Wat zijn de kosten ongeveer voor levensonderhoud?

Gwen: Rent prices for houses in Sydney and Perth have risen to record highs but Darwin remains the most expensive rental market in Australia.
Wel mooie stad om te wonen hoor :D
Sow die had ik niet aan zien komen!
 
Wat betaal je dan eigenlijk in onze hoofdstad voor een 2 kamerappartement? Dan kan ik eens vergelijken met wat wij betalen in Sydney.....
 
Voor mijn 3 kamer appartement (90m2) in Amsterdam (nu verkocht :) kon ik ongeveer 1200,- euro per maand krijgen aan huur, zonder meubels.
Dat is bijna 1800,- aud./maand (450/week). Dit is inclusief servicekosten, excl gas, licht water etc. En excl. tuin, garage en lekker weer.
 
Voor mijn 3 kamer appartement (90m2) in Amsterdam (nu verkocht :) kon ik ongeveer 1200,- euro per maand krijgen aan huur, zonder meubels.
Dat is bijna 1800,- aud./maand (450/week). Dit is inclusief servicekosten, excl gas, licht water etc. En excl. tuin, garage en lekker weer.
Okay dus vergelijkbaar met Sydney, maar dan wel maximaal 2 kamers. Maar toch....niet zo slecht vind ik.
 
Het blijft natuurlijk lastig te vergelijken.
Ik geloof dat een vergelijking van woonkosten in % van je besteedbaar inkomen realistischer is.
 
  • Like
Reactions: IDS
Okay dus vergelijkbaar met Sydney, maar dan wel maximaal 2 kamers. Maar toch....niet zo slecht vind ik.
Ahum... Ik betaalde een paar jaar terug ongeveer 2000/mnd voor een 2 kamer apartement in Hornsby. Dat zou ik nu niet gelijk vergelijken met wonen in A'dam. Dichter bij Sydney ga je echt wel meer betalen (tenzij je een mindere buurt opzoekt, maar dan moet je het ook met de Bijlmer vergelijken).
 
Het blijft natuurlijk lastig te vergelijken.
Ik geloof dat een vergelijking van woonkosten in % van je besteedbaar inkomen realistischer is.
Is ook zo Koos, maar ik was eigenlijk wel benieuwd wat het in onze hoofdstad kost, vandaar.
 
Ahum... Ik betaalde een paar jaar terug ongeveer 2000/mnd voor een 2 kamer apartement in Hornsby. Dat zou ik nu niet gelijk vergelijken met wonen in A'dam. Dichter bij Sydney ga je echt wel meer betalen (tenzij je een mindere buurt opzoekt, maar dan moet je het ook met de Bijlmer vergelijken).
Ja je hebt gelijk, als je over een fatsoenlijke woning praat enzo, maar voor dat geld zitten wij toch mooi in Stanmore en zijn daar hardstikke blij mee.
 
Uhhh, klinkt raar als ik hier van schrik.
Ik heb nu een eensgezinds woning in Assen en betaal een hypotheek van nog geen 700 euro per maand. Ongeveer 1000AUD. 250 p/week.

Waar kom je dan in hemelsnaam terecht voor zo'n bedrag?
 
Uhhh, klinkt raar als ik hier van schrik.
Ik heb nu een eensgezinds woning in Assen en betaal een hypotheek van nog geen 700 euro per maand. Ongeveer 1000AUD. 250 p/week.

Waar kom je dan in hemelsnaam terecht voor zo'n bedrag?
Regional/rural Australia ;) Maar je kunt niet vergelijken op basis van simpele currency conversions. Je salaris hier laat zich ook niet op die manier vertalen (anders ben ik de afgelopen 12 maanden flink armer geworden). Je moet je woonlasten en andere kosten van levensonderhoud vergelijken als percentage van het te verwachten inkomen na belasting (belasting verschilt namelijk ook flink).
 
Uhhh, klinkt raar als ik hier van schrik.
Ik heb nu een eensgezinds woning in Assen en betaal een hypotheek van nog geen 700 euro per maand. Ongeveer 1000AUD. 250 p/week.

Waar kom je dan in hemelsnaam terecht voor zo'n bedrag?
Nee hoor, absoluut niet raar dat je van dit soort bedragen schrikt. De huizenprijzen zijn hier hoog. Waar je terecht kunt voor $250 ligt er helemaal waar je wil wonen. In Sydney kun je voor dat bedrag een kamertje huren die je dan ook nog eens met iemand anders moet delen, in de meer afgelegen plaatsen kun je voor dit bedrag wel een huisje huren denk ik. Maar laat je niet ontmoedigen, de salarissen liggen hier ook hoger en zoals @slatsr al zei, betaal je hier ook minder belasting, dus hou je meer over om te besteden.
 
@Thijsvr :Meer gericht op de student. Maar eigenlijk best toepasbaar op andere situaties (?) Mischien kunnen ervaringsdeskundigen hem eens doorlopen?

http://www.insiderguides.com.au/cost-of-living-calculator/#/selection
ik kwam uit op 813 dollars in de week, komt redelijk overeen vind ik zelf.

En wat betreft die 250 dollar in de week voor accomodatie, dan zit je inderdaad op een kamertje, gedeeld maar wel in de stad, met alle gemakken en het risico dat je meer uitgeeft in de pub etcetera omdat het zo makkelijk en dichtbij is ;)
 
Als ik op verschillende realestate sites kijk in bijvoorbeeld Ipwich dan komt het al aardig in de buurt. Ben al van de eerste schrik bekomen...;)
 
Ipswich is vlak bij ons! Ipswich is wat goedkoper dan andere suburbs om dat het vroeger een slechte naam had. Ze zijn druk bezig om de stad op te knappen wat heel goed lukt. Je moet wel uitkijken in welke wijk, Brassall is goed wonen, maar er zijn slechtere buurten.
 
Trouwens, in een plaats als Toowoomba, een uur rijden naar het westen, zijn de huizen ook weer goedkoper. Hoewel daar de prijzen wel het hardst stijgen in verhouding met andere plaatsen in Queensland. Hou ons maar op de hoogte, tegen de tijd dat het zo ver is kun je steeds specifieker worden. De factor werk is ook belangrijk, daarvan ben je ook afhankelijk. Gaan jullie voor die tijd nog op vakantie naar Oz? Het is nl wel een verschil of je in het noorden van Qld, Brisbane e.o. of plaatsen meer in het westen woont.
 
Back
Top