Het grote auto topic

Rooftop tent kan zelfs gewoon op de Subaru. En op FB Marketplace staat altijd van alles te koop aan RTT’s als je jezelf niet vaker ziet kamperen. De optie om te kamperen is wel goud in Australia. De mooiste plekjes zijn vaak niet voorzien van AirBnB’s 😉
Dit is waardevolle info. Ook dat de RTT op de Subaru kan. Ik dacht even dat het alleen voor 4x4's was. Dank!
 
Ah jammer!

Eerlijkheid gebied ook te zeggen dat je auto doelgroep het wellicht ook een beetje aantrekt? Het zijn 20 jaar of meer oude 4x4's. Daar zit gewoon een hoop puin tussen. En, met het risico dat ik wat Westralians tegen het hoofd stoot, Je bent in WA. Ook weer een vak apart hahaha. 🤠


Maar dat is allemaal rationeel natuurlijk en wie zegt dat auto's kopen iets met ratio te maken heeft hahaha

Succes met verder zoeken!

Klopt en ik ben een beetje dramatisch aan het doen. 2 dagen kijken is ook niet echt optimaal natuurlijk en een weekje huren breekt de bank ook niet 😁

Maareh, dit was SA, geen WA (heb ik dat ergens neergepent)
 
Maareh, dit was SA, geen WA (heb ik dat ergens neergepent)
Ah, nee ik ben volledig in de war lijkt het!

Nu dat is dan een gelukje, Dan kun je eventueel ook nog Victoria meenemen in je zoektocht al koop je dan wellicht sight unseen wat ook wel weer spannend is. In Canberra kochten we alle auto's en motorfietsen, op één na, interstate. De markt is daar zo klein, als je iets anders dan anders wil, dan kom je automatisch over de grens uit.

Dit is wat we in ACT gekocht hebben (beetje schandalig lange lijst :eek:)
  • Subaru: ACT
  • Defender: QLD (Unseen)
  • Jeep: Victoria
  • Unimog: SA (Unseen)
  • Kawasaki: QLD (Unseen)
  • KTM: NSW
  • Yamaha: NSW
  • Land Rover Series 1: QLD (Unseen)
Al het unseen was precies als verwacht en 0.0 issues mee gehad. Geluk?
 
Zojuist de trotse eigenaar geworden van een '08 Wrangler Sport 💪

Ons eerste bezit als (bijna nieuwe Ozzies)

Dat brengt onze Australische autostand op 3 (inclusief aankopen in het verleden):

- Mitsubishi Pajero SwB '83
- Ford Falcon 4.0 AU '00
- Jeep Wrangler '83

Ik heb nog wat te gaan om je bij te houden Mick 😁
 
Zojuist de trotse eigenaar geworden van een '08 Wrangler Sport
Pictures, or it didn’t happen 😉

Gefeliciteerd!

Ons eerste bezit als (bijna nieuwe Ozzies)
Het lot van de migrant, je koopt je in de eerste maanden/jaren ondersteboven. Auto(s), huis, meubels enz. Zelfs met container vanuit NL is er gewoon een hoop opnieuw aan te schaffen.

Je hebt nu iig een coole bak om van shop naar shop te rijden 😉
 
Daaag! Was ik weer. :) Mister auto-noob.

Mag ik weer eens vragen om jullie kijk op auto's? Jullie zijn duidelijk veel meer ervaren dan wij.

Wat is het geval? Het blijkt dat S. die Forrester wel heel groot vindt, vooral als we na de trip 'gewoon' vooral door steden zullen cruisen.
En ik sympathiseer.

Hebben jullie enig idee wat dan een goede auto zou zijn, die een maatje kleiner is dan een Forrester? We laten het idee van achterin slapen dan mogelijk maar een beetje los. We denken aan aan Toyota Corolla Cross of een RAV4; wel hoog (handig instappen met die lange benen ;)), maar geen slagschip.

Thoughts? Cheers!
 
Daaag! Was ik weer. :) Mister auto-noob.

Mag ik weer eens vragen om jullie kijk op auto's? Jullie zijn duidelijk veel meer ervaren dan wij.

Wat is het geval? Het blijkt dat S. die Forrester wel heel groot vindt, vooral als we na de trip 'gewoon' vooral door steden zullen cruisen.
En ik sympathiseer.

Hebben jullie enig idee wat dan een goede auto zou zijn, die een maatje kleiner is dan een Forrester? We laten het idee van achterin slapen dan mogelijk maar een beetje los. We denken aan aan Toyota Corolla Cross of een RAV4; wel hoog (handig instappen met die lange benen ;)), maar geen slagschip.

Thoughts? Cheers!

Toyota RAV4 is een goede keuze. Ik zou daarnaast ook kijken naar een Honda CR-V of Mitsubishi Outlander. Allemaal ongeveer gelijk qua formaat. Allemaal Japans dus weinig koppijn.
 
Wat is het geval? Het blijkt dat S. die Forrester wel heel groot vindt, vooral als we na de trip 'gewoon' vooral door steden zullen cruisen.
En ik sympathiseer.


Thoughts? Cheers!
Zo groot is de Forrester toch niet? En vergeet niet dat Australische straten doorgaans behoorlijk wat wijder zijn dan wij in NL gewend zijn.
 
Dank mensen! Zo komen we steeds verder. Superfijn! :)

Even voor de context: onze vorige auto's waren een Opel Corsa en een Citroën C1.
Daarnaast zitten onze principes in de groene hoek.

Van daaruit bekeken zijn SUV's meteen drie stappen omhoog. ;)

Maargoed.. we zijn nu hier. Als de Nullarbor vraagt om een stevigere auto dan een stadsauto (wat we goed denkbaar vinden), dan doen we er goed aan om te upgraden. Een groene optie zou een auto met elektrische motor kunnen zijn (al zijn daar ook ecologische argumenten tegen), maar we verwachten weinig laadpalen in de woestijn.
 
Dank mensen! Zo komen we steeds verder. Superfijn! :)

Even voor de context: onze vorige auto's waren een Opel Corsa en een Citroën C1.
Daarnaast zitten onze principes in de groene hoek.

Van daaruit bekeken zijn SUV's meteen drie stappen omhoog. ;)

Maargoed.. we zijn nu hier. Als de Nullarbor vraagt om een stevigere auto dan een stadsauto (wat we goed denkbaar vinden), dan doen we er goed aan om te upgraden. Een groene optie zou een auto met elektrische motor kunnen zijn (al zijn daar ook ecologische argumenten tegen), maar we verwachten weinig laadpalen in de woestijn.
Je kan de Nullarbor doen in alles met 2, 3 of vier wielen. Daar gaat het niet om.
 
Voor budget is het vaak niet onhandig om 1 stapje naast de standaard keus te gaan zitten.

Een RAV4 is waarschijnlijk een stuk duurder dan een Suzuki Grand Vitara (bijvoorbeeld)

Wat betreft grootte. Alle auto’s groeien. De RAV of de Forrester van een paar edities terug zijn kleiner dan de laatste modellen. Maar wellicht wel zuiniger. In plaats van naar grootte te kijken zou ik eerder de verbruikscijfers als leidraad nemen.

En ja. Alles is hier groter. Als voorbeeld. Miss Bang had in NL een Renault Clio. Hier een Subaru Outback en nu een Jeep Grand Cherokee. Nooit een probleem geweest.

En wat is het meest groen. Daar zijn ook boeken over vol te schrijven. Een nieuwe zuinige auto of EV heeft zo zijn opstart kosten zeg maar (het fabriceren) Een oude ‘vieze’ auto kan dan ‘schoner’ zijn omdat de fabricatie carbon footprint al over meer km’s is uitgesmeerd. (versimpelde versie) Maar in alles zit een omslagpunt. #itscomplicated ;)

Oude door blijven rijden versus een nieuwe EV:

Nieuw petrol vs Nieuw EV:
 
Last edited:
Voor budget is het vaak niet onhandig om 1 stapje naast de standaard keus te gaan zitten.

Een RAV4 is waarschijnlijk een stuk duurder dan een Suzuki Grand Vitara (bijvoorbeeld)

Wat betreft grootte. Alle auto’s groeien. De RAV of de Forrester van een paar edities terug zijn kleiner dan de laatste modellen. Maar wellicht wel zuiniger. In plaats van naar grootte te kijken zou ik eerder de verbruikscijfers als leidraad nemen.

En ja. Alles is hier groter. Als voorbeeld. Miss Bang had in NL een Renault Clio. Hier een Subaru Outback en nu een Jeep Grand Cherokee. Nooit een probleem geweest.

En wat is het meest groen. Daar zijn ook boeken over vol te schrijven. Een nieuwe zuinige auto of EV heeft zo zijn opstart kosten zeg maar (het fabriceren) Een oude ‘vieze’ auto kan dan ‘schoner’ zijn omdat de fabricatie carbon footprint al over meer km’s is uitgesmeerd. (versimpelde versie) Maar in alles zit een omslagpunt. #itscomplicated ;)

Oude door blijven rijden versus een nieuwe EV:

Nieuw petrol vs Nieuw EV:


Goed artikel. Ben eigenlijk ook benieuwd naar de (kei)harde feiten over de accu's die geproduceerd worden. Vele middelen die nodig zijn komen uit o.a. Afrika d.m.v. kinderarbeid. Daarnaast hebben de accu's na x aantal jaren een te lage capaciteit en moet de accu vervangen worden. Wat gebeuren er met al deze oude accu's? Hoe milieuvriendelijk is dat?

DE ZWARTE KANT VAN ELEKTRISCH RIJDEN: KINDERARBEID EN MILIEUDELICTEN:

 
Ik wil niet zeggen dat EV’s geen gevolgen hebben. Maar Kobalt (wat het meest gelinkt is aan slavernij) wordt
1. in sommige batterijen al niet meer gebruikt (Tesla bijvoorbeeld)
2. De petrochemische industrie de grootste afnemer is. Kobalt wordt gebruikt in het maken van loodvrije benzine.

Batterijen recyclen is een vak apart maar gebeurt langzaam maar zeker wel. (batterijen gaan soms ook een tweede leven in als huis, RV, of EV conversie)

Daar tegenover staat dat je een paar honderdduizend kilometer geen olie beurtjes hebt gehad of ander afval de omgeving ingeblazen hebt.

Het beste is geen auto, allemaal op de fiets. Maar dat is een illusie.

Ik denk dat het een slecht idee is om opeens alle auto’s te vervangen door EV. Maar als je in de markt bent voor een nieuwe, is een EV geen slechte keuze. (Ik ben van origine iogeleid als automonteur, heb een zwak voor motorsport en auto’s. Er gaat weinig boven het geluid van een jankende rally auto of een dikke V8. Maar voor huis tuin en keuken gebruik zie ik een grote toekomst voor andere aandrijvingtechniek)
 
Last edited:
Ik denk dat als je in een stad woont en amper de stad uit gaat een EV goed te doen is. Maar iemand die regelmatig buiten de stad gaat, kampeert en roadtrips doet is op dit moment een verbrandingsmotor de beste optie. We gaan zien hoe lang dit nog zo blijft. Ik had stiekem veel hoop in waterstof maar dat gaat alles behalve soepel. De tijd zal ons leren.
 
Zo, na 12,200kms weer terug in het mooie WA met onze 22 jaar oude auto.
Gelijk een paar dingen recht gezet :)
 
Back
Top