Even voorstellen, twee Belgische Bankiers die Down Under hun nieuwe thuis willen maken

Was absoluut geen verwijt richting jullie hoor! Ik bedoelde de mensen die hier met 25 graden de airco aanzetten en dan naar werk gaan ;)

Haha nee snap ik hoor, no pun taken wilde alleen even aangeven dat het hier zonder airco gewoon niet uit te houden is haha. Ze zeggen niet voor niks dat going Troppo the real thing is hier. Het schijnt dat mensen die blootgesteld zijn aan enorme hitte op werk of thuis in een zelfde soort depressie kunnen raken als mensen die amper daglicht zien in de winter. Interessant.
 
Haha nee snap ik hoor, no pun taken wilde alleen even aangeven dat het hier zonder airco gewoon niet uit te houden is haha. Ze zeggen niet voor niks dat going Troppo the real thing is hier. Het schijnt dat mensen die blootgesteld zijn aan enorme hitte op werk of thuis in een zelfde soort depressie kunnen raken als mensen die amper daglicht zien in de winter. Interessant.

En toch heeft 25% van de Australiers geen aircon in huis.
 
Haha nee snap ik hoor, no pun taken wilde alleen even aangeven dat het hier zonder airco gewoon niet uit te houden is haha. Ze zeggen niet voor niks dat going Troppo the real thing is hier. Het schijnt dat mensen die blootgesteld zijn aan enorme hitte op werk of thuis in een zelfde soort depressie kunnen raken als mensen die amper daglicht zien in de winter. Interessant.

Depressies onder andere, maar wij zagen vooral elk moessonseizoen een dramatische toename in psychoses, psychiatrische opnames en suïcides... Het heeft zeer zeker heel veel impact op de psyche... mango madness...going troppo...
 
Last edited:
Om even terug op topic te komen ;-). Mijn man en ik komen beiden in aanmerking voor Skilled Sponsored Regional Visa, echter enkel voor Tasmanië of Northern Territory. Hoewel het niet echt de regio’s zijn dat we voor ogen hadden, blijft het een interessante piste zolang we maar een uitdagende baan kunnen beoefenen. Maar hoe werkt dit visum concreet? Het is ons niet duidelijk wat er gebeurd nadat we een invite zouden krijgen en wat houdt die invite dan concreet in? Vb worden er ons dan jobaanbiedingen voorgesteld? Of moeten we toch nog steeds zelf op zoek naar een baan?
 
Bij skilled regional provisional (489 S/T) moet je een aanvraag sturen naar de desbetreffende staat. Daaraan vooraf gaand moet je skills assessment doen bij de desbetreffende instantie. Dit staat dus los van en job offer, maar je moet wel voldoende aannemelijk gemaakt hebben dat je een vak uitoefent dat op de lijst staat. Verder heb je de puntentelling. Voor state or territory nomination krijg je 10 extra punten.

Voor de 186 heb je een werkgever nodig.

Dat is voor zover ik dat met zekerheid kan ontlenen aan de uitleg boven de 'List of Eligible Skilled Occupations' ofwel de SOL lijst.
 
Bij skilled regional provisional (489 S/T) moet je een aanvraag sturen naar de desbetreffende staat. Daaraan vooraf gaand moet je skills assessment doen bij de desbetreffende instantie. Dit staat dus los van en job offer, maar je moet wel voldoende aannemelijk gemaakt hebben dat je een vak uitoefent dat op de lijst staat. Verder heb je de puntentelling. Voor state or territory nomination krijg je 10 extra punten.

Voor de 186 heb je een werkgever nodig.

Dat is voor zover ik dat met zekerheid kan ontlenen aan de uitleg boven de 'List of Eligible Skilled Occupations' ofwel de SOL lijst.[/QUOTE
Bij skilled regional provisional (489 S/T) moet je een aanvraag sturen naar de desbetreffende staat. Daaraan vooraf gaand moet je skills assessment doen bij de desbetreffende instantie. Dit staat dus los van en job offer, maar je moet wel voldoende aannemelijk gemaakt hebben dat je een vak uitoefent dat op de lijst staat. Verder heb je de puntentelling. Voor state or territory nomination krijg je 10 extra punten.

Voor de 186 heb je een werkgever nodig.

Dat is voor zover ik dat met zekerheid kan ontlenen aan de uitleg boven de 'List of Eligible Skilled Occupations' ofwel de SOL lijst.

Ja we hebben een gratis analyse door een visum bureau gevraagd en op basis van onze cv’s komen we op de SOL voor en scoren we beiden een 85 punten, voldoende dus. Het was ons echter niet duidelijk hoe het nu eigenlijk zit met de eigenlijke baan. Of we bij de EOI ook effectief banen krijgen aangeboden of niet. En ook of je er mag weigeren, vb niet interessant of niet financieel aantrekkelijk, zonder je kans op het visum kwijt te spelen.
 
Goed dat je er zelf weer bent om sturing te geven aan je draadje ;)

- Je zal echt zelf jobs moeten gaan zoeken. Geen hulp op dat vlak

welk nummer heeft het visa dat je bedoeld. Ik zie twee visa's en meerdere pathways. Het lijkt een ingewikkeld visa met wat vereisten op het eerste gezicht (als ik de goede te pakken heb) https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/skilled-regional-provisional-489 Is het deze?

De 489. Wat sponsort het visum dan eigenlijk als er geen hulp is met het zoeken van een baan?

De analyse van het visum bureau lijkt te insinueren dat er een verschil is tussen het visum 489 en zelf een baan zoeken ginder en dan voor een werkvergunning gaan. Lijken me dan toch twee dezelfde pistes?

Ze geven ook niet meer info prijs zonder dat ik het visum traject bij heb start (en dus ook de zware kosten betaal). Zou toch eerst dit plaatje duidelijk willen krijgen voordat we deze kosten maken.
 
De 489. Wat sponsort het visum dan eigenlijk als er geen hulp is met het zoeken van een baan?

De analyse van het visum bureau lijkt te insinueren dat er een verschil is tussen het visum 489 en zelf een baan zoeken ginder en dan voor een werkvergunning gaan. Lijken me dan toch twee dezelfde pistes?

Ze geven ook niet meer info prijs zonder dat ik het visum traject bij heb start (en dus ook de zware kosten betaal). Zou toch eerst dit plaatje duidelijk willen krijgen voordat we deze kosten maken.

Er bestaan naar mijn mening geen visa's die je ook maar ergens mee helpen. Australia kan uit meer dan genoeg gelukzoekers kiezen zonder presentjes uit te delen.

Wat sponsort het dan: Het woord Sponsed geeft een verkeerd beeld in zich zelf. Ik zal het uit leggen aan onze situatie:
  1. Met ons beroep en puntenaantal (55 punten) kwamen we niet in aanmerking voor een visum voor Australia.
  2. Maar als we ons zouden committeren aan ACT (Canberra) dan kun je dus een State Sponsorship aanvragen voor ACT.
  3. Jouw commitment voor 2 jaar in de staat geeft je extra punten en trok ons over de 60 punten streep.
  4. De sponsoring is dus het aantal extra punten in ons geval.


Ik ken jullie visum niet, maar de sponsoring is of:
  1. het feit dat je überhaupt voor een visum in aanmerking komt
  2. je krijgt extra punten
  3. (of beide)
  4. In ruil moeten jullie je committeren aan een bepaalde regio voor 2 jaar
LET OP: Volgens mij is de 489 tijdelijk. Je zult na 2 jaar een 887 aan moeten vragen lijkt het. De 887 geeft je dan het recht om eeuwig te blijven. Voor een 887 moet je aan kunnen tonen dat je 2 jaar in de region geleefd hebt.
887: You must
  • hold an eligible visa (dat zou dan je 489 zijn?)
  • have lived for at least 2 years and worked full time for at least 1 year in a specified regional area
  • have complied with the conditions of the eligible visa you hold or have held

Al met al een lastig visum traject

P.S. de 489 heeft 2 voor jullie van toepassing vormen. Invited Pathway, Extended Pathway. Ik heb er niet echt ingedoken maar lees je goed in!
 
Er bestaan naar mijn mening geen visa's die je ook maar ergens mee helpen. Australia kan uit meer dan genoeg gelukzoekers kiezen zonder presentjes uit te delen.

Wat sponsort het dan: Het woord Sponsed geeft een verkeerd beeld in zich zelf. Ik zal het uit leggen aan onze situatie:
  1. Met ons beroep en puntenaantal (55 punten) kwamen we niet in aanmerking voor een visum voor Australia.
  2. Maar als we ons zouden committeren aan ACT (Canberra) dan kun je dus een State Sponsorship aanvragen voor ACT.
  3. Jouw commitment voor 2 jaar in de staat geeft je extra punten en trok ons over de 60 punten streep.
  4. De sponsoring is dus het aantal extra punten in ons geval.


Ik ken jullie visum niet, maar de sponsoring is of:
  1. het feit dat je überhaupt voor een visum in aanmerking komt
  2. je krijgt extra punten
  3. (of beide)
  4. In ruil moeten jullie je committeren aan een bepaalde regio voor 2 jaar
LET OP: Volgens mij is de 489 tijdelijk. Je zult na 2 jaar een 887 aan moeten vragen lijkt het. De 887 geeft je dan het recht om eeuwig te blijven. Voor een 887 moet je aan kunnen tonen dat je 2 jaar in de region geleefd hebt.
887: You must
  • hold an eligible visa (dat zou dan je 489 zijn?)
  • have lived for at least 2 years and worked full time for at least 1 year in a specified regional area
  • have complied with the conditions of the eligible visa you hold or have held

Al met al een lastig visum traject

P.S. de 489 heeft 2 voor jullie van toepassing vormen. Invited Pathway, Extended Pathway. Ik heb er niet echt ingedoken maar lees je goed in!

@MD87, wat Afterbang hierboven zegt, is een soortgelijk traject met wat ik 10+ jaar geleden doorlopen heb alleen is het visum nummer veranderd. Sponsorschap houdt dus inderdaad in, dat je extra punten krijgt, waardoor je je kans om naar Australie te komen vergroot. Daarna mag (moet) je dan zeker 2 jaar in die staat wonen en minimaal 12 maanden voltijds werken. Dat hoeft niet aaneengesloten bij dezelfde werkgever en mogen ook 2 deeltijdsbanen zijn, zolang je maar op een bepaald aantal uren uitkomt. Drie deeltijdsbanen mogen dan weer niet...
Na die 2 jaar kun je voor de 887 gaan en dat zou relatief makkelijk moeten zijn. Ik had de mijne binnen 4-6 weken binnen.

Je zult echt zelf naar werk moeten zoeken. Ook al staat je beroep op de SOL of wat voor lijst dan ook, ze staan hier echt niet om je te springen. Echter, als je eenmaal hier bent, ben je niet verplicht je beroep uit te oefenen. Dus als je eenmaal hier bent en eerst aardbeien wilt plukken ofzo, dan is dat OK. Uiteraard wil je in je eigen vakgebied werken, maar dat kan even duren. Lees de diverse Laatste Stand Van Zaken eens door, om je een reeel beeld te vormen. En de meesten van ons zijn met een houding gekomen van alles aan willen pakken, dus daar ligt het niet aan. Het is soms gewoon erg moeilijk om ergens een voet binnen de deur te krijgen.

Succes!
 
Uiteraard wil je in je eigen vakgebied werken, maar dat kan even duren. Lees de diverse Laatste Stand Van Zaken eens door, om je een reeel beeld te vormen. En de meesten van ons zijn met een houding gekomen van alles aan willen pakken, dus daar ligt het niet aan. Het is soms gewoon erg moeilijk om ergens een voet binnen de deur te krijgen.


Perfect verwoord.
 
Eens, voet tussen de deur krijgen kan lastiger zijn dan je zou denken...... En HEEL veel hoofdpijn veroorzaken.
 
Tasmanie of NT lijken mij prachtige gebieden! Maar wellicht lastig voor een finance job.

Van een postieve kant, er is een mogelijkheid tot visum, dus Australie!
 
Eens met @afterbang en @Beebmeep. De 489 komt er in 2 vormen: Family sponsored en State sponsored. (lijkt me helder). Er is geen enkele instantie die je een baan aanbiedt, die zul je zelf moeten regelen. Soms heb je de mazzel dat je op de een of andere manier een baan kunt regelen vanuit NL. In dat geval kun je voor een Employer sponsored gaan. Dan moet de werkgever jou sponsoren, kosten maken en bewijzen dat ze geen local konden vinden voor de job.

De 489 is inderdaad tijdelijk. Na twee jaar (denk ik) moet je een verlenging aanvragen. Dat zal wel die genoemde 887 zijn. Daarnaast is er ook een zij instroom vanuit NZ, maar die is voor ons niet van belang.

Ik zie wel degelijk vacatures uit de financiele sector voorbij komen in Tassie en Victoria. Indeed vind ik een prettige website. Daarbij wel een noot: ik geloof wel dat zo'n website je kan helpen met je zoektocht, maar ik geloof niet dat het echt een goed (werkend) medium is. Het komt op mij een beetje over als een vergaarbak van niet-relevante of niet-marktconforme en daardoor lastig in te vullen vacatures. Maybe I'm wrong.

Advies:
Online points calculator > Kijken hoever je komt > beroep op SOL lijst opzoeken > kijken welke visa opties er open zijn.
Komt je beroep in aanmerking voor een independent en heb je daar voldoende punten voor, dan geeft die weg je de meeste vrijheden.
Heb je te weinig punten maar komt je beroep wel in aanmerking voor een 489, dan is dat de beste keuze.
Heb je beide bovenstaande mogelijkheden niet, dan wordt het wellicht een employer sponsored, maar moet je eerst een baan vinden.
Verder kun je natuurlijk ook kijken naar de andere visums, wellicht geeft jouw situatie aanleiding voor een ander traject. Bovenaan de SOL lijst staat een mooi overzichtje van de nummers.
 
De 489 is inderdaad tijdelijk. Na twee jaar (denk ik) moet je een verlenging aanvragen. Dat zal wel die genoemde 887 zijn. Daarnaast is er ook een zij instroom vanuit NZ, maar die is voor ons niet van belang.

Ik ben al een tijdje uit het visumgebeuren, maar ik ga ervan uit dat er in dit geval niet zoveel veranderd is (maar check het!!): de Regional Sponsored is geldig voor 3 jaar. In die drie jaar moet je 2 jaar in de staat wonen die je sponsort - dat hoeft niet aaneengesloten te zijn - en je moet 12 maanden - ook niet aaneengelosten - in die staat fulltime werken.
Zodra je aan de eis: 2 jaar wonen, 12 maanden fulltime werken voldoet kun je voor PR gaan. Daarvoor mag je weer een formulier invullen, bewijs aanleveren van dat 2 jaar wonen en 12 maanden fulltime werken, police clearance, medicals en dan zou je binnen 4-6 weken PR moeten (kunnen) zijn :)
Ik weet niet of je verlenging kunt krijgen op je tijdelijke visum. Er zou wellicht een bridging visum kunnen zijn voor wanneer je bijv hier bijna 3 jaar woont, maar op 'slechts' 10 maanden fulltime werk zit. Zo niet, dan denk ik dat het exit is...

Overigens, wat @afterbang ook al eens op het forum gezegd heeft: mocht je in de door jou gesponsorde staat echt geen werk kunnen vinden, maar wel in een andere staat, dan zijn er mogelijkheden om van staat te veranderen, maar dat moet uiteraard wel in overleg met Immigration en de sponsor-staat.
 


OFX
Back
Top