Lastavaza Red dust

Dank voor alle reacties! Het is zeker niet zo dat we hier niets meer beleven (afgelopen weekend nog lekker gekampeerd in Mystery Bay), maar denk zelf dat het niet echt van toegevoegde waarde meer is voor het forum. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.... Ik blijf zeker nog meelezen en de leuke posts van o.a. @Beepmeep volgen. @Kazz: dank voor de tip, ik ga kijken of ik het ergens kan vinden.
 
Ruim een jaar geleden geschreven dat ik zou stoppen met mijn Lastavaza. Maar ach, waarom ook niet nog eentje :) Er is namelijk superveel gebeurd sinds vorig jaar April. Soms zit het mee, soms zit het een beetje tegen.
Ben dus vorig jaar op 30 April op de NSW Police Academy gestart. Onwijs veel geleerd als het gaat om recht, communicatie, maar ook 'pain compliance'. Nooit verwacht dat ik een worstelpartijtje of leren schieten zo leuk zou vinden (en was er best goed in). Helaas, twee kuit blessures verder door het intensieve sprinten, ben ik half oktober gestopt. Mijn eerste kuitblessure was een verrekking, mijn tweede in de zelfde kuit een spierscheuring. Au! Dat zou me maanden kosten om te genezen, wat inhoudt dat je de studie moet afbreken. Ik had in januari dit jaar terug mogen komen, maar kon het niet opbrengen om nog eens 16 weken van huis te zijn (hele 2e sessie moest opnieuw), dan dus nog een half jaar zonder inkomen en in de onzekerheid of ik niet weer geblesseerd zou raken. Dus even uitjanken, schouders eronder, het positieve inzien van deze ervaring en weer op zoek naar werk. Al binnen paar weken job te pakken als receptioniste bij de grootste uitvaartonderneming van Australia via een recruiter. Hoefde niet eens op gesprek, kon gewoon op maandag starten. Niet echt mijn droombaan, maar wel geld in het laadje en weer een baan. Binnen een paar dagen boden ze me die baan aan voor vast, maar dat was nou niet de bedoeling! Dus afgesproken dat ik zou blijven tot ze een ander vonden en dat was tot de Kerst. Intussen kwam er een vacature op de HR afdeling (recruitment), dus mijn hand daarvoor opgestoken en aangenomen. Dus in ieder geval werk tot Kerst 2018. Inmiddels wel gestart met het verbeteren van mijn CV met wat cursussen in Australia, want ik wil bij voorkeur terug naar een trainingsbaan. Dus de komende maanden zal het wel weer solliciteren worden (oh, wat heb ik daar een hekel aan). Ik heb ook het vrijwillige hometutor schap weer opgepakt - in mijn geval een Chinese dame van 60 jaar Engels leren. Veel handen en voeten werk, maar we komen er wel.
Manlief gaat gelukkig wel lekker en heeft een wat stabielere werkomgeving. Wel zo handig voor wat rust in de tent! En rustig is het zeker als hij toch zo'n 6 keer per jaar naar China vliegt voor werk. Heeft ook voordelen, vorig weekend lekker paar daagjes meegeweest naar HongKong.
Ons huis wordt ook steeds meer ons thuis, we houden nu eenmaal van klussen. Er moet nog steeds wat geschilderd worden hier en daar, maar we hebben vooral flink in de tuin geklust, dus het bovenste deel is klaar (we wonen op een slope). Voor het onderste deel moeten we eerst een 'retaining wall' laten vervangen van een meter of 5 hoog, dus dat is wat grover werk. Dan de boel weer mooi maken en op naar deel 3: zwembad. Dat zal al met al nog wel een jaartje duren, maar dat geeft niet. Je moet wat te wensen overhouden!
Vorig jaar nauwelijks gekampeerd omdat ik van april - oktober van huis was. Daarna ook snel besloten om de campertrailer te verkopen. Te onhandig groot en met nu nog maar een hond van een kleiner formaat was al die binnenruimte ook niet meer nodig. Lang gewikt en gewogen wat het moest worden: rooftop tent, kleinere sneller opzetbare trailer, campertje, slide-on camper etc. Maar uiteindelijk voor een hardshell rooftop tent gekozen en erg blij mee. Auto parkeren, vier klemmen los, scharnierarmen doorklikken en je kunt slapen. Nu dus weer elke maand op pad voor het ultieme Australische outdoor gevoel. Dat heb ik vorig jaar echt onwijs gemist!
Kuit is inmiddels goed geheeld, eind mei Canberra halve marathon gerend. Beetje vlakke route uitgezocht en daar is het Canberra Lake uitstekend geschikt voor! Wat prachtig is het daar. En ook gestart met The Great North Walk. Die loopt van Sydney naar Newcastle. Afgelopen week de derde etappe gedaan en Australia blijft me verrassen. Amper Sydney uit en je zit in de bush. En wat is het genieten om op een zonnige winterdag gewoon in een shirtje te kunnen wandelen.

Dus mis ik Nederland: NEE, NOT! Mijn moeder komt 1-2 x per jaar en af en toe komt er iemand anders aanwaaien, zo hebben we pas een dochter van een vriend 4 weken over de vloer gehad en komt er binnenkort nog eentje logeren en rondreizen. En vorig jaar hadden we een boel bezoek voor onze bruiloft. Vrienden en familie spreken we regelmatig via Skype, hoewel er twee jaar geleden na ons eerste bezoekje aan Nederland wel een paar zijn afgehaakt. Maar dat hoort bij het emigratieproces. De focus ligt nu hier, dus ik merk ook wel dat ik zelf minder aandacht heb voor vrienden in Nederland, afgezien van een paar trouwe vrienden en familieleden.
We zijn hier nu dik vier jaar. Wat vliegt die tijd. Manlief kan nu zijn citizenship aanvragen, dat is weer een nieuw hoofdstuk. En maar zien wat de rest van dit jaar brengt. Never a dull moment in Oz!
 
Jammer dat je je opleiding bij de politie niet kon afmaken; Ik vond dat wel iets voor jou. Maar gelukkig gaat het weer beter met je kuit. En je vindt je weg naar die leuke baan die bij je past ook wel weer. Ja, dat solliciteren hier is niet echt een leuk tijdverdrijf, ook niet van mij. Gelukkig heb ik nu een leuke baan en is dat nu over.
The Great North Walk loopt vlak langs ons eerste huurhuis in Cherrybrook. Ik heb er ook een klein stukje van gelopen. Leuk om dat te doen!
 
Last edited:
Ja, die Great North Walk is echt super. Vorig weekend Thornleigh naar Galstone Gorge gelopen, wat een prachtig stuk natuur. Wel pittige wandeling. Verrast dat je zo vlak naast de enorm drukke verkeersader van Pennant Hills road zo'n mooi stuk natuur hebt liggen. En het winterweer is natuurlijk top! Vandaag en gisteren lekker in mijn t-shirtje en op blote voeten de balkon railing staan schilderen :)
 
Jammer dat je je opleiding bij de politie niet kon afmaken, maar
Ja, die Great North Walk is echt super. Vorig weekend Thornleigh naar Galstone Gorge gelopen, wat een prachtig stuk natuur. Wel pittige wandeling. Verrast dat je zo vlak naast de enorm drukke verkeersader van Pennant Hills road zo'n mooi stuk natuur hebt liggen. En het winterweer is natuurlijk top! Vandaag en gisteren lekker in mijn t-shirtje en op blote voeten de balkon railing staan schilderen :)
de Glaston Gorge is al leuk om met de auto door heen te rijden. Sweet memories!
Toen wij er nog woonde was er een jongetje verdwaald in het natuur gebied bij Thornleigh en twee weken vermist voordat hij werd terug gevonden. Heel bijzonder zo dicht bij (of eigenlijk nog in) zo’n grote stad.
 
Jammer dat je je opleiding bij de politie niet kon afmaken, maar

de Glaston Gorge is al leuk om met de auto door heen te rijden. Sweet memories!
Toen wij er nog woonde was er een jongetje verdwaald in het natuur gebied bij Thornleigh en twee weken vermist voordat hij werd terug gevonden. Heel bijzonder zo dicht bij (of eigenlijk nog in) zo’n grote stad.

Wat me weer doet denken aan mijn 'standaard' antwoord als Ozzies vragen waarom we hier naar verhuisd zijn: "...Je kunt hier zo makkelijk dood gaan in de natuur..." Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat ik daar naar uitkijk, maar dat hier nog een wildernis is (on your doorstep) waar dat in Europa bijna niet meer te vinden is. De uitspraak levert in ieder geval verbaasde gezichten en een goed gesprek op :p
 
Hier in NL ook niet meer, alle paddestoelen zijn weggehaald. Mobiele tel heet dat tegenwoordig :p
@Red dust heeft het over een paddestoel, niet een praatpaal :D

Paddestoel
foto15.jpg
 
OMG, alweer anderhalf jaar geleden dat ik een update heb gepost! Ik wilde nu vooral even wat foto's plaatsen van de bushfires. Hier in de lower Blue Mountains zitten we relatief goed. Zeker nu vergeleken met de South Coast. Er is zowel aan de noordkant (Gospers Mountain fire) als aan de zuidkant (Wattle Creek fire) een forse brand die ze echt niet kunnen blussen, maar het is vooral actief aan de westzijde van de bergen en wij zitten aan de Sydney kant. Maar dat kan uiteraard zomaar veranderen. Tas staat gepakt, rooftoptent blijft op de auto, altijd klaar om te vertrekken. Ik ga echt niet proberen met een tuinslang mijn huis te verdedigen!

Even snelle update: we zitten hier nu vijfenhalf jaar. Hubby werkt sinds september 2018 voor een klant in China en is dus veel van huis. Hij is in 2019 ook alweer 3x naar Nederland geweest voor werk, dus makkelijke manier om even bij te kletsen daar. Zelf heb ik in maart 2019 mijn baan opgezegd. Er was even sprake van dat ik als instructional designer zou kunnen aanblijven, maar ze kregen het budget niet rond. Dus maar weer voor mezelf begonnen (7 jaar eigen trainingsbedrijf gehad in Nederland) als instructional designer and facilitator. Vooral elearning design and development, maar ook cursussen geven, dus dat is een leuke combinatie. Eens zien of we het goed aan de loop krijgen in 2020. Ontzettend veel genetwerkt in 2019 want dat is toch wel de betere manier hier om relaties op te bouwen en uiteindelijk meer werk te krijgen. Ik heb er tot nu toe voor gekozen om geen contracts te doen, dat kan altijd nog. Met manlief zoveel weg, is het ook allemaal wat relaxter om vanuit huis te werken ipv 5x per week 2.5 uur heen en weer te reizen naar North Sydney om daar aan een bureau te zitten. Met wat goed plannen nu beperkt to 2x per week.
Verder gaat alles hier z'n gangetje. Wel missen we @Katjavdl die naar TAS is vertrokken, maar daar gelukkig helemaal op haar plek zit. Goede reden om af en toe die kant op te gaan!
Ik onderneem wel allerlei activiteiten met een leuke Meetup groep hier in de bergen. Daarmee ga ik af en toe kamperen, kajakken, rogainen (zoek maar op), dansen, Trivia, eten etc. en die contacten worden hechter. Prima manier om gelijkgestemden te vinden en nieuwe mensen te ontmoeten!
Zelf ga ik in maart naar Nederland omdat mijn moeder 80 wordt en we samen daarna mijn neef in Aruba gaan opzoeken. Daar heb ik uiteraard veel zin in. Voor mij is het dan alweer 4 jaar geleden dat ik in Nederland was. Verder kamperen we vooral vaak en maakt de rooftoptent overuren!

Zo ook deze Kerst: op eerste Kerstdag vertrokken met het plan om een paar dagen Kosciuszcko NP te doen en dan door naar Alpine NP. In Kosciuszcko was niets aan de hand, lekker gewandeld, gezwommen en bijgekletst met wat vrienden die daar ook zaten. Het plan om naar Alpine NP te gaan was inmiddels geschrapt en we zijn zelfs op weg geweest naar de zuidkust (Mallacoota of Eden), maar dat plan hebben we onderweg ook geschrapt omdat alles vol zat (VIC Parks meldde niets over bosbranden toen ik informeerde naar kampeerplekken in de omgeving van Mallecoota) en we zijn in Bombala omgekeerd en terug naar de Snowies gereden (geen rook, mooi weer, geen bosbranden). Ook omdat @afterbang al bevestigde dat het ook aan de kust rokerig was. Dat was op zondag. We hadden dus zelf ook bijna vastgezeten op het strand! Dat veranderde opeens op dinsdagochtend. We waren 's ochtends al vroeg op om een wandeling te maken, maar doordat de auto niet startte, eerst maar naar Khancoban gereden voor een mechanic. Daar in het cafe bleek dat er verschillende mensen uit Corryong gestrand waren omdat het vuur daar oplaaide. De weg ten noorden van Khancoban werd op dat moment gesloten. Dus rechtsomkeert, richting Thredbo. Onderweg was het opvallend stil, geen enkele auto op de weg (er is daar geen telefoon/internet verkeer) tot aan Tom Groggin waar we eerder kampeerden. Er was wel steeds duidelijker dat de bosbranden dichterbij kwamen. Onderweg gestopt bij Dead Horse Gap waar internetontvangst begint. Daar hoorden we van onze enige 'volg auto' dat alle kampeerplaatsen aan de westzijde van Thredbo, waar wij dus ook zaten, die ochtend geëvacueerd waren. Even verderop was dus ook een roadblock. In Thredbo zijn we naar het visitor information centre gereden voor een update. Nou, daar wisten ze dus helemaal niet wat er aan de hand was. Er hing informatie dat er 150 km verderop vuur was. Nou, niet dus, dat was hoogstens 30 km geworden. Dus voor ons was het duidelijk: wegwezen en richting huis. Vanaf de loopbrug in Thredbo kijkend richting de westkant was de lucht inmiddels zwart en de hele route naar en ook in Cooma was het zwart van de rook met een oranje gloed. Ook op de Hume Highway bij de Southern Highlands kon je amper een hand voor ogen zien door de dikke rook op de snelweg. Gelukkig was toen de weg nog niet afgezet. Uiteindelijk konden we goed doorrijden en waren we 's avonds veilig thuis. Inmiddels is duidelijk dat Thredbo ook geëvacueerd wordt en morgenvroeg iedereen weg moet zijn uit het NP. Zo blijkt maar weer eens dat de situatie snel kan veranderen!

Nou hier nog wat foto's, genomen tussen 11 - 14 uur:
1. Tom Groggin farm, zuidwest punt van Kosciusczko NP
2. Onderweg van Jindabyne naar Cooma.
3. Thredbo vanaf loopbrug richting westen
IMG_1778.JPGIMG_7493 2.JPGIMG_9113.JPG
 
Leuke (behalve het laatste dan) update!
De combi tussen werk en outdoor is lekker herkenbaar en je kan dus wel zeggen typisch Australisch dan. Zelf strugglen we nog met het opbouwen van een goede vriendenkring maar we zijn er dan ook nog maar 2 jaar. Als ik dit lees is het plan om een trailer (we hebben 2 kinderen dus ons dak is wat te klein) te kopen een must.
De branden: ik ga ervan uit dat dit nu wel abnormaal is. Wat verschrikkelijk en de beelden onwerkelijk. Ons plan om de road trip van Sydney naar Melbourne te cancellen en dus maar een week stopover in Singapore te doen lijkt de juiste beslissing. Jammer want zelfs als ik jullie verhaal lees en de foto’s zie is road trippen in Australië toch het beste wat er is. Hopen op regen en minder van dit.
 
Leuke (behalve het laatste dan) update!
De combi tussen werk en outdoor is lekker herkenbaar en je kan dus wel zeggen typisch Australisch dan. Zelf strugglen we nog met het opbouwen van een goede vriendenkring maar we zijn er dan ook nog maar 2 jaar. Als ik dit lees is het plan om een trailer (we hebben 2 kinderen dus ons dak is wat te klein) te kopen een must.
De branden: ik ga ervan uit dat dit nu wel abnormaal is. Wat verschrikkelijk en de beelden onwerkelijk. Ons plan om de road trip van Sydney naar Melbourne te cancellen en dus maar een week stopover in Singapore te doen lijkt de juiste beslissing. Jammer want zelfs als ik jullie verhaal lees en de foto’s zie is road trippen in Australië toch het beste wat er is. Hopen op regen en minder van dit.
Ja! Wegblijven is zeker de beste keuze op dit moment. Die roadtrip kan wel ff wachten. We hopen inderdaad dat deze bosbranden niet het nieuwe ‘normaal’ worden.
Met kids lijkt een campertrailer inderdaad een goede optie. Wij hebben 2-3 jaar een trailer gehad. Omdat we normaliter wel om de dag ergens anders heen gaan was het opzetten en afbreken wat te veel werk. Dan werkt de daktent beter. Dus opzetgemak is belangrijk punt on op te letten als je vaak wilt kamperen.
 
Van wat ik gelezen heb over de bosbranden schijnt het dat de natuur zo'n 10/15 jaar nodig heeft na een brand om weer klaar te zijn voor een ramp situatie zoals we nu hebben. Ondergroei en dergelijke is dan weer maximaal en dan is het blijkbaar wachten op seizoen met een lager dan gemiddelde regenval om dit soort situaties te creëren. Ik las her en der dat kort na de Black Saturday branden, de overheid veel investeerde in het clearen van ondergroei in gebieden en controlled burns, wat allemaal zou moeten voorkomen dat branden weer zo uit de hand konden lopen. Dat is over de afgelopen jaren meer en meer teruggedraaid om geld te besparen. En daar plukken we nu de vruchten van als het ware.

Take this with a grain of salt, want dit komt allemaal niet van officiële bronnen, maar dit is wat ik her en der van mensen hoor en op het prachtige internet lees.
 
Van wat ik gelezen heb over de bosbranden schijnt het dat de natuur zo'n 10/15 jaar nodig heeft na een brand om weer klaar te zijn voor een ramp situatie zoals we nu hebben. Ondergroei en dergelijke is dan weer maximaal en dan is het blijkbaar wachten op seizoen met een lager dan gemiddelde regenval om dit soort situaties te creëren. Ik las her en der dat kort na de Black Saturday branden, de overheid veel investeerde in het clearen van ondergroei in gebieden en controlled burns, wat allemaal zou moeten voorkomen dat branden weer zo uit de hand konden lopen. Dat is over de afgelopen jaren meer en meer teruggedraaid om geld te besparen. En daar plukken we nu de vruchten van als het ware.

Take this with a grain of salt, want dit komt allemaal niet van officiële bronnen, maar dit is wat ik her en der van mensen hoor en op het prachtige internet lees.
De lokale autoriteiten adviseren dringend alle inwoners en toeristen de staat New South Wales te verlaten en af te reizen naar veiliger gebied.
Van wat ik gelezen heb over de bosbranden schijnt het dat de natuur zo'n 10/15 jaar nodig heeft na een brand om weer klaar te zijn voor een ramp situatie zoals we nu hebben. Ondergroei en dergelijke is dan weer maximaal en dan is het blijkbaar wachten op seizoen met een lager dan gemiddelde regenval om dit soort situaties te creëren. Ik las her en der dat kort na de Black Saturday branden, de overheid veel investeerde in het clearen van ondergroei in gebieden en controlled burns, wat allemaal zou moeten voorkomen dat branden weer zo uit de hand konden lopen. Dat is over de afgelopen jaren meer en meer teruggedraaid om geld te besparen. En daar plukken we nu de vruchten van als het ware.

Take this with a grain of salt, want dit komt allemaal niet van officiële bronnen, maar dit is wat ik her en der van mensen hoor en op het prachtige internet lees.
Ik had juist vanochtend een analyse gelezen dat aangaf dat over 2019 niet het budget was opgegaan omdat door de grote droogte veel hazard reduction burns niet konden plaatsvinden, maar dat desondanks wel meer was gedaan dan het jaar ervoor. Ik zou niet te veel conclusies trekken uit "wat mensen zeggen"...
 
Wat mij het meest stoort is dat we nu een government hebben zonder plan! Het is te makkelijk om te zeggen dat we maar een kleine bijdrage leveren in de wereld. Maar iedere bijdrage is er een. Dus stop nou eens met rekenkundige trucs om de targets te halen en maak de omslag naar duurzamere vormen van energie. En als het gaat om hazard reduction: geen idee of er wel of meer hazard reduction heeft plaatsgevonden, maar we hebben maar een kleine populatie op een enorm grondgebied, dus de vrijwilligers kunnen niet overal zijn.
 
Wat mij het meest stoort is dat we nu een government hebben zonder plan! Het is te makkelijk om te zeggen dat we maar een kleine bijdrage leveren in de wereld. Maar iedere bijdrage is er een. Dus stop nou eens met rekenkundige trucs om de targets te halen en maak de omslag naar duurzamere vormen van energie. En als het gaat om hazard reduction: geen idee of er wel of meer hazard reduction heeft plaatsgevonden, maar we hebben maar een kleine populatie op een enorm grondgebied, dus de vrijwilligers kunnen niet overal zijn.

Totale ontkenning global warming, valt niet lang meer vol te houden door deze regering zou je denken.
Deze PM zal het ook niet lang meer uithouden, maakt geen vrienden. De kritiek op zijn functioneren is niet mals. Ironische van het verhaal is dat Australia juist wel flink aan het verduurzamen is en er vanuit de private sector
een enorme omslag gaande is richting alternatieve energievormen zoals bijv solarfarms in QLD welke ook weer banen opleveren voor de lokale bevolking. Echter geen enkel iniatief vanuit de regering die nog steeds wanhopig de mijnbouw probeert te beschermen en alle verduurzaming probeert te beperken. Wat ik dan wel weer mooi vond is dat veel toeristische bedrijven drastisch moeten verduurzamen omdat de moderne toerist dit verwacht en dit ook uitspreekt. Was vandaag nog nieuwsitem over. Uiteindelijk komt het goed. Alle echte veranderingen komen toch van de bevolking en nooit vanuit de overheid. Er is al iets in gang gezet en de bosbranden zal dit proces alleen maar versnellen.
 
Van wat ik gelezen heb over de bosbranden schijnt het dat de natuur zo'n 10/15 jaar nodig heeft na een brand om weer klaar te zijn voor een ramp situatie zoals we nu hebben. Ondergroei en dergelijke is dan weer maximaal en dan is het blijkbaar wachten op seizoen met een lager dan gemiddelde regenval om dit soort situaties te creëren. Ik las her en der dat kort na de Black Saturday branden, de overheid veel investeerde in het clearen van ondergroei in gebieden en controlled burns, wat allemaal zou moeten voorkomen dat branden weer zo uit de hand konden lopen. Dat is over de afgelopen jaren meer en meer teruggedraaid om geld te besparen. En daar plukken we nu de vruchten van als het ware.

Take this with a grain of salt, want dit komt allemaal niet van officiële bronnen, maar dit is wat ik her en der van mensen hoor en op het prachtige internet lees.
Feit is dat Queensland waar hazard reduction burns wel worden uitgevoerd veel minder problemen met bosbranden heeft in tegenstelling tot NSW en VIC, terwijl de temperatuur in QLD toch vaak hoger is. Natuurlijk zijn hier wel bosbranden (we hadden er zelfs een op onze eigen property op nieuwjaarsdag), maar het loopt niet vaak zo uit de hand als daar. Verder schijnt de organisatie in NSW ook minder goed geregeld te zijn, maar dat heb ik weer van horen zeggen van de firefighters van onze eigen brigade die terug kwamen van een uitzending naar NSW.
 
Last edited:
Back
Top