afterbang
XPdite Sponsor
In zijdelings auto-nieuws; geslaagd voor mijn Heavy Rigid rijbewijs
('...Trucks and buses with a GVM more than eight tonnes, and three or more axles. Any towed trailer must not weigh more than nine tonnes GVM...')
Was blij dat ik in mijn eerste carrière bij een vrachtwagen handel gewerkt heb en dus al wist hoe vrachtwagens werken, vooral met splitter versnellingen bak. Wat dan best ingewikkeld is als je in plaats van op een afgezet terrein er mee door de stad moet rijden.
Een splitter bak werkt min of meer als volgt. Je hebt 4 versnellingen (je start meestal in de 2e) zodra je naar de 5-8 versnellingen wilt moet je een schakelaar op de pook omhalen voor je schakelt. Dan wordt 1 > 5, 2 > 6 enz.. Maar als je dan afremt en je weer terug naar bijvoorbeeld de 4e wilt moet je de schakelaar eerst weer terug doen, zodat 8 > 4 wordt. Als je dan een 22 Ton zware vrachtwagen bestuurd met 3 assen op een drukke rotonde, wordt het soms een beetje druk achter het stuur
Anyway, de instructeur was erg relaxed en was ook de assessor, (normaal is dat een ander persoon) Ondanks een foutje tijdens het afrijden (bijna vergeten te stoppen bij een stop bord) kreeg ik toch een pass. fijn om te zien dat in Australia sommige mensen ook voorbij de regeltjes kunnen kijken en je beoordelen op je algemene kunnen en niet afkeuren op 1x foutje welke je de hele dag niet gemaakt hebt.
@Tim911, ik begreep van collega Unimog owners dat sommige rijscholen werken met automaten of half automaten. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Daarnaast, als alleen MR nodig is, dan is dat (hier in ACT) makkelijker. HR is met een splitter bak. MR is met een gewone ordinaire 6 versnellingsbak.
Nu kunnen we de Unimog in Rego gaan doen, ben even op zoek naar de goedkoopste oplossing, wordt vervolgd!
('...Trucks and buses with a GVM more than eight tonnes, and three or more axles. Any towed trailer must not weigh more than nine tonnes GVM...')
Was blij dat ik in mijn eerste carrière bij een vrachtwagen handel gewerkt heb en dus al wist hoe vrachtwagens werken, vooral met splitter versnellingen bak. Wat dan best ingewikkeld is als je in plaats van op een afgezet terrein er mee door de stad moet rijden.
Een splitter bak werkt min of meer als volgt. Je hebt 4 versnellingen (je start meestal in de 2e) zodra je naar de 5-8 versnellingen wilt moet je een schakelaar op de pook omhalen voor je schakelt. Dan wordt 1 > 5, 2 > 6 enz.. Maar als je dan afremt en je weer terug naar bijvoorbeeld de 4e wilt moet je de schakelaar eerst weer terug doen, zodat 8 > 4 wordt. Als je dan een 22 Ton zware vrachtwagen bestuurd met 3 assen op een drukke rotonde, wordt het soms een beetje druk achter het stuur
Anyway, de instructeur was erg relaxed en was ook de assessor, (normaal is dat een ander persoon) Ondanks een foutje tijdens het afrijden (bijna vergeten te stoppen bij een stop bord) kreeg ik toch een pass. fijn om te zien dat in Australia sommige mensen ook voorbij de regeltjes kunnen kijken en je beoordelen op je algemene kunnen en niet afkeuren op 1x foutje welke je de hele dag niet gemaakt hebt.
@Tim911, ik begreep van collega Unimog owners dat sommige rijscholen werken met automaten of half automaten. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Daarnaast, als alleen MR nodig is, dan is dat (hier in ACT) makkelijker. HR is met een splitter bak. MR is met een gewone ordinaire 6 versnellingsbak.
Nu kunnen we de Unimog in Rego gaan doen, ben even op zoek naar de goedkoopste oplossing, wordt vervolgd!