50 + gaat Down Under

hallo inspirator :?  ik had geen idee dat jullie al zo snel zouden vertrekken !
ik hou al je postings nauwlettend in de gaten want alles wat jullie doen
willen wij ook.. mijn man heeft ook een wao uitkering en ik ben ook reg nurse
je hebt geen idee hoe ik met je meeleeft wij willen alzo lang naar oz
maar dachten dat dit gezien onze situatie en leeftijd niet meer zou kunnen
tot ik op je topic terecht kwam geweldig :up: joh
we gaan gewoon kijken waar jullie tegen aan lopen dan kunnen wij er met
een boogje omheen :-D  nee hoor grapje
.
sterkte met het afscheid nemen en de laatste loodjes
lijkt me inderdaad erg moeilijk  aan de ene kant wel lekker nog ff hier
en aan de andere kant  denk je mischien was het maar zo ver.

hou je taai  eveline

Hallo Miranda, Syl en Eveline

Hartelijk dank voor jullie support en die had ik afgelopen dagen heel hard nodig, want vrijdag kregen we een zware tegenslag te verwerken. OOM berichtte ons dat Jan niet geaccepteerd word.
Ik had er half en half op gerekend dat z'n ziekte-historie niet geaccepteerd zou worden, maar helemaal niet willen verzekeren, dat viel ons erg koud op het lijf.

We zaten er dan ook even helemaal doorheen en zagen onze plannen voor OZ in rook opgaan, want wie kan zich veroorloven om onverzekerd op reis te gaan. Oh ja, ze wilden mij wel hebben. Denken zeker dat ik Jan dan gewoon in dit kikkerlandje achterlaat, of zo.  :-(
Ik ben direct in de telefoon geklommen met de OOM-dame die onze aanvraag in behandeling heeft. Ze klonk enigzins beduusd. Het negatieve advies kwam van de medisch adviseur en het kwam niet veel voor dat iemand geweigerd werd, zei ze.
De medisch adviseur werkte maar 1 ochtend in de week voor OOM en ik kon hem pas dinsdag of woensdag preken. Nou, dan heeft 'ie mooi in 1 ochtend onze hele toekomst verkloot, dacht ik toen.
Ze adviseerde me om via email bezwaar aan te tekenen en ik dat heb ik gedaan.

Na een vervelende avond en nacht was ik weer enigzins mezelf   :x  dacht ik: TE WAPEN
Het grote probleem van zo'n afwijzing is dat je ook zo in de database komt te staan, dus wil je je ergens anders verzekeren en er staat op zo'n aanvraagformulier: - bent u door een verzekeringsmaatschappij geweigerd-? dan moet je JA invullen. Klinkt niet echt goed wel?
Na een tijdje surfen vond ik wat ondersteuning in de vorm van een nieuw platform voor vragen rond ziekte, werk en verzekeren, www.bpv.nl.

Op de site staat precies waar medisch adviseurs en verzekeringsmaatschappijen zich wettelijk aan moeten houden bij het verzekeren van mensen met een medische historie.
Via hun Helpdesk kun je hun advies vragen.
Ik heb het hele verhaal ingetypt en wil met hun hulp proberen om het besluit van de maatschappij terug te draaien zodat we onze aanvraag in kunnen trekken.

Wat ik hier van geleerd heb?
Als je ook maar 1 van de vragen op de Gezondheidsverklaring met JA moet beantwoorden, bel dan eerst met de betreffende maatschappij en vraag hen HOE zij aankijken tegen dit specifiek medisch probleem.
Is hun reactie negatief dien dan geen aanvraag in.
Op deze manier voorkom je een afwijzing.

Hi Annelies,

Wij hebben je al een tijdje gevolgd, ook omdat Paula (mijn vrouw) ook een WAO uitkering heeft, die we tzt mee zouden willen nemen. (Ook door onze (50+) leeftijd).
Dit (de OOM verzekering) zouden dan misschien ook een streep zetten door onze plannen.
Toch, een gewaarschuwd mens telt voor twee, en we blijven de hele gang van zaken van jullie nauwgezet volgen.

Voor nu in ieder geval wensen wij jullie heel veel sterkte en veel succes.

Rene en Paula

Thanks Frank, Rene en Paula

Ja, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en wij laten ons ook (nog) niet kisten. We gaan het nu proberen met JoHo Special ISIS. Het nadeel van deze verzekering is dat 'ie maar max. 4 jaar duurt. We hebben er altijd rekening mee gehouden dat we zo'n 20 jaar op een toeristenvisum op en neer zouden moeten reizen tussen Nl en OZ in het geval we niet in aanmerking komen voor een Permanent Recidency.
Alleen OOM biedt deze mogelijkheid onbeperkt tot 65 jaar, maar dat is nu dus geen optie meer. Het is nu erop of eronder.
Zodra we in Brisbane aankomen gaan we naar de DIMIA voor een gesprek over onze kansen en als ze niet positief zijn of als de case-officer niet de indruk maakt dat hij/zij er voor wil gaan, dan stappen we direct naar een emigratie-agent. Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.

groetjes

Annelies,

Ik heb je draadje een beetje gevolgd, maar ben tenslotte een tikkie blonT, kun je zo lang op een toeristenvisum heen en weer reizen? Krijg je op een gegeven moment geen Condition 8503 in je paspoort?

Groetjes Lin

(Misschien is dit al een keer gevraagd of uitgelegd hoor... sorry!)

[quote author=Rene-L link=topic=2281.msg29210#msg29210 date=1127743320]
Hi Annelies,

Wij hebben je al een tijdje gevolgd, ook omdat Paula (mijn vrouw) ook een WAO uitkering heeft, die we tzt mee zouden willen nemen. (Ook door onze (50+) leeftijd).
Dit (de OOM verzekering) zouden dan misschien ook een streep zetten door onze plannen.
Toch, een gewaarschuwd mens telt voor twee, en we blijven de hele gang van zaken van jullie nauwgezet volgen.

Voor nu in ieder geval wensen wij jullie heel veel sterkte en veel succes.

Rene en Paula
[/quote]

Hi Rene.

Dit geld niet voor you, je ben een aussie en je partner mag mee, ook al heb ze een WAO
uitkering.Als ze een spousevisa krijgt is ze ook meteen medicare verzekerd.

Gr Ineke

hoi annelies wat een domper meid daar zit je nu net op te wachten
het is toch al allemaal zo spannend deze laatste loodjes.
laat wat weten zodra je wat hoort .

laat je niet kisten er komt vast wel een oplossing

gr eveline

[quote author=Lin link=topic=2281.msg29222#msg29222 date=1127744909]
Annelies,

Ik heb je draadje een beetje gevolgd, maar ben tenslotte een tikkie blonT, kun je zo lang op een toeristenvisum heen en weer reizen? Krijg je op een gegeven moment geen Condition 8503 in je paspoort?

Groetjes Lin

(Misschien is dit al een keer gevraagd of uitgelegd hoor... sorry!)

[/quote]

Nou, in dit geval ben ik ook BLONT, hoor Lin. Ik heb namelijk geen idee of dat zo is. Heb dit al verschillende keren gevraagd op verschillende forums, maar niemand weet het.
In ieder geval is het absoluut geen situatie die ik ambieer, maar er is wel een keer iemand geweest die op het forum "gezegd" heeft dat 'ie iemand kent die van elk jaar 6 maanden in OZ woont en de andere 6 in NL. Hij had ook grond en een huis gekocht in OZ. Er schijnt dus wel iets mogelijk te zijn.

Ik vraag met opzet ook geen 12-maands visum aan, omdat je dan zeker weet dat je de beruchte 8503 in je visum krijgt. Dat betekent m.i. ook dat je tijdens de looptijd van een visum met 8503 condition geen ander visum (Permanent Recidency) kunt aanvragen.
Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.

he gatver ik kan niet slapen van het hele gedoe we waren zo vast van plan en nu.....
we vragen ons af om wat voor reden de verzekering je man heeft geweigerd.
mijn man heeft een aantal jaren geleden een herseninfarct gehad door een erfelijke
afwijking zou hij op deze gronden geweigert kunnen worden??
en wat is nu weer het beruchte Condition 8503 nooit van gehoord :|

nou ik hoor het allemaal wel het is nu 1.06uur tijd voor het 6e wijntje !

proost :eek:ops!:

[quote author=eveline link=topic=2281.msg29262#msg29262 date=1127776078]
he gatver ik kan niet slapen van het hele gedoe we waren zo vast van plan en nu.....
we vragen ons af om wat voor reden de verzekering je man heeft geweigerd.
mijn man heeft een aantal jaren geleden een herseninfarct gehad door een erfelijke
afwijking zou hij op deze gronden geweigert kunnen worden??
en wat is nu weer het beruchte Condition 8503 nooit van gehoord :|

nou ik hoor het allemaal wel het is nu 1.06uur tijd voor het 6e wijntje !

proost :eek:ops!:
[/quote]

Ik neem er ook nog maar een glas op, Eveline. Kunnen ze mij straks afkeuren op leverproblemen  :lol:. Maar, nee joh, laat je niet door mij de put inschrijven.

Ik heb vandaag weer met OOM gebeld en hoewel de medisch adviseur niet anders is gaan denken door het bezwaar dat we aangetekend hebben, krijgen we wel een schriftelijke verklaring van hem hoe hij tot dit advies is gekomen. Zodra we dit duidelijk hebben laat ik wel even van me horen en op de site die in mijn vorige bericht staat wordt iets gezegd op hetgeen ze je mogen vragen over erfelijkheidsonderzoek en de daaruit vloeiende consequenties.

Verder zijn Jan en ik zijn vandaag maar eens om de tafel gaan zitten (met koffie, anders wordt alles zo BLURR   :lol:) om alles nog eens op een rijtje te zetten en we hebben nog een variant bedacht.
De vorige keren dat we naar OZ zijn geweest hebben we wel een reisverzekering afgesloten maar geen dekking voor ziektekosten, want we waren allebei al verzekerd via particuliere verzekering en ziekenfonds. Ik ben in 2000 een keer naar een Australische huisarts geweest en Jan een keer naar de tandarts.
We hebben de rekeningen zelf betaald en gedeclareerd in NL. Beide zijn zonder problemen betaald.

Dus:
- als we ons nu niet uitschrijven laten in NL (het huis is nog niet verkocht)
- dan zitten we straks verplicht in de basisverzekering. Dit betekent dat we de kosten van de
  medicijnen die we in OZ moeten kopen (goedkoper dan in NL) in NL kunnen declareren.
- komen we onverhoopt onzacht in aanraking met de kleurige Australische bodem, dan heeft NL
  een verdrag met Medicare waardoor we met spoed behandeld worden.

Tot zover het gemakkelijke gedeelte, volgens mij, want
- als ik een 6-maands visum aanvraag dan wil de DIMIA bewijs dat we goed verzekerd zijn. Zullen
  zij het Nederlandse ziekenfonds als zodanig accepteren????
- mochten wij daarna zo gelukkig zijn dat we een PR kunnen krijgen, komen we dan direct in
  Medicare of moeten er een paar jaren overbrugd worden?

Zucht  :|  :? Well, ik puzzel gewoon weer verder. 

groetjes

Jemig wat een uitzoekwerk hebben jullie toch.... :? Ik zou denk ik ook wel vaker een flessie opentrekken!
( :) doe ik nu al :))

Als ik ik in zo'n postie zou raken, zou ik me helemaal laveloos drinken (EN IK DRINK NIET EENS!!) en dan mezelf er weer helemaal tegenaan gooien.

Annelies, wij leven met je mee (ik hoop dat dat een beetje helpt!)

Rene

meid je doet het geweldig :up:  ook voor ons want jij vind een oplossing waar
anderen weer op mee kunnen fietsen

sterke annelies maar zo te horen lukt het je zeker

eveline

Ik word er verlegen van, zo'n support  :up: Dank jullie wel. Ik hoop dat ik jullie ook nog een beetje help, voor zover jullie ook in deze richting denken, want we varen nu de volgende koers:
- ziekenfondsverzekerd blijven in NL.
Heb net gebeld met het College van Zorgverzekeraars en het volgende begrepen:

als je in 2005 ziekenfondsverzekerd bent en je gaat tijdelijk (niet gespecificeerde periode, zolang je maar ingeschreven blijft in NL) naar Australie, dan ben je daar verzekerd voor alle spoedeisende hulp, repatriering. e.d. en kun je de uitgaven voor de medicatie die je nu gebruikt nog steeds bij je ziekenfonds declareren. Ik moet dan even een formulier E of A 111 aanvragen. 

Dit is de situatie in 2005 en daar zal in 2006 geen verandering in komen.

Dit betekent dat we, zolang we ons NIET uitschrijven in NL, we geen aparte ziektekostenverzekering af hoeven te sluiten. Dus exit OOM, ISIS. etc.
Wel zorgen voor de gewone reisverzekering, natuurlijk met b.v. een WA en ongevallenverzekering.

Volgende probleem: waar laten we ons inschrijven. Ons huis staat te koop en dat zal (hopenlijk) binnenkort verkocht worden.
a - we stellen de verkoop uit (geen optie, zitten we daar straks weer mee)
b - we schrijven ons niet uit en hopen dat het nog maar een tijdje niet verkocht zal
    worden,
c - we gaan bij familie en vrienden langs naar een adres waar we ons in mogen laten
    schrijven, zonder dat deze mensen er last van hebben,
d - we gaan naar de gemeente en vragen om raad.
Ik meen me te herinneren dat iemand het op dit forum eens had over een centrale registratie van Nederlanders in het buitenland. Kan het nergens vinden, maar dat vinden we bij de gemeente dan wel uit.

We gaan eerst maar voor de opties c en d en tot zover our ongoing story.  :cool:

groetjes 

Annelies

Als optie c of d niet werken (hopenlijk wel natuurlijk) kun je altijd nog voor optie b gaan, maar dan ook een flink hoge vraagprijs zetten voor je huis. Zou die dan toch nog snel verkocht worden, lijkt me dat geen probleem. Gaat het uiteindelijk toch te lang duren, kun je op een gegeven moment altijd de vraagprijs weer naar beneden halen..

M.vr.gr.

Perthpete

Hai Perthpete

Zou inderdaad een hele goeie zijn als we niet net het huis aan de plaatselijke makelaar gegund hadden. Die heeft zojuist een groot bord in onze voortuin gepland. Na een lange discussie met hem over het type huis en de vraagprijs van vergelijkbare huizen, zijn we akkoord gegaan met een lichte daling van onze eigen vraagprijs.
Hij zal een beetje aan ons verstand gaan twijfelen als we het nu weer willen verhogen. Maar c en d heb ik inmiddels uitgewerkt en we hebben hier denk ik wel de beste optie. In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken.  :up:

Vanmiddag zijn we bij de gemeente geweest en dit is het resultaat:
- om in het ziekenfonds te kunnen blijven (+ basisverzekering 2006) hoeven we NIET ingeschreven te
  staan in een gemeente in Nederland,
- het is voldoende om bij de eigen gemeente een briefadres op te geven, waardoor we bekend staan
  als ingeschreven Nederlanders, (tijdelijk) zonder vaste woon- en verblijfplaats.

:evil: 'k heb echt nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens ZO te boek zou komen te staan. Meestal
 stel ik me daar toch een ander type inwoner van NL bij voor  :evil:

- degene die het briefadres verstrekt ondervindt hier geen gevolgen van maar moet wel schriftelijk
 toestemming verlenen,
- ingeschreven staande op een briefadres hebben we voor de maximale periode van 8 maanden
 (is ook maximale periode die je in het buitenland mag verblijven terwijl je ingeschreven staat in NL)
 recht op: - ziekenfonds en daarna de basisverzekering 2006,
                - verdere opbouw van AOW zonder dat we ons vrijwillig hoeven te verzekeren,

Het enige nadeel van deze constructie is, dat we geen jaar in OZ kunnen blijven, maar binnen 8 maanden terug moeten zijn. We vertrekken 26 november en kunnen dus maar tot eind juli blijven.
In deze periode moet het dan ook duidelijk worden of we een kans maken op een PR.
Nou ja, hoeven we dus niet bang te zijn ons te vervelen.

Nog een probleempje is het vervoer en verblijf. We kunnen moeilijk een dikke Nissan Patrol kopen en fluitend een caravan laten bouwen om daarna het land weer te verlaten.
Zodra ik onze visum-aanvraag op de bus heb gedaan zal dit het volgende project worden.

In ieder geval heb ik vanmiddag de aanvraag voor een E 111 formulier weggedaan.
Hiermee kun je in het verdragsland OZ aantonen dat je voor ziektekosten verzekerd bent in NL. Ik denk dat je ook op vertoon van dit formulier het Medicare-pasje kunt krijgen waar hier op het forum al eerder over geschreven is.
Tot zover de ziektekosten en burgerlijke zaken.

groetjes

gelukkig dat jullie het zo op kunnen lossen, ik wist niet dat het
nederlandse zorgstelsel zo,n lange arm zou hebben .

vreemd maar vreemd verhaal .. wij zijn net terug van een
etentje met familie uit oz.. een neef met zn vrouw  hij is geemigreerd
op zn 9e verjaardag naar oz en was in 50jr niet meer terug geweest
had nu heel europa rondgereist en nu dan op hollandse bodem
en het mooiste wat er voor hem was is holland  hij werd er helemaal
emotioneel van.
ik dacht straks gaat tie zingen  HOOOOOOLNAD MET ZN KOETJES
EN ZN WEIDE :oops:    maar gelukkig net niet.
hij zou op zn knieen terug willen kruipen en kon maar niet begrijpen wat wij
nou in oz te zoeken hadden, ik moest echt maar  goed denken voordat ik dit paradijs
op aarde wilde verlaten . mijn man maakte nog een grapje en vroeg..
of  hij ooit van  JPBalkenende  had gehoord maar nee aan dove mans oren dit is het
blijf hier en gaat niet naar oz  ..... snikkend nam hij afscheid :cry:

ik vond mn man op de terugreis verdacht stil .....

hup ik neem er nog maar een :eek:ops!:

Fijn om te lezen, het is iets wat veel mensen, die met
de verkeerde instelling willen emigreren, vergeten.  :x

Nl staat nog steeds in de top tien van de beste landen,
en met de beste sociale voorzieningen.  :roll:

Gelukkig kiest niet iedereen voor zekerheid, maar
voor een eigen visie  :up:

IK ook, eigenwijs is ook wijs  :lol1: :lol1: :nana: :naughty2:

[quote author=Annelies link=topic=2281.msg29908#msg29908 date=1128021911]

In ieder geval heb ik vanmiddag de aanvraag voor een E 111 formulier weggedaan.
Hiermee kun je in het verdragsland OZ aantonen dat je voor ziektekosten verzekerd bent in NL. Ik denk dat je ook op vertoon van dit formulier het Medicare-pasje kunt krijgen waar hier op het forum al eerder over geschreven is.
Tot zover de ziektekosten en burgerlijke zaken.

groetjes
[/quote]

Sorry Annelies moet je teleur stellen maar een medicare card is alleen bestemt voor
residents en niet voor mensen op een touriste visa.
Maar je zegt met de ziekefonds hier  heb je het toch niet nodig?

Gr ineke  :up:

Back