50 + gaat Down Under

Annelies

XPdite Sponsor
Hallo forumleden en andere geinteresseerden

Heb nu al zoveel vragen op dit forum gesteld en even zovele antwoorden gekregen, dat ik dit topic hebt opgezet om onze oorspronkelijke zienswijze en plannen eens af te gaan zetten tegen de informatie die we inmiddels bijeen hebben gesprokkeld op dit forum en verschillende websites.

Ons plan bestaat uit 2 delen. Deel 1 = het afsluiten van ons werkzame leven in NL.
Deel 2 = het opbouwen van een renteniersleven in Australie.

De hoofdactiviteiten in deel I zijn:
1 - mijn baan opzeggen  :?
2 - Jan z'n WAO-uitkering meenemen naar OZ
3 - huis verkopen
4 - auto's verkopen
5 - voldoende bewijs van "Funds" verzamelen voor de DIMIA
6 - ziektekostenverzekering + reisverzekering afsluiten
7 - visum aanvragen

de hoofdactiviteiten in deel 2 zijn:
8 - ervoor zorgen dat we in OZ kunnen blijven  :-D
9 - een Nissan Patrol kopen
10 - een caravan laten bouwen
11 - grond kopen
12 - uiteindelijk een huis kopen of laten bouwen   

We zijn in februari begonnen en dachten toen dat het allemaal binnen een paar maanden gepiept zou zijn. We maakten ons zelfs al druk waar we tot eind november zouden moeten wonen. Hoe we het zouden moeten doen zonder huis en auto's.
Maar niets in minder waar:

1 - mijn baan opzeggen;
ik heb mijn baan miv 1 maart opgezegd en dat leverde geen enkel probleem op.
Ik mis de collega's wel, maar hotmail en de telefoon zijn gewillig. Ook heb ik een
mooie referentie in het Engels meegekregen. Het is een Engels bedrijf, dus dat was
geen probleem.  We willen in OZ gaan rentenieren, maar je weet maar nooit.
De laatste 15 jaar heb ik management- en projectfuncties vervuld, maar van
oorsprong ben ik verpleegkundige, dus die papieren zijn inmiddels ook
vertaald. Als een soort vangnetje voor onvoorziene situaties.

2 - WAO-uitkering meenemen
is ook geregeld. OZ is een verdragsland dus de volgende keuring zal bij een  Australische arts zijn,

3 - huis verkopen
het huis staat nog te koop. Veel kijkers maar geen kopers. Een keer een bod maar net wat te laag. We hadden er dan ook binnen een maand uit gemoeten en dat was ons net iets te gortig. Het is trouwens wel een lastig huis om te verkopen, denk ik. Een landhuis, dus groot, maar geschakeld met een ander. Hier in het Noorden kiezen mensen eerder een vrijstaand huis. Daar hebben we hier plenty van.

4 - de auto's verkopen
1 auto is vorige week verkocht, de VW VR6. Het ging Jan erg aan het hart  :cry:,
maar ja. Mijn oude Ford Fiesta uit 1984 moet het nu nog even volhouden tot de      datum van ons vertrek. Shit, hij begint toch al behoorlijk te roesten, zie ik nu.
Maar de motor draait nog prima. Ik hoop dat 'ie het redt.

De oldtimer uit 1928 doet het ook niet zo goed, je moet net even een liefhebber treffen en op dit moment zijn het de Classics, die goed verkopen. Ik moet mijn moeder maar even lief aankijken of de auto vanaf november in haar garage mag.

5 - Proof of funds
tsja, wat kan de DIMIA ervan overtuigen dat je van waarde bent voor Australie? Als
je nooit aan hoeft te kloppen voor financiele bijstand, of voor medische hulp. Of dat
je geld hebt om uit geven aan Australische bedrijven zoals auto-dealers,
caravanparken, motels, etc. etc.
En hoeveel rekenen ze dan voor een life-time OZ?
Ik begrijp een aantal zaken niet, maar dat zal aan mij liggen. Waarom moet je b.v.
500.000 tot 850.000 AUD hebben om alleen maar 4 jaar op een retirement visa te
mogen blijven. Wat een idioot hoog bedrag voor zo'n korte periode.

Afijn, het is de realiteit en daarin hebben jullie mij erg geholpen  :up: Om onze situatie van de realistische kant te bekijken.

Ik wil zo graag naar OZ, dat ik de neiging krijg om dingen maar van een kant te bekijken, nl. alles wegdoen en weg uit NL. Niet om wat NL geworden is of altijd al was, maar om de schoonheid en atmosfeer van Australie. IK WIL DAAR OOK ZIJN.... punt. Geen discussie mogelijk.
En Jan zijn wenkbrauwen maar fronsen en er het zijne van denken :|. Hij maakt zich namelijk helemaal niet zo druk: "Willen ze me hebben, okay. Anders maar niet, gaan we door Europa reizen".

Door jullie reacties zie ik nu wel in dat de mogelijkheid bestaat dat we niet in aanmerking komen en dat zich dat ook niet vantevoren laat zich niet dwingen. Hoe graag ik dat ook zou willen doen.
Ik ben dus druk bezig om pensioenoverzichten in het Engels op te vragen en de bankdirecteur zal een mooi briefje schrijven. Is het huis niet verkocht in november dan moeten we een makelaar vinden die een Engelstalig taxatie-rapport kan leveren.
Het helpt misschien ook nog dat we al tien jaar een bankrekening in Australie hebben en een tax-file number.

6 - ziektekostenverzekering en reisverzekering afsluiten
Op dit punt ben ik nu aangeland en het heeft me heel wat telefoontjes en Internettijd gekost om erachter te komen welke gevolgen het nieuwe zorgstelsel heeft voor onze plannen. Mijn informatie tot nu toe:
- OZ is op dit moment geen verdragsland voor de ziektekosten en zal dat ook niet
  worden. Dus geen werelddekking in de nieuwe basisverzekering.
  Dit betekent:
          a - blijven we ingezetene van NL, doordat het huis niet verkocht is, dan zijn we
              verplicht verzekerd in NL en betalen dubbel ziektekosten. Zowel in NL als aan
              b.v. OOMverzekeringen = appr. 2200 EU p.p./jaar.  :-o
          b - zijn we geen ingezetene meer, dan vervalt de verplichting.

- van de wereldreisverzekeraars op de JoHo-site is ISIS de goedkoopste, voor 39,50 EU
  per maand ben je verzekerd voor ziektekosten + reizen.
  Helaas is er geen mogelijkheid om je ziekte-historie meeverzekerd te krijgen, dus dat is
  voor Jan weer niet de beste optie. Hij kan zich beter verzekeren bij OOM. In de
  voorwaarden staat vermeld dat een eerlijke presentatie van je ziekte-historie kan leiden
  tot acceptatie ervan. Ik verzeker me dan ook bij OOM ondanks dat 'ie duurder is dan 
  ISIS, zo'n 1100 EU/jaar + eigen risico.
  Mocht OOM dit niet doen dan verzekeren we ons allebei bij ISIS. Van het verschil in
  premie (700 EU pp/jaar) kunnen we alle medicijnen kopen die Jan nodig heeft.

tot zover de uitwerking van onze plannen. We gaan nu eerst bezig met de keuze van een visum.

groetjes

Jeetje Annelies....wat een verhaal, nou aan uithoudings- en onderzoekings vermogen zal het zeker niet liggen :up: ik hoop van harte dat het gaat lukken voor jullie. "Technisch" advies oftewel echte antwoorden op de vele vragen heb ik helaas niet maar ik wilde jullie in ieder geval heel veel succes toewensen!

Groetjes
Syl :)

Wow, een heel verhaal, maar vast best nuttig voor iemand anders die voor een retirement visum gaat.
Als ik dit zo lees, ben ik toch weer heel blij dat ik 'gewoon' met een Australier ben getrouwd en ons visum van een leiden dakje gaat. Aangezien wij nu in Engeland wonen en een huurflat hebben, geen auto, en een baan waar we zo van weg kunnen lopen ben ik toch zeer dankbaar dat het allemaal zo makkelijk gaat voor ons.
Ik wens jullie heel veel succes en ik hoop in de toekomst te horen waar jullie zich in Australie bevinden.

Als ik dit zo lees, ben ik toch weer heel blij dat ik 'gewoon' met een Australier ben getrouwd en ons visum van een leiden dakje gaat.

Wij mogen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij zijn Shelley :happysun:

Als ik het goed begrijp wil je 4 jaar lang 11 maanden in oz en 1 maand in Nederland zijn. Volgens mij kan je dat op de volgende manier doen:

- vraag tourist visum aan, is geldig voor 3 maanden
- twee weken voor afloop vraag je extensie aan. Dan mag je nog eens 3 maanden blijven
- vlieg dan een dagje/weekendje naar Auckland of Bali, voor < $500 pp, kleine vakantie...
- vraag tourist visum aan, is geldig voor 3 maanden
- twee weken voor afloop vraag je extensie aan. Dan mag je nog eens 3 maanden blijven
- vlieg dan naar Nederland, blijf daar een maand, familie bezoek, etc.
- herhaal 4 keer

niet ideaal, en beetje omslachtig misschien, maar zo kan het wel. Ik ken iemand die het ongeveer op die manier doet. Hij heeft ook gewoon een lap grond en een eigen huis in oz. Is allemaal mogelijk.

let wel op je verzekeringen !!

hummin

[quote author=Robby link=topic=2281.msg23761#msg23761 date=1123855421]
Als ik dit zo lees, ben ik toch weer heel blij dat ik 'gewoon' met een Australier ben getrouwd en ons visum van een leiden dakje gaat.

Wij mogen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij zijn Shelley :happysun:

[/quote]
Ik ga er vanavond weer een knoop UIT halen  :rotflmao:

Bedankt Sandra en Syl. Meeleven doet ook veel, hoor  :up:

[quote author=shelley link=topic=2281.msg23754#msg23754 date=1123850096]
Ik wens jullie heel veel succes en ik hoop in de toekomst te horen waar jullie zich in Australie bevinden.
[/quote]

Hallo Shelley. Zal ik zeker doen en met wat rondreizen komen we elkaar misschien ook nog wel eens tegen in een plaatselijke Mall.

[quote author=hummin link=topic=2281.msg23772#msg23772 date=1123862837]

niet ideaal, en beetje omslachtig misschien, maar zo kan het wel. Ik ken iemand die het ongeveer op die manier doet. Hij heeft ook gewoon een lap grond en een eigen huis in oz. Is allemaal mogelijk.
let wel op je verzekeringen !!

hummin
[/quote]

Hai die Hummin

:up: wel een goed idee, vooral het feit dat jij iemand kent die onder dezelfde omstandigheden een lapje grond + huis in OZ heeft.

Maar dan kunnen we het volgens mij ook nog op een andere manier doen:
- long stay visitor visa aanvragen voor 6 maanden = form 48.
- 1 maand voor expiry date verlenging aanvragen voor nog 6 maanden,
- 1 maand naar NL gaan voor familiebezoek en daar:
- procedure weer van voren af aan aflopen.

Voordeel volgens mij:
-  iets minder stress, want in plaats van 2 keer opletten of de drie maanden al voorbij zijn en 2 keer reiskosten maken, hoeven we beide acties maar 1 keer uit te voeren.

De reden waarom ik echter liever een Permanent Recidency zou hebben is, dat ik niet zeker weet HOEVAAK je dit kunt herhalen. Elke keer maar weer een touristenvisum aanvragen......... :| . Stel dat de DIMIA om wat voor reden plotseling NEE zegt. Dan hebben we een auto + caravan in OZ, een stuk grond met eventueel een huis en we komen er niet meer in!!!!!  :-o Wat dan.
Dat puzzelt mij een beetje, snap je.

groetjes

Geweldig dat jullie dit gaan doen en sterkte bij de voorbereiding van alles (hoewel je al een prima checklist hebt denk ik).

Groetjes Miranda  :)

Stel dat de DIMIA om wat voor reden plotseling NEE zegt. Dan hebben we een auto + caravan in OZ, een stuk grond met eventueel een huis en we komen er niet meer in!!!!!  :-o Wat dan.
Dat puzzelt mij een beetje, snap je.

groetjes
zorg voor een betrouwbare zaakgemachtigde in australie..

Is het niet verstandiger om stap 7 als stap 1 te doen?

Ik bedoel, eerst maar eens uitzoeken welke visa er zijn, vervolgens bepalen op welke je eventueel aanspraak kunt maken, en pas daarna je baan opzeggen en je huis verkopen.

:|

Hey AJ

Dacht ik toch dat er achter die foto een hee :cool:eeel relaxte man schuil zou gaan. En dan zo op safe spelen??? Nee, grapje, hoor. :lol:

Het visum op nummer zeven is nogal lichtzinnig als dat de realiteit zou zijn.
Ik ben echter al jaren op zoek naar het juiste visum en dat is er gewoon niet.  Dus nemen we het risico om alles achter te laten en het ter plaatse te proberen.
De jaren 60 en 70 zitten er bij ons nog redelijk ingebakken, denk ik. Niet dat we zijderoute helemaal gevolgd hebben  :roll:, maar we zijn onze wilde haren absoluut nog niet kwijt. We doen het dus gewoon en lukt het niet dan gaan we op zoek naar de passende mouw.

[quote author=Annelies link=topic=2281.msg23887#msg23887 date=1123966313]
De jaren 60 en 70 zitten er bij ons nog redelijk ingebakken, denk ik.
[/quote]

Jah man, jullie zijn van de flower power tijd, yes!

:peace:

[quote author=Annelies link=topic=2281.msg23887#msg23887 date=1123966313]
We doen het dus gewoon en lukt het niet dan gaan we op zoek naar de passende mouw.
[/quote]

En zo is het maar net!
Ik dacht heel even dat jullie helemaal niks van het emigratie proces wisten en dat jullie zomaar even jullie leventje hadden opgezegd hier, maar dat valt dus allemaal mee.

Je hebt helemaal gelijk, er zijn meerdere wegen die naar het geluk leiden, als je maar genoeg doorzettingsvermogen hebt en creatief genoeg bent.

:surfer:

We zijn al weer een stapje verder gekomen met het verzamelen van Proof of Funds en wat andere zakelijke dingen die nu eenmaal geregeld moeten worden:

- gisteren heb ik de brieven aan de vier verschillende pensioenfondsen waar
  we de afgelopen 25 jaar pensioenvoorzieningen hebben opgebouwd, gepost.
  Na een telefoontje aan een van hen bleek, dat zij geen Engelstalige overzichten van je 
  pensioenaanspraken kunnen leveren.
  Ze kunnen echter wel een brief in het Engels opstellen waar de aanspraken in vermeld
  staan. Ik neem aan dat dat ook wel voldoet als van bewijs van inkomen na ons 60e en 65e
  jaar.

- vanmiddag (helaas, helaas, net nu de zon zo heerlijk schijnt  :cool: hebben we een afspraak
  met de notaris om onze testamenten te ondertekenen. We hebben ze tien jaar geleden
  laten opstellen en ze vereisten hier en daar wat aanpassingen,

- tevens gaan we een Notariele Volmacht ondertekenen waardoor onze dochter in onze
  naam kan optreden bij alles wat zich maar voor mag doen. Ze treedt dus niet op namens
  ons maar IS letterlijk ONS, zodra ze het papier laat zien.

En .......hoi, hoi, zonet belde er iemand die belangstelling heeft voor ons huis  :lol:. Hij komt maandagochtend om 11.00 uur kijken. Dat wordt weer opruimen en schoonmaken, ramen enzo.  :-( Ik hoop, ik hoop dat het wat wordt. "Get my fingers crossed. :-D

groetjes en maar lekker in de zon zitten.

Zo daar ben ik dan ook weer eens. Zag dat m'n topic onder van de pagina dreigt af te rollen en dat kan natuurlijk niet.

Ik ben inmiddels weer wat verder met een aantal zaken:

Het huis:
gisteren zijn er mensen wezen kijken naar ons huis, maar we hebben tot nu toe niets meer van hun makelaar gehoord. Afwachten maar dus.
Eind deze maand loopt ons contract met DIMO af en dan kiezen we waarschijnlijk voor de laatste 3 maanden voor een No Cure No Pay-Internetmakelaar. Eens kijken of die nog iets voor ons kan doen.

De nieuwe basisverzekering 2006
Mochten we het huis NIET verkopen voor 1 december, dan laten we ons toch uitschrijven in de gemeente waar we wonen, want .......
na verschillende rondjes gemaakt te hebben langs www.JoHo.nl, onze huidige ziektekosten-
verzekering, het ministerie van WVC en nog wat andere instanties, weten we inmiddels DAT:  - de verplichting om deel te nemen aan de basisverzekering gebaseerd zal zijn op
            het INGEZETENE zijn van NL, dit heeft prioriteit over het feit of je belasting betaalt in
            NL,
          - de basisverzekering heeft alleen een EU- + Zwitserlanddekking geeft en geen
            werelddekking. Er is wel een afspraak met AU om spoedeisende hulp te verlenen die
            ook met Medicare verrekent wordt. Daar is al eerder iets over gezegd op dit forum.
          - er geen aanvullend pakket zal komen waardoor je je kunt verzekeren voor
            ziektekosten buiten Europa.

Ik kan nu weer verder met de aanvraag voor een ziektekosten / reisverzekering bij OOMverzekeringen.

groetjes

[quote author=Annelies link=topic=2281.msg23744#msg23744 date=1123845549]
Hallo forumleden en andere geinteresseerden

Ons plan bestaat uit 2 delen. Deel 1 = het afsluiten van ons werkzame leven in NL.
Deel 2 = het opbouwen van een renteniersleven in Australie.

De hoofdactiviteiten in deel I zijn:
1 - mijn baan opzeggen  :?
2 - Jan z'n WAO-uitkering meenemen naar OZ
3 - huis verkopen
4 - auto's verkopen
6 - ziektekostenverzekering + reisverzekering afsluiten
7 - visum aanvragen

[/quote]

even een kleine update, want tante Pos is druk geweest:
2 - Jan heeft toestemming van het UWV om naar het buitenland te gaan. In de brief werd gesteld dat het
     hen goed is, zolang ze ons maar kunnen bereiken. Response-tijd brief: 2 weken. Heel netjes.
5 - bewijs leveren dat we AUD 2000/maand x 6 maanden, op de bankrekening hebben staan kan vlak
     voordat de aanvraag de deur uit gaat nog wel geprint worden,
6 - de aanvraag voor een OOM ziektekostenverzekering is nu twee weken weg. We zitten in spanning,
     want we hopen toch zo dat ze Jan z'n ziektehistorie zullen accepteren.
3 - ons huis wil maar niet weg.  :x Verkeerde prijsklasse zegt de ene deskundige, erg veel huizen in de
     verkoop zegt een ander. Kortom, we geven het volgende week aan de makelaar.
     Eens kijken of het dan iets sneller gaat.

We hebben besloten het huis bijna helemaal leeg halen voordat we vertrekken, zodat hij het kan verkopen zonder dat er nog iemand van de familie hoeft op te komen draven. De rest mogen de
nieuwe bewoners weggooien of houden. Maar net wat ze willen.
Maar waar moeten we met het spul dat we willen houden, naar toe?
Het oorspronkelijke plan was om alles bij mijn moeder te stallen. Onze dochter zit op een studentenkamer in Groningen, dus daar is geen ruimte.

Een meevallertje is dat ze vorig weekend heeft verteld dat ze in Amsterdam en Rotterdam heeft gesolliciteerd. Ze zou dan per 1 november kunnen beginnen en we hopen dat ze dan op wat meer oppervlakte gaat wonen dan nu. Kunnen we mooi de wasmachine, TV, koelkast, etc. etc. aan haar kwijt
En vlak bij Schiphol wonen is natuurlijk ook fijn als we weer eens terug zijn in het land.

7 - ik heb formulier 48R al geprint en zover mogelijk ingevuld. De familie in Cooran, Sunshine Coast, doet
     volgende week een letter of invitation op de bus en hebben toestemming gegeven om hun naam op
     het formulier te zetten.
     Mijn paspoort is maar geldig tot augustus 2006, dus daar heb ik vanmiddag maar even 38,80
     tegenaan gegooid. Het hele pakket kan dan begin oktober op de post.

Om onze aanvraag voor een Permanent Recidency in Brisbane te ondersteunen, ben ik ook maar alles gaan verzamelen wat hier zo aan informatie op het forum passeert.

- van oorsprong ben ik Registered Nurse en daar is een groot tekort aan in OZ. Dus heb ik ondanks mijn
   leeftijd mijn diploma laten vertalen en heb ik een internationale verklaring van inschrijving in het BIG,
- een internationaal uittreksel van onze huwelijkakte om te bewijzen dat we getrouwd zijn,
- een brief van onze vroegere hypotheekverstrekker waar we in 30 jaar drie hypotheken hebben gehad
  en altijd keurig op tijd hebben betaald. Voor het geval dat we tijdelijk een huis willen huren,
- in het Engels gestelde overzichten van onze pensioen-aanspraken,
- in het Engels gestelde inkomensspecificatie van Jan,
- de aanvragen voor de VOG's zijn al ingevuld en gaan half oktober de deur uit. Ik verwacht ze ruim
  voor eind november weer terug.

Verder heb ik IELTS-oefenmateriaal van 2004 academic van iemand van het emigratie-forum gekocht. Mocht het een harde eis zijn voor een PR, dan kunnen we wel in OZ examen doen.

Ook is het afscheid nemen al begonnen. Vooral van de mensen die we normaal zo'n 3 keer per jaar zien en wat verre familieleden die we minder dan die 3 keer zien. De laatste 6 weken willen we bewaren
voor onze dochter, de familie en beste vrienden.

Oh man, nog maar 72 dagen te gaan en we kunnen bijna niet wachten  :cool:, hoewel ik dat afscheid nemen liever zou overslaan.  :cry: Maar daar is al meer over geschreven.

groetjes 

Tis me nogal een opsomming zeg, goed van jullie dat je de laatste periode wilt bewaren voor de mensen die ertoe doen. Prima idee, om dat op die manier te doen  :up:. Succes met het geregel en georganiseer verder  :up:

Groetjes Miranda  :)

Sluit me aan bij Miranda!!! Heel veel sterkte nog met al die laatste zware loodjes!

Groetjes
Syl :)

Back