Het grote auto topic

Het is niet de lack of IFS @Thijsvr ;) Het is feit dat de Bronco IFS heeft. Net als elke andere auto op deze planeet behalve de (oude/echte) Defender, Wrangler, Ineos Grenadier en de 70-series (maar die heeft dan weer bladveren dus dat is helemaal klote voor bruut off-road, maar tja, technisch gezien hoort tie in het rijtje)

Je wilt eigenlijk geen onafhankelijke wiel ophanging maar gewoon zo’n spoor biels met wielen er aan, aan beide zijden.

Maar als je een mall-crawler 4x4 zoekt dan is IFS de way to go ;)
Ook niet overdrijven hé 😆 Een IFS kan 90% doen wat een live axle kan. 95% met lockers en 98% met een 2" lift en een set 33" muddies. Voor die overige 2% rijd je 99% als een schip op land 😛
 
Ook niet overdrijven hé 😆 Een IFS kan 90% doen wat een live axle kan. 95% met lockers en 98% met een 2" lift en een set 33" muddies. Voor die overige 2% rijd je 99% als een schip op land 😛

De suspension flex in IFS is niets vergeleken met live axle. En een lift op IFS doet weinig voor je veerweg en als het al wat doet is het je CV joints naar zijn grootje helpen omdat de hoeken te groot worden.

2” lift op een live axle geeft je 4” meer veerweg zonder extra load op die toch al zwakke schakel: de CV joint.

En als je diezelfde upgrades (lockers, 33”) op een live axle voertuig doet loop je weer precies dezelfde stap voor.

En ja, met IFS en goede traction control of lockers kom je meestal gewoon goed uit de voeten. Maar rock crawlers met IFS zie je net zoveel als Unicorn’s ;) Kijk om je heen in Newnes of Yalwal. Allemaal live axles. Oude Hi-Lux, Patrol, Wrangler, Oude Discovery, Defender.

Ik zeg niet dat live axle voor alles beter is. Absoluut niet! Maar voor lomp 4x4 werk nog steeds the way to go (zie bijvoorbeeld Ineos Grenadier)

P.S. Als ik maar 1 auto zou hebben weet ik niet of ik dan de Defender zou hebben. Maar met een paar auto’s voor de deur is het een leuk speleding ;)

P.P.S. Nu onderweg naar Queensland met het ‘schip’ heerlijk 1400km zwabberen ;)
 
Last edited:
De FJ is lelijk, maar dat maakt hem cool. Ik heb verder niks met de originele Bronco, dus ik vergelijk hem niet.

Voor wat betreft the lack of IFS, ik ben een normie. Ik wil m'n offroader net capabel genoeg zodat ik zonder af te remmen over de IKEA drempeltjes kan knallen ;)

FJ is een goed reisauto, en in Army green met 33" of zelfs 35" muddies en een xrox bullbar toch best wel een brute verschijning. Het is een Toyota dus degelijk en waardevast.

Ik heb zo'n 5000 km afgelegd in een FJ en ben er zeer te spreken over. Het enige wat echt kl*te is is het zicht rondom, dat is ronduit erbarmelijk door die kleine zijruitjes en vreemde design.
 
Ik zeg niet dat live axle voor alles beter is. Absoluut niet! Maar voor lomp 4x4 werk nog steeds the way to go (zie bijvoorbeeld Ineos Grenadier)

Live axles zijn zeker veel en veel beter voor het wat betere off road werk, en als het echt hard core wordt zijn ze onmisbaar. Maar het probleem is wat @Oberon ook zei: je gebruikt ze waarschijnlijk voor 99% op blacktop, en dan rijdt het gewoon ruk. Echt net een zeilboot.

Ik vind zo'n 76 series toch echt wel heel bruut trouwens. Helemaal met 35" eronder en een enorme lift.
 
Ik vind dat ruk rijden echt wel meevallen. Maar uiteraard rijdt de Jeep in gewoon verkeer makkelijker. Maar geluid (wind/motor/banden) staat bij mij hoger op de ‘oncomfortabel’ ladder dan het weg gedrag. Wellicht door de aftermarket coils and shocks. Al was het origineel ook goed vond ik. Heb zelfs de anti-roll bar weg gehaald achter en nog steeds OK. Maar het zit hem waarschijnlijk meer in mijn acceptatie vermogen. 😂
 
Dual Cab ute 76 series vind ik ook goed eruit zien. Maar het blijven bladveren ;)

Goede tourer, lousy flex. Dat maakt de 130 dan weer beter op dat gebied. Meer laadvermogen en meer flex. De 70 series heeft dan weer de V8 diesel (nog even) Die zuipt als een ketter jammer genoeg. Beetje als een Unimog. Het is ook altijd wat. ;)
 
Dual Cab ute 76 series vind ik ook goed eruit zien. Maar het blijven bladveren ;)

Goede tourer, lousy flex. Dat maakt de 130 dan weer beter op dat gebied. Meer laadvermogen en meer flex. De 70 series heeft dan weer de V8 diesel (nog even) Die zuipt als een ketter jammer genoeg. Beetje als een Unimog. Het is ook altijd wat. ;)

De UTE is de 79 ;), maar ik snap wat je bedoel, de Ronny Dahl 79 met customized UTE tray achterop. Dik en zeker mooi.

Weet niet, vind de wagon 76 wel wat hebben. Maar inderdaad die bladveren.... Je kunt een stock standard 76 wagon kopen voor 69k, maar voordat je hem dan op het niveau hebt vanaf farm truck naar tourer dan ben je ook zomaar 20k verder. 35" muddies en rims, lift en suspension, weg met die standaard toyota air intake, bullbar met winch, 12v systeem met spotties etc, betere stereo want standaard is echt bagger. Niet leuk meer.. 2e hands ook niet te betalen helaas. Naast ons op de camping stond een Troopie, die kon zijn hele dak omhoog duwen en was een slaap cabine. en uit de zijkant trok ie zowaar een complete keuken. Echt tof!
 
Vergeet niet de Jimny: SFA.

Een nadeel van de 70-serie is dat de track van de achterwielen is kleiner dan de voorwielen.
 
Vergeet niet de Jimny: SFA.

Een nadeel van de 70-serie is dat de track van de achterwielen is kleiner dan de voorwielen.

Klopt, kun je laten aanpassen, en meteen achterwielen wat naar achter plaatsen zodat ze exact in het midden van de tray vallen. Voor mining companies is dit bijna een standaard procedure.
 
Inspiratie voor je mog :


Vanwege een video van de Earthcruiser ben ik wel aan het denken gezet en overstag gegaan voor pop-top. Sommige dingen doen we heel anders. Andere concepten zijn heel slim en gebruiken we ook.

Deze Unimog is niet mijn favoriet trouwens. Teveel plastic laag bij de grond (ramp over lijkt matig) Maar wederom, mede met dank aan de meneer van Earthcruiser gaan we nu voor de pop-top ;)
 
De suspension flex in IFS is niets vergeleken met live axle. En een lift op IFS doet weinig voor je veerweg en als het al wat doet is het je CV joints naar zijn grootje helpen omdat de hoeken te groot worden.

2” lift op een live axle geeft je 4” meer veerweg zonder extra load op die toch al zwakke schakel: de CV joint.

En als je diezelfde upgrades (lockers, 33”) op een live axle voertuig doet loop je weer precies dezelfde stap voor.

En ja, met IFS en goede traction control of lockers kom je meestal gewoon goed uit de voeten. Maar rock crawlers met IFS zie je net zoveel als Unicorn’s ;) Kijk om je heen in Newnes of Yalwal. Allemaal live axles. Oude Hi-Lux, Patrol, Wrangler, Oude Discovery, Defender.

Ik zeg niet dat live axle voor alles beter is. Absoluut niet! Maar voor lomp 4x4 werk nog steeds the way to go (zie bijvoorbeeld Ineos Grenadier)

P.S. Als ik maar 1 auto zou hebben weet ik niet of ik dan de Defender zou hebben. Maar met een paar auto’s voor de deur is het een leuk speleding ;)

P.P.S. Nu onderweg naar Queensland met het ‘schip’ heerlijk 1400km zwabberen ;)

Suspension flex/articulation wil je omdat je zoveel als mogelijk de banden op de grond wil hebben voor tractie. IFS heeft idd die flex niet waardoor je een veel hogere kans hebt dat een wiel de lucht in vliegt, en je dus totaal geen tractie meer hebt op het wiel dat nog op de grond staat, wegens de werking van de diff. Zie tevens ook:

Maar een locker lost dat probleem voor een IFS op en maakt het even capabel. Maar een niet-gelockede IFS zal in het zwaardere offroad werk idd meer problemen hebben en vaker met momentum moeten werken (= hogere kans op dingen breken).

Meer nog, vergeet ook niet dat IFS by default meer clearance heeft, het heeft immers geen laag hangende diff en axle dat van wiel tot wiel loopt. En clearance is een gewilde eigenschap in offroading :) Vandaar dat je live axle voertuigen met 35" banden of meer ziet, wat voor een IFS voertuig helemaal niet nodig is om dezelfde clearance te bereiken. Het grootste argument tegen IFS is de complexere en zwakkere constructie. Het zwak zijn van de CV heeft anders ook nog wel een voordeel; dat zal eerst breken, voor de diff of andere delen van de driveline die duurder & moeilijker te fixen zijn. Maar opnieuw; zet een locker en doe het rustig aan :)

 
Last edited:
Ik kom met mijn LX470 (IFS) op dezelfde plekken als waar een Patrol (SFA) komt. En in style. :)

Je kunt inderdaad spacers plaatsen,wat weer het volgende problem opbrengt: meer stress op de lagers en diff.
 
@Oberon. Je wilt je wielen ook op de grond houden om niet als een ping pong bal naar beneden te rollen. Wielen aan de grond is controle en betere bescherming tegen bijvoorbeeld roll-over.

En wat ik al zei over lockers. Lockers op een IFS en Lockers op een live-axle. Dan is de ‘afstand qua capabilities’ hetzelfde gebleven.

Je kunt verschillende technologieën niet op hun merits beoordelen als je er een andere technologie (lockers) bij haalt ;)

Anyway, live-axles is niet wat fabrikanten leveren omdat ze cateren voor de 99% en voor de shareholders. Op dit moment is het eigenlijk alleen de Wrangler nog. Dat zijn ‘aura’ modellen. Het ruwe imago straalt af op de andere auto’s in de stal. En bij Jeep is dat belangrijk omdat hun markt 4x4/4WD/SUV is.

Voor Toyota en dus nu Ford, en dergelijke is het één van de producten. Maar van een veel minder belang dan de Corolla of de Focus. En een auto bouwen voor de 1% is dus minder interessant voor ze. En daar kun je JLR (Jaguar Land Rover) tegenwoordig bij zetten. Die verkopen meer aan de Beckham’s dan aan John de Farmer ;)
 
In ander auto-nieuws. Vrachtwagen Theorie gehaald @Tim911 Nu praktijk inplannen, ergens eind Augustus denk ik maar. Nu eerst vakantie!

Ik wacht nog steeds.. Er is namelijk een kans dat het vrachtwagen rijbewijs (HR) én forklift ticket door qld health betaald wordt, mocht een collega niet meer uit sick leave komen. Nu moet ik alles zelf dokken. Dus we wachten rustig af.
 
@afterbang verse inspo vid.

PS, heel dik!


Heb de post maar even hier heen gehaald @Tim911, al is het een truck, het is ook een 'Grote Auto (topic)

Het is een dik apparaat en qua looks één van de betere. Ik kende de truck van foto's, hij staat al een tijdje te koop: https://www.unidan.com.au/portfolio-items/u1300-dual-cab-slide-on-for-sale/?portfolioCats=67
Voor het schappelijke bedrag van $350.000.

Het is een gaaf apparaat, en zoals altijd zitten er dingen in dat je denkt: Ja! En dingen dat je denkt: Dat zou ik anders willen. Maar dat maakt het ook leuk om te kijken. Sommige oplossingen bevestigen wat je zelf ook bedacht hebt, of zou willen. En je leert, net zo belangrijk, wat je niet wilt of anders zou doen.

Sommige details werden niet helemaal uitgelicht, maar je hoorde hem iets zeggen over als de banden te warm worden is het tijd om te stoppen want dan worden ook de portals warm. De U1300 heeft andere assen en portals dan de U1700 (wij hebben de laatste) De U1300 heeft soms problemen met de portals, de U1700 niet.

De Dual cab die er nu op zit is langer dan een normale dual cab (brandweer versie) dat kost je ruimte voor de 'camper opbouw'. In mijn geval zou ik de ruimte achterin de dual cab ingericht hebben met een zitje (tafel/bank/bed combo) zodat je toch ook nog indoor space hebt. Maar hij heeft meer vrienden dan wij denk ik, dus de stoelen nodig? hahaha. En WA heeft beter weer, dus minder noodzaak om binnen te zitten ;)

Het CTIS systeem is super gaaf, de banden ook, dat zijn mijn droombanden :)
Working group gears + een overdrive is de magic combo. De Overdrive alleen kost al zo'n $15-20K...
Engine upgrade, het mag wat kosten....
Lade systeem zag er tip-top uit, de keuken was wat simpel, maar doeltreffend.
Het uitzicht vanuit bed overweldigend.
Het feit dat de camper body er af kan is een plus voor mij (iets wat bevestigd wat wij ook willen)
De camper body was relatief laag, dus blijft niet teveel achter takken hangen (iets waar ik ook nog over aan het denken ben)
Mooi bar work overal.

Qua camper body/design zou ik zelf wat andere keuzes gemaakt hebben maar dat betekent niet dat er iets mis is met het design. Iedereen heeft zijn eigen keuzes en requirements. Het is en blijft een van de coolste Mog's in Australia, if not the world.
 
Back
Top