Even voorstellen, twee Belgische Bankiers die Down Under hun nieuwe thuis willen maken

MD87

New Member
Hallo allemaal,

Fijn om jullie allemaal te leren kennen op dit forum! Wij zijn twee guitige Belgen die net de grens met 30jaar voorbij zijn gestoken.
Beiden zijn we werkzaam in de financiële sector en zouden graag van the land Down Under onze nieuwe thuis maken.

Ikzelf ben werkzaam in de financiele sector als Product Manager/Program Manager. Dit wil zeggen dat ik vooral in de marketing afdeling werkzaam ben (concurrentieanalyses, pricing, strategy etc.) en grote projecten begeleid. Mijn man is ook in de financiële sector werkzaam maar dan als digital strategist, dit wil zeggen dat hij de digitalisering in het product offer mee begeleid. Beiden zijn we vloeiend in Engels (in heb reeds in de USA gewerkt), Frans en Nederlands.

We hebben zelf al wat rondgezocht naar een geschikt visum maar het bleek dat banen in de financiele sector niet echt schaars zijn op de Australische markt, ze staan in ieder geval niet op de MLTSSL. Hierdoor vroegen we ons af of wij überhaupt wel kans maken op een Visum (skilled/sponsorship)? We wilden een emigratie bureau inschakelen want we hadden veel goeds gelezen over Migrate2Australia maar helaas hebben zij hun activiteiten gestopt.

Zijn er hier andere bankiers met ervaring?

Groetjes!
M.
 
Als je job description niet matched met 1 van de lijsten wordt het vaak een uitdaging...

@FritsC Jij zit bij de Royal Commission... ik bedoel jij zit inde bank wereld :p Wellicht nog achtergrond info?
 
Als je job description niet matched met 1 van de lijsten wordt het vaak een uitdaging...

@FritsC Jij zit bij de Royal Commission... ik bedoel jij zit inde bank wereld :p Wellicht nog achtergrond info?

Ugh hoe een studierichting later je droom nog kan belemmeren. Mensen die economie gestudeerd hebben... het zijn er 13 in een dozijn tegenwoordig. Hopelijk kunnen we toch een manier vinden!
 
Ugh hoe een studierichting later je droom nog kan belemmeren. Mensen die economie gestudeerd hebben... het zijn er 13 in een dozijn tegenwoordig. Hopelijk kunnen we toch een manier vinden!

Ja, je weet het nooit. Toen we voor het eerst bedachten naar OZ te gaan stond mijn beroep op de lijst. Toen we besloten dat we toch echt wilde stond het er niet meer op... En nu we hier, op mijn partner haar beroep uiteindelijk toch hier gekomen zijn, staat het er weer wel op. Dus...

Je kunt alle type visa terug vinden en nakijken of ze je een mogelijkheid bieden. Maar zo te horen heb je dat al gedaan. En ja, voor een skilled visum zit je vast aan die beroepen lijsten.

Heb je al naar de lijsten van de individuele staten gekeken? Dat was onze redding. Elke staat kan zijn eigen lijst opstellen (visum 190) En voor ons was dat de laatste strohalm die fantastisch uitpakte. Als je voor een 190 in aanmerking komt moet je twee jaar in die staat verblijven (wonen, werken hoeft niet eens zeg maar). Daarna ben je net zo vrij als op een 189.
 
Last edited:
Wij zitten momenteel ook in een traject om het juiste visum te vinden met een beroep dat niet op de lijst staat. Na veel onderzoek komen wij erg in de buurt wat betreft omschrijving met een beroep die wel op de lijst staat. Het hoeft niet altijd 100% te matchen maar het moet wel pretty close zijn. Het is de moeite waard om alle lijsten bij langs te lopen en te onderzoeken waar de meeste raakvlakken liggen. Soms zijn er ook Bureaus dir mee kunnen kijken naar een passend visum. Daarna heb je de keuze om met ondersteuning het traject in te gaan of zelf de zaken te regelen. Succes!
 
Welkom op het forum! En wat een spannend proces.

Wij werken inderdaad ook allebei in de financiële wereld. Ik werk bij een kredietverzekeraar als risico analist en mijn vriend is consultant in riskmanagement. Toen wij ons aan het oriënteren waren, stond de opleiding en een beroepskeuze van mijn vriend op de lijst in Queensland en Victoria, dus het is zeker de moeite waard de skilled list van de staten na te gaan. We hebben uiteindelijk gekozen voor een partner visum, omdat ik een Australisch paspoort heb.

Heeft een van jullie huidige werkgever geen vestiging in Australië? Sponsering door werk zou dan ook een optie zijn, maar dan moet je wel je werkgever meekrijgen en ben je aan de werkgever gebonden voor een langere tijd.
 
Welkom op het forum! En wat een spannend proces.

Wij werken inderdaad ook allebei in de financiële wereld. Ik werk bij een kredietverzekeraar als risico analist en mijn vriend is consultant in riskmanagement. Toen wij ons aan het oriënteren waren, stond de opleiding en een beroepskeuze van mijn vriend op de lijst in Queensland en Victoria, dus het is zeker de moeite waard de skilled list van de staten na te gaan. We hebben uiteindelijk gekozen voor een partner visum, omdat ik een Australisch paspoort heb.

Heeft een van jullie huidige werkgever geen vestiging in Australië? Sponsering door werk zou dan ook een optie zijn, maar dan moet je wel je werkgever meekrijgen en ben je aan de werkgever gebonden voor een langere tijd.

Ja ik werk voor BNP Paribas en die hebben wel vestigingen in Australië, enkel zijn dit vooral Wealth Management activiteiten of Corporate Banking activiteiten. Jammergenoeg domeinen waar ik geen ervaring in heb. Als project/program manager ben ik nagenoeg inzetbaar in eender welke sector maar ik heb enkel 8 jaar ervaring in de financiële sector Retail Banking dus dat speelt wel mee.

De lijsten per staat hebben we nog niet in detail doorlopen maar de functie van Financial Controller stond er wel op, een functie die mijn man in het verleden heeft beoefend. Het is niet echt de richting die hij met zijn carrière terug wil bewandelen maar als het ons aan het visum kan brengen is dat mss de moeite waard.
 
Remember: de functie waar je je visum op aanvraagt heeft geen enkele betrekking op wat voor werk je gaat doen. Dus als je een visum kunt scoren omdat je hersenchirurg bent, kun je hier gewoon als krantenbezorger aan de gang. Visum en ‘werk hier ter plekke’ staat volledig los van elkaar!
 
Last edited:
Remember: de functie waar je je visum op aanvraagt heeft geen enkele betrekking op wat voor werk je gaat doen. Dus als je een visum kunt scoren omdat je hersenchirurg bent, kun je hier gewoon als krantenbezorger aan de gang. Visum en ‘werk hier ter plekke’ staat volledig los van elkaar!
Oh echt? Daar zit dan geen min periode aan verbonden dat je die functie moet uitoefenen? Lijkt me zo loos om een streng beleid te voeren om in het land te kunnen werken om je dan niet te verplichten die skill dan ook te gebruiken :)
 
Wij zitten momenteel ook in een traject om het juiste visum te vinden met een beroep dat niet op de lijst staat. Na veel onderzoek komen wij erg in de buurt wat betreft omschrijving met een beroep die wel op de lijst staat. Het hoeft niet altijd 100% te matchen maar het moet wel pretty close zijn. Het is de moeite waard om alle lijsten bij langs te lopen en te onderzoeken waar de meeste raakvlakken liggen. Soms zijn er ook Bureaus dir mee kunnen kijken naar een passend visum. Daarna heb je de keuze om met ondersteuning het traject in te gaan of zelf de zaken te regelen. Succes!
Heb net een check gevraagd bij Visa4You. Hopelijk vinden zij een mogelijkheid!
 
Oh echt? Daar zit dan geen min periode aan verbonden dat je die functie moet uitoefenen? Lijkt me zo loos om een streng beleid te voeren om in het land te kunnen werken om je dan niet te verplichten die skill dan ook te gebruiken :)

Ik was toch nog niet recht voor zijn raap genoeg ;)

Nee. Zorg dat je het visum krijgt. Zodra je binnen bent bemoeit niemand zich meer met je. Wordt krantenbezorger of vakkenvuller. Maakt niet uit.
 
Extra info: Op een 190 visa (state sponsored skilled migrant visa) heb je één extra verplichting: Je moet 2 jaar in de staat wonen waar je door genomineerd bent. Dus sta je op de State Sponsored lijstjes van bijvoorbeeld South Australia, dan moet je daar minimaal 2 jaar wonen, daarna ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt.

(niemand checked dit echt volgens mij, maar op ethische gronden wellicht toch gewoon doen hè)
 
Extra info: Op een 190 visa (state sponsored skilled migrant visa) heb je één extra verplichting: Je moet 2 jaar in de staat wonen waar je door genomineerd bent. Dus sta je op de State Sponsored lijstjes van bijvoorbeeld South Australia, dan moet je daar minimaal 2 jaar wonen, daarna ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt.

(niemand checked dit echt volgens mij, maar op ethische gronden wellicht toch gewoon doen hè

Ik weet niet voor hoe lang ze het checken, maar wij hebben een 190 visum en moeten ons adres doorgeven aan de overheid van NSW. Weet niet als we dit niet zouden doen of dit problemen oplevert.
 
Ik weet niet voor hoe lang ze het checken, maar wij hebben een 190 visum en moeten ons adres doorgeven aan de overheid van NSW. Weet niet als we dit niet zouden doen of dit problemen oplevert.

Wij hebben ook een 176, de oude 190 (van ACT). Ja, ergens in het process vertelden ze dat je je adres door moest geven.
Maar daar wordt niet op gecontroleerd, ons voorbeeld:

We hebben in 2012 het visum gekregen
In 2017 gearriveerd, niemand die dat weet van de ACT immi.
We hebben, plichtsgetrouw als we zijn, begin 2017 laten weten dat we gearriveerd zijn.
We werden bedankt voor het netjes aanmelden kregen een enquête en het bericht dat we die elk jaar zouden krijgen (geloof ik), hebben die ingevuld en tot nu toe niets meer gehoord (bedenk me dat ik de adreswijziging eens door zal geven, kijken of ze wakker schrikken ;) )

Dus ja, ik vind dat je een morele verplichting hebt om netjes 2 jaar in de staat te gaan wonen die jou geholpen heeft de sprong te maken. Maar heb niet het idee dat er heel veel mee gedaan wordt. Waar ik wel nieuwsgierig naar bent is als je RRV's aanvraagt of Citizenship en je bent niet in de juiste staat, of het dan wellicht gecheckt wordt of tegen je gebruikt wordt....


EDIT:
Heb even de mail wisseling er bij gepakt :)

"...I will contact you again in approximately 8 weeks' time to see how you are settling. As you arrived in the ACT on 20 January 2017 this will also co-inside with your first ACT nomination 6 monthly settlement survey..."

Nooit meer iets van gehoord :D
 
Last edited:
OK, en weer een snelle update @JP2017 (sorry voor de off topic @MD87)

ACT Immi gemailed met een adres update. Die binnen een uur terug mailden met een excuus dat ze ons geen survey's hadden gestuurd. Maar wel met de opmerkingen dat ze one records aangepast hebben en gesloten (we zijn nu ruim 2 jaar hier) Dus ze houden wel iets bij. Maar of dat statistics zijn of meer dan dat... (en ook alleen maar omdat ik actief contact zoek met hen, niet zij met ons)
 


OFX
Back
Top