Het grote auto topic

In zijdelings auto-nieuws; geslaagd voor mijn Heavy Rigid rijbewijs
('...Trucks and buses with a GVM more than eight tonnes, and three or more axles. Any towed trailer must not weigh more than nine tonnes GVM...')

Was blij dat ik in mijn eerste carrière bij een vrachtwagen handel gewerkt heb en dus al wist hoe vrachtwagens werken, vooral met splitter versnellingen bak. Wat dan best ingewikkeld is als je in plaats van op een afgezet terrein er mee door de stad moet rijden.
Een splitter bak werkt min of meer als volgt. Je hebt 4 versnellingen (je start meestal in de 2e) zodra je naar de 5-8 versnellingen wilt moet je een schakelaar op de pook omhalen voor je schakelt. Dan wordt 1 > 5, 2 > 6 enz.. Maar als je dan afremt en je weer terug naar bijvoorbeeld de 4e wilt moet je de schakelaar eerst weer terug doen, zodat 8 > 4 wordt. Als je dan een 22 Ton zware vrachtwagen bestuurd met 3 assen op een drukke rotonde, wordt het soms een beetje druk achter het stuur ;)

Anyway, de instructeur was erg relaxed en was ook de assessor, (normaal is dat een ander persoon) Ondanks een foutje tijdens het afrijden (bijna vergeten te stoppen bij een stop bord) kreeg ik toch een pass. fijn om te zien dat in Australia sommige mensen ook voorbij de regeltjes kunnen kijken en je beoordelen op je algemene kunnen en niet afkeuren op 1x foutje welke je de hele dag niet gemaakt hebt.

@Tim911, ik begreep van collega Unimog owners dat sommige rijscholen werken met automaten of half automaten. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Daarnaast, als alleen MR nodig is, dan is dat (hier in ACT) makkelijker. HR is met een splitter bak. MR is met een gewone ordinaire 6 versnellingsbak.

Nu kunnen we de Unimog in Rego gaan doen, ben even op zoek naar de goedkoopste oplossing, wordt vervolgd!
 
@Tim911 Deze is voor jou, gisteren op pad geweest met dit beestje. (alleen asfalt)
Best karretje, 300K + op de teller maar voelde nog goed. Niet sterkste diesel ooit trouwens, had wat meer verwacht van 3.5 liter. Maar wellicht dat hij na 300.000 km een beetje moe gestreden is.
IMG_9120.jpeg

Geinige opzet met de dual tanks. Originele vulopening maar met twee vulpijpen. Rechts voor de originele tank, links voor de auxiliary tank.
IMG_9121.jpeg
 
Yep, dat is normal.
Mijn LX470 heft dezelfde setup.
50 liter gaat door het achterste gat, 90 liter door het voorste.
 
Yep, dat is normal.
Mijn LX470 heft dezelfde setup.
50 liter gaat door het achterste gat, 90 liter door het voorste.

Vond het wel grappig, ik heb twee vul openingen (1x 180L, 1x 70L). En de 70 Series heeft volgens mij ook twee aparte vul openingen. (2x 90L)
 
Voor mij is het op dit moment überhaupt de vraag of mijn rijbewijs er nog van komt. Aangezien ik een functiegroep omhoog ga is het nu niet meer echt nodig omdat ze de job liever door een 002 laten doen. Dus we zien het wel even. Wel weer balen.

Die NP Pajero heeft een andere motor als de mijne, en zijn inderdaad niet de snelste.
Mijn Pajero pakt 90% van de 4wd’s op de eerste 200 meter zonder de rpm over 2500 te laten komen. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je op GVM zit met allemaal upgrades.
 
Voor mij is het op dit moment überhaupt de vraag of mijn rijbewijs er nog van komt. Aangezien ik een functiegroep omhoog ga is het nu niet meer echt nodig omdat ze de job liever door een 002 laten doen. Dus we zien het wel even. Wel weer balen.

Dat zou jammer zijn, maar aan de andere kant, een functiegroep omhoog gaan is ook meer salaris(?)
En dan kun je altijd zelf nog je MR of HR halen mocht he dat echt willen. ~1500 dollar voor een dag training + examen.
 
Dat zou jammer zijn, maar aan de andere kant, een functiegroep omhoog gaan is ook meer salaris(?)
En dan kun je altijd zelf nog je MR of HR halen mocht he dat echt willen. ~1500 dollar voor een dag training + examen.

Ja betekent idd meer salaris dus niet verkeerd hoor. Maar dat ik het op kosten van de baas kan doen zal helaas niet meer lukken. Ik zal het tzt wel gaan doen trouwens. Altijd prettig om te hebben en bij vakanties en of ziekte kan het altijd van pas komen.
 
In zijdelings auto-nieuws; geslaagd voor mijn Heavy Rigid rijbewijs
('...Trucks and buses with a GVM more than eight tonnes, and three or more axles. Any towed trailer must not weigh more than nine tonnes GVM...')

Was blij dat ik in mijn eerste carrière bij een vrachtwagen handel gewerkt heb en dus al wist hoe vrachtwagens werken, vooral met splitter versnellingen bak. Wat dan best ingewikkeld is als je in plaats van op een afgezet terrein er mee door de stad moet rijden.
Een splitter bak werkt min of meer als volgt. Je hebt 4 versnellingen (je start meestal in de 2e) zodra je naar de 5-8 versnellingen wilt moet je een schakelaar op de pook omhalen voor je schakelt. Dan wordt 1 > 5, 2 > 6 enz.. Maar als je dan afremt en je weer terug naar bijvoorbeeld de 4e wilt moet je de schakelaar eerst weer terug doen, zodat 8 > 4 wordt. Als je dan een 22 Ton zware vrachtwagen bestuurd met 3 assen op een drukke rotonde, wordt het soms een beetje druk achter het stuur ;)

Anyway, de instructeur was erg relaxed en was ook de assessor, (normaal is dat een ander persoon) Ondanks een foutje tijdens het afrijden (bijna vergeten te stoppen bij een stop bord) kreeg ik toch een pass. fijn om te zien dat in Australia sommige mensen ook voorbij de regeltjes kunnen kijken en je beoordelen op je algemene kunnen en niet afkeuren op 1x foutje welke je de hele dag niet gemaakt hebt.

@Tim911, ik begreep van collega Unimog owners dat sommige rijscholen werken met automaten of half automaten. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Daarnaast, als alleen MR nodig is, dan is dat (hier in ACT) makkelijker. HR is met een splitter bak. MR is met een gewone ordinaire 6 versnellingsbak.

Nu kunnen we de Unimog in Rego gaan doen, ben even op zoek naar de goedkoopste oplossing, wordt vervolgd!

Hey @afterbang wel fijn dat je je rijbewijs al hebt zeg. Ik zelf ben ook begonnen met de cursussen. Ben nu bezig met forklifttraining voor gevorderden dit weekend. Dit is 3 volledige dagen door de weeks voor beginners, en 2 halve dagen in het weekend voor mensen die al ervaring hebben zoals ikzelf. Vandaag hele dag theorie gehad en wat oefenen in de praktijk. Omdat ik alleen reachtruck ervaring heb (dat is de lastige variant), en we examen moeten doen op een gas counterweight fork mocht ik vandaag een extra uur oefenen op deze machine, erg aardig van die man en had het vrij snel onder de knie. Morgen theorie examen en daarna praktijk examen. Moet goedkomen. Ik moet zeggen dat het theorie gedeelte me best tegenvalt. 62 vragen en je mag maar 5 fout hebben.

Over mijn HR rijbewijs: vrijdag hebben we definitief te horen gekregen dat er toch niks betaald wordt door QH na een lange tijd welles nietes en onzekerheid, wat wij al dachten. Dus moet ik de fork traning zelf betalen, evenals mijn HR licence. Ik heb besloten dat ik het wel ga doen, en zal in november mijn rijbewijs gaan halen hopelijk. Ik heb nu wel duidelijkheid en kan het voor mijzelf in gaan plannen. Onze back up driver is overigens overgeplaatst naar het ziekenhuis, dus opeens is er wel weer een extra chauffeur nodig.

Ik zal gaan voor deze variant:

Heavy Rigid Open – Condition B (HRB): syncromesh (single clutch, like in a manual car) and automatic gearboxes only.

Onze vrachtwagen op het werk is een MR handbak, welke volgend jaar geupgrade wordt naar een HR handbak of auto.

Omdat ik dit in 1 zaterdag kan halen, 's ochtends 4 uur lang rijtraining, daarna theorie examen en dan 's middags 1 uur afrijden.

Het is niet het open rijbewijs die jij hebt, maar het lijkt me voor meeste toepassingen meer dan voldoende. Dit kost hier trouwens 'maar' 750 bucks.
 
Last edited:
Handige papiertjes om te hebben. Altijd goed voor een casual job hier of daar mocht je zonder werk zitten.

En wat betreft HR. Ik heb ook condition B. Denk dat je een niet synchromesh moet rijden voor een open HR. Ik had Hoog/Laag maar wel synchromesh. Dus geen double-clutch toestanden ;)
 
Handige papiertjes om te hebben. Altijd goed voor een casual job hier of daar mocht je zonder werk zitten.

En wat betreft HR. Ik heb ook condition B. Denk dat je een niet synchromesh moet rijden voor een open HR. Ik had Hoog/Laag maar wel synchromesh. Dus geen double-clutch toestanden ;)

Ja het is nooit weg om achter de hand te hebben. Dat double clutching lijkt me best lastig dus ik hou het voorlopig maar even op condition B en hopen dat het meevalt
 
Ja het is nooit weg om achter de hand te hebben. Dat double clutching lijkt me best lastig dus ik hou het voorlopig maar even op condition B en hopen dat het meevalt

Double clutch is wel een beetje uit de oertijd. Leuk als je zo'n blauw-gele cattle road-train wil rijden. Maar dan moet je toch nog HC doen en zo. Dus dat laat ik even zitten. HR is best zat. Dat onderscheid je net van alle MR bestelwagen rijders. ;)
 
Double clutch is wel een beetje uit de oertijd. Leuk als je zo'n blauw-gele cattle road-train wil rijden. Maar dan moet je toch nog HC doen en zo. Dus dat laat ik even zitten. HR is best zat. Dat onderscheid je net van alle MR bestelwagen rijders. ;)

Ja daarom ga ik ook voor HR, dat is tenminste een echte vrachtwagen. Die MR zijn net veredelde bestelbusjes.
Overigens lijkt HC me wel heel tof op termijn.
 
Afgelopen weekend eens wezen auto-shoppen. Ik wil absoluut een 4WD en iets wat ook handelbaar is in de stad. Groot genoeg voor 2 + hond + campeer/vakantie bagage. Liefts ook weinig kilometers en niet ouder dan 2 jaar.

In eerste instantie dacht ik aan een Prado en Pajero maar beiden vielen al snel af. De Prado is te groot en te duur en het voortbestaan van de Pajero is onzeker. Daarnaast lees ik in de reviews dat de Pajero gedateerde (maar bewezen) techniek heeft.
Ook Jeep stond op mijn shortlist. Grappig genoeg raadde de dealer mij de Jeep Wrangler af met als reden dat on-road de wagen "als een vrachtwagen" rijdt. Daarnaast helpen de 1-ster NACAP rating en de hoge prijs ook niet echt.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Jeep Cherokee Trailhawk. Goed uitgerust, comfortabel en ook off-road behoorlijk capabel al zie ik mij niet direct wilde off-road avonturen beleven zoals ik die op You Tube tegenkom.

Wellicht handig om eens een dagcursus 4WD voor beginners te doen. Heeft er iemand enige ervaring met dit soort cursussen in de omgeving van Sydney?
 
Gefeliciteerd! Het is leuk hoe die auto ge-aged is. Ik werkte voor Jeep toen hij uitkwam en iedereen zeurde over hoe ze eruit zagen, maar het zijn nu leuke moderne auto's om te zien.
 
Afgelopen weekend eens wezen auto-shoppen. Ik wil absoluut een 4WD en iets wat ook handelbaar is in de stad. Groot genoeg voor 2 + hond + campeer/vakantie bagage. Liefts ook weinig kilometers en niet ouder dan 2 jaar.

In eerste instantie dacht ik aan een Prado en Pajero maar beiden vielen al snel af. De Prado is te groot en te duur en het voortbestaan van de Pajero is onzeker. Daarnaast lees ik in de reviews dat de Pajero gedateerde (maar bewezen) techniek heeft.
Ook Jeep stond op mijn shortlist. Grappig genoeg raadde de dealer mij de Jeep Wrangler af met als reden dat on-road de wagen "als een vrachtwagen" rijdt. Daarnaast helpen de 1-ster NACAP rating en de hoge prijs ook niet echt.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Jeep Cherokee Trailhawk. Goed uitgerust, comfortabel en ook off-road behoorlijk capabel al zie ik mij niet direct wilde off-road avonturen beleven zoals ik die op You Tube tegenkom.

Wellicht handig om eens een dagcursus 4WD voor beginners te doen. Heeft er iemand enige ervaring met dit soort cursussen in de omgeving van Sydney?

Welkom to the club(s)
(4WD en Jeep)

Foto’s?

Wat cursus betreft, ik kan absoluut Vic Widman aanraden. http://www.4wd.net.au/driver-training/great-divide-tours-4wd-training-centre-castle-view

Geen testosteron gevulde dag, maar een gedegen training voor elk niveau en skill level. Mijn vriendin was erg tevreden (Dat het een goede training was, en niet bier, bbq, en vrouw-onvriendelijke grappen heel de dag) Alle trainers zijn supportive en vaak al wat ouder met tientallen jaren ervaring.
 
Wat cursus betreft, ik kan absoluut Vic Widman aanraden. http://www.4wd.net.au/driver-training/great-divide-tours-4wd-training-centre-castle-view

Geen testosteron gevulde dag, maar een gedegen training voor elk niveau en skill level. Mijn vriendin was erg tevreden (Dat het een goede training was, en niet bier, bbq, en vrouw-onvriendelijke grappen heel de dag) Alle trainers zijn supportive en vaak al wat ouder met tientallen jaren ervaring.

Ik ken een van de instructeurs, Wylie.
Waarom niet een Jimny? Stuk kleiner en betrouwbaarder dan een Jeep.
 
Back
Top