Kosten levensonderhoud

bobbak

Member
Hallo Allemaal,

Leuk forum hier. Ik droom er al langer van om lekker te emigreren, heb dat ook al een keertje gedaan (Europese buitenland), maar zou over een aantal jaartjes wel verder willen naar Australie. Wat ik er hier van begrepen heb zijn de levenskosten in Australie zeker niet lager dan in Nederland, terwijl de salarissen dat wel zijn. Ik lees hier over huren van tot 300 dollar per week, dat is dus iets van 1000 dollar per maand. Ik heb begrepen dat iemand die een trade heeft iets van 2500 - 3000 per maand verdient. Nou, dan vind ik die huurkosten dus vrij hoog! Vooral als je je realiseert dat je aan benzine natuurlijk ook veel geld kwijt bent omdat de afstanden veel groter zijn. En dan las ik hier nog iets van 200 dollar per week voor boodschappen. Dan zit je daarvoor ook al op iets van 800 per maand. Dan hou je niet veel over nadat huur en eten er af is.

Of vergis ik me hier. Hoe doen mensen dat die daar wonen. Zou wel leuk zijn als iemand eens openhartig de levensonderhoud kosten opsomt.

Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenprijzen ontzettend laag zouden zijn, maar nee dus. Als je er van uitgaat dat de huizenprijzen in Nederland vooral zo hoog zijn door ruimtegebrek is dat des te verbazingwekkender.

Dit vond ik een leuke site: http://adelaidedownunder.blogspot.com/. Dat stel schijnt aardig te boeren, ze hebben een huis waar je in Nederland miljonair voor moet zijn, dicht bij het strand. Hoe doen die mensen dat?

Wat ik dus het waanzinnige vind aan Nederland is dat je je moet inschrijven op een wachtlijst om een woning te mogen kopen, die dan klein is, van gasbetonnen muurtjes en nog duur ook. Maar daar in Australie is het niet veel beter qua huizenprijzen als je het vergelijkt met de salarissen. Het is in ieder geval duurder als in vele Europese landen. Of zijn er ook echte koopjes te vinden? Nouja, het speelt nog niet. Is een caravanpark een optie voor goedkoop?

Hoe liggen de salarissen en kosten werkelijk?

En weet iemand wat er achter xpdite.net schuilgaat. Is dat een bedrijf die zo heel handig emailadressen verzameld ofzo? Er is eigenlijk geen informatie te vinden over wie er achter dit forum schuilgaat.

Ondertussen heb ik wat lopen surfen over het internet en de plaatjes van de eindeloze leegte zijn geweldig! Vooral West-Australie, eindeloze wijdte, het moet heerlijk zijn! Is het echt waar dat je daar makkelijk een woning aan het strand kan krijgen in Perth? Nouja, ik moet eerst nog even een tijdje hier schrapen :), maar  het zou wel leuk zijn als er al wat mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de droom in stand kan houden. :) (of misschien wel doorgeprikt wordt)
 
Laat ik maar eens een oude bekende uit de kast halen:

Geld maakt niet gelukkig!

Wat betreft inkomen/uitgaven etc kan ik je weing vertellen aangezien ik nog niet in Australie zit. Maar wat betreft het land en de mensen daar kan ik maar 1 ding zeggen GEWELDIG!
Stop met dromen over emigratie en boek een vlucht om eens in real life te gaan kijken of je Australie wel echt wat lijkt, hierna kan je weer beginnen met dromen over emigratie.

Groetjes Chantal
 
Hallo Bobbak,

En welkom op dit forum. Van te voren zeg ik even dat ik de situatie in Australie positief inzie, er zijn mensen die negatiever zijn. So be it. Even mijn visie op de levensonderhoudskosten. Er zijn inderdaad velen, ook de media, die beweren dat alles vrij duur zou zijn.
In zekere zin kan dat ook. Hoe ik het echter zie; Nederland is een verzorgingsstaat waar je aardig wat kosten betaalt voor die zorg. Dat is een goed systeem, behalve als je je hele leven lang niks overkomt en bijna nooit gebruik hoeft te maken van die zorg.
Australie daarentegen is naar mijn idee geen verzorgingsstaat. Enkele voorbeelden, je krijgt van je werkgever bijvoorbeeld slechts 5 "ziektedagen" waarin je doorbetaald wordt. Ben je langer ziek? Niks aan de hand, je zal echter niet uitbetaald krijgen. Daar staat tegenover dat het landelijke ziekenfondssysteem (Medicare) ik geloof 1,5% van je loon als kosten wordt berekend. Dan heb je nog prive ziektekosten verzekeringen die je o.a. kan afsluiten naast medicare om bijvoorbeeld een Ambulance verzekering te nemen / tandarts / therapie enz..
Huisarts bezoeken / ziekenhuis wordt door medicare gedekt. Je betaalt niks voor een huisartsbezoek als deze "Bulkbilled". Ik zal niet verder in detail gaan, je kan hierover meer informatie vinden op dit forum.

Wat betreft huizenprijzen?! Tsja, je hoeft hier niet op een wachtlijst. In de grote steden KAN het wonen vrij duur zijn. Het hangt echter sterk af van waar je wilt gaan wonen. Als ik zo even Melbourne als stad neem dan zijn er in een aantal wijken inderdaad de huizenprijzen flink gestegen, in anderen echter zijn ze flink gedaald. De oorzaak hiervan? Geen idee, maar ik lees het in de krant.
Wat verder van belang is, wat is je gezinssamenstelling? Ben je alleen? Dan heb ik het goede bericht voor je dat je hier in Australie af kan met een huis met 2 slaapkamers en zal die huur geen $ 300,= per week hoeven te zijn. Ga je met een hele familie emigreren? Ja, dan zal je aan een groter huis moeten en zullen de kosten wat hoger liggen. Of je gaat ver van de bewoonde wereld in de outback wonen. Dan kan je nog wel goedkoop ergens wonen.
O ja, je hoeft hier niet per se in een flat te gaan wonen als je alleen bent, die servicekosten kan je dus ook wel vergeten.

Boodschappen hier duur? Ik doe voor mijzelf 3 / 4x per week boodschappen en dan ben ik met zo'n $ 120 - 150,= wel klaar.

Salarissen? We hebben net gezien dat het minimumloon van Nederland ligt op zo'n Euro 300,= per week terwijl in Australie dit komt op ruim $ 500,= per week.
Je betaalt hier minder aan loonbelasting dus dat is dan ook wel te doen.
Tot slot, wat betreft die auto. Die kosten zijn inderdaad vrij duur. De benzine is nu zo'n 1,20 per liter. Je kan er echter voor kiezen om in een stad te gaan wonen waar het openbaar vervoer inmiddels goed georganiseerd is. Als ik zo even kijk naar de stad waar ik zelf woon, Melbourne dan kan ik zeggen dat je niet direct een auto echt nodig hebt. Natuurlijk, het is niet perfect als je geen auto hebt maar je kan zeker in het begin in de grote steden vrij redelijk rondkomen zonder elke trip met een auto te moeten doen.
Als ik voor mijzelf spreek dan duurt het bij mij vandaan langer om naar de stad te komen met de auto dan met de trein. Dit vanwege het feit dat er geen snelweg loopt van mijn huis naar het centrum en dat alle wegen vol met stoplichten zitten.

Bayswater - Melbourne met de trein: 40 minuten
Bayswater - Melbourne met de auto: 1 uur
Bayswater - Melbourne met de fiets: 1 1/2 uur

Okee, nu even mijn persoonlijke situatie:

Huur: $ 867,= per maand
Gas / water / electra: niet veel, ik denk $ 60,= per maand. Er wordt 1x in de drie maanden een rekening gestuurt.
Boodschappen: +/- $ 450,= per maand

Minimumloon in Australie voor een 38 urige werkweek: $ 2218,= per maand. (Wel bruto)

Eh, valt het mee of valt het tegen.

En weet iemand wat er achter xpdite.net schuilgaat. Is dat een bedrijf die zo heel handig emailadressen verzameld ofzo? Er is eigenlijk geen informatie te vinden over wie er achter dit forum schuilgaat.

Nee hoor, je hebt hier niks te vrezen. Er zit geen bedrijf achter. Het is een vrijwillig initiatief, een aantal van ons "de XPdite sponsors" zorgen ervoor dat het forum draaiende blijft.
 
Lonen: bruto ben ik 20 procent vooruit gegaan, netto 35% door het gunstigere belasting systeem.

Huren: voor 250 dollar een 3 kamer town house met oceanviews op 2 min van het strand....duur? Goedkoper dan de hypotheek van mijn appartementje in nederland.

Levensonderhoud: sommige dingen duurder, andere goedkoper. maar ik weet wel dat 2 tassen bij de appie mij al snel 60 euro kost en hier maar 60 dollar. Ik geev in mijn eentje ca. 80 dollar per week aan eten uit.

Benzine: 1.10 op het moment, maar is dat niet ongeveer de helft van wat het in nederland kost...?

auto verzekering en belasting: ik betaal voor een 4wd 320 dollar verzekering per jaar en 475 registratie  = 800 dollar.....duurder dan in nederland? dacht het niet, kon ik nog niet mijn opel astra voor rijden, laat staan een bak van een 4wd....

Maar misschien moet je je afvragen wat de reden is om naar australie te komen: het grote geld en wil je hier rijk worden, of kom je voor de manier van leven. Zon, zee, strand, bbq wanneer je wil, dolfijnen, ongerepte natuurgebieden, vriendelijkheid van de mensen.... kost niks.....zero euro/dollar...

Sab
 
[quote author=Sabien link=topic=6719.msg84073#msg84073 date=1173752195]

Maar misschien moet je je afvragen wat de reden is om naar australie te komen: het grote geld en wil je hier rijk worden, of kom je voor de manier van leven. Zon, zee, strand, bbq wanneer je wil, dolfijnen, ongerepte natuurgebieden, vriendelijkheid van de mensen.... kost niks.....zero euro/dollar...

Sab
[/quote]

:up: :up: :up:
 
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik zou zeker niet voor het geld naar Australie gaan, absoluut niet. Ik zou voor de ruimte gaan en voor een mooie, veilige omgeving.

Hawk: bedankt voor de reactie. Het valt me tegen. Niet dat ik op minimumloon zou zitten, maar ik las laatst ergens dat het minimumloon in Nederland 1300 euro bruto is. Als je dat contrasteert met 2218 dollar. 2218-900(huur) - 450 (eten) = 868 waar je de hele rest van moet doen inclusief tanken, kleding etc. Dan vind ik australia dus in verhouding tot de inkomens zeker niet goedkoop. Alhoewel verzekering en benzine dus wel goedkoop is zoals Sabine schreef. En ik heb begrepen dat auto's daar in dollars kosten wat ze hier in Euro's kosten, nou dat is geweldig natuurlijk! Ik begrijp niet helemaal hoe dat werkt, want zelfs al trek je de BPM ervan af dan scheelt het nog behoorlijk, maar goed dat gaan ze in Nederland ook afschaffen begrijp ik, als het doorgaat tenminste, waarvoor je dan lekker betaald in de file mag staan... Niet vreemd dat steeds meer Nederlanders het voor gezien houden met die CDA-PvdA gekte die er heerst in Nederland.

Weer even ter zake, ik dwaal af, gebeurt vaak als ik aan Nederland denk. 1,5% voor je ziektekosten is top natuurlijk. Zijn dan gelijk vrouw en kinderen meeverzekerd, of is dat weer apart?

Misschien is het minimumloon in Australie gewoon bizar laag, dat kan ook natuurlijk, dat het daarom vrij duur lijkt allemaal. De vraag is een beetje wat een gemiddeld inkomen is als je bijvoorbeeld op een kantoor werkt of als systeembeheerder ofzo.

Sabine: ja, 1000 dollar per maand is misschien goedkoper dan je hypotheek, maar die hypothekenwaanzin in Nederland daar zou ik dus ook niet aan willen beginnen. Hoeveel zou een appartementje kosten op 30 km van het centrum met 100 m2, in bijv. Perth? Of bij welk strand woon jij? Lijkt me geweldig om gewoon dicht bij het strand te wonen!
Ja, bij AH kocht ik al nooit wat in Nederland, die zijn zo duur! Ik kocht alles bij de Aldi en Lidl (nu ook nog).
 
[quote author=bobbak link=topic=6719.msg84158#msg84158 date=1173795190]
die hypothekenwaanzin in Nederland daar zou ik dus ook niet aan willen beginnen.
[/quote]

de hypotheek waanzin hier in Australie is veel en veel groter
 
Ik denk dat elke verandering een risico met zich meebrengt. Ook emigreren. Er is altijd een kans dat je er financieel op achteruit gaat, zeker als je nog niet verzekerd bent van een baan/ salaris. Natuurlijk zijn er ook andere risico's die je daarbij neemt. Uiteindelijk moet je voor jezelf overwegen of de voordelen opwegen tegen de nadelen.
 
Een auto is duur, zoals dat praktisch overal ter wereld duur is. Maar ik kan je wel vertellen dat ik laatst een huurauto even had gehuurd. Ik had 2x getankt en met $50,= had ik een volle tank. $ 868,=  voor "de rest". Kan je in NL 520,= euro over houden van een minimumloon?
Ik woon hier in een semi-vrijstaand huis met 2 slaapkamers. Dat is ook wel wat waard denk ik.

Verder, als je bijvoorbeeld naar je werk toegaat met de trein. Je bent tegenwoordig in Melbourne maximaal 9,70 kwijt voor een dagkaart waarmee je op 1 dag zoveel kan reizen als je wilt. Ze werken hier niet met enkele reizen en retourtjes. Abonnementen zijn er ook (Maandkaart: 152,60 / Jaarkaart: 1633,=)
 
[quote author=hawk link=topic=6719.msg84185#msg84185 date=1173820841]
Een auto is duur, zoals dat praktisch overal ter wereld duur is. Maar ik kan je wel vertellen dat ik laatst een huurauto even had gehuurd. Ik had 2x getankt en met $50,= had ik een volle tank. $ 868,=  voor "de rest". Kan je in NL 520,= euro over houden van een minimumloon?
Ik woon hier in een semi-vrijstaand huis met 2 slaapkamers. Dat is ook wel wat waard denk ik.
[/quote]

Ja, daar heb je gelijk. Minimumloon is overal ter wereld moeilijk. Ik heb nu wel een idee. Huren en wonen is niet zo goedkoop als verwacht in australie maar je krijgt daar dus wel veel voor terug. Benzine en autorijden zijn dus wel goedkoop.

Ik heb vanavond nog wat lopen surfen. Het is een heel mooi land. Ik zal nog wel een aantal jaartjes hier moeten blijven in Europa, wat ook niet slecht is, aangezien ik wat meer beroepservaring op wil doen voor ik de grote overstap maak. Maar over Australie denk ik al langer na.
 
Ik dan ook maar even

Ik zelf vind het vrij gunstig dat de kinderen in schoolkleding naar school moeten
Zo is er geen strijd met de duurste kleren de nieuwste broek
Hier tellen ze niet mee als ze met simpele kleren op school komen (en het is niet makkelijk om te zeggen daar doe ik niet aan mee)
Ook de seizoenen kennen ze daar niet zodat niet om de paar maanden weer anders gekleed moeten zijn.

Maar laten we wel eerlijk zijn, voor het grote geld moeten de meeste inderdaad niet in OZ zijn
Wel voor een beter en een relaxter leven.

Groetjes Kees
 
even een aanvulling op al die prijzen..

ik denk dat de algemene koopkracht in australie hoger ligt dan die in nederland.
prijzen mogen dan wel verschillen en lonen ook maar uiteindelijk krijg je meer waar voor je dollar dan voor de euro.

het is maar net hoe hoog je de lat legt..
 
Koopkracht is ongeveer hetzelfde als in Nederland. Als ik wat meer puf heb zal ik even een linkje zoeken en plaatsen dat dit bewijst en wat economische stats (GDP, PPP etc).
 
Die cijfers en gemiddelden geven je altijd een bepaald beeld. Het houdt soms geen verband met de werkelijkheid. Als je bijvoorbeeld in Nederland keek naar "de inflatie" van 2002 t.o.v. 2001 dan lijkt het wel mee te vallen. Toch weten we dat o.a. de horeca de prijzen heeft laten stijgen met ik denk een gemiddelde van zo'n 100%. En daar er veel wordt / werd besteed door de Nederlanders in de horeca was het toen "zomaar" gebeurt dat mensen geen 4% of zoiets (inflatie) meer zijn gaan uitgeven maar een aantal wel 25% of meer bij zelfs een vergelijkbaar uitgavepatroon van de 2001.
Maar het was niet alleen de horeca die zijn prijzen gigantisch hadden verhoogt.
Voor Australie? Ik zie hier regelmatig posts over "de hoge huizenprijzen" en allerlei andere "hoge kosten". Mij is het echter meegevallen en ik ben heel blij met het huis waar ik nu woon.
 
Waar doen Australiërs het van? Ze werken gewoon héél véél. In de krant 'The Australian' van 10 maart 2007, stond het volgende:

"The Relationships Forum report finds that supposedly laid-back Australians star on three fronts in international comparisons: how hard we work, how irregular are our hours and how many of us do casual work. Twenty-two per cent of Australians work more than 50 hours a week, second among high-income countries only to Japan and well ahead of the (once) hard-working Germans (5 per cent) and Dutch (1 per cent). The 30 per cent of Australians who work regular weekends also puts us second in this list of 18 countries, as does the 27 per cent in temporary employment."

Ik ben in N-Z en Australië opgegroeid en had toen het idee dat Australiërs "werken om te leven". Ergens is er blijkbaar wat veranderd, waarschijnlijk door noodzaak.
 
Ik ben in N-Z en Australië opgegroeid en had toen het idee dat Australiërs "werken om te leven". Ergens is er blijkbaar wat veranderd, waarschijnlijk door noodzaak.

Wat dacht je van de prijs van een huis die de afgelopen jaren enorm gestegen is. En als je ziet met wat voor een gemak iedereen hier met zijn of haar credicard wapperd, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat "werken om te leven" aan het omdraaien is.
 
[quote author=MicNic link=topic=6719.msg85124#msg85124 date=1174480006]
Ik ben in N-Z en Australië opgegroeid en had toen het idee dat Australiërs "werken om te leven". Ergens is er blijkbaar wat veranderd, waarschijnlijk door noodzaak.

Wat dacht je van de prijs van een huis die de afgelopen jaren enorm gestegen is. En als je ziet met wat voor een gemak iedereen hier met zijn of haar credicard wapperd, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat "werken om te leven" aan het omdraaien is.

[/quote]

Ja, dat klinkt een beetje naar de Amerikaanse levenshouding.... Kan iemand dat bevestigen? Zijn Australiers meer zoals Amerikanen, of meer zoals (Noordwest-Europeanen)?

Nee, ik was nog nooit daar....
 
Amerikaans, Europees, wat maakt het uit? Dit is nu eenmaal hoe het hier in Australie voor de meeste mensen (nee, inderdaad niet voor iedereen) is.
 
Dan wil ik toch even kwijt dat voordat er wellicht mensen afhaken van het idee om te emigreren. Australiers zijn, net als europeanen en amerikanen niet snel tevreden met een huis. Je kan wellicht zeggen dat de hypotheekrente zo hoog ligt, de huurprijzen gaan stijgen (zulke dingen worden wel eens in een krant vermeld).
Toch zijn echter de meeste / zo niet alle arbeidscontracten voor een full time baan op basis van een 38 urige werkweek. Dat een aantal australiers er nog krantenwijken bij hebben of wat bijverdienen als pizza koerier, omdat ze graag alles willen hebben wat hun hartje begeert om het zo maar even te zeggen mag duidelijk zijn.

Al eerder heb ik een kostenplaatje gemaakt in dit topic. Australie is op zich niet duur. Je kan het echter wel duur maken.
 


OFX
Back
Top