Permanent visa is niet permanent.

Hanne

New Member
Laatst Maart gingen wij weer naar Nederland voor een bezoek. Bij de douane controle in Sydney werden wij tegen gehouden met de mededelingen dat ons permanent visum niet geldig zou zijn als wij weer Australie wilden binnen komen. Wat blijkt: na 5 jaar jaar moet je je permanente visum opnieuw activeren door het betalen van $380.-- per persoon. Kan online gedaan worden. What a rip off!!!
Henry
 
Het is wel een permanent visum, mits je het land niet uitgaat ;)

Als je inderdaad het land uit wil na 5 jaar moet je een "Resident Return Visa" hebben (en moet je 2 van die 5 jaar in Australië zijn geweest). Heb het nu 2x aan moeten vragen.

Het alternatief is 2 Australiër worden, dan hoeft het niet... :rolleyes:
 
Laatst Maart gingen wij weer naar Nederland voor een bezoek. Bij de douane controle in Sydney werden wij tegen gehouden met de mededelingen dat ons permanent visum niet geldig zou zijn als wij weer Australie wilden binnen komen. Wat blijkt: na 5 jaar jaar moet je je permanente visum opnieuw activeren door het betalen van $380.-- per persoon. Kan online gedaan worden. What a rip off!!!
Henry
Dan had je je visum goed moeten lezen, daar staat een datum van last entry op. Je hebt geluk dat ze je het land in hebben gelaten.
 
Hte klinkt wat vreemd ja dat een PR niet meer geldig is na 5 jaar voor travel. Maar op je PR visum staat ook een einddatum. En ja, mijn mening is dat het een fijne bron van inkomsten is voor Australia. Maar wees blij dat ze je er op attendeerde! Anders had je bij terugkomst voor een verassing gestaan ;)
 
As an Australian citizen moet je een passport hebben om in en uit te reizen. Een RVV is een Resident Return Visa..... oftewel zoiets als een 'passport' for permanent residents...
 
Misschien een N00bvraag maar waarom zou je na 5 jaar nog steeds een PR visum hebben ipv een citizenship? Of heeft dat te maken met dat je dan je NLschap gedag moet zeggen?
 
Misschien een N00bvraag maar waarom zou je na 5 jaar nog steeds een PR visum hebben ipv een citizenship? Of heeft dat te maken met dat je dan je NLschap gedag moet zeggen?

Zover als ik weet moet je dan je NLschap opzeggen. Omdat NL geen 2 nationaliteiten accepteert.
 
Na 5 jaar verloopt je originele visa (iig een 189/190)
Als je daarna niets aanvraagt mag je wel gewoon hier blijven. Dat staat ook op je Grant.
Maar inreizen is niet mogelijk omdat je originele 189/190 verlopen is en je geen ander visum hebt.

Je wordt niet automatisch Citizen na 4 jaar. Dus als je niet de citizenship track gedaan hebt (wellicht omdat je je NL-schap niet wilt verliezen) dan heb je niets om op binnengelaten te worden.

Maar hoera! Voor een paar honderd dollar doet Immi een kleine administratieve handeling en, Voila. Een reisdocument (sarcasm mode off)
 
Last edited:
Zover als ik weet moet je dan je NLschap opzeggen. Omdat NL geen 2 nationaliteiten accepteert.
Tenzij je de nationaliteit aanneemt van je partner. In ons geval is het mogelijk voor @Roels om citizen te worden omdat ik citizen ben. Moeten we wel eerst even trouwen ;)
 
Laat ik het dan wel ingewikkelder maken: het klopt dat geregistreerd partnerschap ook telt. Het moet dan wel onder de Nederlandse wet als geregistreerd partnerschap vallen. Als je in NSW 'register your partnership' doet, dan is dit niet equivalent aan de Nederlandse versie. In Australie is het registreren van je partnerschap een kleine formaliteit zonder enorm veel betekenis, in Nederland is geregistreerd partnerschap gelijk aan trouwen (op de naam na).

Om het dus weer makkelijker te maken: in Australie moet je gewoon trouwen om op deze uitzondering een beroep te doen en dan je Nederlanderschap te mogen behouden.
 
Misschien een N00bvraag maar waarom zou je na 5 jaar nog steeds een PR visum hebben ipv een citizenship? Of heeft dat te maken met dat je dan je NLschap gedag moet zeggen?

Ik heb nog steeds een PR na 13 jaar in Austalia.
Nou en? :)
 
Ja dat vraag ik dus, waarom?

Laten we het omdraaien. Je hebt een PR en wilt iets wijzigen aan de status quo. Waarom?

Ik zou het (nu) niet doen vanwege:
- verlies NL-schap
- kans op jury duty. Dat zou mij een bak aan geld/klanten kosten als het een lange trial is.

Dat visum geld kost...tja, je paspoort is ook niet gratis.
 
Laten we het omdraaien. Je hebt een PR en wilt iets wijzigen aan de status quo. Waarom?

Ik zou het (nu) niet doen vanwege:
- verlies NL-schap
- kans op jury duty. Dat zou mij een bak aan geld/klanten kosten als het een lange trial is.

Dat visum geld kost...tja, je paspoort is ook niet gratis.
- Stemrecht
- werken voor federale overheid
- langer dan 5 jaar in een ander land gaan werken en weer terug kunnen keren naar Australie
- consular assistance

Hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie en interesses of je een of meer van deze redenen belangrijk vindt.
 
- Stemrecht
- werken voor federale overheid
- langer dan 5 jaar in een ander land gaan werken en weer terug kunnen keren naar Australie
- consular assistance

Hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie en interesses of je een of meer van deze redenen belangrijk vindt.

Inderdaad, 0 toegevoegde waarde voor ons, maar kan me voorstellen voor anderen.

Nog 1:
Citizenship/paspoort kan je niet afgepakt worden*, maar visum wel(ook PR).

*als je 1 nationaliteit hebt
 
Last edited:
Ja dat vraag ik dus, waarom?
Ik woon nu ruim 10 jaar hier en ben ook nog steeds PR. Heb vrienden die hier sinds kind zijn en ook PR hebben...

Mijn redenen om vooralsnog geen citizen te worden? Ik wil m'n Nederlandse paspoort nog niet opgeven ivm familie (vader) in Nederland. En raar misschien, maar ik heb tot m'n 35e in Nederland gewoond. Om dat op te geven voor een Australische nationaliteit voelt een beetje als verraad. Ik zeg niet dat dat ook zo is, gewoon dat het een beetje zo voelt voor mij. Ik heb het goed gehad daar en ben daar dankbaar voor. Aan de andere kant is er dan ook het gevoel naar geboren en getogen Aussies toe: ik doe een test, leg een eed af en ben dan een van hun. Hoe staan zij daar tegenover? Ik snap het, heel irrationeel allemaal, maar het speelt voor mij mee.

Aan de andere kant, noemt @slatsr een reden als consulare hulp, en ja, daarbij voel ik me meer Aussie nu dan Nederlander. Raar he? :D

Tot nu toe hou ik de boot even af en hoop ik dat Nederland dual citizenship gaat accepteren. Anders.... tzt vermoedelijk toch Aussie worden, met Nederlandse roots :)
 
Stemrecht is een aardige, dat maakt op één of andere manier toch een verschil. Ik voel me nu een beetje 2e rang burger. Wellicht versterkt door dat we in Canberra zitten. Nogal wat politiek hier zeg maar ;)

Werken voor de Federale overheid, dat is wellicht praktisch gezien de belangrijkste voor mij zelf (wederom.. Canberra)

En die van @FOL, uitgezet worden, is wel een dingetje voor me. Ik ben geen crimineel (tenminste dat moet ik hier natuurlijk zeggen ;) ) maar ik vind het idee dat je hier een leven opbouwt en dan voor wat voor reden dan ook er uit gezet kan worden een beetje knudde... Crimineel zijn wordt hier soms ook nog aardig opgerekt. Kijk naar Witness K en zijn advocaat. K volgt de juiste whistleblower stappen en toch staat hij EN zijn advocaat nu voor het gerecht. Of journo's die een verhaaltje neerpennen en plotseling worden behandeld als spionnen. Het leven kan raar lopen en de regering is erg eng.

Het NL-schap verliezen is onhandig en vooral gewoon stom. Ondanks dat ik me niet terug zie gaan, ben je nu eenmaal Nederlander (toch?) Geboren, 44 jaar gewoond en dan wordt dat zo hoorde plee gespoeld. Voelt een beetje als verraad zoals @Beebmeep zegt, maar dan door NL naar mij toe.

Anyway, laten we hopen dat ze dual nationaliteit toe gaan staan, en anders maar de kromme weg via trouwen
aaaaaarrrrrrgggggghhhh het T-woord!!! 🤯
 


OFX
Back
Top