Wat zijn de kosten ongeveer voor levensonderhoud?

IDS

Member
Hallo,

Wat moet ik wennen aan de huurprijzen zeg.. We willen in een buitenwijk van sydney gaan wonen, huis met tuin in ieder geval. Liefst northern suburbs. Waar moet ik wat betreft huur rekening mee houden? Ik zie op de site voor woninghuur toch veelal prijzen rond de 700-800 per week. Is dit normaal of kijk ik verkeerd?
Ik begreep dat gas, water, licht zo rond de 800 per kwartaal ligt, maar overige verzekeringen zoals ziektekosten, autoverzekeringen, inboedel e.d.? Is dit vergelijkbaar met nl of kan ik daar ergens de kosten op besparen?
Met de kosten voor school, zo'n 4500 per jaar per kind, is het nog wel slikken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met levensonderhoud, wat is reëel?
Groetjes
 
Kosten van school is voor private schools. Public schools hoef je alleen een vrijwillige bijdrage te betalen.
 
Huurprijzen in Sydney ben ik niet mee bekend, maar 700-800 per week lijkt me inderdaad gangbaar (afhankelijk van buurt, hoeveel kamers etc). Je gas/water/licht schatting klopt ook, misschien wat aan de hoge kant. Ziektekosten? Medicare is 1.5% van je salaris en een aanvullende verzekering voor een gezin (tandarts, physio etc) kan voor $100 per maand maar de vergoedingen zijn vrij karig, vind ik.

Ik kan je alleen vertellen wat wij ongeveer betalen; autoverzekering zo'n $90 per maand (maar reken op hoge eigen risico's), inboedelverzekering $80 per maand. Sommige dingen zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met NL maar over het algemeen is het duurder is mijn ervaring.

Kosten van school is voor private schools. Public schools hoef je alleen een vrijwillige bijdrage te betalen.
Kosten voor een public school ligt aan welk visum je hebt en staat. Ben je PR dan is het veelal gratis, temporary residents betalen in NSW $5000 per jaar geloof ik. Je betaald inderdaad een "vrijwillige" bedrage plus de kosten van boeken, schriften, pennen, uniform, excursies etc. Voor onze dochter van 8 zijn deze kosten ongeveer $500 voor een schooljaar.
 
wow, ik wist wel dat Sydney de duurste stad in Australië is wat betreft huurprijzen, maar van deze prijzen schrik ik toch wel!
Wij hopen eerder wat te vinden aan 300 à 400 per week, maar we zijn er ook helemaal nog niet uit naar waar we zouden trekken, het zal tussen Melbourne en Brisbane gaan en dan hoeven we ook zeker niet dicht bij de stad te zitten. De enige reden waarom we misschien een tijdje in Sydney zouden blijven, is omdat we daar een goede vriend hebben wonen, bij wie we misschien de eerste weken kunnen intrekken. Maar dat is dan ook helemaal niet praktisch als je daarna iets wil gaan zoeken op 1000 km daar van.
 
Voor $450 vindt je een 2-kamer apartement op zo'n 30 km van het CBD. Wil je groter of dichterbij dan gaat het meer kosten. Maar iets verder weg kun je weer veel meer voor minder krijgen. Hangt dus van je eisen af.
 
Het kan goedkoper qua huren in Sydney, maar het ligt eraan wat je wilt....maar als je inderdaad naar Brissie of Melbourne gaat, zou ik daar eens gaan kijken. Altijd goedkoper dan Sydney! Succes!
 
Bedankt voor jullie reacties, heel fijn :up:
We willen wel naar een suburb van Sydney, maar een huis met tuin en 3 slaapkamers is toch wel rond de 700-800 zie ik. Met 2 kinderen zou ik niet graag in een appartement zitten.. Dus dat betekent wel hoge lasten. :confused:
 
Bedoel je met de northern suburbs de Northern Beaches, dan heb je ook wel zo'n het duurste stukje van Sydney te pakken :) Het is idd hoe dichter bij de stad en het strand, hoe duurder het is. Wij zitten north west (meer richting de Blue Mountains) en hier liggen de prijzen toch wel tussen de 350 en 500 voor een 3 kamer huis met tuin.
 
Hoi,

Nee, richting het strand lijkt me niet te doen. Meer rond St. Ives of pymble ergens? Nog niet goedkoop, maar wel meer te vinden tussen de 600-800 dacht ik. De afstand naar mijn vriends werk in brookvale moet wel goed te doen zijn.
Nog goede tips? Of plekken waar we zeker niet moeten zoeken?
 
Op www.realestate.com.au en www.domain.com.au kun je je zoekgegevens invoeren en op een kaart kijken waar er huizen zijn die aan jouw eisen voldoen. Ik heb even voor je gekeken (uit nieuwsgierigheid, want ik wilde ook wel weten of er onder de 700 dollar per week iets te huur was). Er is een aantal huizen in de Hills (Castle Hill, Baulkham Hills, Kellyville) en in de omgeving van Hornsby (Thornleigh en Hornsby Heights) voor onder de 700 dollar per week. Baulkham Hills, Castle Hill en Kellyville zijn goede wijken zijn, ruim en rustig (Kellyville is wat nieuwer en minder ruim), maar voor jullie wat minder geschikt omdat je vriend in Brookvale werkt. Ik zag welgeteld 1 huis in Pymble. Pymble en St. Ives zijn erg populair en duur, dus ik zou me niet teveel voorstellen van dat ene huis. Thornleigh, Hornsby Heights en Mount Colah zijn ook best leuke wijken volgens mij. Wel iets drukker en minder ruim dan de wijken in de Hills, maar daar staat tegenover dat de noord/zuid verbinding goed is (vlakbij de Pacific Highway en Cumberland Highway/Pennant Hills Road en een goede treinverbinding naar het CBD) en ze liggen gunstig tov Brookvale, ook in de spits goed te doen volgens mij (via de Mona Vale Rd). Succes met het zoeken en ik hoop dat je tzt nog eens laat weten wat het geworden is.
 
Last edited:
Heel erg bedankt! Ik ga me wat meer verdiepen in de wijken die je hebt genoemd. Hornsby heb ik inderdaad al paar keer iets gezien wat redelijk lijkt, maar blijft zo lastig vanuit nl.
Eerst de salarisonderhandeling nog goed doorkomen, zodat we definitief ja of nee kunnen zeggen. Dan weten we ook beter wat we kunnen besteden. Spannende tijd...
 
Salarissen liggen hier over het algemeen hoger dan in Nederland en je betaalt ook minder belasting. Wat verzekering betreft hangt het natuurlijk van je pakket af, maar Medicare is in elk geval gratis. Ik heb het idee dat we hier wel meer kwijt zijn aan de dagelijkse boodschappen, maar wij leven hier ook weer luxueuzer en drinken vaak een wijntje bij het eten en eten vaak BBQ of vis. Succes met de salarisonderhandelingen!
 
Last edited:
Recent experiment: het lukt mij nu om voor $200 de weekboodschap bij aldi te doen, maar foei wat smaakt dat anders...... Ben heel geneigd om weer Coles & Norton Street groenteboer & deli maar dan komt 't toch snel op $380 uit. (en nog meer als je scharrel en/of biologisch wil) (we zijn gezin van 4, we eten lekker gezond: groente & fruit ( is duur, het zou veel goedkoper zijn als we wat vaker bij MacD gingen eten...... rare wereld.....) (overigens geen alcohol, snoep, koekjes).

Huur $720 per week Balmain, 3 slaapkamers, twee badkamers, mini tuintje, rustige wijk.
We moeten huis uit (het grote nadeel van huren) de huisbaas verkocht het huis (1 miljoen ja heus) .... Zoeken nu in lilyfield of Leichhardt hoop dat 't lukt voor $650

Activiteiten voor kids: ( ter indicatie, wij doen dit niet allemaal)
Zwemles (groep) $15 voor half uur
Balletles (grote groep) $10 voor half uur
Bijles $45 voor 45 minuten ......
$35 prive piano les half uur
$40 na schoolse opvang
Vakantie kamp varieert van $80 per dag bij gewone opvang tot $120 voor art class
 
  • Like
Reactions: IDS
Recent experiment: het lukt mij nu om voor $200 de weekboodschap bij aldi te doen, maar foei wat smaakt dat anders...... Ben heel geneigd om weer Coles & Norton Street groenteboer & deli maar dan komt 't toch snel op $380 uit. (en nog meer als je scharrel en/of biologisch wil) (we zijn gezin van 4, we eten lekker gezond: groente & fruit ( is duur, het zou veel goedkoper zijn als we wat vaker bij MacD gingen eten...... rare wereld.....) (overigens geen alcohol, snoep, koekjes).

Huur $720 per week Balmain, 3 slaapkamers, twee badkamers, mini tuintje, rustige wijk.
We moeten huis uit (het grote nadeel van huren) de huisbaas verkocht het huis (1 miljoen ja heus) .... Zoeken nu in lilyfield of Leichhardt hoop dat 't lukt voor $650

Activiteiten voor kids: ( ter indicatie, wij doen dit niet allemaal)
Zwemles (groep) $15 voor half uur
Balletles (grote groep) $10 voor half uur
Bijles $45 voor 45 minuten ......
$35 prive piano les half uur
$40 na schoolse opvang
Vakantie kamp varieert van $80 per dag bij gewone opvang tot $120 voor art class
Kijk daar kan een mens wat mee, duidelijke infor!
 
Gwen: Rent prices for houses in Sydney and Perth have risen to record highs but Darwin remains the most expensive rental market in Australia.
Wel mooie stad om te wonen hoor :D
 
Back
Top