Het grote auto topic

Reinhoud

Active Member
Wellicht toch een slechte badge. Of voor ze echt goed gingen testen hier? Wanneer was dat? Ik weet dat ze toen ze net in OZ kwamen echt niet opgewassen waren tegen de omstandigheden hier. AUS is niet USA.

De oude banden op de Defender waren Cooper en heb deze er nu zo’n 10-15 duizend opzitten. Zie er nog niets aan.
Ik heb ooit eens gelezen dat als je een aanbieding hebt van banden, 4 halen 3 betalen van Hankook, dat je moet opletten waar ze gemaakt zijn, bij zo'n aanbieding heb je kans dat ze uit China komen i.p.v. Korea..

Geen idee hoe dat met andere merken is..
 

afterbang

XPdite Sponsor
Ik durf geen uitspraak te doen of dat helpt, daar kun je alleen uitspraak over doen als je een drukmeter hebt geinstalleerd..
VNT werkt meer als een kleine turbo (snel opspinnend ) en een grote turbo (langzaam maar veel capaciteit) tegelijkertijd. Daarmee vermijd je de turbo lag. Dus meer power onderin zonder de Max. Capaciteit te verliezen. Je moet wel de ECU voor de gek houden anders gaat die in over boost limp mode bij vol gas ;)
 

Tim911

Well-Known Member
Ik rij nu nog op standaard straat banden (SUV tires), deze zaten er onder toen ik ze kocht, en blijven er toch nog wel een jaartje onder zitten denk ik. Daarom doe ik ook nog niet al te gekke dingen offroad, maar heb al wat steile klims voltooid en wat vrij diepe watercrossings en ging allemaal prima.

Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje. Zit elke avond even op gumtree te koekeloeren of er wat 2nd hand voorbij komt. We hebben vd week Maxtraxx gehaald die liggen nu braaf achterin.

De sidesteps zijn op dit moment verwijdert, dus ik ga eerst nieuwe rocksliders monteren.

Ik ben blij dat ik voor diesel ben gegaan, wat @afterbang ook al zei, diesel is overal verkrijgbaar in tegenstelling tot benzine, en aangezien er toch wel wat outback trips op de planning staan is dit in combinatie met common rail zuinigheid wel een groot voordeel imo. Voor hetgeen wij ermee doen is deze 4 cylinder diesel meer dan genoeg. Ben er erg tevreden mee, soms voor wat technischer werk zou ik wel eens een handbak willen omdat je dan toch meer controle hebt maar op een hill climb zit ik niet met het zweet in me naad als ik halverwege een hellingproef moet doen :p.

Elke 5000-7500km laat ik de olie verversen en en alle filters vervangen, gebruik ook een middeltje om de diesel te cleanen, dit allemaal zodat de injectoren lekker schoon blijven. Ook omdat ik toch wel richting de 5,6 ton wil met deze wagen, dus vooral met common rail is het onderhoud dan key.

Volgens de garage is de auto trouwens in topstaat gezien zijn leeftijd en km's (217.000) dat is ook wat het aankoop rapport zei dus ben zeer tevreden met de auto. Hoop hem nog 10 jaar te rijden en dan op naar de Landcruiser V8 Diesel. Dromen mag.
 

Reinhoud

Active Member
VNT werkt meer als een kleine turbo (snel opspinnend ) en een grote turbo (langzaam maar veel capaciteit) tegelijkertijd. Daarmee vermijd je de turbo lag. Dus meer power onderin zonder de Max. Capaciteit te verliezen. Je moet wel de ECU voor de gek houden anders gaat die in over boost limp mode bij vol gas ;)
Ik weet wat een VNT doet/is, maar het kan ook aan de timing van de nokkenas liggen, kan zijn dat de turbo al druk levert maar de nokkenas pas wat gaat doen hoger in toeren, dat is wat ik vermoed, nogmaals, ik durf hier geen weddenschap op af te sluiten, ik heb mee gemaakt dat het aan de turbo kan liggen, maar ook aan de nokkenas..
 

Reinhoud

Active Member
Ik rij nu nog op standaard straat banden (SUV tires), deze zaten er onder toen ik ze kocht, en blijven er toch nog wel een jaartje onder zitten denk ik. Daarom doe ik ook nog niet al te gekke dingen offroad, maar heb al wat steile klims voltooid en wat vrij diepe watercrossings en ging allemaal prima.

Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje. Zit elke avond even op gumtree te koekeloeren of er wat 2nd hand voorbij komt. We hebben vd week Maxtraxx gehaald die liggen nu braaf achterin.

De sidesteps zijn op dit moment verwijdert, dus ik ga eerst nieuwe rocksliders monteren.

Ik ben blij dat ik voor diesel ben gegaan, wat @afterbang ook al zei, diesel is overal verkrijgbaar in tegenstelling tot benzine, en aangezien er toch wel wat outback trips op de planning staan is dit in combinatie met common rail zuinigheid wel een groot voordeel imo. Voor hetgeen wij ermee doen is deze 4 cylinder diesel meer dan genoeg. Ben er erg tevreden mee, soms voor wat technischer werk zou ik wel eens een handbak willen omdat je dan toch meer controle hebt maar op een hill climb zit ik niet met het zweet in me naad als ik halverwege een hellingproef moet doen :p.

Elke 5000-7500km laat ik de olie verversen en en alle filters vervangen, gebruik ook een middeltje om de diesel te cleanen, dit allemaal zodat de injectoren lekker schoon blijven. Ook omdat ik toch wel richting de 5,6 ton wil met deze wagen, dus vooral met common rail is het onderhoud dan key.

Volgens de garage is de auto trouwens in topstaat gezien zijn leeftijd en km's (217.000) dat is ook wat het aankoop rapport zei dus ben zeer tevreden met de auto. Hoop hem nog 10 jaar te rijden en dan op naar de Landcruiser V8 Diesel. Dromen mag.
Je staat nog raar te kijken hoe ver je komt off road met straatbanden..
 

afterbang

XPdite Sponsor
Op de Pajero komen ook betere banden uiteraard, geen muddies voor straatcomfort maar de gulden middenweg, denk ook aan Coopers.
Wil ook steelies op de pajero maar niks past, of je moet de remklauwen gaan aanpassen enz, dat is wel een probleem. Alleen de originele steelies passen welke je bij de dealer koop maar deze zijn vrij prijzig en niet verkrijgbaar in het zwart, opties is dan om ze zelf te gaan overspuiten maar ik weet niet of dat resultaat op de lange termijn goed genoeg is, niet dat alles begint te chippen na 1 off road tripje..
Ik heb geen steel rims. Steel rims hebben zo weer hun eigen voor- en nadelen. Staal is een stuk zwaarder, en aangezien de wielen onafgeveerd gewicht zijn, meer belasting op lagers, shocks etc. In tegenstelling tot lichtmetaal zijn ze in geval van nood natuurlijk wel met een hamer te 'repareren' :)

Als je een setje koopt kun je ze laten stralen en poedercoaten. Dat kost niet heel de wereld volgens mij.
 

Wilsil

Well-Known Member
Wanneer was dat? Ik weet dat ze toen ze net in OZ kwamen echt niet opgewassen waren tegen de omstandigheden hier. AUS is niet USA.
Dat was 5-6 jaar geleden toen ik mijn Surf nog had.

Je staat nog raar te kijken hoe ver je komt off road met straatbanden..
Gewone straat banden doen het perfect op zand maar als de mud gaat doen, heb je gelijk slicks. En op rotsen dan heb je ook haast geen grip meer.
 

afterbang

XPdite Sponsor
Dat was 5-6 jaar geleden toen ik mijn Surf nog had.



Gewone straat banden doen het perfect op zand maar als de mud gaat doen, heb je gelijk slicks. En op rotsen dan heb je ook haast geen grip meer.
Ik weet dat Vic Widman (4x4 trainer) ze in het verleden aangeboden kreeg toen ze hier de markt op wilden. Hij gebruikte altijd BF Goodrich. De Coopers die hij kreeg en daar dwars mee door de outback trok niet geschikt waren voor Australia. Veel lekke banden, sidewalls kapot enz. enz. Al die kapotte banden zijn terug gegaan naar het lab en een jaar of twee later kwamen ze met banden die het wel goed doen. Hij zweert er nu bij.

Maar wederom, er zijn veel goede merken en net zo veel opinies als er banden zijn zeg maar ;) Ik gebruik de Coopers omdat ze (nu) bewezen goed zijn. Zijn ze het beste? Ach, wat is het beste ;) Dat is voor iedereen en elke ondergrond weer anders.
 

afterbang

XPdite Sponsor
EDIT: ik hoorde zojuist dat er ook nog film is van de 'los trek' actie. Dus er komt een nieuwe video aan als ik die beelden heb!
 
Last edited:

afterbang

XPdite Sponsor
Zoals beloofd, meer film materiaal. Het was niet echt een film expeditie maar een paar mensen her en der met een telefoon helpt!

En zoals altijd lijkt alles simpeler en minder steil op video, je ziet mij al lopend bijna naar beneden glijden in de eerste seconden, en one of the mates hetzelfde aan het eind dus dat geeft wat beter aan hoe glad (dirt op rotsen) en steil het soms is.

 

afterbang

XPdite Sponsor
Nou moet je net gaan overdrijven, het is en blijft een LandRover. :)
Daarom is het juist zo spannend. Iedereen zit op de bank: Fingers x-ed voor de reliability ;) (zal het zelf maar zeggen... en ,knock on wood, ze is tot nu toe reliable ;) )
 

SteveSW

Active Member
Ik denk dat dit een sport is zoals voetbal: je rent voor een bal en als je hem hebt trap je hem weg. Iedereen ziet hier dat het gewoon makkelijker is om te voet te gaan :p
 

afterbang

XPdite Sponsor
Iedereen ziet hier dat het gewoon makkelijker is om te voet te gaan :p
Ja, dat denk ik soms ook wel eens. Lopen is makkelijker... Alleen als ik me dan bedenk dat ik dan een tent, matrassen, slaapzakken, koelkast, eten, drinken, kleding, stoeltjes, tafeltje, pannen, borden en bestek in mijn rugzak moet doen EN daarmee honderden kilometers door de bush lopen... dan denk... nahhhh :p

(daarnaast zie je in de eerste en laatste seconden dat lopen ook een vak apart is ;) )
 

AJ

XPdite Sponsor
Serieus vraagje, hoe zit dat met de verzekering? Ik neem aan dat als je auto die Spanish Steps niet overleefd de verzekering niets uitkeert. Of is er een speciale auto verzekering voor dit soort dingen? Lijkt me hartstikke leuk trouwens om een keer te proberen.
 

afterbang

XPdite Sponsor
Serieus vraagje, hoe zit dat met de verzekering? Ik neem aan dat als je auto die Spanish Steps niet overleefd de verzekering niets uitkeert. Of is er een speciale auto verzekering voor dit soort dingen? Lijkt me hartstikke leuk trouwens om een keer te proberen.
Er zijn speciale verzekeringen voor. (en ja die hebben we) Je kunt je auto dan ook voor een afgesproken bedrag verzekeren, ipv dagwaarde. De dagwaarde houdt geen rekening met alles wat je er op-, aan-, en ingehangen hebt. Dit soort verzekeren je wel als je hem rolled, of drowned. Zoals elke verzekering... zal er best wel eens wat gezeik zijn maar je bent in ieder geval verzekerd buiten de 'gazetted roads'.

Wellicht kun je een keer aanhaken met een 4WD groepje en meerijden of zo (in de auto, niet met je eigen bedoel ik :) Of als je een 4x4 dan wel natuurlijk). Facebook is een goed startpunt om groepen te vinden. Ik zie hier ook wel eens mensen vragen om mee te rijden.
 
  • Like
Reactions: AJ


OFX
Top