Het grote auto topic

SteveSW

Well-Known Member
Doe ervaring op voordat je helemaal vol uit gaat met het "integreren". Niet alles wat je ziet op andere auto's is nodig voor wat jij doet.
Dat komt wel goed. Dit forum is iig al goede graadmeter.
Maar integreren moet wel van 2 kanten komen. Ondanks het feit dat we bij zelfde leasemaatschappij blijven, ons visum sinds onveranderd is, ik het ruim een maand geleden aan Fleetplus heb doorgegeven, komen ze nu aan dat ze toch geen langlopend contract kunnen aanbieden. Enkel tot eind visa (oktober 2021; daarna kunnen we over op PR) en dan bij verlengen visa nieuwe lease. Begrijpelijk maar wel beetje last in het proces. Eens afwachten welke bedragen hieraan gekoppeld gaan worden en of het dan nog interessant is.

afterbang

XPdite Sponsor
Dat zie je hier toch met regelmaat gebeuren. Ergens is het papiertje dan bij iemand op zijn bureau gekomen en die vind het risico te groot (ze zijn nogal risico-mijdend hier want 'o wee, o wee') Wel balen dat dit nu pas boven komt drijven net voor bestellen. De verkorte lease tijd zal het wel eens duurder kunnen maken. Maar geen idee hoe Lease hier werkt, dus hopelijk valt het mee!

SteveSW

Well-Known Member
Dat zie je hier toch met regelmaat gebeuren. Ergens is het papiertje dan bij iemand op zijn bureau gekomen en die vind het risico te groot (ze zijn nogal risico-mijdend hier want 'o wee, o wee') Wel balen dat dit nu pas boven komt drijven net voor bestellen. De verkorte lease tijd zal het wel eens duurder kunnen maken. Maar geen idee hoe Lease hier werkt, dus hopelijk valt het mee!
Nou valt totaal niet mee. Omdat ze er ook nu pas achter komen dat als Prado geleverd kan worden, rond december, er minder dan 12 maand zit tussen levering en eind visa en ze geen leasecontracten voor minder dan 12 maand kunnen geven. Ben benieuwd of we dan de Outlander kunnen houden want dat loopt af in Januari....
En dat terwijl Annelies een vast, onbeperkt contract heeft, los van een visa. Met een beetje geluk kunnen we procedure PR starten begin januari maar gezien dat afhangt van Queensland Healts snelheid van handelen en dit een overheidsorganisatie is.....
Ik baal vooral van het feit dat dit info is die ze vanaf het begin hadden.
(Komt erbovenop Dat we ondertussen in de clinch liggen met de owner/real estate manager. Kregen na de laatste huis inspectie totaal onverwacht een form 11 notice to remedy breach met lijst van damages/cleaning die we binnen de maand moeten oplossen. Is ander topic maar we hebben legal advice ingewonnen en niets verplicht ons bij een huis inspectie het huis in staat van eind contract te hebben. ‘De schade’ zijn vlekken en krasjes op de muren.....). Leve de Aus administratie en de houding towards non PR.

afterbang

XPdite Sponsor
What a mess!

Ik was al bang voor je lease, maar wilde niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten. Mooi staaltje, hoe hou je mensen gemotiveerd...

En dat met je huis is 1 van de redenen waarom we gekocht hebben (wat makkelijker gezegd dan gedaan is voor jullie als niet PR)
Als huren hier zo zou werken als in NL hadden we na QLD niet ook nog eens hier in ACT gekocht. Maar aangezien je als huurder bijna rechteloos bent, hebben we hier ook nog maar een huis gekocht...

Anyway, auto’s. Ben benieuwd of je straks na January wellicht het ‘grote fiets topic’ moet gaan starten 😳

Wilsil

Well-Known Member
Ik heb nog steeds het idee dat een novated lease niet veel zin heft.
Wij hebben het met 2 auto's gedaan, maar kon achter af niet echt het voordeel er van zien.

SteveSW

Well-Known Member
Ik heb nog steeds het idee dat een novated lease niet veel zin heft.
Wij hebben het met 2 auto's gedaan, maar kon achter af niet echt het voordeel er van zien.
Als je werkt voor Queensland Health gaat je lease eerst van je bruto salaris via Remserv. Per jaar levert ons dat minimaal 3.500$ op dus dat lijkt me niet slecht zonder iets te doen. Daarnaast is alles included: benzine, onderhoud....
Heb je een alternatief?

Wilsil

Well-Known Member
Toen wij het deden werkte het hetzelfde.
Eerst een gedeelte betalen pre-tax, de rest post-tax.
Alles inclusief en toch had ik het idee dat ik meer betaalde dan dat ik het zelf had gekocht out right.

Tim911

Well-Known Member
wat een narigheid allemaal weer @SteveSW, ik weet zo ongeveer wel hoe je je moet voelen want wij hebben ook veel soortgelijks meegemaakt. Ruil de auto in voor een hypotheek een het huurhuis voor een appartement en dan komt het allemaal wel erg overeen. Het hatelijke is dat er altijd in eerste instantie alles mogelijk is, en dat er dan later door een pennelikker een label ' te groot risico' aan gehangen wordt. Het is gewoon niet fijn om visa holder te zijn in dit land. Als PR of citizen merk je niet eens tegen wat voor muren je aanloopt, waar non residents tegenaan lopen. Mijn advies: geef niet op, ga niet bij de pakken neer zitten en ga stoicijns verder: chipping away at it. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar boos worden heeft ook weinig zin. De auto kan nu even niet, koop tijdelijk een goedkope auto en als de PR er is ga dan voor de nieuwe Prado. Huur situatie is een lastige, je hoeft naar mijn weten niks op te lappen terwijl je nog huurt, alleen als je vertrekt wat je zelf ook al zei. Probleem is dat het kwaad bloed kan zetten bij de verhuurder en die je contract op zegt. Aangezien de huurmarkt zeer krap is op het moment lijkt me dat ook geen fijne optie. Als het echt uit de klauwen loopt hebben wij nog 3 slaapkamers en een badkamer over ;)

Novated lease: wij hebben ook de berekening laten maken aangezien ik zelf ook bij QH werk, en ik ben het persoonlijk wel met @Wilsil eens, alles bij elkaar zag ik het voordeel ook niet echt.

Niet om je de moed helemaal in de schoenen te laten zakken, maar als je voor je PR afhankelijk bent van QH, dan vrees ik het ergste. Als ik zie hoe lang ze over relatief simpele procedures doen wil ik niet weten hoe lang dat gaat duren, maar misschien valt het allemaal snel op z'n plek straks.

Lekker doorsparen en straks een mooi lappie grond kopen met een zelf ontworpen huis erop, met een gloednieuwe Prado op de oprit. Gaat allemaal goed komen. Bij mij is het goed gekomen, en dat gaat bij jullie ook gebeuren, daar ben ik van overtuigd.

afterbang

XPdite Sponsor
In zijdelings auto-nieuws; geslaagd voor mijn Heavy Rigid rijbewijs
('...Trucks and buses with a GVM more than eight tonnes, and three or more axles. Any towed trailer must not weigh more than nine tonnes GVM...')

Was blij dat ik in mijn eerste carrière bij een vrachtwagen handel gewerkt heb en dus al wist hoe vrachtwagens werken, vooral met splitter versnellingen bak. Wat dan best ingewikkeld is als je in plaats van op een afgezet terrein er mee door de stad moet rijden.
Een splitter bak werkt min of meer als volgt. Je hebt 4 versnellingen (je start meestal in de 2e) zodra je naar de 5-8 versnellingen wilt moet je een schakelaar op de pook omhalen voor je schakelt. Dan wordt 1 > 5, 2 > 6 enz.. Maar als je dan afremt en je weer terug naar bijvoorbeeld de 4e wilt moet je de schakelaar eerst weer terug doen, zodat 8 > 4 wordt. Als je dan een 22 Ton zware vrachtwagen bestuurd met 3 assen op een drukke rotonde, wordt het soms een beetje druk achter het stuur ;)

Anyway, de instructeur was erg relaxed en was ook de assessor, (normaal is dat een ander persoon) Ondanks een foutje tijdens het afrijden (bijna vergeten te stoppen bij een stop bord) kreeg ik toch een pass. fijn om te zien dat in Australia sommige mensen ook voorbij de regeltjes kunnen kijken en je beoordelen op je algemene kunnen en niet afkeuren op 1x foutje welke je de hele dag niet gemaakt hebt.

@Tim911, ik begreep van collega Unimog owners dat sommige rijscholen werken met automaten of half automaten. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Daarnaast, als alleen MR nodig is, dan is dat (hier in ACT) makkelijker. HR is met een splitter bak. MR is met een gewone ordinaire 6 versnellingsbak.

Nu kunnen we de Unimog in Rego gaan doen, ben even op zoek naar de goedkoopste oplossing, wordt vervolgd!

afterbang

XPdite Sponsor
@Tim911 Deze is voor jou, gisteren op pad geweest met dit beestje. (alleen asfalt)
Best karretje, 300K + op de teller maar voelde nog goed. Niet sterkste diesel ooit trouwens, had wat meer verwacht van 3.5 liter. Maar wellicht dat hij na 300.000 km een beetje moe gestreden is.
IMG_9120.jpeg

Geinige opzet met de dual tanks. Originele vulopening maar met twee vulpijpen. Rechts voor de originele tank, links voor de auxiliary tank.
IMG_9121.jpeg

Wilsil

Well-Known Member
Yep, dat is normal.
Mijn LX470 heft dezelfde setup.
50 liter gaat door het achterste gat, 90 liter door het voorste.

afterbang

XPdite Sponsor
Yep, dat is normal.
Mijn LX470 heft dezelfde setup.
50 liter gaat door het achterste gat, 90 liter door het voorste.
Vond het wel grappig, ik heb twee vul openingen (1x 180L, 1x 70L). En de 70 Series heeft volgens mij ook twee aparte vul openingen. (2x 90L)

Tim911

Well-Known Member
Voor mij is het op dit moment überhaupt de vraag of mijn rijbewijs er nog van komt. Aangezien ik een functiegroep omhoog ga is het nu niet meer echt nodig omdat ze de job liever door een 002 laten doen. Dus we zien het wel even. Wel weer balen.

Die NP Pajero heeft een andere motor als de mijne, en zijn inderdaad niet de snelste.
Mijn Pajero pakt 90% van de 4wd’s op de eerste 200 meter zonder de rpm over 2500 te laten komen. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je op GVM zit met allemaal upgrades.

afterbang

XPdite Sponsor
Voor mij is het op dit moment überhaupt de vraag of mijn rijbewijs er nog van komt. Aangezien ik een functiegroep omhoog ga is het nu niet meer echt nodig omdat ze de job liever door een 002 laten doen. Dus we zien het wel even. Wel weer balen.
Dat zou jammer zijn, maar aan de andere kant, een functiegroep omhoog gaan is ook meer salaris(?)
En dan kun je altijd zelf nog je MR of HR halen mocht he dat echt willen. ~1500 dollar voor een dag training + examen.

Tim911

Well-Known Member
Dat zou jammer zijn, maar aan de andere kant, een functiegroep omhoog gaan is ook meer salaris(?)
En dan kun je altijd zelf nog je MR of HR halen mocht he dat echt willen. ~1500 dollar voor een dag training + examen.
Ja betekent idd meer salaris dus niet verkeerd hoor. Maar dat ik het op kosten van de baas kan doen zal helaas niet meer lukken. Ik zal het tzt wel gaan doen trouwens. Altijd prettig om te hebben en bij vakanties en of ziekte kan het altijd van pas komen.

OFX