Coronavirus in Australië

Wat getallen. Ten eerste hebben wij hier al 15 maanden onafgebroken de state of emergency/disaster in place die al restricties oplevert. Verder heeft elke lockdown verschillende verzwaring en verlichting gehad zoals maskplicht, thuisblijven binnen 5 km, curfew 4 maanden en sporten.

2020 Lockdown 1: 16 maart, steeds verlengd tot en met eerste week juni. Toen kregen we 2 weekjes verlichting met maskplicht. Ca. 80 dagen.
2020 Lockdown 2: 20 juni t/m 27 november. Ongeveer 160 plus dagen.
2021 Lockdown 3: 13 t/m 17 februari, 5 dagen.
2021 Lockdown 4: 28 mei tot (vooralsnog) 10 juni. 14 dagen.
 
En dan is de vraag waar niemand antwoord op heeft (denk ik) waarom gebeurd deze shit steeds alleen in VIC en niet in een andere State? (Afkloppen) 🙏
 
Eigenlijk bizar dat je er dan al klaar mee bent, terwijl er diverse landen in de wereld (europa) al bijna anderhalf jaar constant in een vorm van lockdown zaten en er nu pas uit beginnen te komen.

Alles is relatief natuurlijk, Vic's situatie zou voor de rest van AU al aardig tough zijn, maar aan de andere kant, moeten we het ook wel een beeeetje relativeren :)

Zoals Afterbang al zegt, het verschil met bijvoorbeeld Nederland is dat wij een heel stuk minder mogen in onze lockdown. We mogen tijdens lockdown per dag een uur buiten zijn, niet meer dan 5 km van je huis, geen andere mensen zien en voor 8 uur weer binnen.
Tijdens de Nederlandse lockdown mocht je overal naartoe, zo lang als je wilde buiten zijn, iedereen zien en moest je voor 10 uur binnen zijn.

Qua bedrijven, alle retail was hier dicht. Alle bouw was hier dicht. Alle sportclubs dicht. Alle kantoren dicht.
Tijdens de Nederlandse lockdown mochten winkels gewoon open zijn, maar met restricties op hoeveel mensen er binnen zijn. De bouw ging ook gewoon door maar met wat kleine restricties en sportclubs konden ook redelijk gewoon open blijven en in een hoop gevallen waren kantoren ook gewoon open.

Hier mochten we allemaal ineens lekker thuiswerken (als je niet gewoon ontslagen werd). Lekker op een normale stoel aan de eetkamer tafel met een huis vol met alles wat normaal een plek op kantoor heeft, telefoontjes in de slaapkamer plegen zodat je partner kan video bellen in de woonkamer. Maanden lang.
Ik heb een goeie relatie, maar lang niet iedere relatie is erop gebouwd van om zo lang zo dicht op elkaar te zitten. Want opnieuw, je mag niemand anders zien en niet meer dan een uur buitenshuis zijn.

Financieel zijn er ook meer dan genoeg serieuze gevolgen. Mijn bedrijf doet zonnepanelen en wij hebben de 30+ klanten die deze twee weken hun installaties hadden netjes gebeld en gezegd dat we helaas niet mogen installeren. Sommigen daarvan annuleren dan hun bestelling, wat volledig hun recht is, maar elke keer dat dat gebeurd lopen we als bedrijf zo'n $8,000 mis. Je kunt je voorstellen hoeveel die lange lockdown ons gekost heeft.
Onze sportclub had een kampioenschap in Brisbane dit weekend. Nog los van dat we daardoor automatisch de titel verliezen wat natuurlijk maar onzin is, kost het iedereen ook honderden dollars aan vluchten, hotels, inschrijfgeld, verzekeringen.

Overleven we het allemaal en zijn er ergere dingen in de wereld? Tuurlijk, maar om constant alles proberen goed te doen en het elke keer maar weer te slikken, om dan door een soort laksheid van anderen weer terug bij af te zijn, ja daar ben ik best wel klaar meer.

En om heel eerlijk te zijn, mensen die welgeteld een lang weekend wat restricties gehad hebben die dan vinden dat het "bizar" is dat we er klaar mee zijn. Tsjah. Ik denk niet dat je het vervelend bedoelt, maar het strijkt me wel wat tegen de haren in.

En het is ook niet specifiek jouw opmerking, maar het is de combinatie van alle "leuke" grapjes, memes en artikelen die allemaal doen of er niet daadwerkelijk mensen echt werkloos raken, spaargeld kwijt raken, bedrijven die over de kop gaan, mensen die in sociale isolementen terecht komen, etc.

Edit. Het is niet alleen mensen in andere staten trouwens. Al die mensen hier die zich niet willen laten vaccineren om allerlei onzinnige redenen, die maken mij nog veel chagrijniger. Het is om te janken dat we nog maar 2% van de bevolking gevaccineerd hebben in mijn mening.
 
En dan is de vraag waar niemand antwoord op heeft (denk ik) waarom gebeurd deze shit steeds alleen in VIC en niet in een andere State? (Afkloppen) 🙏

Hier nog een artikel, van vorig jaar.


Nou is de PM natuurlijk bevooroordeld (hoewel ik het in dit geval wel met hem eens ben), maar wat Professor MacIntyre en Professor Bennett te zeggen hebben is interressant.

En de comment van @Thijsvr geeft exact aan waarom ik altijd vraagtekens heb gezet bij (langdurige) full lockdowns; het kan toch echt wel anders, en dat heeft NSW in de laatste 12 maanden bewezen met een goede balans tussen restricties/partial lockdowns en een maatschappij die door kan gaan, gesteund door een uitstekend werkende contact tracing system (een systeem dat al heel snel geimplementeerd werd en continue is verbeterd) en (blijkbaar; volgens dat artikel) een beter zorgsysteem.

Maar daar zijn al genoeg heftige discussies over geweest in dit draadje.
 
Het is om te janken dat we nog maar 2% van de bevolking gevaccineerd hebben in mijn mening.

Ja en nee. Momenteel 15%+ vaccinated en 2%+ fully vaccinated.

Maar we kunnen het er allemaal over eens zijn dat het vaccinatie beleid hier slecht is geweest.
 
Ja en nee. Momenteel 15%+ vaccinated en 2%+ fully vaccinated.

Maar we kunnen het er allemaal over eens zijn dat het vaccinatie beleid hier slecht is geweest.
Denk dat Thijs dat wist: Het is om te janken dat we nog maar 2% van de bevolking gevaccineerd hebben in mijn mening.

Vindt het een beetje typisch dat 1 injectie geteld wordt als vaccinated. Maar dat is niet alleen hier. Meer (alle?) landen tellen op die manier.

Mooi Anglicisme trouwens @Thijsvr (in mijn mening, in my opinion ipv naar mijn mening) Betrap me ook steeds vaker op het feit dat je een NL zin verkeerd op begint te bouwen en er dan maar mee door gaat op zijn Pigeon Nederlands ;)
 
Oh absoluut.

Maar het geeft een vertekend beeld weer voor de mensen die daar verder niet induiken. Ik dacht in eerste instantie ook "wow only 2%", maar dat blijkt dan niet het complete verhaal te zijn.

Oh nee ik wist dat eigenlijk niet. Ik krijg teveel eer van jullie ;) Ik ging uit van het nummer wat ik genoemd zag worden in het nieuws, maar als het 15% is, dan is dat al een stuk positiever gelukkig.

En ik moest ook twee keer lezen wat ik verkeerd gezegd had, grappig dat zulke Engelse termen er ongemerkt in kruipen.

Om de morning after m'n vorige post wat te nuanceren, het valt allemaal best mee. Deze twee weekjes zijn zo voorbij, maar er heerst wat PTSD en angst dat we weer terug bij af zijn. Dat is ook het beeld wat news.com.au en 7news etc allemaal proberen te creëren met hun headlines, maar gelukkig is er altijd nog ABC. Annelies las op woensdag ofzo twee mooie voorbeelden voor van het verschil tussen News.com.au en ABC. Beiden gingen over hetzelfde nieuws, maar News.com.au zei iets van "schokkende cijfers, Melbourne aan de rand van afgrond" en ABC had iets van "3 nieuwe cases in bekende clusters".

En soms landt zoiets verkeerd en word je wat pessimistisch. Maar nieuwe dag, nieuwe kansen, positief nieuws vandaag en ach, she'll be right ;)
 
Last edited:
Ik zie op YouTube de koppen vaak naast elkaar voorgeschoteld worden:
Sky 🤮 7, 9 enz. En dan de ABC. De toon en verschillen zijn soms echt bizar met hoofdletter B.

Ik lees/kijk alleen ABC en de Guardian voor Australisch nieuws. Wellicht een wat linkse Echo Chamber maar ik prefereer dat boven de sensationele pers (en dan zeg ik het netjes)

Een dipje is logisch op zijn tijd! Daar is dit topic ook een beetje voor gestart toch door jezelf (niet perse voor Dipjes. Maar gewoon even de gevoelens, positief of negatief op tafel)

Hang in there, de laatste berichten zijn al weer wat positiever volgens mij (?)
 
The Guardian, The Age, The Financial Review, ABC news en TV, SBS (semi-overheid). De BBC is ook goed geinformeerd en zo neutraal mogelijk.
 
Last edited:
Om de morning after m'n vorige post wat te nuanceren, het valt allemaal best mee. Deze twee weekjes zijn zo voorbij, maar er heerst wat PTSD en angst dat we weer terug bij af zijn. Dat is ook het beeld wat news.com.au en 7news etc allemaal proberen te creëren met hun headlines, maar gelukkig is er altijd nog ABC. Annelies las op woensdag ofzo twee mooie voorbeelden voor van het verschil tussen News.com.au en ABC. Beiden gingen over hetzelfde nieuws, maar News.com.au zei iets van "schokkende cijfers, Melbourne aan de rand van afgrond" en ABC had iets van "3 nieuwe cases in bekende clusters".

En soms land zoiets verkeerd en word je wat pessimistisch. Maar nieuwe dag, nieuwe kansen, positief nieuws vandaag en ach, she'll be right ;)
Het is ook gewoon klote. En ja, het kan altijd erger. Maar dat betekent niet dat dit dan ineens niet meer vervelend is. De vorige lange lockdown was pittig en de lockdown nu is (gelukkig) niet te vergelijken met toen, maar ik snap heel goed dat die oude frustratie en onzekerheid meteen weer terug is. Met rente, want ik denk dat de meesten van ons hoopten, misschien wel verwachtten, dat het niet meer die kant op zou gaan. En het gaat ook niet die kant op, dit wordt niet een vier maanden lockdown, maar er is geen duidelijke einddatum en die onzekerheid maakt het gewoon moeilijk.
20% met 1 prik en 2 % met 2 prikken is weinig. Zeker in een land wat niet de disruption heeft in andere landen. Hier zijn de ziekenhuizen en artsen niet overbelast met corona patienten dus waarom kunnen we dan de vaccinatie niet wat sneller en beter regelen? Maar goed, ook daar zijn al aardig wat discussies over geweest. Ik denk dat dit de wet van de remmende voorsprong is. Voor het grootste deel van de mensen is de status quo van gesloten grenzen prima dus waarom moeilijk doen?
 
Behalve het niet beter kunnen regelen van het hele vaccinatie gebeuren, merk ik dat er bij collega's en vrienden hier ook een beetje een 'waarom zou ik' cultuur heerst. Er is immers geen Covid in SA en zeker niet hier in Whyalla. Plus, een aantal zouden dan AZ krijgen en vinden dat eng vanwege de kans op bloedpropjes. Ik geef meteen toe, dat ik blij ben Pfizer gekregen te hebben en vermoed dat meer mensen in de 50+ leeftijdscategorie zich zouden laten inenten als ze de keuze zouden krijgen tussen AZ en Pfizer.
Maar los daarvan, des te eerder we een flinke meerderheid gevaccineerd kunnen krijgen, des te eerder kunnen we allemaal weer genieten van een normaal leven met open grenzen, die niet bij de eerste beste besmetting weer gesloten worden. Naar mijn mening doen we het niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze medemens.
 
Ik zie op YouTube de koppen vaak naast elkaar voorgeschoteld worden:
Sky 🤮 7, 9 enz. En dan de ABC. De toon en verschillen zijn soms echt bizar met hoofdletter B.

Ik lees/kijk alleen ABC en de Guardian voor Australisch nieuws. Wellicht een wat linkse Echo Chamber maar ik prefereer dat boven de sensationele pers (en dan zeg ik het netjes)

Een dipje is logisch op zijn tijd! Daar is dit topic ook een beetje voor gestart toch door jezelf (niet perse voor Dipjes. Maar gewoon even de gevoelens, positief of negatief op tafel)

Hang in there, de laatste berichten zijn al weer wat positiever volgens mij (?)

Ik volg ABC voor het “echte” nieuws zowel binnenland als buitenland en documentaires en China specials etc. Al die q en A’s en praatprogramma’s zijn mij persoonlijk wat te links. 7 news hebben we ook elke avond om 18 uur aanstaan maar dat is meer een soort hart van Nederland achtige local bagger, kan het niet eens echt nieuws noemen. Sky is natuurlijk ook meer een propaganda kanaal voor rechts. Maar ieder zijn ding. Ik pak van alles wat mee.
 
Ik lees/kijk alleen ABC en de Guardian voor Australisch nieuws. Wellicht een wat linkse Echo Chamber maar ik prefereer dat boven de sensationele pers (en dan zeg ik het netjes)
Beetje of topic maar als er iets is dat ik mis uit België (en beetje uit NL): een goede nieuwsbron. Niet alleen de kwesties links-rechts of populair-serieus maar gewoon goede inhoudelijke journalistiek. Zie je een kop, lees je het artikel en weet je nog niet veel meer. Tenzij de mening van de journalist of op zijn hoogst zijn strekking. Ze raken een issue maar krassen een beetje aan de oppervlakte, niets wordt deftig uitgelegd of onderbouwt en de meeste nieuwstopics zijn de zuiver reguliere, niet vaak iets origineel of wat minder naast wat iedereen brengt. Zelfs ABC of the Guardian.
Lees maar eens de Standaard of kijk de topics van VRT nieuws. Ik ben niet vaak chauvinistisch maar voor dit...
 
Beetje of topic maar als er iets is dat ik mis uit België (en beetje uit NL): een goede nieuwsbron. Niet alleen de kwesties links-rechts of populair-serieus maar gewoon goede inhoudelijke journalistiek. Zie je een kop, lees je het artikel en weet je nog niet veel meer. Tenzij de mening van de journalist of op zijn hoogst zijn strekking. Ze raken een issue maar krassen een beetje aan de oppervlakte, niets wordt deftig uitgelegd of onderbouwt en de meeste nieuwstopics zijn de zuiver reguliere, niet vaak iets origineel of wat minder naast wat iedereen brengt. Zelfs ABC of the Guardian.
Lees maar eens de Standaard of kijk de topics van VRT nieuws. Ik ben niet vaak chauvinistisch maar voor dit...
Daarom lees ik ook vaak Reuters en AP.
 
Back
Top