Het grote auto topic

Goede vid van Ronny:
Own up to your mistakes. En goede info inzake roof racks.
Ja hij is goed. Goed om te zien hoe hij werkt en goede info. Bij mijn eigen onderzoekje naar een roof rack voor de jeep was ik ook achter de kleine lettertjes gekomen en verbaasde me over de bijna misleidende info van sommige brands, de onwetendheid van mensen die die dingen verkopen én hoe sommige mensen hun dak volladen. Ben blij dat ik nu wat meer heb uitgegeven voor een chief products rack.
Goed dat zo een ‘influencer’ daar nu extra aandacht aan geeft.
 
Ja hij is goed. Goed om te zien hoe hij werkt en goede info. Bij mijn eigen onderzoekje naar een roof rack voor de jeep was ik ook achter de kleine lettertjes gekomen en verbaasde me over de bijna misleidende info van sommige brands, de onwetendheid van mensen die die dingen verkopen én hoe sommige mensen hun dak volladen. Ben blij dat ik nu wat meer heb uitgegeven voor een chief products rack.
Goed dat zo een ‘influencer’ daar nu extra aandacht aan geeft.
Heb je op de website kunnen vinden wat de off-road capaciteit is?

Ik ben benieuwd waar dat enorme verschil tussen on-road en off-road dynamisch laadvermogen vandaan komt. Is dat voor extreme off-roading of ook als je gewoon bergop via een firetrail rijdt?
 
Tsja, de Gibb River Road is niet eens een firetrail. Maar een echte Road. Daar gaan dingen toch heel erg stuk. Honderden kilometers off corrugation doet rare dingen met staal, rivets en bouten en moeren. Dus de fabrikanten moeten alles behalve asfalt onder de noemer off-road scharen.

Valt je RhinoRack spontaan uit elkaar als je een keer een uurtje over een dirt road rijdt met een swag, 2 jerrycans en een awning er aan. Vast niet. Geven ze er garantie op? Nee.

Eigenlijk vindt ik het dak geen plek voor iets anders dan een dak om je droog te houden en hoogstens een lightbar. Het is de slechts mogelijke plek om ook maar iets meer gewicht te hebben dan het dak zelf.

Maar als je je bewust bent van de risico’s en beperkingen, dan kan het verder best natuurlijk, 75kg op je dak. Maar rij naar omstandigheden en belading.

En check regelmatig of alles nog vast zit/niet scheurt. 👍
 
Heb je op de website kunnen vinden wat de off-road capaciteit is?

Ik ben benieuwd waar dat enorme verschil tussen on-road en off-road dynamisch laadvermogen vandaan komt. Is dat voor extreme off-roading of ook als je gewoon bergop via een firetrail rijdt?
Chief product rack zegt 150 dynamisch 600 statisch maar dat werk dus enkel als het dak van je auto zoveel zou aankunnen. Als je bedenkt dat een hilux wat hier (in Cairns tenminste) bijna de standaard Ute off road is met erg vaak een rooftop tent maar 75kg mag hebben op asfalt (en volgens Ronny’s laatste post in de kleine lettertjes maar 60kg) dan weet je genoeg en kan een rooftop tent eigenlijk nooit.
De grand Cherokee heeft ook maar 75kg roof rack capacity maar hun standaard roof rack bevestigingsrails zitten enkel vast met 2 schroeven. Eentje voor en achter. Terwijl er in totaal 6 beschikbaar zijn. Chief products (maar ook bevoordeeld Off Road Animal) racks maken gebruik van alle bevestigingspunten! En dit zijn niet gewone rivets maar redelijke nut inserts die iets meer grip op het dunne metaal van het dak hebben. Het is een grijs gebied want voorlopig kon ik nog nergens vinden wat je load capacity is als je al deze nut inserts gebruikt. Enkel kleine lettertjes bij de rack brands dat je steeds moet letten op de load capacity van de car manufacturer.
Off road is alles wat niet asfalt is. Een half uurtje corrugated road (zonder bandenspanning te verlagen) heeft al redelijk wat impact op alles wat los en vast zit in je auto.
 
Wish me luck!

onderweg naar Queensland Transport met de safety certificate/Roadworthy van 1 truck, 2 auto’s, 2 trailers en 2 motorfietsen. Benieuwd met hoeveel kenteken platen we terug komen. 😳
Jij bent snel :). Ik ga straks/morgen één van de auto’s doen. De andere heeft een batterij die leegloopt. Moet nog even uitzoeken of ik kan achterhalen wat de batterij leeg trekt als de auto uit staat. Ik verdenk de radio...

Kwam jij nog deze kant op trouwens voor 1/3?
 
Last edited:
Jij bent snel :). Ik ga straks/morgen één van de auto’s doen. De andere heeft een batterij die leegloopt. Moet nog even uitzoeken of ik kan achterhalen wat de batterij leeg trekt als de auto uit staat. Ik verdenk de radio...

Kwam jij nog deze kant op trouwens voor 1/3?

In theorie moet je ze allemaal binnen 14 dagen van het moment dat ze hier ge-garaged worden doen. Ik had ook liever wat langer de tijd genomen. Een geul in de weg gereden naar de lokale certificate meneer.
Dat gaat hier heeeeeeeel wat 'relaxter' dan in Canberra kan ik je vertellen #Queensland 😂

Het eind resultaat!
IMG_0669.jpeg

We komen woensdag die kant op, wellicht een beetje vol/chaotisch schema, ik ping je morgen wel even!
 
Rond deze tijd had ik gehoopt eindelijk in de nieuwe Jeep rond te rijden. Helaas...20 Januari is het schip met auto's gearriveerd en zijn de autos in quarantaine geplaatst. Vorige week kreeg ik het bericht dat de quarantaine was opgeheven en dat transport naar de dealer zou worden gepland.
Nou, mooi niet dus, want de volgende brief belandde in de email:

As you may already be aware Australian Quarantine is holding a number of new vehicles across several wharves around Australia. Quarantine Officers have found foreign plant seeds on the exterior of the vehicles and the vehicles are now in the process of being cleaned in Quarantine certified wash bays. The seeds are very fine and do not pose a risk to vehicle quality. However, they do present a risk to Australian biodiversity .
Due to the number of vehicles affected – Jeep vehicles among them – we are experiencing lengthy processing delays. Unfortunately, this is preventing the timely delivery of these vehicles to dealerships and customers.
Stellantis is pursuing every opportunity to accelerate this process. However, because vehicles are cleaned in the order they arrive on the wharf, opportunities are very limited.

In ieder geval zal de auto mega-schoon zijn.
 
Ik heb een Hyundai Tucson aangeschaft. Hij was op voorraad dus strikje erop en meenemen. Turbo diesel met AWD, rijdt geweldig.

Nou maar hopen dat hij niet in brand vliegt. :oops:

 


OFX
Back
Top