Eigenlijk bizar dat je er dan al klaar mee bent, terwijl er diverse landen in de wereld (europa) al bijna anderhalf jaar constant in een vorm van lockdown zaten en er nu pas uit beginnen te komen.
Alles is relatief natuurlijk, Vic's situatie zou voor de rest van AU al aardig tough zijn, maar aan de andere kant, moeten we het ook wel een beeeetje relativeren
Zoals Afterbang al zegt, het verschil met bijvoorbeeld Nederland is dat wij een heel stuk minder mogen in onze lockdown. We mogen tijdens lockdown per dag een uur buiten zijn, niet meer dan 5 km van je huis, geen andere mensen zien en voor 8 uur weer binnen.
Tijdens de Nederlandse lockdown mocht je overal naartoe, zo lang als je wilde buiten zijn, iedereen zien en moest je voor 10 uur binnen zijn.
Qua bedrijven, alle retail was hier dicht. Alle bouw was hier dicht. Alle sportclubs dicht. Alle kantoren dicht.
Tijdens de Nederlandse lockdown mochten winkels gewoon open zijn, maar met restricties op hoeveel mensen er binnen zijn. De bouw ging ook gewoon door maar met wat kleine restricties en sportclubs konden ook redelijk gewoon open blijven en in een hoop gevallen waren kantoren ook gewoon open.
Hier mochten we allemaal ineens lekker thuiswerken (als je niet gewoon ontslagen werd). Lekker op een normale stoel aan de eetkamer tafel met een huis vol met alles wat normaal een plek op kantoor heeft, telefoontjes in de slaapkamer plegen zodat je partner kan video bellen in de woonkamer. Maanden lang.
Ik heb een goeie relatie, maar lang niet iedere relatie is erop gebouwd van om zo lang zo dicht op elkaar te zitten. Want opnieuw, je mag niemand anders zien en niet meer dan een uur buitenshuis zijn.
Financieel zijn er ook meer dan genoeg serieuze gevolgen. Mijn bedrijf doet zonnepanelen en wij hebben de 30+ klanten die deze twee weken hun installaties hadden netjes gebeld en gezegd dat we helaas niet mogen installeren. Sommigen daarvan annuleren dan hun bestelling, wat volledig hun recht is, maar elke keer dat dat gebeurd lopen we als bedrijf zo'n $8,000 mis. Je kunt je voorstellen hoeveel die lange lockdown ons gekost heeft.
Onze sportclub had een kampioenschap in Brisbane dit weekend. Nog los van dat we daardoor automatisch de titel verliezen wat natuurlijk maar onzin is, kost het iedereen ook honderden dollars aan vluchten, hotels, inschrijfgeld, verzekeringen.
Overleven we het allemaal en zijn er ergere dingen in de wereld? Tuurlijk, maar om constant alles proberen goed te doen en het elke keer maar weer te slikken, om dan door een soort laksheid van anderen weer terug bij af te zijn, ja daar ben ik best wel klaar meer.
En om heel eerlijk te zijn, mensen die welgeteld een lang weekend wat restricties gehad hebben die dan vinden dat het "bizar" is dat we er klaar mee zijn. Tsjah. Ik denk niet dat je het vervelend bedoelt, maar het strijkt me wel wat tegen de haren in.
En het is ook niet specifiek jouw opmerking, maar het is de combinatie van alle "leuke" grapjes, memes en artikelen die allemaal doen of er niet daadwerkelijk mensen echt werkloos raken, spaargeld kwijt raken, bedrijven die over de kop gaan, mensen die in sociale isolementen terecht komen, etc.
Edit. Het is niet alleen mensen in andere staten trouwens. Al die mensen hier die zich niet willen laten vaccineren om allerlei onzinnige redenen, die maken mij nog veel chagrijniger. Het is om te janken dat we nog maar 2% van de bevolking gevaccineerd hebben in mijn mening.