Moving to Australia?!

KarelB

New Member
Hallo allemaal,

Sinds een klein jaar speelt het idee om in Australië te gaan wonen en werken. Nu is dit geen gemakkelijke route en is het voor mij erg onduidelijk hoe en wat ik daarvoor moet regelen. Maar voordat ik daar aan begin, zou ik graag wat willen weten hoe het land in elkaar zit. Als we bijvoorbeeld kijken naar huisvesting, dan zag ik bedragen van $700 per week huur/hypotheek. Dat is 4x zo veel als in Nederland. Dan komt natuurlijk de volgende vraag, hoe krijgen de mensen in Australië het voor elkaar zulke hoge bedragen neer te leggen. Dan zou je dus ook 4x zo veel moeten verdienen als in Nederland. Voor hoever ik het nu kan beoordelen lijkt de hoogte van loonbelasting niet veel te schelen met NL. Nu zijn dit pas een paar kleine voorbeelden van dingen die je moet weten om een dergelijke emigratie beslissing te maken. Graag zou ik dan ook in contact komen met NL'ers die in Australië wonen en die zin/tijd hebben om zo nu en dan wat vragen van mij te beantwoorden en gerichte informatie kunnen geven over het wonen in Australië en wat daar allemaal bij komt kijken qua belastingen, verzekeringen, werk, leef kosten, enz. We zouden bijvoorbeeld via email of skype contact kunnen hebben. Mocht je hier voor open staan dan hoor ik graag van je!


Groet uit Nederland,

Karel
 
Hoi Karel, welkom op het forum! Huizen zijn inderdaad duurder dan in NL, maar 4x is wel een beetje overdreven. Waarschijnlijk ben je appels met peren aan het vergelijken of in dit geval een huis in Sydney met een huis in Deventer. Maar salarissen liggen ook weer wat hoger en als je huurt hoef je ook geen vaste lasten te betalen. De andere zaken die je noemt zijn op dit forum al vaker besproken, dus ik zou je aanraden wat andere draadjes door te lezen met behulp van de zoekfunctie. Daarna kun je altijd weer gerichte stellen op het forum. Overigens moet je je wel realiseren dat je niet alles een op een met elkaar kunt vergelijken om een totaal beeld te krijgen. Sommige dingen zijn beter/goedkoper hier, andere dingen zijn beter/goedkoper in Nederland. Over het algemeen denk ik dat het leven hier iets duurder is, maar het maakt niet zo heel veel verschil.
 
Last edited:
Hoi Karel! Ik neem aan dat dit een overbodige vraag is, maar heb je al gekeken naar de visamogelijkheden die je hebt om ueberhaupt naar Australia te komen? Dat is niet altijd voor iedereen weggelegd en als dat wel zo is, is het vaak een lange, moeilijke en dure weg. Er zijn hier heel wat draadjes over visa-ervaringen te vinden.
 
Hoi, welkom. Australia is een mooie bestemming met zo zijn eigen uitdagingen.

1. Visum. Kijk even goed of je voor een visum in aanmerking komt, en welke. Zonder visum is het hele verhaal niet van toepassing
2. Levensonderhoud. Het is moeilijk sommige dingen te vergelijken. All in all is het een beetje hetzelfde volgens mij. Auto's en brandstof goedkoper, sommige boodschappen (maar niet alles) duurder. Belastingen iets gunstiger.
3. Huizen. Ook slecht met elkaar te vergelijken, tussen NL en AU. Maar zeker ook binnen AU. Elke staat en bijna elke stad is een mini-economie op zich met eigen salarissen en huizen prijzen. Voorbeeld: Hier in Canberra huur je een redelijke woning vanaf 500 p/w. Dus zeg even voor het gemak zo'n 1500 euro per maand. Is dat duur? Ik weet het niet; huur je in Utrecht een vrijstaand huis op 1000m2 grond voor 1500 euro in de maand, 15 minuten van het centrum? Ik denk het niet. Maar als je datzelfde plaatje op Sydney of Melbourne los laat veranderen de prijzen en de huizen drastisch. Maar Adelaide en Perth is ook weer anders. Beetje Appels en Mango's vergelijken ;)

Al met al is levensonderhoud niet echt het struikelblok voor de meeste hier volgens mij. Een visum wel. Begin dus zeker met dat te onderzoeken!
 
Dank voor jullie reacties. Ik had inderdaad gelezen dat een visum een dingetje kan zijn, tenzij je in een gunstige branche werkt. Ik ben een engineer, gezien het tekort aan die beroepsgroep, heb ik het idee dat dat nog wel eens mijn geluk kan zijn voor een visum. Daarnaast zit mijn huidige werkgever ook in Australië met meerdere vestigingen. Ik snap dat een visum belangrijk is, maar ik heb nu een bepaald beeld van Australië, wat wellicht niet klopt. Vandaar dat ik graag wil weten hoe het land in elkaar zit, misschien kom ik er wel achter dat het totaal niet is wat ik zoek. Hoe zit het bijvoorbeeld met de westerse invloed, het cultuurbehoud, de kwaliteit van zorg, enz. Voor nu bestaat mijn beeld over Australië namelijk uit een lekker warm klimaat, dichte grenzen, kwaliteit van leven, veel natuur en mooie dieren. Allemaal positief dus, maar er moet ook een negatieve kant zijn lijkt mij? Als jullie me meer willen vertellen, is dat welkom! Dat het te vroeg is om over een woonlocatie, enz. te spreken snap ik, voor nu probeer ik mijn beeld over Australië duidelijk en kloppend te krijgen.
 
Politiek.

Dat is hier echt om te janken (al zijn er meer plekken op de wereld waar dit om te huilen is)
Het gebrek aan visie, het twee partijen stelsel :(
Zaken als gay marriage heeft jaren gesleept. De bevolking vindt het niet zo'n issue. Maar de politiek wel. Zelfde voor euthanasie en dingen als pil-testing op festivals.


Afstand.

Het is hier al snel ver. Zelfs van de ene kant van Sydney naar de andere is even rijden. Maar dat nadeel is ook een voordeel. Ruimte en 'avontuur' in overvloed.


Huizen.

De kwaliteit van bouwen is hier ver beneden wat je in NL gewend bent. Vaak minder een issue omdat het klimaat beter is. Maar je zult nooit zoveel kou in huis geleden hebben als in Australia. Ook in Sydney, of zelfs Brisbane is het in de winter echt wel fris in huis (avond/nacht) als je niet de juiste maatregelen kunt nemen)


Vrienden.

Het duurt even voor je weer 1 of 2 goede vrienden hebt. Na 3 jaar hier is het aantal goede vrienden rond de 2 voor beide van ons.


Voor mij is e politiek de enige die me wat doet. De rest is OK voor me :) (en met een eigen huis kun je het koude probleem oplossen)
 
Ja politiek een redelijk belangrijk punt. Hier in NL is het alleen maar zwarte piet discussie, immigratie, gender neutraal, klimaat verandering. Dat en het weer zijn voor mij de belangrijkste punten om Nederland te verlaten.

Afstand is niet zo'n probleem, ik vind het leuk om auto te rijden. Echter probeer ik me voor te stellen hoe het is om links te rijden en des te meer om als bestuurder rechts in de auto te zitten.

Ik had streetview toegepast op een paar steden rondom Melbourne en Sydney en het viel me inderdaad op dat veel huizen nogal krakkemikkig eruit zagen. Die paar steden zijn natuurlijk niet representatief voor heel Australië. En dat terwijl ik begrepen had dat hoe meer naar de kust, hoer duurder de huizen. Dan zou je naast een goede locatie toch ook betere kwaliteit verwachten.

Zijn ze daar zo gesloten dat vrienden maken moeilijk is? Ik dacht dat ze heel vriendelijk en open waren in Australië?

Kan iemand ook iets over het klimaat vertellen a.d.h.v. NOZW? Ik doel dan vooral op temperaturen en (type) neerslag gedurende de verschillende seizoenen.
 
Australisch klimaat? Je hebt hier 6 verschillende klimaatzones. Dit land is zo groot als Europa. En ze hebben hier ook klimaatverandering met enorme gevolgen (volg je de catastrofale bosbranden hier in het nieuws?). En als het nou over immigratie gaat, wij hier zijn allemaal immigranten.

Andere vraag. Heb je al eens overwogen om eerst eens een maandje of wat de boel hier te komen verkennen, als je hier niet al geweest bent? Er is een scala aan makkelijke visa om het land in te komen en op sommige kun je ook werken als je maximaal 30 jaar oud bent.


.
 
Last edited:
Denk dat het meeste wel genoemd is. In Cairns huur je een hele mooie woning vlakbij het strand met 4 slaapkamers en tuin voor 400-450 per week. Lonen in de regio liggen lager dan in Sydney en Melbourne maar zoveel verschilt dat ook niet. Al met al liggen de kosten van levensonderhoud op gelijk niveau met NL. Postte jij ooit geen statistiek @afterbang ? Kou hebben wij hier niet in de tropen, dus idd weer heel andere "problemen". Politiek is een joke en de bekrompen ozzie mentaliteit op veel vlakken ook. Nu is het vooral hier allemaal rechts en climate change bestaat niet. Dit geldt vooral voor FNQ region want weet dat het down south wel anders is. Verder loopt oz flink achter met electrificatie etc, internet is niet best en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
 
Links rijden, rechts rijden. Links zitten, rechts zitten. Dat went snel. Non-issue :)

Weer is overal 'beter' dan NL. Maar wat voor jou beter is bepaal je zelf.

Zie statistics hier:
http://www.bom.gov.au/climate/data/index.shtml?bookmark=200
en hier:

Lees wat (reis)boeken over Australia. Zoals anderen al zeiden. Het is een enorm land met enorme verschillen qua klimaat, werkgelegenheid, bevolkingsdichtheid enz. (Tip: Bill Bryson's boek over Australia)

Maar doe zeker even de Visa check. Dat kost je een paar minuten, als het resultaat 0 is, ben je eigenlijk klaar.
 
Al met al liggen de kosten van levensonderhoud op gelijk niveau met NL. Postte jij ooit geen statistiek @afterbang

Ja... kan me wel iets herinneren (dat was tussen Australian cities though)
Maar sites zoals Numbeo laten het zien tussen verschillende steden over de wereld.

Voorbeeldje:

Indices DifferenceInfo
Consumer Prices in Rotterdam are 3.98% lower than in Canberra
Consumer Prices Including Rent in Rotterdam are 3.64% lower than in Canberra
Rent Prices in Rotterdam are 2.96% lower than in Canberra
Restaurant Prices in Rotterdam are 2.65% lower than in Canberra
Groceries Prices in Rotterdam are 21.34% lower than in Canberra
Local Purchasing Power in Rotterdam is 24.48% lower than in Canberra

Je ziet dat alles goedkoper is in Rotterdam... MAAR, Purchasing power is veel hoger in Canberra. Dus uiteindelijk is leven hier dan niet echt veel duurder dan Rotterdam (ligt een beetje aan hoe vaak je gaat uit eten, drinken enz.)




Salaries And FinancingCanberraRotterdam
Average Monthly Net Salary (After Tax)5,178.41 A$
(3,186.90 €)
3,768.57 A$
(2,319.25 €)
 
Hi,
Ik sluit me helemaal aan wat er allemaal al gezegd is. Ik denk dat het nergens het een walhalla is. Overal zijn er dingen die jijzelf positief en negatief vindt. Iedereen heeft daar een andere mening over. Het is net wat je zoekt, wat vind jezelf heel belangrijk? Strand, natuur, geissoleerde huizen, politiek? Ik denk dat in NL veel dingen goed geregeld zijn.

Klimaat regio Sydney, ik denk dat het warmer en fijner is als in NL, maar wij vinden het te koud😉. (Wij hebben 3,5 jaar in de Caribbean gewoond). Dat is misschien ook wel dat het voor ons niet voelt dat Australia op sommige punten achterloopt. Voor ons is bijna alles een luxe upgrade🤣

Wat betreft kwaliteit van de huizen. Ik denk dat het grootste probleem is dat veel huizen niet geissoleerd zijn, geen dubbel glas hebben, centrale verwarming kennen ze volgens mij niet. Ik vind juist de houten cottage huizen zijn charmes hebben.

Ik vind de mensen heel vriendelijk hier, de meeste maken wel een praatje, maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen je vrienden zijn die met jou tijd doorbrengen bijv. in de weekenden.

Wat betreft auto rijden, ben je zo aan gewend, althans dat vond ik. Stuur zit aan de andere kant en je rijdt gewoon mee over. Het zal je vast wel gebeuren dat je een paar keer aan de verkeerde kant instapt🤣.

Wij houden van outdoor living, strand, natuur, bbq, etc. Dat is wat wij vinden dat je in Australia heel goed kunt doen en in NL minder.
 
Ja politiek een redelijk belangrijk punt. Hier in NL is het alleen maar zwarte piet discussie, immigratie, gender neutraal, klimaat verandering. Dat en het weer zijn voor mij de belangrijkste punten om Nederland te verlaten.

Dan wens ik je veel succes.

Misschien ben ik wat (te) skeptisch over mensen die willen emigreren, omdat ze wegvluchten van Nederland vanwege tal van redenen (zoals je hierboven omschrijft). Want in Australië zijn er ook tal van zaken die niet fijn zijn. Soms zelfs in directe vergelijking met NL erg vervelend.

Die problemen met bepaalde mensen in de maatschappij heb je hier ook. Bovengemiddeld veel problemen bij Aboriginals die vaak niet goed passen binnen de westerse manier van leven, waarbij we wel dezelfde grond delen. Racisten naar aboriginals of immigranten (vaak m.n. richting aziatische afkomst).

Klimaat verandering?! Dan zou ik vooral NIET naar Australie komen. De effecten voelen we hier op een extremere manier dan in NL m.i.

Zwarte pieten discussie? Hier lopen ze nog tig naar achter met hun view op euthanasie, gay marriage, klimaatverandering en andere grote onderwerpen. Ook zaken op het gebied van werk (flexwerken, thuiswerken, parttime) lopen ze mijlenver achter.

Kortom, je kan er alleen iets van maken als je eigen instelling goed is. Maar met die juiste instelling kan je er ook iets van maken in Nederland, dus dan zou ik de rompslomp van emigratie overslaan.
 
Ik vind de mensen heel vriendelijk hier, de meeste maken wel een praatje, maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen je vrienden zijn die met jou tijd doorbrengen bijv. in de weekenden.

Exact, het is hier bijna onmogelijk om niet overal kleine praatjes te hebben. Maar vrienden maken kost tijd en energie. En de meeste mensen hebben al een vol leven.

Dit is NL hetzelfde. Als je als buitenlander in NL komt loop je ongetwijfeld tegen dezelfde dingen op om vrienden te maken.
 
Exact, het is hier bijna onmogelijk om niet overal kleine praatjes te hebben. Maar vrienden maken kost tijd en energie. En de meeste mensen hebben al een vol leven.

Dit is NL hetzelfde. Als je als buitenlander in NL komt loop je ongetwijfeld tegen dezelfde dingen op om vrienden te maken.

Ik denk dat het meer met jouw eerste punt te maken heeft dan het tweede. Het is gewoon algemeen zo dat hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om nieuwe vrienden te maken. Zeker als je de 30 passeert en vrienden rondom zwanger worden en kinderen krijgen. Afspreken met die vrienden wordt plots een heel pak lastiger (ook in NL/BE). En laat nu net zijn dat als je finaal migreert je meestal rond de 30 of ouder bent.

Daarnaast zijn de meeste echte vrienden jeugdvrienden en die ga je natuurlijk wel missen. OK je hebt wel Skype en Facebook, maar helemaal hetzelfde is dat niet. Nieuwe vriendschappen zullen nooit echt helemaal hetzelfde zijn. Daar ge je je bij neer moeten leggen.

En als laatste, mensen zullen echt niet op jou afkomen om vrienden te worden. Het initiatief moet van jou komen. Wat de beste formule is om nieuwe vrienden te maken? Veel tijd met elkaar doorbrengen. Werk, hobbies, sport, vrijwilligerswerk, ... allemaal mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen en banden te smeden.
 
ik heb nu een bepaald beeld van Australië, wat wellicht niet klopt. Vandaar dat ik graag wil weten hoe het land in elkaar zit, misschien kom ik er wel achter dat het totaal niet is wat ik zoek. Hoe zit het bijvoorbeeld met de westerse invloed, het cultuurbehoud, de kwaliteit van zorg, enz. Voor nu bestaat mijn beeld over Australië namelijk uit een lekker warm klimaat, dichte grenzen, kwaliteit van leven, veel natuur en mooie dieren. Allemaal positief dus, maar er moet ook een negatieve kant zijn lijkt mij? Als jullie me meer willen vertellen, is dat welkom!
Na het advies om eens hier heen te komen voor een paar maanden kan ik het boek van Bill Bryson ten zeerste aanraden om Australie te leren kennen. Het heet ‘Down Under’ of ‘In a Sunburned Country’ (verschillende titels, hetzelfde boek). In heet NLs heet het ‘Tegenvoeters’, geloof ik. Een mooie, realistische en vooral humoristische beschrijving van het leven hier, doorspekt met allerlei interessante feiten.
 
Ik denk dat het meer met jouw eerste punt te maken heeft dan het tweede. Het is gewoon algemeen zo dat hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om nieuwe vrienden te maken. Zeker als je de 30 passeert en vrienden rondom zwanger worden en kinderen krijgen. Afspreken met die vrienden wordt plots een heel pak lastiger (ook in NL/BE). En laat nu net zijn dat als je finaal migreert je meestal rond de 30 of ouder bent.

Daarnaast zijn de meeste echte vrienden jeugdvrienden en die ga je natuurlijk wel missen. OK je hebt wel Skype en Facebook, maar helemaal hetzelfde is dat niet. Nieuwe vriendschappen zullen nooit echt helemaal hetzelfde zijn. Daar ge je je bij neer moeten leggen.

En als laatste, mensen zullen echt niet op jou afkomen om vrienden te worden. Het initiatief moet van jou komen. Wat de beste formule is om nieuwe vrienden te maken? Veel tijd met elkaar doorbrengen. Werk, hobbies, sport, vrijwilligerswerk, ... allemaal mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen en banden te smeden.

Volgens mij zeggen we hetzelfde? (weet niet precies wat je met punt 1 en 2 bedoeld maar denk het volgende) :D

Maar vrienden maken kost tijd en energie.
-Het is gewoon algemeen zo dat hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om nieuwe vrienden te maken.
-En als laatste, mensen zullen echt niet op jou afkomen om vrienden te worden. Het initiatief moet van jou komen.

En de meeste mensen hebben al een vol leven.
-Zeker als je de 30 passeert en vrienden rondom zwanger worden en kinderen krijgen. Afspreken met die vrienden wordt plots een heel pak lastiger (ook in NL/BE). En laat nu net zijn dat als je finaal migreert je meestal rond de 30 of ouder bent.
 
Dan wens ik je veel succes.

Misschien ben ik wat (te) skeptisch over mensen die willen emigreren, omdat ze wegvluchten van Nederland vanwege tal van redenen (zoals je hierboven omschrijft). Want in Australië zijn er ook tal van zaken die niet fijn zijn. Soms zelfs in directe vergelijking met NL erg vervelend.

Die problemen met bepaalde mensen in de maatschappij heb je hier ook. Bovengemiddeld veel problemen bij Aboriginals die vaak niet goed passen binnen de westerse manier van leven, waarbij we wel dezelfde grond delen. Racisten naar aboriginals of immigranten (vaak m.n. richting aziatische afkomst).

Klimaat verandering?! Dan zou ik vooral NIET naar Australie komen. De effecten voelen we hier op een extremere manier dan in NL m.i.

Zwarte pieten discussie? Hier lopen ze nog tig naar achter met hun view op euthanasie, gay marriage, klimaatverandering en andere grote onderwerpen. Ook zaken op het gebied van werk (flexwerken, thuiswerken, parttime) lopen ze mijlenver achter.

Kortom, je kan er alleen iets van maken als je eigen instelling goed is. Maar met die juiste instelling kan je er ook iets van maken in Nederland, dus dan zou ik de rompslomp van emigratie overslaan.

Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik denk dat de sociale problemen die we in NL hebben met bepaalde groepen die niet goed integreren, radicaliseren etc een peuleschil is met de problemen die we hier hebben met de aboriginal bevolking. Overheid hier heeft er echt een puinhoop van gemaakt en ze hebben nog steeds geen idee hoe dit op te lossen is. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat er bijv ook in healthcare apart aboriginal, torres and cape clinics en wings in het ziekenhuis zijn, ik begrijp dat het met culturele achtergronden en gewoonten te maken heeft waar op deze manier beter specifieke service verleend kan worden, maar ik vind dat er juist een te grote segregatie ontstaat tussen bepaalde groepen. Ik denk niet dat dit de manier is, en de ongelijkheid zal zo ook nooit afnemen. 2e rangs burger bestaat in NL echt niet zoals we dit hier ervaren. Armoe, crimerates van heb ik jou daar en drankmisbruik. Waarom zou je werken als de overheid je elke maand geld over maakt. Voelt meer als schuld afkopen dan gericht problemen oplossen voor deze mensen.

Overigens is er genoeg reversed racism. Dit is een vreemde beschrijving. Waarom is het opeens reverse van kleur naar wit? Schoonmoeder is nurse geweest in aboriginal clinic en heeft zoveel haat, racisme en abuse moeten slikken, daar kun je een boek over schrijven.
 
OK, we dwalen wat off topic. Maar @Tim911's opmerking over struggles als nurse in indigenous omgevingen deden me dit vreselijk interessante artikel herinneren. Must read als je een tipje van de sluier opgelicht wil zien in hoever we van elkaar staan in gewoonten, gebruiken en welke dynamiek dat met zich meebrengt in remote aboriginal outposts

(kartiya is whitefella in een Aboriginal taal)
 
Ben het helemaal eens met je verhaal. Ik denk dat de sociale problemen die we in NL hebben met bepaalde groepen die niet goed integreren, radicaliseren etc een peuleschil is met de problemen die we hier hebben met de aboriginal bevolking. Overheid hier heeft er echt een puinhoop van gemaakt en ze hebben nog steeds geen idee hoe dit op te lossen is. Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat er bijv ook in healthcare apart aboriginal, torres and cape clinics en wings in het ziekenhuis zijn, ik begrijp dat het met culturele achtergronden en gewoonten te maken heeft waar op deze manier beter specifieke service verleend kan worden, maar ik vind dat er juist een te grote segregatie ontstaat tussen bepaalde groepen. Ik denk niet dat dit de manier is, en de ongelijkheid zal zo ook nooit afnemen. 2e rangs burger bestaat in NL echt niet zoals we dit hier ervaren. Armoe, crimerates van heb ik jou daar en drankmisbruik. Waarom zou je werken als de overheid je elke maand geld over maakt. Voelt meer als schuld afkopen dan gericht problemen oplossen voor deze mensen.

Dat vind ik wel wat kort door de bocht gaan. Toen de eerste Europeanen naar Australie kwamen, zagen ze de Aboriginals niet als medemens, maar als een soort inheems 'dier' wat zich naar de Europeanen aan te passen had. OK, we zijn nu ruim 200 jaar verder, maar de Stolen Generations is eigenlijk nog niet zo lang geleden en dat zit diep. Potverdikke, kinderen zijn bij hun ouders weggehaald, omdat ze een blanke en aboriginal ouder hadden. Weggehaald, omdat de blanke, Christelijke opvoeding zogenaamd beter was. Dat zit diep! Dat gaat niet zomaar ineens weg. Daar gaat zeker nog een paar honderd jaar overheen.

Natuurlijk zijn er issues. Ik steek m'n kop niet in het zand. Whyalla kent momenteel belachelijk veel criminaliteit en het meerendeel daarvan lijkt veroorzaakt te worden door jonge aboriginals, maar ik zie ook blanke kinderen rondhangen en voor problemen zorgen. Ik denk dat drugsgebruik hier meer een issue is. Ken genoeg twintigers die het de moeite niet waard vinden om voor een minimum loon aan het werk te gaan. Gunst, die kende ik in Nederland ook. Waarom werken als je een uitkering kunt krijgen? Idem voor drank- en drugsgebruik. En net zoals je bij ons losgeslagen gezinnen ziet, zie je dat ook bij hen.

De aparte klinieken e.d. vind ik af en toe ook storend. Net zoals het Aboriginal Access Centre op het werk die in principe hetzelfde aanbiedt als Foundation Skills. En toch is er blijkbaar behoefte aan. Er zijn genoeg Aboriginals en TSIs die liever naar de een, dan naar de ander gaan. En ik vermoed dat ik hetzelfde zou hebben. Nederland is in de WW2 overspoeld met Duitsers, maar qua cultuur e.d. ligt dat dicht tegen ons aan. Wat als het Chinezen waren geweest? En wat als die gewoon ons land ingenomen hadden en niet meer weggegaan waren? Wat als de voortaal van de diverse dialecten en het Nederlands, overgegaan was op bijv Mandarijns? Wat als onze generatie 70ers bij hun Nederlandse moeders waren weggehaald, omdat hun vader Chinees was? Zouden wij niet proberen om ondanks alles onze eigen cultuur en taal/talen in stand te houden? Zouden we die Chinezen ooit helemaal vertrouwen, terwijl ze alles van ons afgenomen hebben? En ja, ze zouden ook veel voor ons gedaan hebben. Betere voorzieningen wellicht etc., maar feit blijft, dat ze ons toen niet voor vol aangezien hebben, en nu doen 'de meesten' dat ook nog niet, dus...

Het naar elkaar toekomen moet van twee kanten komen en sommigen willen dat niet (geldt voor beide partijen). En ja, er zijn Aboriginals & TSIs die vinden dat ze het recht hebben op een 'handout'. Ik weet dat er plekken zijn, waar Aboriginals de hele dagen hangen en wellicht drinken en overlast veroorzaken. Migranten in een soortgelijke categorie lijken meer thuis voor de buis te hangen en daar te drinken (of drugs te gebruiken). Zie ik het als een probleem? Ja, want ik ben zo'n naieveling die van mening is dat er voor alle mensen ruimte moet zijn, mits we elkaar in vrede kunnen laten leven. Ik heb geen oplossing, maar denk dat we er samen aan moeten werken. Als het van bijv alleen onze overheid komt, dat zal dat vermoedelijk overkomen als 'zij denken het weer beter te weten'. Zelf ken ik goede Aboriginals en hele vervelende, maar he, die ken ik ook onder de niet-Aboringals ;)
 


OFX
Back
Top