1 jaar wonen in Melbourne, hoe en wat qua school?

Zo absoluut is het toch niet? Volgens mij is er zelfs legislation (in de maak) om huisdieren (officieel) niet te mogen weigeren in Melbourne.

Wij hebben met 0 local referenties en 3 stoffige katten zonder problemen een huis gehuurd. Nu is Canberra Sydney/Melbourne niet. Maar @Thijsvr heeft ook een hartstikke mooi en gerenoveerd huur appartement/huis in hartje Melbourne met 2 katten. Het maakt het niet makkelijker, maar niet onmogelijk

Voor appartement zijn er de recente by-laws die tegenwoordig wel een huisdier moeten toestaan. Maar uiteindelijk blijft het de beslissing van de verhuurder.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het maakt het wel behoorlijk lastig.
 
I.d.d., als verhuurder kan je vast wel met een excuus komen om iemand af te wijzen zonder de hond te noemen...
 
I.d.d., als verhuurder kan je vast wel met een excuus komen om iemand af te wijzen zonder de hond te noemen...

Tja, ik verhuur zelf geen woning, maar als je een woning zou verhuren zou je dan zelf niet kiezen voor iemand zonder hond? De vorige huurders in ons huis hadden een paar kleine hondjes, en alle ramen van de sliding door zijn bekrast doordat ze tegen het gras sprongen. Ik zou het zelf ook wel weten.
 
Voor appartement zijn er de recente by-laws die tegenwoordig wel een huisdier moeten toestaan. Maar uiteindelijk blijft het de beslissing van de verhuurder.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het maakt het wel behoorlijk lastig.
Je stelde het in je eerste post als een feit. Daarom haakte ik even in, we moeten hier geen fake news verspreiden natuurlijk ;)
 
Tja, ik verhuur zelf geen woning, maar als je een woning zou verhuren zou je dan zelf niet kiezen voor iemand zonder hond? De vorige huurders in ons huis hadden een paar kleine hondjes, en alle ramen van de sliding door zijn bekrast doordat ze tegen het gras sprongen. Ik zou het zelf ook wel weten.
Wij verhuurden ons huis in QLD aan een honden bezitter. Voorwaarden zijn helder. Professionele cleaning van carpets enz na lease periode. Schade veroorzaakt (door kinderen of dieren) dient te worden vergoed.
ze hebben er 3 jaar in gewoond en ik zie geen issues veroorzaakt door de hond. (Meer door zijn baasjes)

Ik snap dat niet iedere verhuurder staat te springen om huisdieren in zijn huis toe te laten. Maar als je met genoeg ‘insurances’ komt is er weinig tot geen risico voor de verhuurder. Kinderen! Dat is pas een risico ;)
 
Wij verhuurden ons huis in QLD aan een honden bezitter. Voorwaarden zijn helder. Professionele cleaning van carpets enz na lease periode. Schade veroorzaakt (door kinderen of dieren) dient te worden vergoed.
ze hebben er 3 jaar in gewoond en ik zie geen issues veroorzaakt door de hond. (Meer door zijn baasjes)

Ik snap dat niet iedere verhuurder staat te springen om huisdieren in zijn huis toe te laten. Maar als je met genoeg ‘insurances’ komt is er weinig tot geen risico voor de verhuurder. Kinderen! Dat is pas een risico ;)
Ja, helemaal als ze de verhuurder aardiger vinden dan de ouders. Stel je voor, je krijgt er zo twee voor niks ;)
 
Goh wat ben ik blij dat ik, als bijzinnetje, schreef dat we van plan waren de honden mee te nemen. Er zitten toch wel veel haken en ogen aan, als ik dat zo lees. Superbedankt voor jullie input.
 
Ik heb niet alles in detail gelezen, dus misschien hebben mensen al bepaalde dingen beantwoord maar leuk te lezen dat je naar Melbourne wilt komen. Na een jaar wil je niet meer weg hoor ;)

Huisdieren in het vliegtuig
Dat de er wat kosten aan verbonden zijn weet je al (en ik ben blij te lezen dat het hond > geld is voor jullie). Los daarvan kost het hele traject om ze mee te nemen wat tijd, energie en plannen. Huisdieren moeten bepaalde vaccinaties, bepaalde checks en je moet het een en ander aan papierwinkel invullen. Ik weet niet alle details exact want ik ben gezegend met een vader die dierenarts is die bepaalde dingen wist en de persoon aan de linkerkant van m'n profiel foto heeft bijna al het papierwerk gedaan.
Wat voor ons een verassing was, was dat je na alle vaccinaties, stempeltjes, keuring en aanleveren van de documenten, nog 180 dagen moest wachten voordat de huisdieren daadwerkelijk mochten vliegen. Daar hadden we niet helemaal rekening mee gehouden in onze planning. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en werden onze katten nagestuurd, maar ik dacht ik noem dat gedeelte specifiek even.

Wij hebben onze katten via Animals To Fly in Hoofddorp gestuurd. Het kost een beetje extra geld, maar ik beschouw het als een no-brainer om een professioneel bedrijf in de arm te nemen. Ze regelen alle vluchten, vergunning etc en geven duidelijk advies wat jij als eigenaar moet doen.


Huisdieren in huurwoning
Toen wij hier kwamen had je als huurder nog iets minder rechten. Huisdieren werden vaak afgewezen, met name in de stad waar genoeg mensen naar een huis kwamen kijken. Als je iets meer buitenaf ging wonen was het vaker geen probleem.
De oplossing? Iedereen vertelde ons direct dat mensen gewoon "stiekem" huisdieren hadden. De property manager mag geen onaangekondigde inspecties doen, dus mensen namen tijdens inspecties gewoon de huisdieren mee naar werk voor de dag, parkeerden ze bij vrienden of ze gingen voor een nachtje naar het pension (waar je hier talloze van hebt). Wij hebben dat laatste tijdens onze eerste inspectie gedaan en ze gingen er bij het pension gewoon al vanuit dat dat de reden was voor de 2 nachtjes daar.

Na de eerste inspectie hebben we een verzoek ingediend om katten te mogen hebben. Onze buren hadden al een kat, dus we gingen er vanuit dat het niet zo'n punt zou zijn. We moesten een extra contractje tekenen dat we verantwoordelijk waren voor schade etc en dat was het.

Maar dat was vroeger. Nu is het gelukkig iets minder op je blote knietjes bedelen bij de huisbaas als arme huurder. In plaats van het uit te leggen plaats ik gewoon de link: https://www.consumer.vic.gov.au/housing/renting/repairs-alterations-safety-and-pets/pets

Renters who want to have a pet in the property must ask their rental provider (landlord) for permission. Rental providers must have a good reason to refuse the renter’s request. Rental providers can apply to VCAT for an order to refuse permission.

Dus mijn advies zou zijn om gewoon lekker hierheen te komen. Een leuke woning te zoeken. In het midden te houden dat je hier maar voor een jaar bent (je moet namelijk "solliciteren" op een woning, met een cover letter en alles, en als je zegt dat je maar een jaar blijft wordt je overal afgewezen) en vervolgens pas een verzoek voor huisdieren in te dienen als je goed en wel in de woning zit.
Het is misschien niet helemaal super netjes, maar je komt er gauw genoeg achter dat huren in dit land heel anders is dan in Nederland. Er heerst nogal een anti-verhuurder sentiment hier en het is er dankzij COVID niet beter op geworden.


Huisdieren en kosten
Jazeker. Niet alleen zijn er kosten om je hond hierheen te krijgen. Er zijn ook een hoop kosten hier. (https://www.melbourne.vic.gov.au/residents/pets/Pages/pets.aspx)

1. Honden belasting. Jazeker. Je dient je huisdier hier te registeren bij de council waar je gaat wonen. De kosten en eisen zijn per council verschillend en de meeste dingen voldoe je al aan als je je hond hier naar toe haalt (chippen, castratie/sterilisatie en vaccinaties). In onze council is het tussen de $60 en $150 per hond, per jaar.

2. Dierenarts. De dierenarts heeft in Nederland soms een reputatie aan de prijs te zijn, maar het is in mijn mening een schijntje vergeleken met wat het hier kost. M'n collega was alles bij elkaar $3,500 kwijt voor een simpele breuk bij een jonge hond. Onze jaarlijkse check-up voor twee gezonde binnenkatten is zo'n $300.
De meeste mensen hier hebben daarom een verzekering voor met name honden.


Huurwoningen algemeen
Dat was alles voor wat betreft de huisdieren. Ik weet niet of jullie hier al eens geweest zijn en al een beetje een idee hebben waar jullie willen gaan wonen, maar afhankelijk van de suburb waar je heen wilt kan het soms een behoorlijke uitdaging zijn om een huis te krijgen. Zoals ik eerder al noemde moet je een soort sollicitatie doen om jezelf te verkopen. Wij kwamen heel naief bij de eerste woning waar we interesse in hadden (ik dacht "ah joh, ik lul wat met de makelaar en klaar"). Maar nee, er stond een rij van zo'n 50 mensen voor de deur om naar binnen te gaan. De makelaar wilde niet eens echt met ons praten, want ze kon al zien dat wij het niet zouden worden aan hoe we gekleed waren.
Vervolgens heb ik een echte sollicitatie brief geschreven met details als welke budgetten ik managede voor welke klanten, hoe lang we al bij onze werkgevers werkten, waarom wij beter waren dan alle anderen die solliciteerden. Dat uitgeprint samen met bank statements etc en bij elke bezichtiging dat meteen ingeleverd en "super leuk" tegen de makelaar gedaan.

Het alternatief wat op het moment veel gebeurd is dat mensen meer bieden dan de vraagprijs. De huur is bijvoorbeeld $400/$500 per week en mensen bieden $50 ~ $150 meer dan dat zodat ze gekozen worden, of betalen meerdere maanden vooruit etc.

Het kan zijn dat jullie kijken naar een suburb waar dat totaal niet aan de orde is. Dit is vooral wat meer in de binnenstad, maar met kinderen en een hond dacht ik het te noemen zodat je niet tegen een nare verassing aanloopt.

Succes met de verhuizing!
 
Oh over huurwoningen. Houdt er rekening mee dat het in de winter echt koud is. Ozzie huizen zijn niet gebouwd voor de winter, isolatie kennen ze niet, tocht strips ook niet. En daar ga je in de huurmarkt meer last van hebben dan in de koopmarkt, want daar kan je zelf nog wat aanpassen (alhoewel je niet even spouwmuur isolatie aanbrengt als er geen spouwmuren zijn :))
 
Oh over huurwoningen. Houdt er rekening mee dat het in de winter echt koud is. Ozzie huizen zijn niet gebouwd voor de winter, isolatie kennen ze niet, tocht strips ook niet. En daar ga je in de huurmarkt meer last van hebben dan in de koopmarkt, want daar kan je zelf nog wat aanpassen (alhoewel je niet even spouwmuur isolatie aanbrengt als er geen spouwmuren zijn :))

Ja dan moet je maar niet zo ver zuid gaan wonen 😁 maar idd zelfs in de tropen merk je het verschil. dan komt de kou vooral door het enkele glas savonds
 
Oh over huurwoningen. Houdt er rekening mee dat het in de winter echt koud is. Ozzie huizen zijn niet gebouwd voor de winter, isolatie kennen ze niet, tocht strips ook niet. En daar ga je in de huurmarkt meer last van hebben dan in de koopmarkt, want daar kan je zelf nog wat aanpassen (alhoewel je niet even spouwmuur isolatie aanbrengt als er geen spouwmuren zijn :))

Yup. Veel oudere huizen in Melbourne hebben ook geen verwarming of alleen een split system air conditioner in 1 of 2 kamers. Centrale verwarming kom je hier bijna nergens tegen.

Dat en betere isolatie was één van de redenen waarom we nieuwbouw gekozen hebben.

In het najaar zie je bij alle winkels verwarmde dekens, room heaters en meer liggen.
 
Huisdieren in het vliegtuig
Wij hadden gekozen voor VCK Logistics op Schiphol. Zij regelen het transport en ook de papierwinkel met de Australische autoriteiten. Transport gaat op basis van gewicht van de honden. Let op dat je speciale kratten moet gebruiken en de afmetingen voldoen aan de eisen. De transporteur kan ze normaliter aan je verkopen.
Wij hebben zelf een kleine vliegtrip binnen Europa gedaan zodat de hond aan het idee kon wennen.
Eenmaal in Australie gaan de honden 10 dagen in quarantaine nabij Melbourne. Afhankelijk van je uiteindelijke woonplaats moet je dus ook intern transport regelen. Wij hadden hiervoor gebruik gemaakt van JetPets. Het was toch wel bijzonder om je hond na bijna twee weken weer te zien op het vliegveld in Sydney.


1. Honden belasting. Jazeker. Je dient je huisdier hier te registeren bij de council waar je gaat wonen. De kosten en eisen zijn per council verschillend en de meeste dingen voldoe je al aan als je je hond hier naar toe haalt (chippen, castratie/sterilisatie en vaccinaties). In onze council is het tussen de $60 en $150 per hond, per jaar.

2. Dierenarts. De dierenarts heeft in Nederland soms een reputatie aan de prijs te zijn, maar het is in mijn mening een schijntje vergeleken met wat het hier kost. M'n collega was alles bij elkaar $3,500 kwijt voor een simpele breuk bij een jonge hond. Onze jaarlijkse check-up voor twee gezonde binnenkatten is zo'n $300.
De meeste mensen hier hebben daarom een verzekering voor met name honden.

In de plaatsen in Sydney waar ik heb gewoond (Pymble en Castle Hill) werd er geen hondenbelasting geheven. Maar zoals @Thijsvr aangeeft, dat is net als in Nederland een belasting die per council kan verschillen.
Dierenarts is inderdaad flink aan de prijs. Mijn dochter is een dierenarts en ik verbaas me nog altijd over de bedragen die in rekening worden gebracht.. Een paralysis teek? $1500. Snake bite? $2500.

Credit Score
Een ander punt wat van belang is in Australia is je credit-score. Niet op tijd betalen van rekeningen wordt bijgehouden en is voor veel bedrijven toegankelijk. Als je vers in Australia komt, dan is het gebrek aan credit-historie een obstakel. Dat beperkt zich niet alleen tot huren, maar ook tot andere zaken . Een goede vriend van mij werkt niet, heeft geen inkomen, maar is wel vermogend en het in voor hem onmogelijk om een post-paid telefoon abonnement of credit credit card aan te vragen.
 
Oh over huurwoningen. Houdt er rekening mee dat het in de winter echt koud is. Ozzie huizen zijn niet gebouwd voor de winter, isolatie kennen ze niet, tocht strips ook niet. En daar ga je in de huurmarkt meer last van hebben dan in de koopmarkt, want daar kan je zelf nog wat aanpassen (alhoewel je niet even spouwmuur isolatie aanbrengt als er geen spouwmuren zijn :))
Wij hebben in Canberra isolatie aan laten brengen tussen de enkel steens buitenmuur en de gipsplaat binnenmuren. Niet helemaal hetzelfde als de oud-Hollandse spouwmuur, maar het komt enigszins in de buurt.

En ja, nergens zo koud gehad in de winter als in Australia (in ons huurhuis) Buiten was het warmer dan binnen :eek:
 
Ook wij hadden VCK en in Australia JetPets. Maar als je naar Melbourne verhuisd is het quarantaine centrum om de hoek, dus heb je JetPets niet nodig. Scheelt weer in de prijs ;)
 
Een beetje late reaktie, maar ik moest even de tijd vinden om er voor te gaan zitten om te reageren over de scholen. Het is inderdaad zo dat er nagenoeg geen niveau verschil is zoals we dat in Nederland kennen. Leerlingen worden ingedeeld op leeftijd, maar sommige scholen hebben wel extension klassen voor de 'high achievers'. Over het algemeen zijn de scholen wat strakker wat regels betreft en het gaat er 'schoolser' aan toe dan in Nederland, bijvoorbeeld twee aan twee in de rij staan voordat ze de klas in mogen, maar ook de manier van lesgeven. Het is op de meeste scholen verplicht een uniform te dragen. Leerlingen zijn kinderlijker en minder mondig, maar ook socialer dan in Nederland. Dat sociale aspect is hier erg belangrijk, net zoals het respect hebben voor andere leerlingen en natuurlijk de leerkrachten. Leraren zijn over het algemeen ook heel aardig en behulpzaam, veel leerkrachten in de lagere klassen zijn van oorsprong eigenlijk primary school teachers, tenminste bij ons op school, een public school in Queensland. Eigenlijk zitten de eerste twee jaren middelbare school een beetje tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs in qua sfeer.
Wat systeem betreft, je begint je schoolloopbaan in year 1 op 6 jarige leeftijd en dan blijf je tot year 6 op de primary school, dus de high school loopt van year 7 tot year 12. Het niveau is een beetje VMBO-T niveau. De betere leerlingen onderscheiden zich door A's en B's te halen. Daarmee kunnen ze dan later, na year 10, de vakken kiezen die ze nodig hebben om naar de uni te mogen. De minder theoretisch gerichte leerlingen kiezen dan vaak voor de praktische vakken, waar ze een certificaat voor kunnen halen (vgl. MBO 1/2 niveau) zodat ze daarna door kunnen stromen naar de TAFE (vgl. MBO). Maar daar heeft je zoon verder weinig aan, want dan zijn jullie ws al weer terug in NL. Wat aanpassen betreft zou ik me geen zorgen maken. De meeste kinderen die ik heb gesproken vinden school in Australie leuker dan in Nederland en de taal leren ze razendsnel. Sommige scholen hebben het vak ESL (English as Second Language) voor anderstaligen. Tenminste dat was in Sydney, waar wij als eerst zijn gaan wonen, dus daarvoor hoef je niet naar een speciale school. Een internationale school is ook een optie, maar hou er rekening mee dat daar voornamelijk expat-kinderen naar toe gaan. Ik zou dat aanraden als je zoon ouder zou zijn geweest, zodat hij het diploma International Baccalaureate kan halen, maar in jullie geval zie ik daar eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in.
Scholen in Australie zijn heel onder te verdelen in 'public schools' of 'state schools' en 'private schools' (hier valt de internationale school ook onder). Het grootste verschil tussen 'public' of 'private' is het prijskaartje. Private schools zijn over het algemeen (veel) duurder dan public schools. Public schools zijn gratis voor citizens en permanent residents en voor een private school betaal je tussen de $2000-$35.000 per jaar. Zijn private schools dan ook beter dan public schools? Dat hoeft niet perse. Sommige public schools presteren beter dan sommige private schools. Doordat private schools niet afhankelijk zijn van de Government, kunnen ze wel selecteren aan de deur en de jaarlijkse toelage vormt natuurlijk ook een drempel, waardoor een private school een ander soort leerlingen trekt. Het verschil kan groot zijn. Ik heb scholen gezien waarvan de tranen in je ogen springen en scholen met een eigen zwembad en tennisbanen. Voor een public school geldt dat je in een bepaalde 'catchment' moet wonen. Over het algemeen geldt dat de public schools in de betere wijken een goed of zo niet beter alternatief is voor een private school. Alleen moet je dan al wel weten in welke wijk jullie willen wonen (en een huurhuis hebben). Wat dat betreft ben je met een private school wel vrijer. In jullie geval, geen permanent residents, moet je ook voor een public school een toelage betalen. In ons geval, 10 jaar geleden in Sydney (NSW), was dat $5000 per jaar. Waarschijnlijk is dat nu iets meer en Melbourne ligt in een andere staat, maar aan dit soort bedragen moet je denken. Dat bedrag kun je dan natuurlijk ook aan een private school besteden.
Wat vakinhoud betreft, hoef je je denk ik niet zo druk te maken. Het grootste verschil is denk ik dat in Nederland Frans en Nederlands wordt gegeven in de eerste klas van het VO en in Australie niet. Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie stroomt hij zo in en wiskunde is overal hetzelfde. Voor Nederlands zou je zoon naar de Nederlandse school in Melbourne kunnen gaan. Ze zijn daar op de hoogte van het curriculum Nederlands op de scholen in Nederland en kunnen hem daarin bijspijkeren. Ook zijn er in Australie scholen die vreemde talen aanbieden, meestal Duits, Frans en Chinees, dus daar zou hij Frans kunnen volgen. Je kan hem natuurlijk ook altijd online lessen laten volgen. In elk geval heeft hij als hij na een jaar terugkomt in Nederland natuurlijk wel een gigantische voorsprong in het Engels (en een dijk van een ervaring!)
Ik weet niet wat handig is qua tijdstip om te beginnen op de middelbare school. Hij stroomt sowieso ergens halverwege het jaar in. Ik denk dat ook een persoonlijke en praktische keuze is. De tweede helft van het jaar in Australie begint half Juli, dus dan mist hij de zomervakantie, maar daarentegen heeft hij wel vanaf half December t/m eind Januari vakantie en kan hij het volgend jaar in Nederland aan een nieuw schooljaar beginnen. Begint hij in Australie aan het begin van het schooljaar, dan moet hij eerst nog naar de middelbare school in Nederland en dan weer veranderen naar een Australische school, dat lijkt me ook lastig. Eventueel zou je je zoon twee keer een half jaar terug zetten, zodat hij tijd heeft om te acclimatiseren. Maar dan mist hij dus eigenlijk een jaar. Hangt er ook weer een beetje van af of hij een vroege of late leerling is. Ik heb een vriendin die hier voor twee jaar heeft gewoond met een zoon die hier het laatste jaar van de primary school heeft gedaan en het eerste jaar van de high school. Zij zijn vorig jaar in maart weer terug gegaan naar Nederland. Ik zal eens vragen hoe dat is gegaan.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Hieronder staan nog wat links om het een en ander nog verder uit te zoeken. Mijn ervaringen zijn trouwens gebaseerd op scholen in Sydney en Brisbane, maar ik neem aan dat het in Melbourne niet veel anders zal zijn. Laat maar weten als je nog vragen hebt.

 
Last edited:
Wat word ik op dit forum geweldig geholpen. Nu ook weer. Superbedankt Janneke. Een groot aantal (potentiele) vragen zijn met je post in 1 klap beantwoord.

Er blijft op dit moment eigenlijk maar 1 vraag over, al is dat wel een belangrijke. Onze zoon zou, als we in Nederland zouden blijven, naar de Havo/VWO brugklas gaan. Het jaar dat we naar Australië willen (de planning is nu van juli '22 tot juli '23) zou hij ideaal gezien onderwijs krijgen op hetzelfde niveau zodat, als we weer in Nederland zijn, hij weer kan aanhaken in de tweede klas. Maar dat is, zo begrijp ik het tenminste, nogal een uitdaging. Enerzijds omdat de schooljaren niet synchroon lopen, anderzijds omdat er op een ander niveau les wordt gegeven. Met andere woorden, hij komt dan wellicht in de problemen als we weer in NL zijn. Zou dit "probleem" wellicht kunnen worden opgevangen door voor een internationale school te kiezen? Het heeft niet onze voorkeur omdat we een jaar lang echt willen opgaan in het leven in Melbourne, maar het zou wellicht een gedwongen keuze zijn.... En, toch nog een tweede vraag...., weten jullie of het überhaupt toegestaan is om op een toeristenvisum naar een public school te gaan?

Goed, ik hoop nog even weer wat te horen. Nogmaals dank voor alle genomen moeite!
 
Wat word ik op dit forum geweldig geholpen. Nu ook weer. Superbedankt Janneke. Een groot aantal (potentiele) vragen zijn met je post in 1 klap beantwoord.

Er blijft op dit moment eigenlijk maar 1 vraag over, al is dat wel een belangrijke. Onze zoon zou, als we in Nederland zouden blijven, naar de Havo/VWO brugklas gaan. Het jaar dat we naar Australië willen (de planning is nu van juli '22 tot juli '23) zou hij ideaal gezien onderwijs krijgen op hetzelfde niveau zodat, als we weer in Nederland zijn, hij weer kan aanhaken in de tweede klas. Maar dat is, zo begrijp ik het tenminste, nogal een uitdaging. Enerzijds omdat de schooljaren niet synchroon lopen, anderzijds omdat er op een ander niveau les wordt gegeven. Met andere woorden, hij komt dan wellicht in de problemen als we weer in NL zijn. Zou dit "probleem" wellicht kunnen worden opgevangen door voor een internationale school te kiezen? Het heeft niet onze voorkeur omdat we een jaar lang echt willen opgaan in het leven in Melbourne, maar het zou wellicht een gedwongen keuze zijn.... En, toch nog een tweede vraag...., weten jullie of het überhaupt toegestaan is om op een toeristenvisum naar een public school te gaan?

Goed, ik hoop nog even weer wat te horen. Nogmaals dank voor alle genomen moeite!
Hoe dan ook krijgt hij niet hetzelfde les als hij zou hebben in dat jaar in nederland. Nederland heeft een vastgelegd curriculum met wat hij zou leren in die klas in dat jaar, en welke vakken hij zou moeten volgen. Hier is het curriculum anders. Er worden andere keuzes gemaakt over wanneer welke informatie aangeboden wordt in welke lessen gedurende welk jaar, sommige vakken worden hier niet of op een andere manier aangeboden, en sommige vakken zijn electives. Bv onze school geeft italiaans en indonesisch als extra taal, geen frans of duits zoals in nederland. Dus daar zal hij hoe dan ook in achterlopen als hij terug komt. En als je kijkt naar bv geschiedenis zullen ze dingen als WWII op een andere manier en een ander moment behandelen dan in nederland, en aardrijkskunde zal waarschijnlijk ook niet dezelfde onderwerpen behandelen als het eerste jaar van de brugklas. Dat is niet anders als hij naar een internationale school gaat, ook daar zullen ze niet precies het nederlandse curriculum volgen.

Een ander verschil is dat ze hier al van jongs af aan bezig zijn met bepaalde vaardigheden zoals presenteren, voor de groep staan, debating en dat soort dingen, wat ik in nederland in elk geval op de basisschool veel minder gezien heb. Dat verschil konden we heel duidelijk merken rondom de groep 6/7 leeftijd maar ik weet niet of dat bijtrekt als ze wat ouder worden.

Dus, je zoon zal in sommige vakken en vaardigheden voorlopen en in andere vakken en vaardigheden achterlopen als hij hier op school komt.

Ik denk dat dat voor hier geen probleem is. Wat niveau betreft zitten Mavo/havo/vwo kinderen hier in dezelfde klas, dus ik verwacht dat hij bij bij vakken waar hij voorloopt advanced werk kan doen, en bij vakken waar hij achterloopt bij kan leren. Ik weet niet hoe dat gaat als hij terug naar nederland gaat. Van anderen die teruggegaan zijn met kinderen (Mountains bijvoorbeeld) heb ik begrepen dat de kinderen in sommige gevallen een korte periode bijles volgen om een achterstand in te halen.

Buiten dat - een google search zegt dat je max 3 maanden naar school mag op een zes maanden tourist visa maar die informatie is uit 2016 dus misschien al verouderd. Misschien is een student visa een optie voor de kinderen?
 
Dank voor je reactie @Lamarck. Alles wordt steeds iets helderder voor ons dankzij alle reacties.

Wat betreft het studeren op een toeristenvisum; we hebben van het visumbureau ondertussen ook doorgekregen dat Finn op een studentenvisum naar Australië kan komen, dus dat "probleem" is ook getackeld.
 


OFX
Back
Top