Nogmaals even voorstellen.

Succes met het vinden van een bedrijf waar medewerkers wel accountable zijn. Zei hij sarcastisch?

Word dat zoeken naar een speld in de hooiberg? 😃

Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht.
Oh ja, zeker sarcastisch. Maar helaas zijn ze maar dun gezaaid hier.

Wat je zegt, gelijk hebben ze inderdaad, als je betaald kan worden voor 1 schroefje indraaien ipv 4.... Waarom zou je dan al die moeite doen.
Ik zeg niet dat het de juiste attitude is hoor. Ik ben zelf gewoon zo: Als het je taak is, is het je verantwoordelijkheid.
Ownership van een taak en accountability is vrij normaal in NL (in mijn herinnering) Maar dat valt hier niet altijd mee.

Momenteel zijn er weer allerlei 'civil works' aan de gang op onze property. We hebben daar zeker een valse start gehad met 1 mannetje. Die heb ik van de klus gehaald. Nu is er een andere bezig. Die is heeeeeel relaxed/no worries in sommige zaken, maar reageert snel in andere. Ik hoop dat ik hem goed ingeschat heb. So far so good.
En dat is eigenlijk wat ik hoop/verwacht in Australia. Niet het mega gestresste van NW Europa. Maar graag wel ownership, quality en accountability.
Het is er echt, we hebben 2 grote klussen gehad hier. Eén was paar weken lang excavation/groundworks. Tienduizenden dollars en liep perfect. En de andere was nieuw deck/verbouwing enz. Nog veel duurder, maar ging ook perfect. Het bestaat dus wel! Nu dat zien te vinden in jouw werkveld @Rolls !

Wat je zegt, gelijk hebben ze inderdaad, als je betaald kan worden voor 1 schroefje indraaien ipv 4.... Waarom zou je dan al die moeite doen.
Voor mij is het alleen, ik zit tussen de twee lagen in wat het erg lastig maakt om je werk te doen.
Er is inderdaad nul ownership gevoel, niet regelmatig geen, maar gewoon nul.

Maar ach het is wat het is. Ik weet zelf stiekem wel dat ik bij de verkeerde firma zit, vandaar dat ik ook voorzichtig rond kijk. Ik ben ervan overtuigd dat het niet overal zo erg is.
Ben ik er toch altijd van overtuigd geweest dat zoiets alleen in Darwin voorkwam…..
Wat denk je van 'wheelnuts' aandraaien...of niet?
Jaren geleden, in Darwin, de Landcruiser voor een grote check naar de garage gebracht.
Ze zouden bellen als ik 'm kon ophalen,dus...niet gebeld. Zo tegen 7pm heb ik maar eens gebeld….ja hoor die stond
klaar en kon opgehaald worden. Ik, op de fiets, naar de garage, sleutels gekregen, fiets in de auto...en wegrijden.
Alles ok tot ik net rechtsaf, de 3de straat, insloeg, nog een 100mtr van de garage….na wat gesqueek stond de auto
opeens stil en wat scheef. Bij het uitstappen zag ik dat het rechterachterwiel eraf gevallen was.
Terug naar de garage (lopend)...Nou dat kon toch niet…...met verbazing hoorden ze m'n 'korte' verhaal aan en kreeg
ik de vraag of ik 'iets' gedaan had?? behalve naar huis rijden!!

Tja het was wel een problem ; het was vrijdagavond...iedere mechanic was allang thuis (of ergens!! anders).

Uiteindelijk na 3kwartier rond bellen kwam er dan een mechanic die het wiel weer terug gezet heeft….overigens maar 1 'bolt/nut
(of hoe die dingen ook mogen heten) langs de weg gevonden..de rest was spoorloos.
Dat er een steentje van het pas met gravel wegdek zich had vast gelogged in de benzine tank werd pas de volgende dag
ontdekt na het vol tanken en terug naar huis rijden…..alwaar dat vastgezeten steentje eruit viel…. en de drive
way onder het huis vol met benzine stroomde.
Iedereen bij de garage maar met het vingertje naar een ander wijzen.....en/of misschien was het wel een toevallige
voorbijganger geweest die de bolts/nuts had verwijderd toen de auto klaar stond om opgehaald te worden!! want ja,
de auto stond al sinds 6pm klaar en ik had hem niet meteen opgehaald...

Anyhow succes met het vinden van de 'juiste' werkgever en collega's.

Ben ik er toch altijd van overtuigd geweest dat zoiets alleen in Darwin voorkwam…..
Wat denk je van 'wheelnuts' aandraaien...of niet?
Jaren geleden, in Darwin, de Landcruiser voor een grote check naar de garage gebracht.
Ze zouden bellen als ik 'm kon ophalen,dus...niet gebeld. Zo tegen 7pm heb ik maar eens gebeld….ja hoor die stond
klaar en kon opgehaald worden. Ik, op de fiets, naar de garage, sleutels gekregen, fiets in de auto...en wegrijden.
Alles ok tot ik net rechtsaf, de 3de straat, insloeg, nog een 100mtr van de garage….na wat gesqueek stond de auto
opeens stil en wat scheef. Bij het uitstappen zag ik dat het rechterachterwiel eraf gevallen was.
Terug naar de garage (lopend)...Nou dat kon toch niet…...met verbazing hoorden ze m'n 'korte' verhaal aan en kreeg
ik de vraag of ik 'iets' gedaan had?? behalve naar huis rijden!!

Tja het was wel een problem ; het was vrijdagavond...iedere mechanic was allang thuis (of ergens!! anders).

Uiteindelijk na 3kwartier rond bellen kwam er dan een mechanic die het wiel weer terug gezet heeft….overigens maar 1 'bolt/nut
(of hoe die dingen ook mogen heten) langs de weg gevonden..de rest was spoorloos.
Dat er een steentje van het pas met gravel wegdek zich had vast gelogged in de benzine tank werd pas de volgende dag
ontdekt na het vol tanken en terug naar huis rijden…..alwaar dat vastgezeten steentje eruit viel…. en de drive
way onder het huis vol met benzine stroomde.
Iedereen bij de garage maar met het vingertje naar een ander wijzen.....en/of misschien was het wel een toevallige
voorbijganger geweest die de bolts/nuts had verwijderd toen de auto klaar stond om opgehaald te worden!! want ja,
de auto stond al sinds 6pm klaar en ik had hem niet meteen opgehaald...

Anyhow succes met het vinden van de 'juiste' werkgever en collega's.
Ja er kan natuurlijk ook ontzettend veel gebeuren in een uur tijd bij de garage op het parkeer terrein. 😂 Echt triest dat het er zo aan toe gaat.

Dank je. Het gaat wel goed komen.

Ja er kan natuurlijk ook ontzettend veel gebeuren in een uur tijd bij de garage op het parkeer terrein. 😂 Echt triest dat het er zo aan toe gaat.

Dank je. Het gaat wel goed komen.
Heb je al eens gedacht aan freelancen/detachering/solofunctie/bureaufunctie/uitzend- of bemiddelingsconstructies/zelfstandig ondernemer? Dan ben je minder of niet afhankelijk van een team waar men geen verantwoordelijkheid voelt en daar ook niet op afgerekend wordt. Of op afstand werken voor een Nederlands bedrijf zoals @afterbang heeft gedaan?

Ik heb in Australia bijna alleen op bovengenoemde bases gewerkt. Er zat bijna altijd wel een Australische of andere buitenlandse bemiddelaar tussen en die zijn doorgaans geolied en strak georganiseerd, komen afspraken na, regelen verantwoordelijkheden helder en contractueel zit het ook altijd goed. Het enige is dat je werkzekerheid niet is gegarandeerd, en misschien kun je dat (nu) niet gebruiken? En ze romen uiteraard je tarief af, maar in dat tarief zit meestal wel onderhandelingsruimte. Bij https://mable.com.au/ bijvoorbeeld mocht ik, op basis van de zwaarte van de opdracht, volledig zelf mijn tarief bepalen. Op dit moment werk ik niet veel meer, ik trek al NL pensioen (voor AOW ben ik nog te jong) en doe alleen nog maar dingen die ik leuk vind, als eenpitter, vertalen en lesgeven. Ik heb in Oz geen officieel bedrijf opgericht zoals ik in NL 20 jaar heb gehad, dus ik geniet ook geen belastingvoordelen van een ondernemer. Ik betaal alleen inkomstenbelasting. Maar een officieel bedrijf kun jij bijvoorbeeld WEL organiseren.

Overigens herken ik veel van wat je schrijft. Prive hebben we nogal wat eenpitters in de omgeving die klussen aan ons huis en tuin. En daar gaat om dezelfde reden genoeg fout. De plumber had er na 1 klus wel genoeg van en nam voor vervolgklussen gewoon de telefoon niet meer op. We hebben nu een ander, maar die is een apprentice en dat ging allemaal maar net goed :). We hebben een 80 jaar oude eik in de achtertuin, dat ding is immens groot en moet geregeld gesnoeid worden, vanwege zijn omvang een gigantische en professionele klus. De boomchirurg is 1 keer langs geweest om te kijken, was hartstikke enthousiast, nooit meer terug gezien en volkomen onbereikbaar. Die eik moet nog steeds gesnoeid na 1,5 jaar :). Ik heb een weekje getext met een chippy die net in ons dorp was komen wonen en adverteerde dat hij klussen zocht. Nou, die heeft blijkbaar iets lucratievers gevonden want die bestaat ook ineens niet meer :). Het schiet niet op, daar heb je gelijk in, en in sommige beroepsgroepen zitten we nu al aan de derde of vierde dienstverlener. Ook met service zit het niet altijd goed. Voor duizenden dollars een nieuw tweepersoons bed, matras en beddengoed gekocht, wilden ze dat niet bezorgen. 'Kom het maar ophalen' :). Wat, hoe dan? We hebben moeten praten als Brugman om uit te leggen dat er geen tweepersoons bed en matras in onze auto past :). En toe ze het uiteindelijk bezorgden waren ze pissed-off en hadden geen zin in de montage. Zelfde verhaal met ons nieuwe bankstel.

Het KAN wel anders. We zijn doodgelukkig met onze sparky. Altijd opgewekt, werkt gezellig met de radio aan en altijd een leuke apprentice bij zich. Hij is heel proactief, superloyaal, komt al zijn afspraken na en zijn prijsopgaven kloppen altijd precies met zijn invoices. Bovendien matst hij ons regelmatig: 'Ach, ik kom wel even kijken na het werk vanavond' (hij woont om de hoek) en daar rekent hij niks voor. Hij heeft ons gered van een complete blackout door verouderde bedrading, had meteen door dat we zonder stroom en licht zaten en heeft diezelfde avond, tot na middernacht, een noodvoorziening aangelegd zodat de heaters aan konden, de tv weer werkte, we licht hadden in de keuken en slaapkamer en de vriezer stopte met ontdooien. Soms moet je gewoon geluk hebben.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Heb je al eens gedacht aan freelancen/detachering/solofunctie/bureaufunctie/uitzend- of bemiddelingsconstructies/zelfstandig ondernemer? Dan ben je minder of niet afhankelijk van een team waar men geen verantwoordelijkheid voelt en daar ook niet op afgerekend wordt. Of op afstand werken voor een Nederlands bedrijf zoals @afterbang heeft gedaan?
Ja dit speelt regelmatig door mijn/ ons hoofd.
een eigen onderneming starten.
Alleen wat je aangeeft de risicos zijn we nog niet klaar voor. Miss Rolls heeft een redundancy regeling en zit, wel betaald tot oktober, thuis. Maar daar kleeft wat risico en hoever wil je gaan en onze weegschaal tipt te veel naar de verkeerde kant door andere plannen die we ook hebben.

Iets zonder te veel investering ernaast doen. Daar zijn we toch wel sterk aan aan het denken. En zoekende. Wat dat betreft genoeg werk hier, de gekste dingen betalen ze mensen voor hier.
Dingen die je zo eenvoudig zelf kunt en waar ikzelf, en dat zeg ik nu op mijn leeftijd als jonge god van.....46😭😭...niet voor zou betalen. Ik doe het wel zelf.

Nou snap ik het wel, ze gaan liever een wijntje of een biertje drinken in de vrije tijd. En wat @afterbang en @Zwerver ook al aangaven.
Maar er zijn genoeg kansen om wat te starten voor jezelf.

Uitzend of bemiddelings constructie hebben we nog niet naar gekeken. Maar dat gaan we het weekend eens doen dank voor de tip.

Voorlopig kunnen we ons nog bezig houden. En hebben we gelukkig de luxe te kunnen zoeken naar nieuwe schoenen voor de oude versleten zijn. Das wel een lekker idee.

Back