Afgelopen weken mijn ouders op de koffie vanuit NL, en wat flinke roadtrips door FNQ gemaakt met de Pajero. Bloomfield track en wat river crossings, nothing too hard.
Na de rit van 350km over de highway van Cooktown naar Cairns begon mijn DPF (diesel partical filter) sensor lampje te knipperen, wat een gek moment dacht ik, ik wist dat de problemen bestonden met deze filters maar de auto moet zelf een regeneration uitvoeren als de motor heet genoeg was, je zou denken dat na zo'n rit met 85km/h gemiddeld er genoeg hitte en ook tijd (30 min is nodig) is om de regen procedure uit te voeren, niet dus.
Heb de procedure gestart om de auto te dwingen om een regen uit te voeren: 30 minuten steady 3500 rpm rijden, wat je alleen 's nachts kan halen door de automaat handmatig in 3 te zetten, of op een afgelegen weg in 2 met 60 per uur. Dit is gelukt maar de auto geeft nog steeds het knipperende DPF warning light, gelukkig is het geen steady light want dan kan de auto in limp mode schieten met alle gevolgen van dien. Ik wist dat het een zwak punt van de automaat diesel pajero is , en het schijnt dat de vroege NS modellen soms niet genoeg regeneren waardoor de hele boel dus dichtslipt. Dat kan bij mij dus het geval zijn.
Dealer is de enige manier nog, ik laat hun een forced burn uitvoeren en een verplichte low ash oliewissel. Dit gaat maximaal 600 dollar kosten als er verder niks mis is. Als er wel verder dingen mis zijn gaat het veel duurder uitvallen dus laten we hopen van niet.
Ik zit eraan te denken om dit eenmalig uit te voeren, en dan kijken hoe ver ik kan rijden tot de volgende schoonmaakbeurt nodig is, als dit betrekkelijk snel is wil ik mijn DPF vervangen door een DPF delete pipe, niet helemaal legaal en ook niet goed voor het milieu maar wel meer vermogen en nooit meer gedoe met dat DPF, het kan namelijk ook zijn dat de auto meteen zonder waarschuwing in limp mode schiet en afremt naar 50 km\h met alle gevolgen van dien.... Met een delete pipe moet ook weer de ECU geremapt worden omdat de DPF eruit is en de auto anders gaat regeneren wat dus geen functie meer heeft.
Iemand ervaring met het verwijderen van een DPF?