Het grote auto topic

afterbang

XPdite Sponsor
Wellicht aardig voor het auto topic?

Recentelijk de ECU geflashed met nieuwe software, of zoals het in de volksmond nog wel eens heet: Chip tuning. (maar de chip vervangen is verleden tijd, je laadt gewoon een nieuw 'programma' in)
De nieuwe mapping was al een verbetering maar aangezien de nieuwe map meer diesel in de motor gooit moet er ook meer lucht in. Dus gisteravond even de waste gate versteld en zojuist een kort testritje gemaakt om de turbo druk te checken.

Auto rijdt een stuk beter, geen turbolag meer voor 1500 toeren en de turbodruk is goed, kan wellicht nog iets meer Bij 1.5 bar gaat de ECU zeuren en brandstof afsluiten, dus we hebben wellicht nog wat ruimte (zie foto) maar eerst even echt testen op wat lange heuvels. Er liggen er genoeg om de stad, dus dat komt in de komende weekenden vast goed.

Maar het viel me vanochtend al op dat ik nu wel mee kan komen bij het stoplicht, dus dat is al een hele verbetering :eek:

afterbang

XPdite Sponsor
OK, weet niet of deze onder het Auto of Motor topic moet. Het kan alle twee :) Nieuwsgierig?

Als je ook maar een snufje olie in je aderen hebt of van de Oz outback houdt dan is dit wel een hele fijne video:

Toby Price, onze 'local OZ' shredder doet de Finke desert race op twee en vier wielen in 1 weekend!

Tim911

Well-Known Member
Afgelopen weken mijn ouders op de koffie vanuit NL, en wat flinke roadtrips door FNQ gemaakt met de Pajero. Bloomfield track en wat river crossings, nothing too hard.

Na de rit van 350km over de highway van Cooktown naar Cairns begon mijn DPF (diesel partical filter) sensor lampje te knipperen, wat een gek moment dacht ik, ik wist dat de problemen bestonden met deze filters maar de auto moet zelf een regeneration uitvoeren als de motor heet genoeg was, je zou denken dat na zo'n rit met 85km/h gemiddeld er genoeg hitte en ook tijd (30 min is nodig) is om de regen procedure uit te voeren, niet dus.

Heb de procedure gestart om de auto te dwingen om een regen uit te voeren: 30 minuten steady 3500 rpm rijden, wat je alleen 's nachts kan halen door de automaat handmatig in 3 te zetten, of op een afgelegen weg in 2 met 60 per uur. Dit is gelukt maar de auto geeft nog steeds het knipperende DPF warning light, gelukkig is het geen steady light want dan kan de auto in limp mode schieten met alle gevolgen van dien. Ik wist dat het een zwak punt van de automaat diesel pajero is , en het schijnt dat de vroege NS modellen soms niet genoeg regeneren waardoor de hele boel dus dichtslipt. Dat kan bij mij dus het geval zijn.

Dealer is de enige manier nog, ik laat hun een forced burn uitvoeren en een verplichte low ash oliewissel. Dit gaat maximaal 600 dollar kosten als er verder niks mis is. Als er wel verder dingen mis zijn gaat het veel duurder uitvallen dus laten we hopen van niet.

Ik zit eraan te denken om dit eenmalig uit te voeren, en dan kijken hoe ver ik kan rijden tot de volgende schoonmaakbeurt nodig is, als dit betrekkelijk snel is wil ik mijn DPF vervangen door een DPF delete pipe, niet helemaal legaal en ook niet goed voor het milieu maar wel meer vermogen en nooit meer gedoe met dat DPF, het kan namelijk ook zijn dat de auto meteen zonder waarschuwing in limp mode schiet en afremt naar 50 km\h met alle gevolgen van dien.... Met een delete pipe moet ook weer de ECU geremapt worden omdat de DPF eruit is en de auto anders gaat regeneren wat dus geen functie meer heeft.

Iemand ervaring met het verwijderen van een DPF?

Last edited:

afterbang

XPdite Sponsor
Wellicht is de goedkoopste en meest definitieve oplossing de ‘delete’ Pipe. Ben je in 1x klaar. (En ik ben geen expert maar denk niet dat roet particles het grootste milieu probleem zijn waar we mee te maken hebben)

Van welk jaar is de Paj ook alweer?

Tim911

Well-Known Member
De Paj is van begin 2008. Het is de NS.

Ik ga hem deze week laten flushen, en hopen dat het iets goedkoper uitvalt. Volgende keer zal er een delete pipe onder komen.

roet particles zijn zeker niet het grootste probleem, maar het is wel enorm kankerverwekkend en ik heb een bloedhekel aan die oude rammelbakken die enorme zwarte roetwolken uitspuwen, dus zoek even naar een goede balans.

Steve

XPdite Sponsor
RoetFilter absoluut tussen uit halen. Wellicht moet je alleen software aanpassen.
Voorkomt een hoop gezeur voor je auto en portomenee op de lange baan.

Thijsvr

Well-Known Member
ik kan je zeggen dat 0-100 in 3.2 sec vrij snel aanvoelt in een woonwijk...
Haha, dat geloof ik graag. Ik ben erg geïnteresseerd in de station wagon van de vorige generatie. De F11. Helaas is de F11 in Australië alleen geleverd met automaten en relatief kleine motoren.

Tim911

Well-Known Member
Haha, dat geloof ik graag. Ik ben erg geïnteresseerd in de station wagon van de vorige generatie. De F11. Helaas is de F11 in Australië alleen geleverd met automaten en relatief kleine motoren.
F11 vind ik ook een mooi type, maar dan idd wel de dikkere versies. Ik denk dat je met een 2.0 diesel wel te kort komt met zo'n zware auto. F10 535D lijkt er meer op maar zijn niet te betalen. Dan zou ik flink doorsparen voor een F10 M5 denk ik. Ooit zou ik ook een keer een BMW M willen hebben, al is mercedes AMG ook niet verkeerd, maar ben je snel een tokkie als de auto wat ouder is.

Thijsvr

Well-Known Member
F11 vind ik ook een mooi type, maar dan idd wel de dikkere versies. Ik denk dat je met een 2.0 diesel wel te kort komt met zo'n zware auto. F10 535D lijkt er meer op maar zijn niet te betalen. Dan zou ik flink doorsparen voor een F10 M5 denk ik. Ooit zou ik ook een keer een BMW M willen hebben, al is mercedes AMG ook niet verkeerd, maar ben je snel een tokkie als de auto wat ouder is.
We gaan diep in de auto nerderij, maar ik ben de E39 M5 en Z4M Coupe aan het volgen. Beide zijn redelijk aan het stagneren qua afschrijving. De E46 M3 is al stevig omhoog aan het gaan qua waardes.
Ik wil specifiek geen automaat dus veel modernere M auto's vallen af.

Tim911

Well-Known Member
We gaan diep in de auto nerderij, maar ik ben de E39 M5 en Z4M Coupe aan het volgen. Beide zijn redelijk aan het stagneren qua afschrijving. De E46 M3 is al stevig omhoog aan het gaan qua waardes.
Ik wil specifiek geen automaat dus veel modernere M auto's vallen af.
Haha ja dat mag je zeggen.. Met het oog op toekomstige (en eigenlijk nu al) waardestijging: E30 M3 (mijn favo) met kort daarna de E36 M3 in british racing green. E46 ben ik geen fan van en de Z4M is erg dik maar denk niet dat het een klassieker wordt, en praktisch nut lijkt me nihil. E39 M5 is denk ik een hele goede aankoop, ook niet te duur meer.

Ikzelf wil wel automaat voor het gebruikgemak maar snap dat voor het pure rijden met de oudere M's automaat geen optie is. Wat ik het grote voordeel vind van de moderne M's is dat je zowel 'tam' en comfortabel als beast mode kunt rijden, dat was met de oudere M's echt niet zo.

OFX