Lastavaza Red dust

Feit is dat Queensland waar hazard reduction burns wel worden uitgevoerd veel minder problemen met bosbranden heeft in tegenstelling tot NSW en VIC, terwijl de temperatuur in QLD toch vaak hoger is. Natuurlijk zijn hier wel bosbranden (we hadden er zelfs een op onze eigen property op nieuwjaarsdag), maar het loopt niet vaak zo uit de hand als daar. Verder schijnt de organisatie ook minder goed geregeld te zijn, maar dat heb ik weer van horen zeggen van de fire fighters van ‘onze’ brigade die waren uit gezond een naar NSW.
Het is er ook niet zo droog langs de kust als dat het in VIC and NSW is.
 
Het is er ook niet zo droog langs de kust als dat het in VIC and NSW is.
Wij hebben al meer dan een half jaar nauwelijks regen gehad (40 km vanaf de kust). Het stuwmeer dat voor watervoorziening moet zorgen staat extreem laag en sommige plaatsen (oa Warwick en Stanthorpe) hebben nauwelijks of geen geen water meer en moeten van buiten af bevooraad worden. Misschien is het langs de kust (en in het noorden) wel iets natter, maar Queensland is groter dan alleen de kuststrook en hier is het ook droog, gortdroog.
 
Last edited:
Feit is dat Queensland waar hazard reduction burns wel worden uitgevoerd veel minder problemen met bosbranden heeft in tegenstelling tot NSW en VIC, terwijl de temperatuur in QLD toch vaak hoger is. Natuurlijk zijn hier wel bosbranden (we hadden er zelfs een op onze eigen property op nieuwjaarsdag), maar het loopt niet vaak zo uit de hand als daar. Verder schijnt de organisatie in NSW ook minder goed geregeld te zijn, maar dat heb ik weer van horen zeggen van de firefighters van onze eigen brigade die terug kwamen van een uitzending naar NSW.

Dit is wat ik ook hoorde van de buurman van mijn zwager. Die is retired maar is volunteer firefighter maar die zei min of meer hetzelfde wat jij zegt, zal kern van waarheid inzitten. Zij wonen midden in de bush en zijn taak is om te zorgen dat alle fire brakes constant intact blijven. Ze hadden hier een fire maar die was in no time onder controle.
 
Het is er ook niet zo droog langs de kust als dat het in VIC and NSW is.

Op de tablelands is 100% bushland en net zo gortdroog als vic en nsw. Enige verschil is dat het gebied veel kleiner is. Maar paar weken geleden stond hier een paar hectare rainforest in de fik, uiteindelijk brand alles. Net als @Janneke61 hebben wij hier ook een maand of 7-8 amper regen gehad. Alles was gortdroog. Nu af en toe wat regen maar het echte wet season moet nog beginnen.
 
Last edited:
Totale ontkenning global warming, valt niet lang meer vol te houden door deze regering zou je denken.
Deze PM zal het ook niet lang meer uithouden, maakt geen vrienden. De kritiek op zijn functioneren is niet mals. Ironische van het verhaal is dat Australia juist wel flink aan het verduurzamen is en er vanuit de private sector
een enorme omslag gaande is richting alternatieve energievormen zoals bijv solarfarms in QLD welke ook weer banen opleveren voor de lokale bevolking. Echter geen enkel iniatief vanuit de regering die nog steeds wanhopig de mijnbouw probeert te beschermen en alle verduurzaming probeert te beperken. Wat ik dan wel weer mooi vond is dat veel toeristische bedrijven drastisch moeten verduurzamen omdat de moderne toerist dit verwacht en dit ook uitspreekt. Was vandaag nog nieuwsitem over. Uiteindelijk komt het goed. Alle echte veranderingen komen toch van de bevolking en nooit vanuit de overheid. Er is al iets in gang gezet en de bosbranden zal dit proces alleen maar versnellen.
Klopt! Maar wat zou het fijn zijn als de overheid dan ook met een (langdurig) stimuleringsplan komt voor duurzame energie en de mijnbouw afbouwt. En de PM: tja, niet teveel woorden aan vuil maken. De ontvangst en zijn gedrag in Cobargo was duidelijk genoeg. Zijn gedrag wordt al vergeleken met George W Bush na hurricane Katrina. Fouten in zijn communicatie en gedrag die niet meer te goed te maken zijn.
 
Op de tablelands is 100% bushland en net zo gortdroog als vic en nsw. Enige verschil is dat het gebied veel kleiner is. Maar paar weken geleden stond hier een paar hectare rainforest in de fik, uiteindelijk brand alles. Net als @Janneke61 hebben wij hier ook een maand of 7-8 amper regen gehad. Alles was gortdroog. Nu af en toe wat regen maar het echte wet season moet nog beginnen.
Wij zitten net ten zuiden van de Gospers Mountain fire. Het probleem daar is dat het in berg gebied zit en vrijwel ontoegankelijk is. Dus blussen kan nagenoeg alleen vanuit de lucht en met een 60 km front is dat erg lastig.
 
Wij zitten net ten zuiden van de Gospers Mountain fire. Het probleem daar is dat het in berg gebied zit en vrijwel ontoegankelijk is. Dus blussen kan nagenoeg alleen vanuit de lucht en met een 60 km front is dat erg lastig.
Dat is altijd het probleem met de meeste bushfires. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat de branden niet extreem uit de hand lopen. Oplossing daarvoor is backburning en hazard reduction burning in de winter. Moet ik er wel bij zeggen dat de tijd voor hazard reduction burning hier afgelopen winter wel kort was.
 
Dit artikel is wel spot on.
Kun je wel zeggen, spot on. Ik word er best een beetje depressief van en boos. Maar goed het is vandaag sowieso een deprimerende dag met al die bushfires in NSW en VIC. Bovendien zijn we zelf nog in de weer met het in de gaten houden van de restanten van onze bushfire op nieuwjaarsdag. Daar zal ik later wel verslag van doen in mijn eigen LaStaVa. Gelukkig was het snel onder controle oa doordat we een aantal jaar geleden veel scrubs achter het huis hadden weggehaald en een brede strook gras tussen het huis en de bush hadden gemaakt. Ongeveer 1/3 van ons land is verbrand oa ook door backburning en na een middagje met de honden in de fire shed doorgebracht te hebben, kon ik weer gewoon thuis slapen. Ik ben trouwens geen moment bang geweest om het huis kwijt te raken, maar het houdt me wel bezig en ik wil er niet eens aan denken wat de mensen daar nu moeten mee maken!
 
Wij hebben al meer dan een half jaar nauwelijks regen gehad (40 km vanaf de kust). Het stuwmeer dat voor watervoorziening moet zorgen staat extreem laag en sommige plaatsen (oa Warwick en Stanthorpe) hebben nauwelijks of geen geen water meer en moeten van buiten af bevooraad worden. Misschien is het langs de kust (en in het noorden) wel iets natter, maar Queensland is groter dan alleen de kuststrook en hier is het ook droog, gortdroog.
QLD had in November zo'n 50 bosbranden, waaronder een met emergency levels bij de Sunshine Coast. Een grote hoeveelheid regen in die regio (oa 130 mm medio December voor Brisbane) en hogere luchtvochtigheid hebben al die branden opgelost.
 
QLD had in November zo'n 50 bosbranden, waaronder een met emergency levels bij de Sunshine Coast. Een grote hoeveelheid regen in die regio (oa 130 mm medio December voor Brisbane) en hogere luchtvochtigheid hebben al die branden opgelost.

Klopt, maar doordat er in 1 uur net zoveel regen viel als in de 6 maanden hiervoor zijn de branden opgelost.
Maar dit was geen normaal patroon en een grote stormcell met flash floods als gevolg. Dus geluk bij een ongeluk. Bij een normaal
Regenpatroon in de regio had ik het nog maar moeten zien. Regio Sydney doet kwa luchtvochtigheid niet heel veel onder tov Brisbane.
 
Het is allemaal moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik was in November aan de Sunshine Coast, en dat vuur was verschrikkelijk maar tegelijkertijd moeilijk te vergelijken met wat we nu aan de zuidkust hebben. Ik heb de twijfelachtige eer gehad om beide van relatief dichtbij mee te maken.

Maar nog niet zolang geleden hadden we flinke branden in QLD (noordelijker) nu in NSW, het kan overal gebeuren. Het is gemiddeld warmer in (SE) QLD, de extremen lijken weer hoger in NSW/ACT. Regenval is wat hoger/'regelmatiger' in QLD over het algemeen. Al was onze property in Noosa in November ook zeer droog, het is nog steeds iets 'vochtiger' dan NSW. In Noosa hebben we begin dit jaar juist best veel regen gehad, daarna niets meer. Maar er zit iets meer vocht in het systeem dan bijvoorbeeld Canberra en omgeving gok ik, waar het al jaren minder regent dan normaal.

Bushfires zijn een complex systeem van weersomstandigheden, base-load en degelijke. Ik hoop alleen maar dat deze catastrophe tot verandering leidt, zodat het nog ergens 'goed' voor is...
 
Dit artikel is wel spot on.
Het Chernobyl van de klimaatcrisis.....Hopelijk gaat het dan toch meer over de politiek die eindelijk wakker geschud wordt. Zoals @Tim911 al terecht zei: er is een groeiend verschil tussen ‘de mensen’ en de politiek. Wat past in een internationaal verschijnsel waarbij de politiek eerder een speeltuin van wereldvreemde beroepsspelers van een raar spel is dan vertegenwoordigers van het volk.
Enfin, hier vlakbij langs de road van Cairns naar Port Douglas hebben ze een paar maand terug uit voorzorg de ondergrond van het bos ‘verbrand’. Leek me toen een raar idee maar snap het ondertussen wel.
Sorry @Red dust , je lijntje lijkt gekaapt door de branden (maar je naam lijkt nu meer dan toepasselijk 🙁)
 
Zoals @Tim911 al terecht zei: er is een groeiend verschil tussen ‘de mensen’ en de politiek.
is dat zo? De verkiezingen waren niet zo lang geleden en het was heel duidelijk waar deze PM en zijn partij voor staan als het om het klimaat gaat. "De mensen" hebben gesproken. Ik denk dat er meer een grotere verdeeldheid onder de bevolking is.
 
Het Chernobyl van de klimaatcrisis.....Hopelijk gaat het dan toch meer over de politiek die eindelijk wakker geschud wordt. Zoals @Tim911 al terecht zei: er is een groeiend verschil tussen ‘de mensen’ en de politiek. Wat past in een internationaal verschijnsel waarbij de politiek eerder een speeltuin van wereldvreemde beroepsspelers van een raar spel is dan vertegenwoordigers van het volk.
Enfin, hier vlakbij langs de road van Cairns naar Port Douglas hebben ze een paar maand terug uit voorzorg de ondergrond van het bos ‘verbrand’. Leek me toen een raar idee maar snap het ondertussen wel.
Sorry @Red dust , je lijntje lijkt gekaapt door de branden (maar je naam lijkt nu meer dan toepasselijk 🙁)
😂
no problem! Het zou vreemd zijn als het ons niet bezighoudt. Ik zat gisteren de hele dag voor de buis ABC News te kijken en buiten was het 45 graden. Penrith, waar het gisteren 48.9 graden was is hier maar 10 minuten vandaan. Totaal geschokt door alle beelden, de emotionele verhalen en het verlies van zoveel mensen en dieren. Doneren aan WIRES is een eerste stap. De grote vraag is hoe we van die dwaze PM af komen. Ik zag dat zijn idiote gedrag ook al nieuws is in Nederland en de UK. Wat nu? Wat kunnen we nog meer bijdragen aan een beter milieu?Ik Ben al vegetarier, gebruik weinig gas en stroom, haat shoppen en we doen met 1 auto, zijn zuinig met water en pakken vaak de trein. En afgezien van mijn komende vakantie in maart om familie te zien kamperen we zoveel mogelijk ineigen land. Wie het weet mag het zeggen! Lid worden van de Greens, protesteren, weer vrijwilliger worden bij een natuurorganisatie?
 
Wellicht af laten takken door @Lost ;)

De dwaze PM is een face voor hoe onze regeringen werken. Labor en Lib/Nats zijn beide verslaafd aan coal/het pluche.
Het systeem dat politieke partijen afhankelijk zijn van donaties is killing (zie ook USA) Dus ja, weg met ScoMo. Maar ook weg met het politieke systeem. Gewoon net als in NL, politiek wordt betaald door de belasting betaler. Dat maakt corruptie veel lastiger/makkelijker op te sporen. Nu is in principe iedereen corrupt want betaald door grote donateurs.

Verder, ik denk dat je als jezelf heel aardig je best doet ;)
Ik denk zelf, nadat je al deze dingen gedaan hebt er weinig over blijft dan Greens stemmen/lid worden en je pensioen bij de juiste partij onderbrengen (Australian Ethical bijvoorbeeld)
Heb zelf een klein stukje geschreven voor de 'achterblijvers' in NL met eigenlijk de tips die jezelf ook al noemt. Heb het stukje geschreven omdat ik veel vragen kreeg over hoe het met ons was, maar het belangrijker vindt dat deze catastrophe een keerpunt kan zijn. Dan dat we bij de pakken neer gaan zitten.

 
Last edited:
Wellicht af laten takken door @Lost ;)

De dwaze PM is een face voor hoe onze regeringen werken. Labor en Lib/Nats zijn beide verslaafd aan coal/het pluche.
Het systeem dat politieke partijen afhankelijk zijn van donaties is killing (zie ook USA) Dus ja, weg met ScoMo. Maar ook weg met het politieke systeem. Gewoon net als in NL, politiek wordt betaald door de belasting betaler. Dat maakt corruptie veel lastiger/makkelijker op te sporen. Nu is in principe iedereen corrupt want betaald door grote donateurs.

Verder, ik denk dat je als jezelf heel aardig je best doet ;)
Ik denk zelf, nadat je al deze dingen gedaan hebt er weinig over blijft dan Greens stemmen/lid worden en je pensioen bij de juiste partij onderbrengen (Australian Ethical bijvoorbeeld)
Heb zelf een klein stukje geschreven voor de 'achterblijvers' in NL met eigenlijk de tips die jezelf ook al noemt. Heb het stukje geschreven omdat ik veel vragen kreeg over hoe het met ons was, maar het belangrijker vindt dat deze catastrophe een keerpunt kan zijn. Dan dat we bij de pakken neer gaan zitten.

Laten we hopen dat het een keerpunt is en dat over een paar maanden als het vuur letterlijk gedoofd is niet iedereen terug gaat naar business as usual. Ik vond gisteren een lijst met kleine en grotere acties, zal het opzoeken.
 
Back
Top