Het grote auto topic

Eerlijkheid gebied ook te zeggen dat je auto doelgroep het wellicht ook een beetje aantrekt? Het zijn 20 jaar of meer oude 4x4's. Daar zit gewoon een hoop puin tussen. Dan is Jeep ook weer een vak apart, de XJ en de Wrangler icm met die leeftijd hebben vaak al wat meegemaakt (mud hole, beach etc.) En, met het risico dat ik wat Westralians tegen het hoofd stoot, Je bent in WA. Ook weer een vak apart hahaha
Punt1: 20 jaar oude auto's.
Punt 2: WA
 
Punt1: 20 jaar oude auto's.
Punt 2: WA
Hahaha. Deed het zeer? Was niet persoonlijk bedoeld in any way, shape or form.

Je moet mij niet te serieus nemen hoor. Ik heb geen 1 auto onder de 20 jaar. De Jeep is van Ms. En ondertussen ook alweer 12 jaar.

Mijn Defender is 20 jaar oud. De Discovery 27 jaar. De Unimog 36 jaar en de Land Rover Series 1 68 jaar.

En ik woon in Queensland. BananaBender country. Die neem je niet serieus toch?

Los daarvan en daar blijf ik bij;
1 Oudere 4x4’s zit een hoop puin tussen. Dat zegt niets over jou goed onderhouden auto 👍
2. En dat WA een tikkie bogan is, ook 😂 Net als QLD trouwens, wat het Florida van Australië is 😉
 
Last edited:
In Nederland is een WA verzekering verplicht, Australië niet. Hoe hebben jullie je auto verzekerd in Australië? En hebben jullie de schadevrije jaren vanuit Nederland kunnen meenemen naar Australië? Wat heb je daarvoor allemaal nodig?
 
Het is niet 100% hetzelfde maar een vorm van WA is verplicht en zit in je Rego. CTP genoemd. De naam zegt het al. Compulsory Third Party.

Wat niet verplicht is schade aan derden qua auto schade e.d. die moet je zelf afsluiten.

Bij afsluiten verzekering kun je zelf aantal schadevrije jaren invullen. Ik heb de extra 3rd party damages verzekeringen bij QBE zitten. Behoorlijk ‘groene’ en ethische verzekeraar. En als ik het goed onthouden heb, volledig Ozzie owned.
 
Het is niet 100% hetzelfde maar een vorm van WA is verplicht en zit in je Rego. CTP genoemd. De naam zegt het al. Compulsory Third Party.

Wat niet verplicht is schade aan derden qua auto schade e.d. die moet je zelf afsluiten.

Bij afsluiten verzekering kun je zelf aantal schadevrije jaren invullen. Ik heb de extra 3rd party damages verzekeringen bij QBE zitten. Behoorlijk ‘groene’ en ethische verzekeraar. En als ik het goed onthouden heb, volledig Ozzie owned.

De CTP ken ik, dat is meer voor inzittenden etc. Maar niet voor schade aan de auto van de tegenpartij. WA heeft altijd schade aan tegenpartij erin en is verplicht in Nederland.

Hoe heb je de schadevrije jaren vanuit Nederland naar Australië kunnen meenemen? Wat heb je daarvoor nodig qua bewijs etc. ?
 
Ik heb (Engels) attest van schadevrije jaren opgevraagd bij mijn NL autoverzekering. Dat was toen ABN AMRO. Ben nu verzekerd via Commonwealth Bank.
 
Last edited:
De CTP ken ik, dat is meer voor inzittenden etc. Maar niet voor schade aan de auto van de tegenpartij. WA heeft altijd schade aan tegenpartij erin en is verplicht in Nederland.

Hoe heb je de schadevrije jaren vanuit Nederland naar Australië kunnen meenemen? Wat heb je daarvoor nodig qua bewijs etc. ?
We zeggen hetzelfde. Lees mijn stukje nog eens ;)

Ik heb geen attest van schadevrije jaren nodig gehad volgens mij. Werd op mijn blauwe ogen geloofd.
 
Ha mensen!

Nog dank voor het meedenken. We hebben uiteindelijk gekozen voor een Toyota Corolla Cross GX 2WD Hybrid uit 2023.
De eerdere leeslinks hebben ons overtuigd dat we ECHT een hybrid moesten hebben, en dat we ECHT geen grote auto nodig hebben.

Nu hebben we een vrij nieuwe, met airco, hybrid dus, die alsnog vrij robuurst voelt en lekker rijdt. Met van die lekker op te pompen kussentjes ingebouwd in de stoel, voor in de onderrug. Heerlok!

Zie afbeelding.

Hooi!
A & S
 

Attachments

  • Auto.jpg
    Auto.jpg
    32.6 KB · Views: 3
In Nederland is een WA verzekering verplicht, Australië niet. Hoe hebben jullie je auto verzekerd in Australië? En hebben jullie de schadevrije jaren vanuit Nederland kunnen meenemen naar Australië? Wat heb je daarvoor allemaal nodig?
Wij hebben naast de CTP een third party insurance, waarmee de verzekeraar (naast bij lichamelijke schade en overlijden) ook bij materiële schade aan de andere partij uitkeert.

Onze gedachtengang: verzekeringen zijn voor zulke hoge bedragen dat je het zelf niet meer kan ophoesten. Moeten we opnieuw een auto kopen, na diefstal? Dan kunnen we dat eventueel nog betalen, dus gaan we niet verzekeren.
 
Wij hebben naast de CTP een third party insurance, waarmee de verzekeraar (naast bij lichamelijke schade en overlijden) ook bij materiële schade aan de andere partij uitkeert.

Onze gedachtengang: verzekeringen zijn voor zulke hoge bedragen dat je het zelf niet meer kan ophoesten. Moeten we opnieuw een auto kopen, na diefstal? Dan kunnen we dat eventueel nog betalen, dus gaan we niet verzekeren.
Hier precies hetzelfde. Als tie gestolen wordt of ik rij hem zelf op een hoop dan kan ik zelf wel voor vervanging zorgen. Maar lichamelijke schade aan anderen wordt al snel te gek.
 
Wij hebben naast de CTP een third party insurance, waarmee de verzekeraar (naast bij lichamelijke schade en overlijden) ook bij materiële schade aan de andere partij uitkeert.

Onze gedachtengang: verzekeringen zijn voor zulke hoge bedragen dat je het zelf niet meer kan ophoesten. Moeten we opnieuw een auto kopen, na diefstal? Dan kunnen we dat eventueel nog betalen, dus gaan we niet verzekeren.

Snap ik. Verstandig! Wat kost de materiële schade aan derden extra per jaar/maand?
 
Snap ik. Verstandig! Wat kost de materiële schade aan derden extra per jaar/maand?
Ik heb het laatst weer voor de Discovery en de Defender gedaan en het was voor beide rond de $250 from memory. Leeftijd, locatie, kilometers per jaar en eventuele openstaande demerit points zullen ongetwijfeld van invloed zijn.
 
Ik heb het laatst weer voor de Discovery en de Defender gedaan en het was voor beide rond de $250 from memory. Leeftijd, locatie, kilometers per jaar en eventuele openstaande demerit points zullen ongetwijfeld van invloed zijn.

Per maand neem ik aan?
 
Per maand neem ik aan?
Nee. Per jaar.

Hieronder een voorbeeldje wat ik net ingevuld heb op QBE Insurance.

  • Jeep Grand Cherokee 2012
  • Meer dan 5 jaar schadevrij (dit is een zelfevaluatie en er wordt niet om papieren gevraagd)
  • Bestuurder 50+
  • 0 Demerit Points
IMG_5031.jpg

Dus, het is een beetje hetzelfde voor onze 3 auto’s. Allemaal rond de $250. Maar zoals eerder gezegd. Alles hangt af van locatie, leeftijd enz.
 
Last edited:
Nee. Per jaar.

Hieronder een voorbeeldje wat ik net ingevuld heb op QBE Insurance.

  • Jeep Grand Cherokee 2012
  • Meer dan 5 jaar schadevrij (dit is een zelfevaluatie en er wordt niet om papieren gevraagd)
  • Bestuurder 50+
  • 0 Demerit Points
View attachment 2168

Dus, het is een beetje hetzelfde voor onze 3 auto’s. Allemaal rond de $250. Maar zoals eerder gezegd. Alles hangt af van locatie, leeftijd enz.

O das geen geld joh! Ik heb het nooit gedaan in Australië, maar zal het na dit bericht zeker doen!
 
O das geen geld joh! Ik heb het nooit gedaan in Australië, maar zal het na dit bericht zeker doen!
Note: Er is een optie voor wel/geen Australisch rijbewijs. Dat zal waarschijnlijk uit maken voor de kosten(?) Dus wellicht goed om je AU rijbewijs te regelen voor je de verzekering aanvraagt(?)
 
Ik heb altijd de volle verzekering.
large.jpeg
;)

Dat is natuurlijk ook een optie.

Maar als je het geld hebt om de vervanging, in geval van total loss, zelf te betalen zonder failliet te gaan is het de moeite waard om te overwegen of je halfvolle verzekering of volle verzekering wilt. (dat was de discussie hier ergens geloof ik)
Dit is voor ieder een persoonlijke besluit uiteraard. Hoe veel kost het om je auto te vervangen? Hoe risk averse ben je? Hoe een hekel heb je aan verzekerings maatschappijen, enz.

Een korte simpele rekensom die ik nu even ter plekke doe:
  • Het verschil tussen Comphensive en Third Party Property is ongeveer 1000 dollar per jaar in mijn geval.
  • De Jeep is de auto met het meeste gebruik, dus hoogste risico op schade
  • De $7000 die we daar nu bespaard hebben is 50% van onze aanschafwaarde.
  • Elk jaar dat we rijden zonder hem af te schrijven tegen een boom komt er $1000 bij
    • (elk jaar dat je eerder een total loss zou hebben is de pijn voor jezelf groter natuurlijk, daarom is het goed jaarlijks even te kijken of je CTP+Comprehensive wilt, of CTP+Third Party Property, of alleen CTP voor de risk takers ;) )
  • De vervangingswaarde voor de verzekering in het geval je hem eenzijdig of door eigen schuld afschrijft is nu na zoveel jaar peanuts, met wat pech minder dan wat je in premie betaald hebt.
  • Het maakt voor zo'n auto als onze Shopping Trolley economisch geen sense meer volgens mij.
Een ieder moet die berekening natuurlijk even voor zichzelf maken, jouw auto, jouw bankrekening enz. Het wordt een heel ander plaatje met een nieuwe kostbare auto bijvoorbeeld.
De Unimog en Defender zijn het duurst om te vervangen. Maar in het ergste geval auto's die niet gelijk vervangen hoeven te worden in het geval van total loss.
 
Last edited:
Back
Top