Het grote auto topic

Ik vind dit soort afleveringen heel leuk en rustgevend. Graham en Shauno zijn beide een ander categorie.

 
Heel wat anders.😄

Fruitbat uitwerpselen. Ernstig voor je lak! Volgens mij nog erger dan vogel poep! We hebben een vijgenboom in de tuin waar ze op af komen. En ik baal ontzettend van een lelijke plek in mijn lak door.....😔😭

Iemand tips?
Want ik heb nog niks gevonden wat werkt, en denk aan detailer?
 
Denk dat het daar nu te laat voor is? 😉 Maar een carport is wel een goed idee, garage/shed nog fijner. De zon hier doet ‘wonderen’ voor je lak. De Defender stond in Canberra altijd buiten met dezelfde kant naar het noordoosten en is aan die kant zo mat als een krant.

Ja, loop eens bij een detailer langs. Maar het zal erg liggen aan hoever de lak aangetast is. Als de blanke laklaag weg is helpt geen poetsen meer.
 
Denk dat het daar nu te laat voor is? 😉 Maar een carport is wel een goed idee, garage/shed nog fijner. De zon hier doet ‘wonderen’ voor je lak. De Defender stond in Canberra altijd buiten met dezelfde kant naar het noordoosten en is aan die kant zo mat als een krant.

Ja, loop eens bij een detailer langs. Maar het zal erg liggen aan hoever de lak aangetast is. Als de blanke laklaag weg is helpt geen poetsen meer.
We moeten het gaan zien. We zitten in een huurhuis, ik zat te denken om een partytent over de auto te zetten, maar das niet zon goed idee met stormen en harde winden enzo 😀.

Voor nu.... elke ochtend de auto controleren op vlekken en afspoelen als ie geraakt is. Wanneer we verhuisd zijn, een plekje zoeken om de auto buiten de af en aanvliegroute van eventuele Fruitbats direction vijgenboom te parkeren. En dan naar de juiste oplossing zoeken, voor nu... leven met de resultaten van een heerlijke maaltijd van meneer of mevrouw bat.
 
We moeten het gaan zien. We zitten in een huurhuis, ik zat te denken om een partytent over de auto te zetten, maar das niet zon goed idee met stormen en harde winden enzo 😀.

Voor nu.... elke ochtend de auto controleren op vlekken en afspoelen als ie geraakt is. Wanneer we verhuisd zijn, een plekje zoeken om de auto buiten de af en aanvliegroute van eventuele Fruitbats direction vijgenboom te parkeren. En dan naar de juiste oplossing zoeken, voor nu... leven met de resultaten van een heerlijke maaltijd van meneer of mevrouw bat.
Je kunt ook zo’n cover kopen voor de auto
 
Heb Ik aan gedacht. Maar we hebben een Subaru forester, en jij hebt miss Rolls nog niet gezien 😁. Als die elke dag die cover er op en af moet doen als ze de auto gebruikt….
Ze is slechts 1,5 meter hoog 😂.
Zij gebruikt de auto nu het meeste om de kleinste mis Rolls naar school te brengen.
Ik heb Miss Rolls gezien en het zou heel amusant zijn om haar een cover over of van de auto te zien halen :D
 
Donna the Disco(very) heeft van de week haar Roadworthy gekregen, gisteren kenteken, en vandaag de eerste Shopping Trolley duties, op naar de GP en de andere boodschapjes in het dorp.

View attachment 2013


Daar zijn wel wat bloed zweet en tranen aan vooraf gegaan, zoals je hier kunt zien. Gedeeltelijk nieuwe dorpels en vloer:

View attachment 2014

View attachment 2015

Nu is de lijst met werkzaamheden nog zeker niet afgetikt. Genoeg zaken die niet direct RWC nodig zijn (of door de vingers gekeken worden) maar die toch echt moeten gebeuren.

Daarnaast wil het oog ook wat. Dus zit te denken om de wielen en de AT banden van de Defender op de Discovery te zetten (dus dat is dan van 31" naar 33"band, plus zo'n 30-40mm meer offset dan nu. Alles om de wielkasten wat meer te vullen.

De Defender zou dan op zijn beurt nieuwe velgen krijgen met nieuwe MT's en 25mm meer offset (breder) dan nu, voor de wat meer, maar nog steeds redelijk beschaafde, bulldog stance.

Wordt vervolgd....$$$ ;)
Dat ziet er stukken beter uit dan de krokantonized look in eerdere post 🤣🤣. Ga je dolly nog in een andere kleur kwastificeren of? Dit rood misstaat zeker niet.

Een aanslag op de portemonnee maar het blijft een mooie hobby.
 
Ff een vraagje aan de kenners. Ik zit me in te lezen over de ausrv van MDC de
XL15E MKIII.
deze heeft een ATM van 3000kg. Als ik op verschillende rekensites kijk zou ik deze met een hilux SR5, D-max of Navarra prox4 warrior dus niet mogen trekken ivm de GCM.
Dan blijft de Ford ranger, VW Amarok over.
Maar op andere sites mag het weer wel.
🤒 hoe zit dat nu precies. De salesman zeggen van wel maar ja die willen verkopen uiteraard.
 
Ff een vraagje aan de kenners. Ik zit me in te lezen over de ausrv van MDC de
XL15E MKIII.
deze heeft een ATM van 3000kg. Als ik op verschillende rekensites kijk zou ik deze met een hilux SR5, D-max of Navarra prox4 warrior dus niet mogen trekken ivm de GCM.
Dan blijft de Ford ranger, VW Amarok over.
Maar op andere sites mag het weer wel.
🤒 hoe zit dat nu precies. De salesman zeggen van wel maar ja die willen verkopen uiteraard.
Ah, dat is vaak een zoekplaatje met als hoofdrol spelers:
GVM
GCM
ATM
TBM


Deze zijn beide van dezelfde meneer. Hij is een serieuze (vaak 'saaie' en wetenschappelijke) bron van informatie. Als je hem op YT hoort val je soms zomaar in slaap. Maar hij is wel serieus en niet sensationeel.

Edit: Het antwoord is natuurlijk een mooie 2e hands Classic Defender 130. Nooit meer towing of GVM/GCM issues ;)
Weight: 2000kg. 1500kg laad vermogen, 3500kg braked trailer towing capacity. 7000kg GCM
 
Last edited:
Als ik het nog kan herinneren, de R51 Pathfinder heeft een 3500kg tow.
En de LX470/LC100 etc.

Maarre, MDC?
Nee dank je. DAar ga ik de bush niet mee in. Ik ga er mee in, maar of ik er mee uit kom is nog maar de vraag.
 
Als ik het nog kan herinneren, de R51 Pathfinder heeft een 3500kg tow.
En de LX470/LC100 etc.

Maarre, MDC?
Nee dank je. DAar ga ik de bush niet mee in. Ik ga er mee in, maar of ik er mee uit kom is nog maar de vraag.
Oh, hoezo dat. Ik las juist dat deze juist goed waren. Oke niet voor de gibson road of the old telegram track maar voor strand en minder goede wegen. Ik ben ook maar een nooby😀 we nemen hem puur omdat mijn vriendin(als alles goed uitpakt) 17 weken in opleiding moet in Brisbane en daarna mss nog 6 maanden tot een jaar ergens een eerste jaar geplaats wordt tot we definitief weten waar we terect komen. Plus om van de nood een deugd te maken lekker mee te cruisen. Dat is toch de reden om te emigreren voor ons.
On topic, de trekkende auto is dus voornamelijk een gezinsauto plus.
 
Er zijn best veel auto’s met 3509kg towing capacity.

Waar het dan nog wel eens mis gaat is de GVM of GCM.
GVM. Max gewicht auto plus alle belading inc. inzittenden, brandstof enz. Als je auto een laadvermogen heeft van 750kg heeft (als voorbeeld) dan gaat daar dus het volgende al vanaf (voorbeeld getallen):
- volle tank ~100kg
- 4 inzittenden ~350kg
- bagage ~200kg
~ towball weight ~100kg
Dus dan zit je precies op GVM. (Gooi een roof rack er op, of een extra reservewiel ben je al overweight. )

Nu moet je GVM en ATM bij elkaar optellen. Dat mag dan weer niet over GCM heen gaan. (Van de auto en van je rijbewijs)

Wat betreft de opmerking van Wilsil over MDC. Ik ben geen caravan en trailer expert. MDC is een Chinees gebouwde trailer in opdracht van een AU importeur. Verder weet ik er niet veel van. @Zwerver heeft een MDC en gebruikt hem volgens mij zoals jullie plannen. Wie weet heeft hij persoonlijk ervaring voor je 👍
 
Er zijn best veel auto’s met 3509kg towing capacity.

Waar het dan nog wel eens mis gaat is de GVM of GCM.
GVM. Max gewicht auto plus alle belading inc. inzittenden, brandstof enz. Als je auto een laadvermogen heeft van 750kg heeft (als voorbeeld) dan gaat daar dus het volgende al vanaf (voorbeeld getallen):
- volle tank ~100kg
- 4 inzittenden ~350kg
- bagage ~200kg
~ towball weight ~100kg
Dus dan zit je precies op GVM. (Gooi een roof rack er op, of een extra reservewiel ben je al overweight. )

Nu moet je GVM en ATM bij elkaar optellen. Dat mag dan weer niet over GCM heen gaan. (Van de auto en van je rijbewijs)

Wat betreft de opmerking van Wilsil over MDC. Ik ben geen caravan en trailer expert. MDC is een Chinees gebouwde trailer in opdracht van een AU importeur. Verder weet ik er niet veel van. @Zwerver heeft een MDC en gebruikt hem volgens mij zoals jullie plannen. Wie weet heeft hij persoonlijk ervaring voor je 👍
Thanx, ja ik heb al wat berekeningen gedaan. Volgens mij is het idd zo, GVM plus ATM mogen niet meer zijn dan je GCM. Towbar zit wel goed is 10% van het max te trekken dus zal 350 kg zijn. Voor wat ik in NL geleerd heb mag het getrokken gewicht niet hoger zijn dan het trekkende voertuig. de MDC dealer gaf alleen aan dat de auto iig 3000 kg moest kunnen trekken, die begreep het niet helemaal
Rijbewijzen, ik heb in Nederland ooit mijn C gehaald. Deze kan je niet overzetten naar Aus. Maar in Queensland hoef je geen extra rijbewijs te hebben las ik, Gaat alleen over dat je trekkend voertuig niet boven de 4500 mag komen (correct me if I'm wrong)
De combinatie heb ik weer niks over gevonden. Dus heeft het opnieuw activeren van mijn C in NL Nederland geen zin.
Nog ruim 2 weken dan zijn we weer voor 4 weken in QLD. zal tussen het kamperen maar eens naar wat dealers gaan en wat Ozzies stalken met vragen over de outback campers. En wederom bedankt !!!
 
Er zijn best veel auto’s met 3509kg towing capacity.

Waar het dan nog wel eens mis gaat is de GVM of GCM.
GVM. Max gewicht auto plus alle belading inc. inzittenden, brandstof enz. Als je auto een laadvermogen heeft van 750kg heeft (als voorbeeld) dan gaat daar dus het volgende al vanaf (voorbeeld getallen):
- volle tank ~100kg
- 4 inzittenden ~350kg
- bagage ~200kg
~ towball weight ~100kg
Dus dan zit je precies op GVM. (Gooi een roof rack er op, of een extra reservewiel ben je al overweight. )

Nu moet je GVM en ATM bij elkaar optellen. Dat mag dan weer niet over GCM heen gaan. (Van de auto en van je rijbewijs)

Wat betreft de opmerking van Wilsil over MDC. Ik ben geen caravan en trailer expert. MDC is een Chinees gebouwde trailer in opdracht van een AU importeur. Verder weet ik er niet veel van. @Zwerver heeft een MDC en gebruikt hem volgens mij zoals jullie plannen. Wie weet heeft hij persoonlijk ervaring voor je 👍
@dave broekhuizen
Ik heb een MDC forward fold, dat is geen caravan maar een offroad vouwwagen.

Wij hebben niks te klagen over onze MDC Explorer FF, zelfs niet nadat we hem redelijk grof behandeld hebben laatst. En hij heeft de rit van Brisbane naar Perth ook gewoon goed gedaan (OK, dat was asfalt voor 90%, maar ook door ondergelopen wegen heen doordat er nogal wat regen gevallen was).
 
@dave broekhuizen
Ik heb een MDC forward fold, dat is geen caravan maar een offroad vouwwagen.

Wij hebben niks te klagen over onze MDC Explorer FF, zelfs niet nadat we hem redelijk grof behandeld hebben laatst. En hij heeft de rit van Brisbane naar Perth ook gewoon goed gedaan (OK, dat was asfalt voor 90%, maar ook door ondergelopen wegen heen doordat er nogal wat regen gevallen was).
Fijn om te lezen. Zit al een tijdje te kijken en MDC is redelijk qua prijzen voor wat ik zag, Austalian made is vaak veel duurder en eerlijk gezegd de meeste spullen die erin gaan komen ook uit China.
 
Back
Top