Wij hebben contact gehad met zowel Visa 4 You als met Move 2 Australia. Beiden staan bekend als goed en vakkundig. Wij hebben destijds gekozen voor Visa 4 you, omdat ze bereid waren vrijblijvend onze mogelijkheden te bekijken, terwijl M2A kosten in rekening brengt voor een kansbeoordeling. Dit gesprek was al behoorlijk informatief en wij hadden vertrouwen in de kundigheid van V4Y. Ook is het wel prettig dat dit bedrijf in NL gevestigd is, en ook binnen kantooruren bereikbaar is. Bij M2A kun je vanwege de afstand niet zomaar even langsgaan en voor een belletje moet je eerst nadenken hoe laat het daar is. Aan de andere kant zitten ze wel 'dichter bij het vuur', d.w.z. de lijnen met de desbetreffende instanties zijn uiteraard wat korter. Beiden heeft zo zijn voor- en nadelen.
Nu kan ik het met mijn bedrijf niet maken een rekening te sturen voor bijvoorbeeld het maken van een offerte, dat is gewoon ondernemersrisico, dus daarin sprak V4Y ons meer aan. Alle bovenstaande argumenten in overweging nemende hebben wij gekozen voor V4Y.
V4Y heeft ons in het eerste gesprek meteen al gemeld, dat onze kansen niet erg groot zijn. Het enige waar zij een klein kansje in zagen, was State sponsored door Tasmanië, op basis van 'Residential Care Officer', een beroep wat op de lijst staat die in aanmerking komt voor State Sponsorship en exact het beroep waar E. meer dan 10 jaar ervaring in heeft (en dat één van de zwaarste beroepen in de zorg is). Normaal gesproken zou het SPW diploma net niet voldoende zijn, maar vanwege de Propedeuse SPH, onderbouwd met de meer dan 10 jaar ervaring, zou er een klein kansje zijn. Dit strohalmpje grepen wij met beide handen aan.
Helaas dacht de Vetassess er anders over. De ervaring kon niet meetellen, de SPH konden ze niet gelijk tellen aan het vereiste Australische niveau en de Propedeuse was ook nergens goed voor.
Erg jammer. Als er werkelijk vraag naar dit soort beroepen is, laten ze hier een prima kandidaat gaan. Iemand met veel ervaring, die erg gemotiveerd is in dit zware werk. Omdat men meent dat de eigen standaarden hoger liggen dan de Nederlandse. Dat valt mijns inziens nog wel te bezien, maar goed, dat kan ik nu eenmaal niet veranderen.
Met deze desillusie hebben we M2A benaderd voor een second opinion. M2A staat ook goed aangeschreven en een second opinion kan goed helpen de situatie anders in te schatten. Liggen er misschien nog ergens kansen? Is er geblunderd? Zijn de connecties van M2A met Vetassess misschien beter, zodat onze kennis en kunde toch gewaardeerd zou worden? Het antwoord: Nee, M2A ziet op basis van deze gegevens geen kansen en zou geen begeleidingsprocedure starten.
Het lijkt erop, dat V4Y onze kansen té positief had ingeschat. De procedure zou bij voorbaat gedoemd zijn te mislukken en het contract had nooit aangeboden mogen worden. Hier moet ik toch de hand in eigen boezem steken. V4Y heeft ons wel degelijk vooraf laten weten dat de kansen erg klein waren, maar we hebben bewust gekozen het toch te proberen. Het enige wat ik zou kunnen aanbrengen is: het verschil tussen een heel klein kansje en bij voorbaat al helemaal geen kans. Ik kan daar geen oordeel over vellen.
Nu zijn er nog een paar opties open, die kortweg neerkomen op: Employer Sponsored (zie dat maar is te regelen) en Studie (Hier in NL of daar in Oz). Deze opties ga ik in deze post even niet verder uitwerken.
Samengevat: Beide bureau's hebben pro's en con's, Het contract bij V4Y is inderdaad no cure no pay, maar in 3 termijnen waarvan de eerste wel betaald is. Ik zou V4Y absoluut niet afraden maar ze mogen zich wel bezinnen over de waarde van hun eerste advies. Als er meer mensen zijn met deze ervaringen, dan zou dit kunnen omslaan. M2A komt heel sterk over, zo sterk dat er gedacht wordt dat ze uit zijn op (gratis) reclame. En terecht. Als je bedrijf heb je veel baat bij een goede naam, dus dit forum is de plaats bij uitstek om succesverhalen rond te strooien. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Er zijn ook slechte verhalen en de lezer moet uiteindelijk zelf zien het juiste plaatje te krijgen (net zoals bij alle media). Ik mag daarom ook gerust zeggen dat ik zeker baat heb gehad bij de second opinion van M2A.
Wat betreft de behandeling of klantvriendelijkheid is mijn ervaring dat M2A véél zakelijker is, kort en bondig (getuige natuurlijk ook de kosten voor kansbeoordeling), terwijl V4Y een stuk gemoedelijker overkomt.
Ik vind het wel fijn om als mens behandeld te worden. Daar zou M2A wel even iets meer op kunnen letten.