Het grote auto topic

Nee joh, de slechtste drivers wonen in Sydney :rolleyes:. Maar even serieus, ik denk dat het hele land er last van heeft. Het L/P plate system is niets meer dan nutteloze bureaucratie en levert absoluut geen goede drivers op. Mensen zijn hier slecht in anticiperen en vooruitkijken, het enige wat telt is de eigen auto. En daarnaast is men hier gruwelijk slordig and laks tijdens het rijden, wat dan weer goed past in de "she'll be right" cultuur. Ik zie hier gemiddeld elke minuut bijna-ongelukken gebeuren als gevolg van pure domheid en slordigheid.

Helemaal mee eens. Met het L/P systeem leer je alle foute en onveilige gewoontes van je begeleiders (pa en ma en je vrienden). Ik ben voorstander van verplichte rijlessen bij goedegekeurde rijscholen.
In Sydney al zo vaak idioten 's avonds zonder verlichting zien rijden, of die volstrekt onzeker en twijfelachtig van rijbaan wisselen, of dan toch weer niet.
 
Ik ben het helemaal eens met bovenstaand, mijn vriendin heeft hier nooit rijles gehad, toen ze in NL kwam heeft ze 5 rjijlessen genomen om te wennen aan het rechts rijden en ze heeft ontzettend veel geleerd op gebied van vooruit kijken en anticiperen. Ze rijdt nu ook aanmerkelijk beter dan eerst, dat vind ze zelf ook. Ze rijdt een stuk veiliger.

Waar ik me hier groen en geel aan erger zijn die idioten die onnodig en te langzaam rechts blijven rijden omdat ze de afslag naar rechts moeten hebben over 3km. Had er laatst 1 die reed 80 in 100 zone op de rechterbaan en die hield iedereen op omdat er op links een vrachtwagentje reed met exact dezelfde snelheid. Ga er dan achter rijden!! Maar nee hoor. Mijn vriendin zei notabene: haal hem maar links in. dat deed ik en reed voor hem. Toeterde ie ook nog naar me. Dan heb je het echt niet begrepen. Wat een malloten hier af en toe.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: AJ
Waar ik me hier groen en geel aan erger zijn die idioten die onnodig en te langzaam rechts blijven rijden omdat ze de afslag naar rechts moeten hebben over 3km. Had er laatst 1 die reed 80 in 100 zone op de rechterbaan en die hield iedereen op omdat er op links een vrachtwagentje reed met exact dezelfde snelheid. Ga er dan achter rijden!! .

Voordeel van een LX470 met bulbar. :)
 
Waar ik me hier groen en geel aan erger zijn die idioten die onnodig en te langzaam rechts blijven rijden omdat ze de afslag naar rechts moeten hebben over 3km.

Yes! En dat rechts blijven rijden, en andere grappen, leer je dus van je pa en ma wanneer je op je L plates aan het rijden bent. Dat gaat lekker over van generatie naar generatie.

Het treurige is dat ze hier elk long weekend blijven zeiken over te-snel-rijden maar niemand die iets zegt over het enorme algemene gebrek aan rijvaardigheden. En dat is uiteindelijk waar de meeste verkeersongevallen door worden veroorzaakt.
 
dat L systeem in eigen auto heb ik overigens nooit begrepen, ik rijdt er altijd met een wijde boog omheen. Bedoel, je kunt nog niet rijden en je hebt je vader of moeder naast je, maar wat als er door gebrek aan inzicht een situatie voordoet waardoor je een ingreep nodig hebt. Je "leraar" kan die niet geven want die heeft geen pedalen. Levensgevaarlijk! 90% kan hier niet eens met een handbak overweg.

Sowieso een feit dat een een ervaren bestuurder welke geen rijopleding heeft gehad geen rijles kan geven, omdat het rijgedrag vaak ten nadele verandert naarmate men langer rijdt. Probeer het dan nog maar eens 100% volgens de regels over te brengen.

P Plate ben ik dan wel weer voorstander van, dat moeten ze in NL ook invoeren want nu weet je als ervaren bestuurder meteen wanneer je extra op moet letten. Maar dan wel verplicht met 30+ rijlessen met een ervaren instructeur.
 
P Plate ben ik dan wel weer voorstander van, dat moeten ze in NL ook invoeren want nu weet je als ervaren bestuurder meteen wanneer je extra op moet letten. Maar dan wel verplicht met 30+ rijlessen met een ervaren instructeur.

Een soort P plate hebben ze al jaren in NL. Je bent dan beginnend bestuurder. Gedurende 5-7 jaar ben je beginnend bestuurder met een strafpunten systeem en een lager maximum alcohol percentage.
 
Een soort P plate hebben ze al jaren in NL. Je bent dan beginnend bestuurder. Gedurende 5-7 jaar ben je beginnend bestuurder met een strafpunten systeem en een lager maximum alcohol percentage.

Dat weet ik, maar dan nog is het niet zichtbaar voor de buitenwereld dat je een beginnend bestuurder bent. Daarvoor dient die P plate toch lijkt me.
 
dat L systeem in eigen auto heb ik overigens nooit begrepen, ik rijdt er altijd met een wijde boog omheen. Bedoel, je kunt nog niet rijden en je hebt je vader of moeder naast je, maar wat als er door gebrek aan inzicht een situatie voordoet waardoor je een ingreep nodig hebt. Je "leraar" kan die niet geven want die heeft geen pedalen.

Zo heb ik ook wel leren rijden in België :D (ja laat de grappen nu maar komen; rij al wel bijna 20 jaar ongevalvrij). Maar had dan ook wel een goede leraar aan mijn pa. Hier zijn de goede voorbeelden idd minder goed te vinden.
Links-rechts rijden op 2 lanes is hier soort mengeling van Europa en Amerika. In de US rijdt ieder gewoon op zijn rijbaan zijn snelheid, niemand die raar kijkt als je dan links of rechts iemand voorbijrijdt (behalve de Europese toerist). En ja Tim, als je dan zoals in Cairns maximum 2 lanes hebt ipv 5 en na elke km een rotonde....
 
Zo heb ik ook wel leren rijden in België :D (ja laat de grappen nu maar komen; rij al wel bijna 20 jaar ongevalvrij). Maar had dan ook wel een goede leraar aan mijn pa. Hier zijn de goede voorbeelden idd minder goed te vinden.
Links-rechts rijden op 2 lanes is hier soort mengeling van Europa en Amerika. In de US rijdt ieder gewoon op zijn rijbaan zijn snelheid, niemand die raar kijkt als je dan links of rechts iemand voorbijrijdt (behalve de Europese toerist). En ja Tim, als je dan zoals in Cairns maximum 2 lanes hebt ipv 5 en na elke km een rotonde....

Het viel me op tijdens mijn vakantie in de US dat inderdaad iedereen zijn eigen snelheid rijdt en links en rechts inhaalt, maar het gaat goed en is veilig omdat er niet onnodig van baan gewisseld wordt, ook het systeem wie het eerst komt wie het eerst maalt bij de kruispunten zonder stoplichten werkt daar wonderwel goed. Nooit iets geks gezien daar. En idd. Van northern beaches naar CBD is een ramp met die 2 lanes.
 
Het leren auto rijden systewm van hier is idd ondoordacht achterlijk. Maargoed het is zoals het is.

Ik maak niet zoveel KMs op de weg, maar moet zeggen dat ik her rijgedrag niet zo heel slecht vindt. Er zijn altijs wel pannenkoeken op de weg, maar heb niet het gevowl dat het er hier meer zijn.

Overigens heb ik wel gemerkt dat ik zelf wat minder aan het spiegelwn en over de schouder aan het kijken ben dan in NL, omdat je hier minder fietsers hebt. Ben ik de enige? (Is mogelijk :p)
 
Ik snap ook wel een beetje dat men geen ster-chauffeur wordt hier, woon hier nog geen twee jaar en kijk al minder in mijn spiegels, en Canberra is zo rustig dat je bijna blind elke kruising oprijdt met in je achterhoofd al de aanname dat er vast niemand aankomt :D
 
Overigens heb ik wel gemerkt dat ik zelf wat minder aan het spiegelwn en over de schouder aan het kijken ben dan in NL, omdat je hier minder fietsers hebt. Ben ik de enige? (Is mogelijk :p)

Ik doe dat hier juist veel meer omdat ik weet dat ik continue op de hoede moet zijn van domme fouten van mede weggebruikers.
 
In eerste instantie gebruikte ik mijn binnenspiegel niet omdat-ie voor mijn gevoel "aan de verkeerde kant zat". Maar na een jaar was ik daaraan gewend.
Overigens naar achteren kijken bij het inparkeren blijf ik nog altijd onwennig vinden. Maar ik doe dat nu volledig met de achteruitrijcamera en de zijspiegels.
 
In Tasmanie rijden vele Utes, voornamelijk de flat trays niet harder dan 80, soms lafjes tegen de 80 aanhangen, en je mag hier overal buiten de bebouwde kom 100, zwaar irritant, want door de vele bochten is inhalen meestal ook geen optie.
En dan zit er zo'n slome voor je, dan komt er een inhaal strook, dan gaat de snelheid ineens naar 110...

Is dat on the mainland ook zo?

Waar ik me ook kapot aan erger, geen verlichting, het moet bijna helemaal donker zijn voor dat het licht aan gaat, in zware regen net zo.

En dan heb je fietsers die zonder hi vis vest lekker op de fiets stappen als de zo onder gaat, je ziet ze echt niet als de zon recht in je smoel schijnt..
 
  • Like
Reactions: AJ
dat van dat radicaal versnellen op de linkerbaan van de inhaalstrook gebeurt hier ook af en toe, we reden laatst achter een asian op een binnenweg die reed 45 waar je 60 mocht, op het moment dat we naast hem zitten om hem in te halen gaat ie opeens 60 rijden , komt omdat ze hun spiegels niet gebruiken, ze zijn alleen gefocust op zichzelf.

Verlichting voeren is idd ook wel een puntje hoor, werd laatst aangesproken door een buurman waarom ik met zwaar bewolkt en regenachtig weer overdag mijn licht aan had. " Want in OZ hebben we overdag ons licht niet aan". Proberen uit te leggen maar het gaat er niet in. Soms zie je auto's echt niet aankomen, daarom kijk ik altijd even wat langer dan in NL.

Fietsers zijn levensgevaarlijk hier, maar ik denk dat deze in NL nog veel gevaarlijker zijn. Daar hebben ze ook geen vest aan en ook bijna nooit verlichting. En het zijn er daar veel meer, voordeel is dat bestuurders daar wel weten hoe te anticiperen op fietsers, dat is hier absoluut niet het geval.
 
Hmmm,... Ik heb de grijze Mercedes nog op mn netvlies die ik aan zag komen omdat ik braafjes binnen-buiten-naast keek. Had ik dat niet gedaan, dan was ik veertien jaar geleden al bankroet geweest en mogelijk erger.
Be careful..
 
Grappig dat je Asian zegt @Tim911. Generaliseren is niet goed natuurlijk, maar in Sydney zie ik een trend met cashed-up Asians die rondrijden in dure, veel-to-grote status auto's en ze rijden vaak heel stug in de rechterbaan ruim onder de speedlimit. En inderdaad, spiegels gebruiken ze niet. Vreselijk irritant.

En tja, verlichting, het is hier heel normaal om zonder verlichting in tunnels and parkeer garages rond te rijden. Levensgevaarlijk maar dat begrijpt men hier simpelweg niet.
 
Grappig dat je Asian zegt @Tim911. Generaliseren is niet goed natuurlijk, maar in Sydney zie ik een trend met cashed-up Asians die rondrijden in dure, veel-to-grote status auto's en ze rijden vaak heel stug in de rechterbaan ruim onder de speedlimit. En inderdaad, spiegels gebruiken ze niet. Vreselijk irritant.

En tja, verlichting, het is hier heel normaal om zonder verlichting in tunnels and parkeer garages rond te rijden. Levensgevaarlijk maar dat begrijpt men hier simpelweg niet.

Generaliseren is ook niet goed, maar de meeste van deze mensen houden er nou eenmaal een wat andere rijvaardigheid op na dan ons westerlingen. Moet zeggen dat ik zelf wel begin te wennen aan een nieuwe slome rijstijl, en het ook allemaal wel prima begin te vinden. Of dat nu een vooruitgang is weet ik niet :p
 
  • Like
Reactions: AJ
Back
Top