Hallo forumleden en andere geinteresseerden
Heb nu al zoveel vragen op dit forum gesteld en even zovele antwoorden gekregen, dat ik dit topic hebt opgezet om onze oorspronkelijke zienswijze en plannen eens af te gaan zetten tegen de informatie die we inmiddels bijeen hebben gesprokkeld op dit forum en verschillende websites.
Ons plan bestaat uit 2 delen. Deel 1 = het afsluiten van ons werkzame leven in NL.
Deel 2 = het opbouwen van een renteniersleven in Australie.
De hoofdactiviteiten in deel I zijn:
1 - mijn baan opzeggen :?
2 - Jan z'n WAO-uitkering meenemen naar OZ
3 - huis verkopen
4 - auto's verkopen
5 - voldoende bewijs van "Funds" verzamelen voor de DIMIA
6 - ziektekostenverzekering + reisverzekering afsluiten
7 - visum aanvragen
de hoofdactiviteiten in deel 2 zijn:
8 - ervoor zorgen dat we in OZ kunnen blijven :-D
9 - een Nissan Patrol kopen
10 - een caravan laten bouwen
11 - grond kopen
12 - uiteindelijk een huis kopen of laten bouwen
We zijn in februari begonnen en dachten toen dat het allemaal binnen een paar maanden gepiept zou zijn. We maakten ons zelfs al druk waar we tot eind november zouden moeten wonen. Hoe we het zouden moeten doen zonder huis en auto's.
Maar niets in minder waar:
1 - mijn baan opzeggen;
ik heb mijn baan miv 1 maart opgezegd en dat leverde geen enkel probleem op.
Ik mis de collega's wel, maar hotmail en de telefoon zijn gewillig. Ook heb ik een
mooie referentie in het Engels meegekregen. Het is een Engels bedrijf, dus dat was
geen probleem. We willen in OZ gaan rentenieren, maar je weet maar nooit.
De laatste 15 jaar heb ik management- en projectfuncties vervuld, maar van
oorsprong ben ik verpleegkundige, dus die papieren zijn inmiddels ook
vertaald. Als een soort vangnetje voor onvoorziene situaties.
2 - WAO-uitkering meenemen
is ook geregeld. OZ is een verdragsland dus de volgende keuring zal bij een Australische arts zijn,
3 - huis verkopen
het huis staat nog te koop. Veel kijkers maar geen kopers. Een keer een bod maar net wat te laag. We hadden er dan ook binnen een maand uit gemoeten en dat was ons net iets te gortig. Het is trouwens wel een lastig huis om te verkopen, denk ik. Een landhuis, dus groot, maar geschakeld met een ander. Hier in het Noorden kiezen mensen eerder een vrijstaand huis. Daar hebben we hier plenty van.
4 - de auto's verkopen
1 auto is vorige week verkocht, de VW VR6. Het ging Jan erg aan het hart :cry:,
maar ja. Mijn oude Ford Fiesta uit 1984 moet het nu nog even volhouden tot de datum van ons vertrek. Shit, hij begint toch al behoorlijk te roesten, zie ik nu.
Maar de motor draait nog prima. Ik hoop dat 'ie het redt.
De oldtimer uit 1928 doet het ook niet zo goed, je moet net even een liefhebber treffen en op dit moment zijn het de Classics, die goed verkopen. Ik moet mijn moeder maar even lief aankijken of de auto vanaf november in haar garage mag.
5 - Proof of funds
tsja, wat kan de DIMIA ervan overtuigen dat je van waarde bent voor Australie? Als
je nooit aan hoeft te kloppen voor financiele bijstand, of voor medische hulp. Of dat
je geld hebt om uit geven aan Australische bedrijven zoals auto-dealers,
caravanparken, motels, etc. etc.
En hoeveel rekenen ze dan voor een life-time OZ?
Ik begrijp een aantal zaken niet, maar dat zal aan mij liggen. Waarom moet je b.v.
500.000 tot 850.000 AUD hebben om alleen maar 4 jaar op een retirement visa te
mogen blijven. Wat een idioot hoog bedrag voor zo'n korte periode.
Afijn, het is de realiteit en daarin hebben jullie mij erg geholpen Om onze situatie van de realistische kant te bekijken.
Ik wil zo graag naar OZ, dat ik de neiging krijg om dingen maar van een kant te bekijken, nl. alles wegdoen en weg uit NL. Niet om wat NL geworden is of altijd al was, maar om de schoonheid en atmosfeer van Australie. IK WIL DAAR OOK ZIJN.... punt. Geen discussie mogelijk.
En Jan zijn wenkbrauwen maar fronsen en er het zijne van denken :|. Hij maakt zich namelijk helemaal niet zo druk: "Willen ze me hebben, okay. Anders maar niet, gaan we door Europa reizen".
Door jullie reacties zie ik nu wel in dat de mogelijkheid bestaat dat we niet in aanmerking komen en dat zich dat ook niet vantevoren laat zich niet dwingen. Hoe graag ik dat ook zou willen doen.
Ik ben dus druk bezig om pensioenoverzichten in het Engels op te vragen en de bankdirecteur zal een mooi briefje schrijven. Is het huis niet verkocht in november dan moeten we een makelaar vinden die een Engelstalig taxatie-rapport kan leveren.
Het helpt misschien ook nog dat we al tien jaar een bankrekening in Australie hebben en een tax-file number.
6 - ziektekostenverzekering en reisverzekering afsluiten
Op dit punt ben ik nu aangeland en het heeft me heel wat telefoontjes en Internettijd gekost om erachter te komen welke gevolgen het nieuwe zorgstelsel heeft voor onze plannen. Mijn informatie tot nu toe:
- OZ is op dit moment geen verdragsland voor de ziektekosten en zal dat ook niet
worden. Dus geen werelddekking in de nieuwe basisverzekering.
Dit betekent:
a - blijven we ingezetene van NL, doordat het huis niet verkocht is, dan zijn we
verplicht verzekerd in NL en betalen dubbel ziektekosten. Zowel in NL als aan
b.v. OOMverzekeringen = appr. 2200 EU p.p./jaar. :-o
b - zijn we geen ingezetene meer, dan vervalt de verplichting.
- van de wereldreisverzekeraars op de JoHo-site is ISIS de goedkoopste, voor 39,50 EU
per maand ben je verzekerd voor ziektekosten + reizen.
Helaas is er geen mogelijkheid om je ziekte-historie meeverzekerd te krijgen, dus dat is
voor Jan weer niet de beste optie. Hij kan zich beter verzekeren bij OOM. In de
voorwaarden staat vermeld dat een eerlijke presentatie van je ziekte-historie kan leiden
tot acceptatie ervan. Ik verzeker me dan ook bij OOM ondanks dat 'ie duurder is dan
ISIS, zo'n 1100 EU/jaar + eigen risico.
Mocht OOM dit niet doen dan verzekeren we ons allebei bij ISIS. Van het verschil in
premie (700 EU pp/jaar) kunnen we alle medicijnen kopen die Jan nodig heeft.
tot zover de uitwerking van onze plannen. We gaan nu eerst bezig met de keuze van een visum.
groetjes
Heb nu al zoveel vragen op dit forum gesteld en even zovele antwoorden gekregen, dat ik dit topic hebt opgezet om onze oorspronkelijke zienswijze en plannen eens af te gaan zetten tegen de informatie die we inmiddels bijeen hebben gesprokkeld op dit forum en verschillende websites.
Ons plan bestaat uit 2 delen. Deel 1 = het afsluiten van ons werkzame leven in NL.
Deel 2 = het opbouwen van een renteniersleven in Australie.
De hoofdactiviteiten in deel I zijn:
1 - mijn baan opzeggen :?
2 - Jan z'n WAO-uitkering meenemen naar OZ
3 - huis verkopen
4 - auto's verkopen
5 - voldoende bewijs van "Funds" verzamelen voor de DIMIA
6 - ziektekostenverzekering + reisverzekering afsluiten
7 - visum aanvragen
de hoofdactiviteiten in deel 2 zijn:
8 - ervoor zorgen dat we in OZ kunnen blijven :-D
9 - een Nissan Patrol kopen
10 - een caravan laten bouwen
11 - grond kopen
12 - uiteindelijk een huis kopen of laten bouwen
We zijn in februari begonnen en dachten toen dat het allemaal binnen een paar maanden gepiept zou zijn. We maakten ons zelfs al druk waar we tot eind november zouden moeten wonen. Hoe we het zouden moeten doen zonder huis en auto's.
Maar niets in minder waar:
1 - mijn baan opzeggen;
ik heb mijn baan miv 1 maart opgezegd en dat leverde geen enkel probleem op.
Ik mis de collega's wel, maar hotmail en de telefoon zijn gewillig. Ook heb ik een
mooie referentie in het Engels meegekregen. Het is een Engels bedrijf, dus dat was
geen probleem. We willen in OZ gaan rentenieren, maar je weet maar nooit.
De laatste 15 jaar heb ik management- en projectfuncties vervuld, maar van
oorsprong ben ik verpleegkundige, dus die papieren zijn inmiddels ook
vertaald. Als een soort vangnetje voor onvoorziene situaties.
2 - WAO-uitkering meenemen
is ook geregeld. OZ is een verdragsland dus de volgende keuring zal bij een Australische arts zijn,
3 - huis verkopen
het huis staat nog te koop. Veel kijkers maar geen kopers. Een keer een bod maar net wat te laag. We hadden er dan ook binnen een maand uit gemoeten en dat was ons net iets te gortig. Het is trouwens wel een lastig huis om te verkopen, denk ik. Een landhuis, dus groot, maar geschakeld met een ander. Hier in het Noorden kiezen mensen eerder een vrijstaand huis. Daar hebben we hier plenty van.
4 - de auto's verkopen
1 auto is vorige week verkocht, de VW VR6. Het ging Jan erg aan het hart :cry:,
maar ja. Mijn oude Ford Fiesta uit 1984 moet het nu nog even volhouden tot de datum van ons vertrek. Shit, hij begint toch al behoorlijk te roesten, zie ik nu.
Maar de motor draait nog prima. Ik hoop dat 'ie het redt.
De oldtimer uit 1928 doet het ook niet zo goed, je moet net even een liefhebber treffen en op dit moment zijn het de Classics, die goed verkopen. Ik moet mijn moeder maar even lief aankijken of de auto vanaf november in haar garage mag.
5 - Proof of funds
tsja, wat kan de DIMIA ervan overtuigen dat je van waarde bent voor Australie? Als
je nooit aan hoeft te kloppen voor financiele bijstand, of voor medische hulp. Of dat
je geld hebt om uit geven aan Australische bedrijven zoals auto-dealers,
caravanparken, motels, etc. etc.
En hoeveel rekenen ze dan voor een life-time OZ?
Ik begrijp een aantal zaken niet, maar dat zal aan mij liggen. Waarom moet je b.v.
500.000 tot 850.000 AUD hebben om alleen maar 4 jaar op een retirement visa te
mogen blijven. Wat een idioot hoog bedrag voor zo'n korte periode.
Afijn, het is de realiteit en daarin hebben jullie mij erg geholpen Om onze situatie van de realistische kant te bekijken.
Ik wil zo graag naar OZ, dat ik de neiging krijg om dingen maar van een kant te bekijken, nl. alles wegdoen en weg uit NL. Niet om wat NL geworden is of altijd al was, maar om de schoonheid en atmosfeer van Australie. IK WIL DAAR OOK ZIJN.... punt. Geen discussie mogelijk.
En Jan zijn wenkbrauwen maar fronsen en er het zijne van denken :|. Hij maakt zich namelijk helemaal niet zo druk: "Willen ze me hebben, okay. Anders maar niet, gaan we door Europa reizen".
Door jullie reacties zie ik nu wel in dat de mogelijkheid bestaat dat we niet in aanmerking komen en dat zich dat ook niet vantevoren laat zich niet dwingen. Hoe graag ik dat ook zou willen doen.
Ik ben dus druk bezig om pensioenoverzichten in het Engels op te vragen en de bankdirecteur zal een mooi briefje schrijven. Is het huis niet verkocht in november dan moeten we een makelaar vinden die een Engelstalig taxatie-rapport kan leveren.
Het helpt misschien ook nog dat we al tien jaar een bankrekening in Australie hebben en een tax-file number.
6 - ziektekostenverzekering en reisverzekering afsluiten
Op dit punt ben ik nu aangeland en het heeft me heel wat telefoontjes en Internettijd gekost om erachter te komen welke gevolgen het nieuwe zorgstelsel heeft voor onze plannen. Mijn informatie tot nu toe:
- OZ is op dit moment geen verdragsland voor de ziektekosten en zal dat ook niet
worden. Dus geen werelddekking in de nieuwe basisverzekering.
Dit betekent:
a - blijven we ingezetene van NL, doordat het huis niet verkocht is, dan zijn we
verplicht verzekerd in NL en betalen dubbel ziektekosten. Zowel in NL als aan
b.v. OOMverzekeringen = appr. 2200 EU p.p./jaar. :-o
b - zijn we geen ingezetene meer, dan vervalt de verplichting.
- van de wereldreisverzekeraars op de JoHo-site is ISIS de goedkoopste, voor 39,50 EU
per maand ben je verzekerd voor ziektekosten + reizen.
Helaas is er geen mogelijkheid om je ziekte-historie meeverzekerd te krijgen, dus dat is
voor Jan weer niet de beste optie. Hij kan zich beter verzekeren bij OOM. In de
voorwaarden staat vermeld dat een eerlijke presentatie van je ziekte-historie kan leiden
tot acceptatie ervan. Ik verzeker me dan ook bij OOM ondanks dat 'ie duurder is dan
ISIS, zo'n 1100 EU/jaar + eigen risico.
Mocht OOM dit niet doen dan verzekeren we ons allebei bij ISIS. Van het verschil in
premie (700 EU pp/jaar) kunnen we alle medicijnen kopen die Jan nodig heeft.
tot zover de uitwerking van onze plannen. We gaan nu eerst bezig met de keuze van een visum.
groetjes