Coronavirus in Australië

The Guardian doet wel een type journalistiek trouwens die doet denken aan de Zaterdag Volkskrant. Zoek even hun hoekje: The Long Read.

NYT en Washington Post raadpleeg ik nu weer wat minder. Meer toen ‘he who’s name shall not be spoken’ aan de macht was. Beide kranten hebben een strakke paywall. Wat je de Guardian dan weer na moet geven. Geen paywall.

Maar de Volkskrant elke zaterdag op de stoep met Aussie onderwerpen zou fijn zijn ja.
 
Zoals Afterbang al zegt, het verschil met bijvoorbeeld Nederland is dat wij een heel stuk minder mogen in onze lockdown. We mogen tijdens lockdown per dag een uur buiten zijn, niet meer dan 5 km van je huis, geen andere mensen zien en voor 8 uur weer binnen.
Tijdens de Nederlandse lockdown mocht je overal naartoe, zo lang als je wilde buiten zijn, iedereen zien en moest je voor 10 uur binnen zijn.

Qua bedrijven, alle retail was hier dicht. Alle bouw was hier dicht. Alle sportclubs dicht. Alle kantoren dicht.
Tijdens de Nederlandse lockdown mochten winkels gewoon open zijn, maar met restricties op hoeveel mensen er binnen zijn. De bouw ging ook gewoon door maar met wat kleine restricties en sportclubs konden ook redelijk gewoon open blijven en in een hoop gevallen waren kantoren ook gewoon open.

Hier mochten we allemaal ineens lekker thuiswerken (als je niet gewoon ontslagen werd). Lekker op een normale stoel aan de eetkamer tafel met een huis vol met alles wat normaal een plek op kantoor heeft, telefoontjes in de slaapkamer plegen zodat je partner kan video bellen in de woonkamer. Maanden lang.
Ik heb een goeie relatie, maar lang niet iedere relatie is erop gebouwd van om zo lang zo dicht op elkaar te zitten. Want opnieuw, je mag niemand anders zien en niet meer dan een uur buitenshuis zijn.

Financieel zijn er ook meer dan genoeg serieuze gevolgen. Mijn bedrijf doet zonnepanelen en wij hebben de 30+ klanten die deze twee weken hun installaties hadden netjes gebeld en gezegd dat we helaas niet mogen installeren. Sommigen daarvan annuleren dan hun bestelling, wat volledig hun recht is, maar elke keer dat dat gebeurd lopen we als bedrijf zo'n $8,000 mis. Je kunt je voorstellen hoeveel die lange lockdown ons gekost heeft.
Onze sportclub had een kampioenschap in Brisbane dit weekend. Nog los van dat we daardoor automatisch de titel verliezen wat natuurlijk maar onzin is, kost het iedereen ook honderden dollars aan vluchten, hotels, inschrijfgeld, verzekeringen.

Overleven we het allemaal en zijn er ergere dingen in de wereld? Tuurlijk, maar om constant alles proberen goed te doen en het elke keer maar weer te slikken, om dan door een soort laksheid van anderen weer terug bij af te zijn, ja daar ben ik best wel klaar meer.

En om heel eerlijk te zijn, mensen die welgeteld een lang weekend wat restricties gehad hebben die dan vinden dat het "bizar" is dat we er klaar mee zijn. Tsjah. Ik denk niet dat je het vervelend bedoelt, maar het strijkt me wel wat tegen de haren in.

En het is ook niet specifiek jouw opmerking, maar het is de combinatie van alle "leuke" grapjes, memes en artikelen die allemaal doen of er niet daadwerkelijk mensen echt werkloos raken, spaargeld kwijt raken, bedrijven die over de kop gaan, mensen die in sociale isolementen terecht komen, etc.

Edit. Het is niet alleen mensen in andere staten trouwens. Al die mensen hier die zich niet willen laten vaccineren om allerlei onzinnige redenen, die maken mij nog veel chagrijniger. Het is om te janken dat we nog maar 2% van de bevolking gevaccineerd hebben in mijn mening.

Ik denk dat je de restricties in NL van een heel jaar over 1 kam scheert. Óók in NL heeft 'alles' dicht gezeten. Ik heb klanten in NL als restaurant...die zijn bijna een JAAR dicht geweest, mochten ze open, mocht het maar voor zo kort en met zo weinig mensen dat het meer geld kostte om open te gaan dan dicht te blijven, bizar.

Mijn zus is een alleenstaande moeder, die moet werken voor de kost. Maar heeft 2 kinderen die naar school gaan. Niet alleen mochten die maandenlang niet naar school en toen een paar uurtjes en toen om en om. Maar er werd ook nog eens verwacht dat er thuis iemand was die ze uitleg kon geven. Ja, en als je moet werken?? Je kaart op elkaar's lip zitten aan, absoluut. In haar geval met 1 puberende tiener en 1 bijna puberende tiener. Het was bizar om te zien wat de maatregelen in Nederland hebben veroorzaakt en dat voor een hele lange tijd, want er zijn altijd in meer en in mindere mate restricties geweest in Nederland van maart 2020 t/m nu.

Vind je dat ik het niet relativeer maar bagetaliseer (dat was het woord waar ik niet opkwam :D), ala dat is niet goed overgekomen - en wellicht ook niet genoeg doordacht mijn excuses. Zoals ik ook al aangaf het is een dun lijntje af en toe tussen die twee. Én daarbij is het vanuit WA natuurlijk makkelijk roepen met in het totaal 10 dagen lockdown in die anderhalf jaar. Maar als je erdoor gepikeerd raakt dat ik vind dat de anderhalf jaar maatregelen van NL "erger" zijn dan wat Victoria heeft doorgemaakt, dan denk ik dat je de impact van de langdurige NL maatregelen onderschat. M.i. juist omdat alle gevolgen die je opnoemt in NL harder doordreunen omdat het daar langer achter elkaar duurt.

In the end is het natuurlijk geen wedstrijdje wie het "erger" heeft. Er vallen klappen op vele vlakken bij iedereen in de wereld. Voor een willekeurig iemand in QLD zou het HEEL vervelend zijn als hij ineens 20k minder verdiend. Dan doet het er niet toe of iemand in WA zijn baan kwijt is. Dat is evengoed vervelend. Dus vanuit die hoek mijn excuses voor het gebrek aan compassie :)

P.S. tis maar goed dat er hier geen corona is zoals in de rest van de wereld. Ik weet niet hoe de health care buiten WA is, maar hier slaan ze de noodklok. Mensen zitten soms 6 uur in de ambulance voor het ziekenhuis omdat er geen plek is in het ziekenhuis. Laatst weer een kindje gestorven door te druk en te weinig mensen op de ED.
 
Last edited:
Pfff... Met 11 cases lijkt het erop dat die lockdown nog wel eens door zou kunnen gaan. Hang in there Melbourne!
 
Pfff... Met 11 cases lijkt het erop dat die lockdown nog wel eens door zou kunnen gaan. Hang in there Melbourne!
Dat hangt er denk ik erg vanaf of die 11 al close contacts waren en al in self-isolation zaten of nog rondliepen in the community. Maar we blijven duimen!
 
Dacht in eerste instantie ook: Dat wordt niets. Maar bedacht toen, wellicht allemaal familie van, al in quarantaine enz. Heb nog niet gekeken hoe het exact zit. Maar dit vat het aardig samen gok ik:


Victorian press conference​

OK, so here’s what we learned at today’s press conference:

  • 11 new cases reported today, including three children, two aged care workers, a resident at said facility, and a new case in West Melbourne.
  • No fresh announcements on the extent or timing of the Melbourne lockdown.
  • The Victorian government announced a $30m support package for the state, with a focus on emergency relief.
  • The new case in West Melbourne means there is an increase in the list of exposure sites and close contacts.
  • The health minister welcomed the additional vaccine doses allocated by the commonwealth.
Not quite as terrible as early reports suggested. It was good to get the context on those numbers and cases.
 

Three children among Victoria’s new COVID-19 cases​

By Hanna Mills Turbet​

Victoria’s Health Minister Martin Foley has kicked off today’s press conference with a rundown of the new cases and their links.
As we already knew, all of today’s cases – 11, including two reported yesterday at Arcare Maidstone – are linked to known outbreaks.
Health Minister Martin Foley.

Health Minister Martin Foley.CREDIT:ASANKA RATNAYAKE
“There are 32 cases linked to the Whittlesea outbreak and that is three new cases today,” Mr Foley said. “All of those three are household contacts of existing cases and have all been in quarantining for their infectious period.
“There are the three new cases in Arcare Maidstone bringing the total number to nine: that being one resident and two new staff members. Two of these were announced yesterday by Arcare but were included in today’s numbers.
“The next four cases are household contacts of cases in the West Melbourne outbreak, bringing the total cases in that particular outbreak to 14.
“These four new cases are three children and an adult. There is one new case in the Port Melbourne outbreak, bringing the total cases there to 31. That person is a previously identified construction site worker in the city.”
 
@Lamarck, ik zag dat je nu toch ook aan de beurt bent voor vaccinatie. Gefeliciteerd 👍

“…Elsewhere on Tuesday, Western Australia’s premier Mark McGowan announced residents aged 30 to 49 will be able to receive the Pfizer vaccine from Thursday, while South Australia expanded its vaccine eligibility to those aged 40-49…”
 
Last edited:
@Lamarck, ik zag dat je nu toch ook aan de beurt bent voor vaccinatie. Gefeliciteerd 👍

“…Elsewhere on Tuesday, Western Australia’s premier Mark McGowan announced residents aged 30 to 49 will be able to receive the Pfizer vaccine from Thursday, while South Australia expanded its vaccine eligibility to those aged 40-49…”
@FOL mag hem nu ook halen in WA dan?
 
Gefeliciteerd Melbourne/Vic. Het einde is (weer) in zicht!


Melbourne to come out of lockdown from Friday​

The acting premier, James Merlino, is announcing the easing of restrictions for Melbourne and regional Victoria now.

Today, on the advice of the chief health officer, we can announce some significant steps. So, from 11:59pm tomorrow night, metropolitan Melbourne will move to most of the same settings currently in place across regional Victoria, and regional Victoria will move further towards further easing
 
Merlino staat onder grote druk om de boel weer open te gooien. Het draagvlak onder de Melburnians neemt elke lockdown verder af en small business gaat steeds verder over de kop. En VIC government kan ook niet eindeloos financieel blijven sponsoren, we gaan als staat nog een keer failliet. Of het een verstandig besluit is, gezien het feit dat we nog steeds actieve cases en 1 nieuw geval hebben? Laten we maar hopen dat hij de wind in de rug en het geluk aan zijn kant heeft. Maar het zal me niks verbazen als we volgende week weer dik in de eenzame opsluiting moeten.

Het wordt tijd dat Dan Andrews uit ziekteverlof komt.
 
David Milner: "As coronavirus’ jaunt down under continues to disproportionately hurt Victorians, so too does Australia’s most bizarre piece of political gaslighting: the myth that state premiers, particularly Labor ones, particularly Labor ones in the imaginary Communist Police States, get their rocks off on locking people down. The implication is that last year’s deadly winter can be willed out of existence, the method that worked to eliminate the virus three times previously won’t work this time, and what’s needed instead is a good dose of neoliberal psychopathy and a forthright desire to hit the market hand in hand alongside the virus."

 
@Lamarck, ik zag dat je nu toch ook aan de beurt bent voor vaccinatie. Gefeliciteerd 👍

“…Elsewhere on Tuesday, Western Australia’s premier Mark McGowan announced residents aged 30 to 49 will be able to receive the Pfizer vaccine from Thursday, while South Australia expanded its vaccine eligibility to those aged 40-49…”
meteen geboekt. Zondag zijn we aan de beurt.

Het maakt niet heel veel uit, nog niet in elk geval, maar toch scheelt het voor het gevoel. En goed nieuws uit Vic, ook mooi meegenomen!
 
Ook dat nog :D. Van plaats 2 naar plaats 9 gekelderd vanwege die lockdowns.

The top 10 most livable cities in the world, and their scores according to The Global Liveability Index 2021, are:
  • Auckland, New Zealand (96.0)
  • Osaka, Japan (94.2)
  • Adelaide, Australia (94.0)
  • Wellington, New Zealand (93.7)
  • Tokyo, Japan (93.7)
  • Perth, Australia (93.3)
  • Zurich, Switzerland (92.8)
  • Geneva, Switzerland (92.5)
  • Melbourne, Australia (92.5)
  • Brisbane, Australia (92.4)
 
Ook dat nog :D. Van plaats 2 naar plaats 9 gekelderd vanwege die lockdowns.

The top 10 most livable cities in the world, and their scores according to The Global Liveability Index 2021, are:
  • Auckland, New Zealand (96.0)
  • Osaka, Japan (94.2)
  • Adelaide, Australia (94.0)
  • Wellington, New Zealand (93.7)
  • Tokyo, Japan (93.7)
  • Perth, Australia (93.3)
  • Zurich, Switzerland (92.8)
  • Geneva, Switzerland (92.5)
  • Melbourne, Australia (92.5)
  • Brisbane, Australia (92.4)
Ik denk dat Cairns niet gezien wordt als een stad blijkbaar 😊.
 


OFX
Back
Top