making it happen (hopelijk!)

Margo is 13, Jules is 11, Door is 8 (voor die naam moeten we nog iets bedenken voor ginder :)) en Flor is 5. Flor just goes with the flow, maar vooral Margo en Jules vragen zich af hoe school daar juist werkt vergeleken met 't Belgische systeem.


Lisa en Romy waren ook 13 en 11. Het zijn geen skypers, maar als Margo en Jules meer willen weten over school, de 1e dag, vriendjes en vriendinnetjes en noem maar op, dan vinden ze het zeker leuk om te antwoorden. Ze zijn inmiddels "experts" en hebben voor wij vertrokken ook via XPdite contact gekregen met 2 meisjes van ongeveer dezelfde leeftijd. Lisa heeft nu zo af en toe nog steeds contact via de mail met hun oudste. De jongste heeft niet altijd rust om te gaan zitten. Er is zoveel te doen en te beleven, de dagen zijn voor haar te kort.

Stuur me gerust een pm-tje, no problem.
Groetjes
 
Lisa en Romy waren ook 13 en 11. Het zijn geen skypers, maar als Margo en Jules meer willen weten over school, de 1e dag, vriendjes en vriendinnetjes en noem maar op, dan vinden ze het zeker leuk om te antwoorden. Ze zijn inmiddels "experts" en hebben voor wij vertrokken ook via XPdite contact gekregen met 2 meisjes van ongeveer dezelfde leeftijd. Lisa heeft nu zo af en toe nog steeds contact via de mail met hun oudste. De jongste heeft niet altijd rust om te gaan zitten. Er is zoveel te doen en te beleven, de dagen zijn voor haar te kort.

Stuur me gerust een pm-tje, no problem.
Groetjes

Ga ik zeker doen. Momenteel zeggen ze zelf niet met veel vragen te zitten, maar ik vermoed dat dat over een paar weken wel verandert, als ze er echt zijn... Alvast erg bedankt voor het aanbod!
Intussen tellen we verder af, want de validatietrip komt dichterbij!
 
Ga ik zeker doen. Momenteel zeggen ze zelf niet met veel vragen te zitten, maar ik vermoed dat dat over een paar weken wel verandert, als ze er echt zijn... Alvast erg bedankt voor het aanbod!
Intussen tellen we verder af, want de validatietrip komt dichterbij!

Het zal heel bijzonder zijn om hier straks te landen en dan te weten dat je hier over een niet al te lange tijd met een enkele reis heen vliegt.
Geniet er vooral enorm van!
Vragen zijn altijd welkom, maakt niet uit wanneer.
 
We zijn nu twee weken terug in ons donkere belgenlandje en we hebben besloten dat we tegen december 2014 willen verhuizen! Manlief is compleet verkocht, geen vezeltje twijfel meer, zaaalig! De kids zijn ook helemaal mee, de oudste zou alleen daar zijn gebleven als er een mogelijkheid was :). Het waren maar 2 weken, en hoewel ik van dag 1 tot nu ziek ben geweest, waren het de mooiste 2 weken ooit voor het hele gezin. Dat jaar kan dus niet snel genoeg voorbij zijn:D
 
Intussen zijn we weer een tijd verder en wijzer :)rolleyes:) en nemen de plannen stilaan hun definitieve vorm aan. We moeten nog een boel zaken uitpluizen en op punt zetten, maar de grote lijnen zijn uitgezet. In tegenstelling tot wat we eerder planden, zullen we niet eind dit jaar vertrekken, maar laten we de kids hun schooljaar hier nog afmaken. Dat geeft ons wat meer tijd om het huis verhuur-/verkoopklaar te maken (heeft door spijtige omstandigheden allemaal wat vertraging opgelopen) en dan zijn de kids dit jaar niet kwijt. Eerst dachten we ook dat Wim al op 'voorkamp' zou gaan om al een huisje te zoeken met goede scholen in de buurt en al een job te zoeken. Ik zou dan met de kids een paar maanden later komen als alle rompslomp achter de rug zou zijn. Aangezien we nu plannen om als we aankomen eerst een maand (of 2) rond te trekken in het ganse land en een nieuwe werkgever dat niet op prijs stelt van iemand die er net werkt en we dan al meteen huishuur zouden betalen voor een huis waar we niet verblijven, zullen we dus met z'n zessen samen vertrekken, wschl einde juni 2015. Na 2 maanden rondreizen voorzien we ongeveer een maand om een place 2 stay te vinden en beginnen we een job te zoeken. Tegen oktober zouden we de kids dan al een paar maanden naar school willen sturen, zodat ze al kunnen wennen aan lessen in hun nieuwe taal (waar we trouwens nu al aan werken en dat gaat al vrij vlot) en de gebruiken en mensen op hun nieuwe school en zodat ze na de vakantie in december-januari goed voorbereid kunnen starten.
We zouden op een jaarticket gaan. We hebben nl besloten om niet meteen alle bruggen te verbranden en onszelf een jaar te geven. In het slechtste geval komen we ten laatste einde juni 2016 kunnen terug, moest het allemaal niet zo meevallen als we hopen/denken... In dat geval hebben de kinderen ook nog een zomervakantie om zich op de instap begin september voor te bereiden. Als we na ons trial-jaar besluiten te blijven (meest waarschijnlijke scenario, denk ik :D), komt 1 van ons 2 even terug naar hier om de boel definitief af te handelen.
We zouden gedurende dat jaar ons huis willen verhuren, we kunnen dan na dat jaar nog zien of we verkopen (startkapitaal voor een eigen woning in Oz) of blijven verhuren.
Een van de vragen waar we momenteel mee zitten (als iemand hiermee kan helpen, graag):
- is er bij inschrijving in Australië (bevolkingsregister) controle op de uitschrijving in België? Als we nl. hier ingeschreven kunnen blijven, kunnen we loopbaanonderbreking nemen, krijgen we nog een kleine uitkering en kinderbijslag die de kosten van ons huis zouden dekken als het niet verhuurd raakt...
Reistips zijn natuurlijk ook altijd welkom ;). We denken erover om in Darwin te starten en dan oostwaarts te trekken en langs de kust naar het zuiden om te eindigen in Adelaide...
 
In Oz is er geen bevolkingsregister en hoef je je niet in te schrijven. Wat de eventuele consequenties zijn van ingeschreven blijven staan voor bijv loonbelasting e.d. weet ik niet.
 
In Nederland ben je verplicht je uit te schrijven, wanneer je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ik weet niet of dat in België ook zo is.
 
Hallo Truus, wij starten ook eerst met een jaar loopbaanonderbreking , de voorwaarde hiervoor is dat je inderdaad een adres in Belgie hebt. Wij doen het als volgt en zo heeft mijn schoonzus die reeds en VIC woont het ook gedaan : ons huis is verkocht dus ons adres kan hier niet blijven maar je kan voor maximaal een jaar bij iemand (in mijn geval mijn ouders) ingeschreven staan met een "referentieadres". Dit is een adres voor mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven maar met een maximum van 1jaar. Daarna moet je je uitschrijven en verlies je ook je kindergeld. Let wel , met een loopbaanonderbreking mag je niet werken als je een uitkering krijgt maar geen idee hoe ze dat gaan controleren. Onze eerste aanvraag voor de loopbaanonderbreking is ingediend bij de rva maar hebben nog geen bevestiging ontvangen. het enige waar wij nu schrik van hebben is dat een eventuele nieuwe regering het jaar loopbaanonderbreking wil afschaffen dus we proberen dit asap geregeld te krijgen.
 
Vraagje aan @Inclamaki en aan @Truus
Waar komt de twijfel vandaan? Je hebt zoveel moeite moeten doen om zover te komen, je hebt een visum, maar iets maakt dat je niet overtuigd bent?
Jullie kiezen er duidelijk voor om het een jaar te gaan proberen toch?
 
Vraagje aan @Inclamaki en aan @Truus
Waar komt de twijfel vandaan? Je hebt zoveel moeite moeten doen om zover te komen, je hebt een visum, maar iets maakt dat je niet overtuigd bent?
Jullie kiezen er duidelijk voor om het een jaar te gaan proberen toch?
Wat ons betreft is twijfel een groot woord. We hebben echt wel een overwogen keuze gemaakt om die grote stap te zetten, we zien het echt heel erg zitten en gaan er ergens wel van uit dat we in Oz zullen blijven. Maar we houden gewoon ook rekening met de mogelijkheid dat we bepaalde factoren niet hebben voorzien. Uiteindelijk is 't een droom van mijn partner en mij en 'sleuren' we onze kinderen mee. Ze zien het momenteel wel allemaal heel erg zitten, maar wie weet hoe het zal uitdraaien voor hen? En voor ons. Hoe realistisch hebben we alles ingeschat, we zijn er tenslotte enkel nog maar op vakantie geweest... We kunnen proberen ons voor te stellen hoe het zal zijn, maar echt weten doe je 't pas als je 't werkelijk meemaakt... Daarom dat we nog de mogelijkheid willen openlaten om na een jaar (of vroeger) terug te komen naar wat we kennen (ons huisje en onze vertrouwde omgeving). Dan hebben we immers alle seizoenen en alle belangrijke momenten in een jaar meegemaakt (verjaardagen, feestdagen,...) in ons nieuwe land... We vermoeden dat we er dan toch wel meer zicht op gaan hebben of het ons ding is of niet. To us it makes sense :)
 
Hallo Truus, wij starten ook eerst met een jaar loopbaanonderbreking , de voorwaarde hiervoor is dat je inderdaad een adres in Belgie hebt. Wij doen het als volgt en zo heeft mijn schoonzus die reeds en VIC woont het ook gedaan : ons huis is verkocht dus ons adres kan hier niet blijven maar je kan voor maximaal een jaar bij iemand (in mijn geval mijn ouders) ingeschreven staan met een "referentieadres". Dit is een adres voor mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven maar met een maximum van 1jaar. Daarna moet je je uitschrijven en verlies je ook je kindergeld. Let wel , met een loopbaanonderbreking mag je niet werken als je een uitkering krijgt maar geen idee hoe ze dat gaan controleren. Onze eerste aanvraag voor de loopbaanonderbreking is ingediend bij de rva maar hebben nog geen bevestiging ontvangen. het enige waar wij nu schrik van hebben is dat een eventuele nieuwe regering het jaar loopbaanonderbreking wil afschaffen dus we proberen dit asap geregeld te krijgen.
Heeft je schoonzus gewerkt tijdens dat jaar loopbaanonderbreking?
 
@Katja : ik ben niet van plan terug te keren hoor ! Ik teken onmiddelijk een uit dienst bij mijn werkgever en heb mijn huis verkocht. We hebben beiden echter geen werk en dan is het kleine bedrag voor de loopbaanonderbreking toch een backup mochten we geen werk vinden. @Truus : normaal mag je dus idd niet werken met een loopbaanonderbreking, dat heeft mijn schoonzus niet gedaan want zij had toen twee kleine kinderen om voor te zorgen. Indien we werk vinden dan zetten we dat geld opzij voor het geval de rva het zou terugeisen maar geen idee hoe ze dat gaan controleren. Als je nog ingeschreven staat behoud je ook nog kindergeld en de mutualiteit, van zodra je je uitschrijft uit de gemeente valt dit ook weg.
 
Indien we werk vinden dan zetten we dat geld opzij voor het geval de rva het zou terugeisen maar geen idee hoe ze dat gaan controleren. Als je nog ingeschreven staat behoud je ook nog kindergeld en de mutualiteit, van zodra je je uitschrijft uit de gemeente valt dit ook weg.
Zo ook een beetje ons meest waarschijnlijke scenario+overwegingen. Dat kindergeld is bij ons toch wel wat, gezien wij er 4 hebben...
Wanneer vertrekken jullie?
 
Hey Truus, de container komt op 13/12 en wij hebben een vlucht richting Melbourne op 15/12 , gaan nog een maandje logeren bij mijn broer en hopelijk vinden we dan snel een huurhuis in Victor Harbor. En zijn er bij jullie al concrete plannen ? Ik hou je alvast op de hoogte.
 
Wij zijn intussen druk bezig met onze eerste 2 maanden te plannen: rondreizen:)! Plan was eerst om op Adelaide te vliegen, dan dwars door 't hard van 't land door te steken naar 't noorden, via Uluru, en dan van Darwin naar 't oosten te trekken om dan langs de oostkust af te dalen en terug naar Adelaide te trekken... Bij nader inzien is dat een veel te lange reis voor 2 maanden, dus hebben we besloten om vanaf Cairns te vertrekken. De rest (Uluru-Darwin) willen we zeker nog doen als aparte uitstap, net als 't westen en Tasmania.
Het vertrek zou eind juni zijn, na de examens (zijn de kids hun schooljaar niet kwijt) maar voor juli (prijsverschil voor de ticketten!). Nog 11 maanden dus:D...
 
Wij zijn intussen druk bezig met onze eerste 2 maanden te plannen: rondreizen:)! Plan was eerst om op Adelaide te vliegen, dan dwars door 't hard van 't land door te steken naar 't noorden, via Uluru, en dan van Darwin naar 't oosten te trekken om dan langs de oostkust af te dalen en terug naar Adelaide te trekken... Bij nader inzien is dat een veel te lange reis voor 2 maanden, dus hebben we besloten om vanaf Cairns te vertrekken. De rest (Uluru-Darwin) willen we zeker nog doen als aparte uitstap, net als 't westen en Tasmania.
Het vertrek zou eind juni zijn, na de examens (zijn de kids hun schooljaar niet kwijt) maar voor juli (prijsverschil voor de ticketten!). Nog 11 maanden dus:D...
Mooie plannen om naar uit te kijken!!
 
Back
Top