Het grote auto topic

4 cilinders te weinig? Heb jij er 9 dan? :p
(Het is een TD5)

De brandstof is perfect ;) In het noorden verkopen ze soms geen benzine (in Aboriginal gebieden)

En hij staat in Low Range hoor. In High range kom je daar niet boven (video slaat altijd een beetje plat)

Och ja, Land Rover heeft 5 cilinder diesels! Helemaal niet aan gedacht.. ;)

Staat ie al in low? Of staat ie in een hoge versnelling? Ik heb het idee dat die van mij veel langzamer gaat in low..

Serieus wat betreft de verkrijgbaarheid van benzine? In Tasmanie lijkt diesel een beetje 2de rangs, al zie je de laatste jaren een behoorlijke opmars qua diesels..

Vraag voor banden was pure nieuwsgierigheid, er zijn inderdaadvele goede banden, maar misschien krijg ik nog andere tips voor banden. Een collega raadde mij de Hankooks aan, zijn inderdaad goede banden, een set kostte $1060, en ik denk dat ik niet iets goedkoper ga vinden dat dezelfde kwaliteit heeft.. BF Goodridge is ook wel goed wat ik hoor, maar die zijn geloof ik redelijk aan de prijs, en hoor tegenstrijdige verhalen over de grip op een natte weg.
 

De Range Rover, oh wat loopt dat ding toch mooi...
Maandag "krijg" ik een nieuw achterraam, en dan kan ik weer rijden! :)

Mn zoontje gooide een paar stenen, en 1 steen ging niet forward, maar die ging omhoog, en toen met een boog naar achter, heel vreemd - ik zag het gebeuren, en dat steentje kwam op het achterraam terecht... :( En daar ging $600..
 
Mickey Thomson ATZ 4-rib. Had eerst Coopers maar die sleten te snel.

;)

In addition to the Cooper® brand, the Cooper global family of companies also designs and manufactures tires under these brands: Mastercraft, Dean, Starfire, Roadmaster, Avon Tyres, Mickey Thompson, and Dick Cepek.

Niet zeggende dat Mickey Thompson is hetzelfde als Cooper. Maar als je ze naast elkaar zet zie je wel overeenkomsten (en dan bedoel ik niet dat ze beide rond en zwart zijn ;) )
 
Low 1 in een Defender is wel de langzaamste Low 1 die er is denk ik. (Handgeschakelde bakken)

Tijdens een training zij de trainer tegen de groep: Doe dit in Low 1.... en dan keek die mij aan en zij: Doe jij het maar in Low 2 :)

Daarnaast ben ik niet helemaal happy met de ECU mapping zoals die nu is. Te weinig power onderin, teveel ‘plotseling’ bij 2000 rpm.

De ECU was al aangepast toen ik haar kocht met dit motor gedrag. Ik heb gistermiddag een nieuwe mapping ontvangen en ge-upload. Dus van het weekend even beetje testen hier in de buurt. Ben benieuwd! Ik kan deze mapping bij laten werken en zelf weer uploaden in de ECU gebaseerd op wat ik vind waar er nog verbetering mogelijk is.
 
Last edited:
Ik weet dat er vele discussies op het net zijn tussen beide merken. Ik heb ze allebei gehad en ik ga niet terug naar Cooper.
De MT's zijn voor hoe wij ze gebruiken een betere band onder mijn auto. De MT's zijn wat aggresiever dan the ST's die ik ervoor had.

Coopers die snel slijten?! Wat ik hoor gaan die juist redelijk lang mee...

Na 10,000 kms vielen er al stukken van af.
 
Low 1 in een Defender is wel de langzaamste Low 1 die er is denk ik. (Handgeschakelde bakken)

Tijdens een training zij de trainer tegen de groep: Doe dit in Low 1.... en dan keek die mij aan en zij: Doe jij het maar in Low 2 :)

Daarnaast ben ik niet helemaal happy met de ECU mapping zoals die nu is. Te weinig power onderin, teveel ‘plotseling’ bij 2000 rpm.

De ECU was al aangepast toen ik haar kocht met dit motor gedrag. Ik heb gistermiddag een nieuwe mapping ontvangen en ge-upload. Dus van het weekend even beetje testen hier in de buurt. Ben benieuwd! Ik kan deze mapping bij laten werken en zelf weer uploaden in de ECU gebaseerd op wat ik vind waar er nog verbetering mogelijk is.

Zo ver ik weet heeft de Defender de laagste gearing van de Land Rovers, maar het kan zijn dat de video een beeld geeft dat anders lijkt dan de werkelijkheid. Volgens mij komt de low en 4 van mijn Range Rover aardig overeen met high 1.

Persoonlijk vind ik dat de moderne diesel helemaal de das om wordt gedaan met de honger naar pk's.
De oude turbo diesels hadden vanaf stationair een boel kracht, en dan kwam later de turbo in voor nog meer, onderin het vermogen van een diesel, hoger in toeren het vermogen van een benzine, perfect als je het mij vraagt.
En tegenwoordig mis je inderdaad de ouderwetse kracht vanaf stationair.. Horsepower isn't everything...

Mijn vorige baas had een Triton diesel, op papier 180 pk, maar als je er 2 ton achter hing moest je 2000rpm draaien voor hij het kon trekken, moest je een bescheiden helling op kon je hem in low range zetten, anders deed ie niets..

In mijn Discovery zit een 4.6 van een Range Rover P38, met een nokkenas van de 3.9, en die heeft dus nog wel een heleboel koppel vanaf stationair, maar bij zo'n 3800rpm is de puf er uit. ;)

Geef mij die oude diesels maar..

Als jij meer kracht onderin wilt hebben moet je er waarschijnlijk een tammere nokkenas in zetten.
Ik heb laatst de koppeling vervangen van een Disco 2 TD5, en daar kwam het vermogen ook ineens tevoorschijn ergens rond 2000rpm.
Maar het verbruik van dat ding, daar kan die V8 van mij alleen maar van dromen ;)
 
Ik weet dat er vele discussies op het net zijn tussen beide merken. Ik heb ze allebei gehad en ik ga niet terug naar Cooper.
De MT's zijn voor hoe wij ze gebruiken een betere band onder mijn auto. De MT's zijn wat aggresiever dan the ST's die ik ervoor had.



Na 10,000 kms vielen er al stukken van af.

Oh, dat had ik niet verwacht van de Coopers, volgens mij zijn die banden ook niet echt goedkoop...
 
Oh, dat had ik niet verwacht van de Coopers, volgens mij zijn die banden ook niet echt goedkoop...

Wellicht toch een slechte badge. Of voor ze echt goed gingen testen hier? Wanneer was dat? Ik weet dat ze toen ze net in OZ kwamen echt niet opgewassen waren tegen de omstandigheden hier. AUS is niet USA.

De oude banden op de Defender waren Cooper en heb deze er nu zo’n 10-15 duizend opzitten. Zie er nog niets aan.
 
Zo ver ik weet heeft de Defender de laagste gearing van de Land Rovers, maar het kan zijn dat de video een beeld geeft dat anders lijkt dan de werkelijkheid. Volgens mij komt de low en 4 van mijn Range Rover aardig overeen met high 1.

Persoonlijk vind ik dat de moderne diesel helemaal de das om wordt gedaan met de honger naar pk's.
De oude turbo diesels hadden vanaf stationair een boel kracht, en dan kwam later de turbo in voor nog meer, onderin het vermogen van een diesel, hoger in toeren het vermogen van een benzine, perfect als je het mij vraagt.
En tegenwoordig mis je inderdaad de ouderwetse kracht vanaf stationair.. Horsepower isn't everything... ;)

Wellicht dat ik nog eens overstap naar een VNT (variabel) turbo ;)
 
Wellicht toch een slechte badge. Of voor ze echt goed gingen testen hier? Wanneer was dat? Ik weet dat ze toen ze net in OZ kwamen echt niet opgewassen waren tegen de omstandigheden hier. AUS is niet USA.

De oude banden op de Defender waren Cooper en heb deze er nu zo’n 10-15 duizend opzitten. Zie er nog niets aan.

Ik heb ooit eens gelezen dat als je een aanbieding hebt van banden, 4 halen 3 betalen van Hankook, dat je moet opletten waar ze gemaakt zijn, bij zo'n aanbieding heb je kans dat ze uit China komen i.p.v. Korea..

Geen idee hoe dat met andere merken is..
 
Ik durf geen uitspraak te doen of dat helpt, daar kun je alleen uitspraak over doen als je een drukmeter hebt geinstalleerd..

VNT werkt meer als een kleine turbo (snel opspinnend ) en een grote turbo (langzaam maar veel capaciteit) tegelijkertijd. Daarmee vermijd je de turbo lag. Dus meer power onderin zonder de Max. Capaciteit te verliezen. Je moet wel de ECU voor de gek houden anders gaat die in over boost limp mode bij vol gas ;)
 
Ik rij nu nog op standaard straat banden (SUV tires), deze zaten er onder toen ik ze kocht, en blijven er toch nog wel een jaartje onder zitten denk ik. Daarom doe ik ook nog niet al te gekke dingen offroad, maar heb al wat steile klims voltooid en wat vrij diepe watercrossings en ging allemaal prima.

Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje. Zit elke avond even op gumtree te koekeloeren of er wat 2nd hand voorbij komt. We hebben vd week Maxtraxx gehaald die liggen nu braaf achterin.

De sidesteps zijn op dit moment verwijdert, dus ik ga eerst nieuwe rocksliders monteren.

Ik ben blij dat ik voor diesel ben gegaan, wat @afterbang ook al zei, diesel is overal verkrijgbaar in tegenstelling tot benzine, en aangezien er toch wel wat outback trips op de planning staan is dit in combinatie met common rail zuinigheid wel een groot voordeel imo. Voor hetgeen wij ermee doen is deze 4 cylinder diesel meer dan genoeg. Ben er erg tevreden mee, soms voor wat technischer werk zou ik wel eens een handbak willen omdat je dan toch meer controle hebt maar op een hill climb zit ik niet met het zweet in me naad als ik halverwege een hellingproef moet doen :p.

Elke 5000-7500km laat ik de olie verversen en en alle filters vervangen, gebruik ook een middeltje om de diesel te cleanen, dit allemaal zodat de injectoren lekker schoon blijven. Ook omdat ik toch wel richting de 5,6 ton wil met deze wagen, dus vooral met common rail is het onderhoud dan key.

Volgens de garage is de auto trouwens in topstaat gezien zijn leeftijd en km's (217.000) dat is ook wat het aankoop rapport zei dus ben zeer tevreden met de auto. Hoop hem nog 10 jaar te rijden en dan op naar de Landcruiser V8 Diesel. Dromen mag.
 
VNT werkt meer als een kleine turbo (snel opspinnend ) en een grote turbo (langzaam maar veel capaciteit) tegelijkertijd. Daarmee vermijd je de turbo lag. Dus meer power onderin zonder de Max. Capaciteit te verliezen. Je moet wel de ECU voor de gek houden anders gaat die in over boost limp mode bij vol gas ;)

Ik weet wat een VNT doet/is, maar het kan ook aan de timing van de nokkenas liggen, kan zijn dat de turbo al druk levert maar de nokkenas pas wat gaat doen hoger in toeren, dat is wat ik vermoed, nogmaals, ik durf hier geen weddenschap op af te sluiten, ik heb mee gemaakt dat het aan de turbo kan liggen, maar ook aan de nokkenas..
 
Ik rij nu nog op standaard straat banden (SUV tires), deze zaten er onder toen ik ze kocht, en blijven er toch nog wel een jaartje onder zitten denk ik. Daarom doe ik ook nog niet al te gekke dingen offroad, maar heb al wat steile klims voltooid en wat vrij diepe watercrossings en ging allemaal prima.

Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje. Zit elke avond even op gumtree te koekeloeren of er wat 2nd hand voorbij komt. We hebben vd week Maxtraxx gehaald die liggen nu braaf achterin.

De sidesteps zijn op dit moment verwijdert, dus ik ga eerst nieuwe rocksliders monteren.

Ik ben blij dat ik voor diesel ben gegaan, wat @afterbang ook al zei, diesel is overal verkrijgbaar in tegenstelling tot benzine, en aangezien er toch wel wat outback trips op de planning staan is dit in combinatie met common rail zuinigheid wel een groot voordeel imo. Voor hetgeen wij ermee doen is deze 4 cylinder diesel meer dan genoeg. Ben er erg tevreden mee, soms voor wat technischer werk zou ik wel eens een handbak willen omdat je dan toch meer controle hebt maar op een hill climb zit ik niet met het zweet in me naad als ik halverwege een hellingproef moet doen :p.

Elke 5000-7500km laat ik de olie verversen en en alle filters vervangen, gebruik ook een middeltje om de diesel te cleanen, dit allemaal zodat de injectoren lekker schoon blijven. Ook omdat ik toch wel richting de 5,6 ton wil met deze wagen, dus vooral met common rail is het onderhoud dan key.

Volgens de garage is de auto trouwens in topstaat gezien zijn leeftijd en km's (217.000) dat is ook wat het aankoop rapport zei dus ben zeer tevreden met de auto. Hoop hem nog 10 jaar te rijden en dan op naar de Landcruiser V8 Diesel. Dromen mag.

Je staat nog raar te kijken hoe ver je komt off road met straatbanden..
 
Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje..

Ik heb geen steel rims. Steel rims hebben zo weer hun eigen voor- en nadelen. Staal is een stuk zwaarder, en aangezien de wielen onafgeveerd gewicht zijn, meer belasting op lagers, shocks etc. In tegenstelling tot lichtmetaal zijn ze in geval van nood natuurlijk wel met een hamer te 'repareren' :)

Als je een setje koopt kun je ze laten stralen en poedercoaten. Dat kost niet heel de wereld volgens mij.
 
Wanneer was dat? Ik weet dat ze toen ze net in OZ kwamen echt niet opgewassen waren tegen de omstandigheden hier. AUS is niet USA.

Dat was 5-6 jaar geleden toen ik mijn Surf nog had.

Je staat nog raar te kijken hoe ver je komt off road met straatbanden..

Gewone straat banden doen het perfect op zand maar als de mud gaat doen, heb je gelijk slicks. En op rotsen dan heb je ook haast geen grip meer.
 


OFX
Back
Top