voor beide partijen) is twee weken. Zonde natuurlijk van twee HBO opleidingen, maar we hadden gewoon geen keus. Misschien was het in een grote stad anders gelopen, maar we hebben gekozen voor relatieve rust en ruimte.
Het is dus echt een kwestie van een balans vinden tussen je hoofd en hart: veiligheid, zekerheid en garanties kun je hier rustig vergeten. Jammer, maar helaas.

[quote author=Ingriddh link=topic=10073.msg140629#msg140629 date=1245200449]
Ik had gewoon vroeger naar mijn moeder moeten luisteren, ze zei nog "ga een vak leren" 
[/quote]

Ja, wijze woorden die ikzelf nu nog vaak uitspreek, ook al vond ik na heeeeel lang zoeken en mensen blijven porren een baan in de IT.  Als je hier een redelijke zekerheid op een baan wilt hebben, kun je het beste een tradie zijn, of voor jezelf (kunnen) beginnen.

Met name banen voor de hoger opgeleiden, zijn redelijk schaars voor immigranten (uitzondering Sydney). Zelfs voor de locals valt het vaak niet mee om een fatsoenlijk salaris te krijgen na een hogere opleiding. Dat komt m.n. door de Engelse mentaliteit van het bedrijfsleven hier. Zoals al eerder gezegd is: JE HEBT HIER EEN KRUIWAGEN NODIG (Jobs for the boys). En dan maakt het niet uit of je een papiertje hebt. Mij hebben ze hier nog nooit om mijn diploma's gevraagd.

[quote author=Peter! link=topic=10073.msg143704#msg143704 date=1248258897]

[quote author=Ingriddh link=topic=10073.msg140629#msg140629 date=1245200449]
Ik had gewoon vroeger naar mijn moeder moeten luisteren, ze zei nog "ga een vak leren"  
[/quote]

Ja, wijze woorden die ikzelf nu nog vaak uitspreek, ook al vond ik na heeeeel lang zoeken en mensen blijven porren een baan in de IT. .

[/quote]

Dan kom ik er een keer goed vanaf dat ik niet naar mijn ouders heb geluisterd  :wink:
Ik denk, zoals ik het van meerdere mensen hoor, dat ik er nu misschien wel eens profijt van kan hebben dat ik niet doorgeleerd heb.

Als je hier een redelijke zekerheid op een baan wilt hebben, kun je het beste een tradie zijn, of voor jezelf (kunnen) beginnen.
[/quote]

Mooi, mannetje is tegelzetter ( tradie dus ) en heeft ook al jaren als zelfstandige gewerkt.
Alleen vraag ik me af of dit door heel Australie zou gelden, want ik zie dat jij Peter, in South Australia woont. Wij willen richting sunshine coast gaan.

Zoals al eerder gezegd is: JE HEBT HIER EEN KRUIWAGEN NODIG (Jobs for the boys).

[/quote]

Maar hoe kom je als emigrant dan aan een kruiwagen?Wij kennen straks (nog) niemand als we arriveren....

We zijn inmiddels dus al weer een mnd in NL. Johan vond binnen 2 weken een baan. Op woensdag kreeg hij een aanbod voor een baan in de IT als information security manager en op donderdag het contract getekend en maandag kon hij beginnen.
Nadat hij getekend had kwamen er dus nog twee aanbiedingen voor een baan binnen.
Alles komt in NL weer op zijn pootjes terecht, we wonen nog even bij mijn ouders in. We zijn nu op zoek naar een huurwoning.
Dat gaat hier wat moeilijker, maar er staan zat koopwoningen dus je kan huren en dan gaan we ons orienteren waar we wat gaan kopen.
Met de hond gaat het ook goed en met ons zoontje van drie ook.
Groetjes van Johan, Ingrid en Steve

Maar hoe kom je als emigrant dan aan een kruiwagen?Wij kennen straks (nog) niemand als we arriveren....

ik denk door een netwerk dat je moet opbouwen. Probleem is: dat duurt jaren. Maar vergeet niet dat je in Nederland daar ook jaren over hebt gedaan. Als iemand uit Australie naar Nederland komt, heeft ie ook het 'kruiwagen-probleem'.

Maaruh, da's mijn therorie, ik moet 't nog ondervinden straks!  :?

Hi Naamgenoot, Ingrid, Steve and Kira,
mooi dat alles goed gaat, dat moet na alle hectische tijd een goed gevoel zijn, weer op vertrouwde grond te vertoeven.
Ik had dat ook na m'n eerste emigratie, voelde me alleen een tijdje nergens thuis, maar na een paar maanden was dat wel over.
Je moet maar zo denken, het is ook een fantastisch land om op vakantie te gaan, als het alleen maar niet zo bl..... ver lag.

groetjes  Johan (Pamandgeorge)

Fijn dat alles weer op zijn pootjes aan het komen is Ingrid, het belangrijkste is, dat je je weer op je gemakje voelt.
Wat huurhuizen betreft, bij ons heb je Meeus (weet niet in welke buurt je zi) Die zijn wat duurder dan woningbelang maar wel weer goedjkoper dan de reguliere particuliere sector. Wie weet heb je er iets aan.
Yolande

Welkom thuis, en ik hoop dat jullie weer snel kunnen settelen...!
Met het huis komt het vast goed, en wat fijn dat Johan al een baan heeft
gevonden....wat snel!

groetjes, Marja

[quote author=Ingriddh link=topic=10073.msg143714#msg143714 date=1248276518]

Alles komt in NL weer op zijn pootjes terecht, we wonen nog even bij mijn ouders in. We zijn nu op zoek naar een huurwoning.
Groetjes van Johan, Ingrid en Steve
[/quote]

Een goedkopere manier van huren is idd het huren van een huis wat te koop staat.
Maar dan niet via de makelaar!!! Daar blijft ook vanalles hangen.
Gewoon de mensen zelf benaderen, je ziet snel genoeg of een huis leeg staat.
Dat is ons nu al 2x gelukt.

Succes,

Marie

Fijn om te lezen dat jullie al weer gesetteld zijn in Nederland, en dat Johan al een baan heeft.  Veel succes  :up:  met een huis vinden.

Nog even een kleine update van ons hier in NL na onze terugkomst uit AU.
Johan zijn baan bevalt goed en per 1 okt. hebben we weer onze eigen stek in NL.
Dus het gaat allemaal lekker hier :cool:.
Onze eerste vakantie in Europa is ook weer geboekt, een dag of tien naar Zwitserland in sept.
Gr. van Johan, Ingrid en Steve

Fijn hoor Ingrid!!!

das toch een hele geruststelling, en je kunt nooit spijt krijgen dat je het niet geprobeerd hebt!!!!!

Je hebt vette pech gehad dat de situatie in de wereld alles beperkt , iedereen heeft er wel op 1 of andere manier last van heb ik het idee.

wij hebben weer geen ene malle moer overgehouden aan de verkoop van ons huis, nul, maar ook geen schuld gelukkig, maar toch het is toch net ff anders dan je je voorgesteld had.

en dan heb je ook mensen die nog ff moeten zeggen dat we dat niet slim hebben gedaan dan.

onze andere optie was verhuren aan een bedrijf die er werkenemers inzet, 4 mannen die een gasfabriek gaan bouwen, nee daar knapt je huis van op, dan heb je ff geen dubbel lasten , maar is je huis wel 20 tot 30.000 minder waar omdat het uitgewoond is, dus wat nou slim,

ik kan me daar zo over lopen opfokken over dat soort stomme misgunde opmerkingen.

jullie zullen ook weleens daarvan geproefd hebben denk ik wbt jullie terugkeer, maar daar moet je dan maar hard om lachen, je hebt wel je nek uitgestoken en het geprobeerd, de meesten durven dat niet eens.

succes en heel veel geluk in Nederland met jullie nieuwe huis, pluk de dag en geniet van elkaar.

[quote author=Ingriddh link=topic=10073.msg144805#msg144805 date=1249676295]
Nog even een kleine update van ons hier in NL na onze terugkomst uit AU.
Johan zijn baan bevalt goed en per 1 okt. hebben we weer onze eigen stek in NL.
Dus het gaat allemaal lekker hier :cool:.
Onze eerste vakantie in Europa is ook weer geboekt, een dag of tien naar Zwitserland in sept.
Gr. van Johan, Ingrid en Steve
[/quote]

Wel fijn dat jullie ons op de hoogte houden hoe het met jullie gaat.  :up:

Succes en veel geluk met alles, Mariette

Back