Kosten levensonderhoud

hmmmmmm.....

heb toch echt veel australiers ontmoet en in mijn vriendenkring die er dus echt niets om geven in wat voor een luxe huis ze leven. Zo min mogelijk huur betalen om geld over te houden voor leuke dingen en te leven :cool:

als je buiten de grote stad ziet hoe mensen leven is er echt niet veel luxe aan of in een huis. Maar waarom zou je als in een land woont waar je eigenlijk altijd buiten bent? Ook ik heb de fout gemaakt rijkdom af te lezen aan hoe iemand woont en wat voor een auto ze rijden. wat dat betreft dacht ik dat het arme sloebers waren. hoe fout gedacht, gewoon geen material people die hun centjes liever gebruiken om weekendjes weg te gaan, duiken, vissen etc. En die auto, oude roestbak...maar ook die brent je van A naar B, net zoals een nieuwe landcruiser....

wat ik wel merk is dat voor een aantal het heel belangrijk is een "eigen" huis te hebben. Gezien het belastingstelsel hier, hoge rente en geen aftrek, is het denk ik zoals mijn ouders beschreven hoe het in nederland was in de jaren 70: aanbetaling kunnen doen op een huis (annuiteiten hypotheek) en zo snel en zo veel mogelijk aflossen zodat je op je 40ste uit de schulden bent.

Net zo min als dat je alle nederlanders over 1 kam kunt scheren geldt dat ook voor australiers. Denk ik.

Sab
 
Om een lang verhaal kort te maken:
Er zal inderdaad hier wel meer gewerkt worden dan 10 jaar geleden (maar waar wordt dat niet), maar al met al zijn de "extras" dat meer dan waard. En dan bedoel ik niet zo zeer de luxe, maar inderdaad "het leven buiten", de relaxtere levenstijl, the works.

Dus om een typische hokjesgeest discussie
..zijn Australiers meer zoals Amerikanen, of meer zoals (Noordwest-Europeanen)?
te voorkomen. Australiers zijn gewoon Australiers en doen het op hun (onze  :wink:) manier.
 
Dat een heleboel Australiers minder materialistisch en "luxe" ingesteld zijn  - vooral buiten de grotere steden - dan vele NL-ers kan ik beamen. Maar dat het er in huis een beetje kaal uitzit omdat "men veel buiten is" ben ik met de vorige sprekers oneens. Men is in doorsnee - zeker gerekend naar het mooie weer - meer in huis dan in NL. Maar de mensen werken harder en langer en hangen dan voor de TV. Kale huiskamers maar levensgrote TV's en koelkasten is mijn ervaring - weinig andere luxe dingen en goed eten en drinken.
 
dus toch meer zoals Amerikanen, met grote koelkasten en TV's en 3 jobs...

ik las laatst dat in Perth in 10 jaar de huizenprijzen met 325% gestegen zijn en dat jonge starters nu geen huis meer kunnen krijgen, dat is dus nog erger dan in Nederland.

Ik las ook dat de grondstukken voor nieuwe huizen gehalveerd zijn van 1000 m2 naar 500 m2 en dat zo'n grondstuk alleen al $200k+ kost... En dat zou komen omdat je dus een enorme smak geld aan de staat moet betalen voor de aanleg van wegen, scholen en de wateraansluiting... waanzin dus. Dat is nog erger als in Nederland, terwijl het in Nederland vooral door grondgebrek komt, dat kan in Australie niet het geval zijn!

Ik heb helaas de link niet meer, anders kon ik dat posten hier, maar de huizensituatie en overheid zijn daar geen haar beter dus... Shit, nou moet ik weer een ander paradijs zoeken... ;)
 
[quote author=bobbak link=topic=6719.msg85212#msg85212 date=1174551112]

Ik las ook dat de grondstukken voor nieuwe huizen gehalveerd zijn van 1000 m2 naar 500 m2 en dat zo'n grondstuk alleen al $200k+ kost... En dat zou komen omdat je dus een enorme smak geld aan de staat moet betalen voor de aanleg van wegen, scholen en de wateraansluiting... waanzin dus.

[/quote]

Volgens mij komt dat juist omdat Australiers graag hun geld 'beleggen' in property. Veel grote stukken grond van rond de 800-1000m2 zijn in de afgelopen 5 jaar opgedeeld en dan verkocht. Of er wordt op een courtyard house op gebouwd wat vervolgens wordt verhuurd of na 12 maanden (wanneer het belasting technisch gezien aantrekkelijk is om te verkopen) met een fijne winst verkocht.
 
Shit, nou moet ik weer een ander paradijs zoeken...
...misschien geen verkeerd idee (of blijf lekker in NL  :evil:). Laat me even weten wanneer je het hebt gevonden, tot die tijd blijf ik lekker hier in Oz. Zolang we niet de Lotto winnen, zal hier ook gewoon gewerkt moeten worden om te wonen en te leven. Weet niet of ik destijds zelf er ook zo over dacht, maar heb het idee dat veel ook aspirant emigranten toch het idee hebben dat hier alles nog steeds kan en mag.
Helaas worden ook hier de "regeltjes" elke keer verder aangescherpt en gaat ook hier de rente omhoog. Negatieve dingen vindt je uiteindelijk overal.

Nederland, terwijl het in Nederland vooral door grondgebrek komt, dat kan in Australie niet het geval zijn!
Ondanks dat Australie ruim 200 (?) keer zo groot is als Nederland willen de meeste mensen toch het liefst in de bewoonbare delen wonen en dat zijn vooral "stroken" langs de kust. Willen wij als emigrant het liefst de ruimte en zijn we daarvoor best bereid om wat verder van de stad te gaan wonen, de meeste mensen hier willen er het liefst zo kort mogelijk bij wonen. Vraag is groter dan aanbod, dus daar gaat de huizenprijs. Of als je een block van 1000m2 hebt, lekker verdelen in 2x500m2 en 1 block verkopen.
 
[quote author=MicNic link=topic=6719.msg85237#msg85237 date=1174566405]
Shit, nou moet ik weer een ander paradijs zoeken...
...misschien geen verkeerd idee (of blijf lekker in NL  :evil:).

[/quote]

:yellowcard:

Helaas worden ook hier de "regeltjes" elke keer verder aangescherpt en gaat ook hier de rente omhoog. Negatieve dingen vindt je uiteindelijk overal.

Regeltjes? Nouja, de regeltjes vallen best mee in Nederland, in principe ben je best vrij in Nederland. Ik denk eerder dat mensen het gevoel krijgen dat er vele regels zijn doordat iedereen zo op elkaars lip zit. Ik heb altijd het gevoel dat mijn auto 1,5x zo groot is (aan de buitenkant dan) als ik in Nederland rij, het is net Madurodam.

Ondanks dat Australie ruim 200 (?) keer zo groot is als Nederland willen de meeste mensen toch het liefst in de bewoonbare delen wonen en dat zijn vooral "stroken" langs de kust. Willen wij als emigrant het liefst de ruimte en zijn we daarvoor best bereid om wat verder van de stad te gaan wonen, de meeste mensen hier willen er het liefst zo kort mogelijk bij wonen.

Ja, maar koopjes van huizen zal je in een omtrek van 100 km wel niet meer kunnen vinden rond Perth, die Australiers zijn ook niet gek natuurlijk, vooral met die lage benzineprijzen...

Het is zo gek nog niet in Europa...

Toch vind ik het vreemd, er is daar toch eindeloos grond wat ontgonnen kan worden voor woningen... dat zal dan wel samen hangen met die hoge ontsluitingskosten wat ik elders gelezen had. Is er geen protest in Australie vanwege die hoge prijzen?
 
Hoi,

Ik kan niet zeggen dat in Australië overal harder wordt gewerkt. Meer uren wil nog niet zeggen dat men produktiever is.
Zo is mij opgevallen dat men bv in horeca meer personeel in dienst heeft als ik het vergelijk met zelfde grootte en bezoekersaantal in Nederland.
In ziekenhuis waar Ellen werkt heeft men, ondanks tekort personeel, minder patiënten onder hen hoede in vergelijking met Nederland.
Dit is mij ook opgevallen bij een aantal overheidsdiensten.

groeten Wim
 
HAHA! ja Wim: overheid... ik werk er zelf als contractor omdat in Brisbane het vrij lastig is om bij ECHTE bedrijven aan de slag te komen in mijn vakgebied (ik ben continu zoekende!) en ik kan stellen dat de overheid (federal, state, commonwealth, council) de grootste werkverschaffer is van heel Oz!! Echt: de tranen schieten mij af en toe in de ogen als ik zie hoe inefficient er gewerkt wordt. En hoe strategische projecten na een jaar weer worden gestopt ook al was bekend dat het 2 jaar zou duren voordat de uitkomsten zichtbaar zouden zijn. En dan maar weer helemaal opnieuw beginnen he? ...

OK... on-topic: ik zie veel tweeverdieners en met 2 inkomens kun je redelijk goed dat huis en die Holden of Landcruiser afbetalen. Ozzies (in mijn omgeving) geven niet veel uit aan reizen/vakanties maar in verhouding wel veel aan dagelijkse 'genotjes' (lunch, cappucino's, terrasje)
 
.....vooral met die lage benzineprijzen.....

Nou zo laag.???.. Gister gooide ik toch weer ruim 100 l @ $1.29 in de tank. En in Sydney was het niet veel goedkoper. Je moet er ook rekening mee houden dat mijn 4WD zo rond de 1:7 gebruikt. Als je dat tegen over de doorsnee hollandse auto van 1:12 zet rijden jullie daar nog niet zo duur.

Wat de huizenprijzen en ontwikkelingskosten van nieuwe bouwgrond aangaat: er is (althans in NSW) geen onroerend goed belasting of zo op grond voor zelfbewoning (wel op zakelijk gebruikte grond of voor investering).  De council rates zijn relatief laag en dekken reinings en riool rechten en dat soort dingen.
 
[quote author=wimellen link=topic=6719.msg85255#msg85255 date=1174585244]Ik kan niet zeggen dat in Australië overal harder wordt gewerkt. Meer uren wil nog niet zeggen dat men produktiever is.[/quote]
Helemaal eens. Al is mijn persoonlijke ervaring hier dat het 9 tot 5 is (kantoorbaan, zal het er even bijzeggen) en dat ik daar dagelijks nog van geniet. Heerlijk, de hele avond voor jezelf, dat was in NL wel anders. Ik werk minder hard dan in NL maar wordt nog steeds als een harder dan gemiddeld werkende collega. Prima toch?

Over Perth 325% stijging: los van Sydney (waar het vergelijkingsgewijs veel duuder is om te wonen dan in Amsterdam bv) zijn alle grote steden de laatste 5 tot max 10 jaar flink duurder geworden. Nou kun je oeverloos ouwehoeren over wat duur is, maar in mijn ogen is het meer groeien van 'spotgoedkoop naar normaal prijsniveau' dan van 'normaal naar absurd prijsvniveau'. Bv het huis waar ik nu woon in Adelaide is wat je in NL een villa zou noemen (met uitzicht op zee als je goed kijkt). Ik heb daar 3 jaar geleden zo'n E20k ($33k) MINDER voor betaald dan dat ik terug kreeg voor een klein appartement in Arnhem... De mensen waar ik het van kocht hadden het op hun beurt 2 jaar daarvoor voor weer $100k minder gekocht! Er zat een enorme boom maar die is nu afgevlakt, zeker met de nog steeds gestaat stijgende rente. Perth om er even op terug te komen is pas erg laat aan die boom begonnen. En om toch op een vergelijkend prijsniveau met Brisbane, Adelaide enzo uit te komen moet je inderdaad erg hard stijgen. Mijn punt is dus dat je moet realiseren dat die 325% stijging gebaseerd is op een belachelijke lage basisprijs, misschien wel $80k voor een heel huis inclusief grond. Geen ergere leugens dan statistieken zeggen ze wel eens!

MICHIEL
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6719.msg85261#msg85261 date=1174594008]
.....vooral met die lage benzineprijzen.....

Nou zo laag.???.. Gister gooide ik toch weer ruim 100 l @ $1.29 in de tank. En in Sydney was het niet veel goedkoper. Je moet er ook rekening mee houden dat mijn 4WD zo rond de 1:7 gebruikt. Als je dat tegen over de doorsnee hollandse auto van 1:12 zet rijden jullie daar nog niet zo duur.

[/quote]

Ook in Australie zijn er auto's te vinden die 1:12 rijden hoor. Het is maar net waar je voor kiest.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6719.msg85261#msg85261 date=1174594008]Ook in Australie zijn er auto's te vinden die 1:12 rijden hoor. Het is maar net waar je voor kiest.[/quote]
Absoluut. Toen wij onze auto kochten keek de familie die we hier hebben ons meewarig aan: ach gut, een 1.8 motor, daar kom je toch niets eens mee de snelweg op? Nou, daar zijn ze op teruggekomen. Af en toe lenen we hun 4WD als we bezoek hebben en dan gebruiken zij de onze. 'ja, rijdt toch wel erg lekker, en zo goedkoop aan de pomp'. Gna gna.
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6719.msg85300#msg85300 date=1174602799]

prijsniveau met Brisbane, Adelaide enzo uit te komen moet je inderdaad erg hard stijgen. Mijn punt is dus dat je moet realiseren dat die 325% stijging gebaseerd is op een belachelijke lage basisprijs, misschien wel $80k voor een heel huis inclusief grond. Geen ergere leugens dan statistieken zeggen ze wel eens!

[/quote]

Dank je wel voor je grondige analyse. Ik begrijp wat je zegt, de vraag is dan dus alleen hoe dat komt.
1. Meer immigranten?
2. Hoge belastingen op een nieuw grondstuk kopen?
3. Toch ruimtegebrek?

Is het zo dat Australie veel meer immigranten heeft aangetrokken de laatste jaren? Of hebben ze dat immigratieprogramma nooit stopgezet?
 
Nog even die 22% die meer werken dan 50 uur.. Het schijnen wel vooral de kleine zelfstandigen te zijn die dat doen. Dat is niet alleen maar omdat ze moeten, maar ook omdat je (en hier in AU beter dan in NL) met meer werken ook echt meer kunt verdienen....
 
@Bobbak

Ik denk niet dat je de immigratie daar de schuld van hoeft te geven. Ik denk (let op, ik denk / ik weet het niet zeker) dat als het prijsniveau zo gestegen is, dat voornamelijk te danken/wijten is aan economische groei. Het zou me niks verbazen als mensen uit Sydney, Melbourne of Brisbane al van te voren aan zagen komen dat prijzen in Perth gingen stijgen. Ze verkopen het (relatief dure) huis in hun woonplaats en gaan naar een veel goedkoper huis in Perth.

Dan krijg je een probleem van een (wellicht tijdelijk) huizentekort waardoor de prijzen behoorlijk gaan stijgen. Het zal heel waarschijnlijk zijn als er veel huizen (misschien zelf nieuwe suburbs) bijgebouwd worden. Ik hoef je niet uit te leggen dat dat een hoop tijd en geld kost.
Wat ook denk ik een rol meespeelt is dat de Australier ruimte om zich heen gewent is en dat het daardoor bemoeilijkt wordt om ik zal maar zeggen iets nieuws op te zetten dichtbij de stad.
Ik denk dat het in Nederland wellicht makkelijker is om huizen te slopen en er iets nieuws voor in de plaats te bouwen. In Australie gaat dat denk ik niet.

Ofwel, je hebt in Australie een groot aantal vrijstaande huizen die wat betreft aantal km2 een grote stad maken. In Nederland zou je een kleinere stad hebben met ik weet niet hoeveel flats.
En willen de mensen in Australie, of waar dan ook ter wereld, op 50 km van hun werk wonen? Nee dus.
 
Sluit me aan bij Hawk's laatste reactie. En trouwens: Australie kent uitsluitend emigranten! Er zal vast een golfpatroon te zien zijn in het aantal dat jaarlijks binnenkomt (zeker 1945-1955 is het erg hard gegaan hier) maar dat is niet de oorzaak van de prijsstijging de laatste tien jaar. Gewoon economie, welvaart en dat soort dingen. Hopelijk slaat de verhouding welvaart/welzijn niet om...

Klein puntje: Ik denk niet dat Australiers zozeer (veel) ruimte om zich heen hebben maar wel heel duidelijk gek zijn op eigen ruimte om zich heen. Kan me daar over blijven verbazen: ik ken geen huis zonder van die lelijke metalen golfplaten om de (voor- of achter-)tuin. Ook courtyard woningen (bungalows op 400m2) worden hermetisch afgesloten!
 
aahh,vreselijk, als ik dat zo lees...ik hoop wel dat ik in de toekomst nog een huis kan vinden zonder schuttingen om de tuin....Da's één van de dingen waarvoor we gaan..."ruimtelijke" ruimte....
ja, in een (verlaten/slaap) dorp willen we ook wel wonen,maar ja,....werk gelegenheid....
 
Lelijke metalen golfplaten?
Ik heb zelf een houten schutting, die al aardig verrot is hoor, daar niet van. En een, ja, zonnescherm van polyester golfplaat  :blond: of zoiets. Die is inderdaad lelijk. Maar metaal? Nee, niet bij mij.
 


OFX
Back
Top