50 + gaat Down Under

Hi henriette

Klinkt inderdaad niet erg environmental, maar de twee hectare staat vol met 100 tot 150 jaar oude bomen, dus op een bepaald moment moeten we wel wat. Hoewel het een groot blok is bepaald de dam voor een groot deel hoe alles bebouwd moet worder maar om een lang verhaal kort te maken, we  hebben een oplossing gevonden. vandaag en gisteren is de clearing geweest en nu alle begroeiing weg is blijkt dat er genoeg ruimte overblijft om mooie lange lijnen in de drive- way te maken.

Op het land ligt nu een grote brandstapel van bomen die minstens nog een maand zal blijven branden en smeulen, volgens de Fire Warden, die de permity heeft afgegeven. We zijn bij alle buren langs geweest maar niemand schijnt het vervelend te vinden. Rural living heet dat.  Hartelijk dank voor je meedenken.

[quote author=aurora link=topic=2281.msg119576#msg119576 date=1213780780]
Het kost even tijd maar het is de moeite waard!
Ik kreeg steeds de neiging om snel even op de laatste pagina te kijken om te zien hoe het afliep maar heb me kunnen beheersen. Alleen heb ik nu niks in huis gedaan.... Jammer dan!
Wat hebben jullie een ongelooflijk doorzettingsvermogen zeg, petje af! Na zoveel tegenslagen zou ik al afgehaakt zijn!
Gelukkig hebben jullie dat niet gedaan met als gevolg dat jullie nu PR tjes zijn. Gefeliciteerd daarmee.
Ben reuze benieuwd naar de ontwikkelingen op het huizenbouwfront en de kapperikelen.
Kun je via Google Earth niet een goed overzicht van je stuk land krijgen, zo van boven krijg je misschien een ander beeld van hoe het allemaal te bouwen (ook ik ben blondt  :roll:).

In ieder geval sukses met alles, en nu nog maar een paar maandjes werken toch?
[/quote]

Klinkt ook als doorzettingsvermogen, Aurora, dank je wel voor je compliment.
Google Earth zou vast wel een indruk van het land indeling van het land kunnen geven maar we hebben ook twee sateliet foto's van 2003 en 2006 gekregen van het Department van Resources and water. Helaas geeft het geen inzicht in hoogtes en hoewel we maar een verval hebben van minder dan twee meter willen we het huis op het hoogste punt bouwen. Met het gras en begroeiing platgereden is het ons vandaag duidelijk geworden waar het moet komen te staan.

Het zal een steelframe NUsteel huis worden, waarschijnlijk type Wilderness, maar dat is het volgende project. We moeten eerst nog een plumber vinden omdat we toch maar besloten hebben om een legale douche en toilet in de schuur te zetten. Dus moet alles weer via de officiele weg naar de certifiers. Als alles goed gaat kunnen we dan in augustus de caravan op het land zetten en er gaan wonen. 

jullie ook veel succes met alles.

groet

Annelies

Mooi dat het gelukt is met die driveway en het kappen van de benodigde bomen. Is het oordeel van de council nu dus overruled, of hebben jullie het op een andere manier opgelost?

Overigens is het wel zo dat je in Google Earth ook hoogtes van het terrein kan zien, mits de foto's van jullie gebied nauwkeurig genoeg zijn. Ik heb net even gespiekt, en Ringtail Creek staat er goed op (is jullie stuk toevallig aan het einde van Amaroo Place?). Door in Google Earth bij Tools>Options>3D View>Terrain Quality

De kwaliteit op hoog te zetten, en de Elevation Exaggaration maximaal (3) te zetten zie je precies de glooiing van het terrein. Mocht het je niet lukken en je vind het interessant moet je maar even een PM sturen dan leg ik het nog preciezer uit.

Dat huistype ziet er trouwens ook geweldig uit!

Cheers,
E

Hi E, niet echt. De man met de bulldozer is gekomen en we hebben hem opdracht gegeven om de acht gemerkte bomen om te halen. Er stonden echter ook nog drie andere gemerkte bomen in de buurt (van een eerdere permit) en die heeft 'ie ook maar even omgeduwd. We weten nu niet wat er gebeurd als de council gaat tellen en drie bomen tekort komt. Er is ook niemand van de council langs geweest om te kijken wat we aan het doen waren.

Overigens zijn we er wel achter dat het beter is om maar te clearen zonder er iemand van de council bij te halen want zolang de buren niet klagen over het kappen dan schijn je goed te zitten.
De acht bomen stonden op de plaats waar de schuur komt te staan of in de 10 meter eromheen en de permit om die te kappen zit in principe in de bouwvergunning. Dus zodra die binnen is maar gelijk de bulldozer erin. We schijnen gemakkelijke buren te hebben die niet zien op een boompje meer of minder, maar zoals eerder opgemerkt, we hebben geen idee of de council echt elke satelietfoto met een vergrootglas gaat zitten te bekijken en de bomen daadwerkelijk gaat tellen.

Op het moment dat we met het huis aan de gang gaan vragen we ook een tenniscourt op een plek waar de grote bomen staan die tussen de zon en onze toekomstige zonnencellen staan. Het court zal er wel niet komen maar we hebben dan wel de gelegenheid om bomen wel of niet weg te halen. We willen er echt voor zorgen dat de kaketoes en papegaaien voldoende holle stammen en takken overhouden om te nestelen, dus we gaan het ook niet overdrijven.
Hartelijk dank voor je uitleg over Google Earth, Jan heeft even gekeken en we hebben ontdekt dat de plek die we uitgezocht voor het huis toch niet de hoogste blijkt te zijn, zoals we dachten.

We hebben inmiddels al twee weekenden op het land doorgebracht en hebben het 1e weekend een Tipper en Escavator gehuurd om de driveway vol te gooien met gratis road base van de plaatselijke asphalt fabriek en dit weekend een Bobcat om het allemaal glad te strijken en  grond te verplaatsen. Omdat onze grond uit een mengsel  van zand en klei bestaat zullen de vrachtauto's die beton en de schuur komen brengen niet genoeg grip hebben op de uitgegraven driveway. We moesten dus snel iets bedenken.
De kleinste machines mogen door leken bestuurd worden en Jan weet er al aardig mee om te gaan.

Binnenkort wordt er ook een property pole geplaatst door de plaatselijke electrician en komt Energex om een electriciteits kabel over de weg heen te brengen naar de paal die maximaal 5 meter binnen de grens geplaatst mag worden. Tenminste als je een normale maat paal hebt gekocht. Deze service van Energex is gratis (hoe is het mogelijk) maar de paal wordt ons eigendom en kost $600.

Afgelopen donderdag zijn we naar Burpengary geweest en hebben een 28 HP Kubota 4 WD tractor gekocht met four-in-one loader, slasher, ripper en een Carry All. Een aanbieding want normaal zit er alleen een loader en slasher bij. Ook weer een rare handel is deze tractor handel, waarbij verschillende types tractor geimporteerd worden vanuit China of Japan en in Australie worden gerefurbished. Als je ze koopt hebben ze maar een paar uren op de teller staan maar de motor is gemaakt in de jaren 80. Ze zijn in verhouding tot bv. auto's verschrikkelijk duur want je betaald er meer voor dan voor een nieuwe Getz. Enfin, we hebben echt een tractor nodig voor het landscapen en gaan hem volgende week ophalen.

groet

Annelies   

Hoi Annelies!

Nou, ik heb gewoon een hele avond jou verhalen gelezen, van begin tot nu...ongelovelijk, wat heb jij een doorzettings vermogen! Echt smullen was het hoe jij alles uiteindelijk toch voor elkaar gekregen hebt! Was leuker dan menig boek dat ik gelezen heb :grin:

Wij zijn in januari dit jaar bij Sydney komen wonen, ook 50 + maar kwamen in een opgemaakt bedje bij jullie vergeleken! Gerry heeft een baan aangeboden gekregen hier, we hebben ons permanent visum aangevraagd en met behulp van zijn baas ook gekregen, konden een huis uitzoeken wat de baas heeft gekocht en wij van hem huren en dat was dat...jeetje, vergelijk dat eens met jouw akties... heb echt bewondering voor je en blijf lekker doorlezen hoe het allemaal verder met jullie gaat!!

Heel veel succes verder en veel plezier in Australie!! :up:

Ik dacht, laat ik eens kijken op Google Earth..., hemeltje zeg! Dat stuk land ligt midden in het bos!
Tenminste, zo ziet het er van enige hoogte uit. Dat je er kunt bouwen na het kappen van zo weinig bomen.., mwah, zal optisch bedrog zijn, er zal ruimte zijn tussen die bomen  :lol:
Verderop is in ieder geval wel flink gekapt!
Hopelijk gaat het allemaal lukken met de bouwplannen. Veel sukses maar weer!

Late reactie, maar op dit moment zijn wij erg druk op ons stukje land. Dat van die bomen valt wel mee Aurora, er zit wel wat ruimte tussen de stammen, maar de enorme bladerkronen zorgen ervoor dat er veel schaduw is en die willen we nu net wat kwijt vanwege de opvang van energie (in de toekomst).

Intussen is de schuur afgelopen vrijdag afgekomen. Het is een enorm gevaarte (16 x 12 x 4 mtr) geworden dat uitsteekt boven de huizen en schuren van de buren, maar de kleur JASPER zorgt ervoor dat het toch wat in de omgeving opgaat.
Na lang beraad hebben we er toch afvoer voor toilet, douche en gootsteen in aan laten brengen en zijn we nu op zoek naar een zwarte Slimline tank. Zwart zodat het water maximaal op kan warmen voor een lekkere douche aan het eind van een werkdag (experiment Jan). De tank komt op een platform van 2 meter hoog te staan zodat we niet nog een extra pomp nodig hebben om het water naar de douche te krijgen.

Terwijl de schuur werd afgebouwd hebben we woensdag en donderdag een mini-escavator gehuurd en heeft Jan een geul gegraven van 100 meter lang en 60 cm diep voor de electriciteits kabel. De kabel (in oranje buis) wordt door Energex over de weg heen geleid (25 meter max.) naar onze nieuwe Property-Pole van 660 AUD en dan de grond in naar de schuur. Later zal het huis er op aangesloten worden.
We laten de geul nog even open want we moeten nog beslissen of we een landline (telefoon) willen hebben. De ontvangst per mobile is niet zo goed in onze omgeving.

Het volgende project wordt het Eco-System. We hebben ruwweg een huis uitgezet om te kunnen bepalen waar het precies moet komen te staan en waar de tank van het systeem de grond ingaat. Er blijkt toch wat meer dan 2 meter verval op het land te zitten want we komen uit op bijna vier meter over 2 hectare. Samen met het feit dat de schuur een beetje te diep is weggezet moet de septic tank dieper de grond in dan we dachten, maar de uitzetting zorgt ervoor dat we voor de bouw van het huis het eco-systeem al kunnen laten aanbrengen. Zodra dit allemaal klaar is is de dag van vertrek uit het caravan park aangebroken en kunnen we eindelijk op het land gaan wonen.

Het gaat dus allemaal goed met ons en zijn we blij dat we nu een echt dak over ons hoofd hebben en dat we eindelijk eens wat spullen kunnen kopen en opslaan.

Wat mijn werk betreft nader ik het eind van de twee jaar waarvan ik dacht dat ik die fulltime moest werken om te voldoen aan de voorwaarden voor de 457 en PR status. Afgelopen week heb ik een brief geschreven aan de Director of Clinical Nursing, meedelende dat mijn werkcontract zou eindigen op 1 november en dat ik verder wil als Casual in Noosa hospital.
De volgende dag stond ze me al op te wachten op de afdeling om te vertellen dat mijn contract ongoing is en dat ik helemaal niet twee jaar fulltime had hoeven te werken. Op het moment dat ik mijn PR kreeg (06-07-2007) had ik ontslag kunnen nemen en kunnen doen en laten wat ik wilde. De ..... :shock:.....  viel me werkelijk open. Had ik niet een brief gekregen waarin gezegd werd dat mijn status als PR geen verandering bracht in het bestaande contract???? Wel, volgens haar had ik dat verkeerd geinterpreteerd.   

Okay, ik heb geen spijt van de afgelopen twee jaar, maar had misschien wel een dag minder willen werken, zeker in de periode van de bouw. In ieder geval is hetgeen ik mij het afgelopen jaar meedere keren heb afgevraagd nu duidelijk geworden.
VRAAG: wat gebeurd er als je na het verkrijgen van de PR status (in mijn geval na 8 maanden) ontslag neemt bij je (ex) sponsor ????Antwoord:  NIETS   :up:

groet

Annelies

[quote author=Annelies link=topic=2281.msg124526#msg124526 date=1220117134]
De ..... :shock:.....   viel me werkelijk open. Had ik niet een brief gekregen waarin gezegd werd dat mijn status als PR geen verandering bracht in het bestaande contract???? Wel, volgens haar had ik dat verkeerd geinterpreteerd.   
[/quote]

Tja, de PR status op zich bracht natuurlijk geen verandering in je bestaande contract.. dat klinkt alsof het klopt toch? Dat je de keus had vanaf dat moment om wat te veranderen wordt daarmee niet gezegd (NB: reactie zonder de brief geheel gelezen te hebben natuurlijk :) :) ).

Over die douche, ALS het mbv regenwater is: Wat ik me nu altijd afvraag is hoe 'veilig' regenwater nu eigenlijk is als het een hele tijd in een tank heeft 'stilgestaan'? Loop je dan toch ook niet risicos mbt legionnairs ziekte of zo??
(Niet bedoeld om af te schrikken of zo, ik heb er gewoon geen flauw van...  :oops: )

Dacht ik wel, het oorspronkelijke contract zegt 2 jaar fulltime dienstverband bij hetzelfde bedrijf (de sponsor). Ik heb daar geen mogelijkheid in gezien om bv. parttime te gaan werken, te veranderen van baas of er helemaal mee op te houden.
maar goed, dat was mijn interpretatie en ik had de Clinical Director moeten vragen wat de PR status nu precies zou inhouden voor mijn toekomst. Maar ja, soms ga je zo op in al die regeltjes, etc. dat je denkt dat je weet hoe het in elkaar steekt.

Wat de opwarming van water betreft ontlopen de donker gekleurde tanks elkaar maar met 5 graden verschil en we hebben veel mensen gevraagd of er ooit problemen zijn geweest met bv. de legionella bacterie. Tot nu toe hebben we geen antwoord op deze vraag gevonden en zijn we nog artikelen aan het lezen. Een recent artikel zegt het volgende hierover:

In human-made systems, Legionella colonizes various locations within buildings (e.g., cooling towers, hot water tanks, shower heads, aerators) and contaminates potable water and air. Generally, the areas of a human-made system contaminated with legionellae are those where biofilm formation is most prevalent. This is because Legionella can thrive in biofilms.

De bacterie kan zich ontwikkelen in water tot 64 graden Celcius.

We zijn er dus nog niet helemaal uit.

groet

Annelies 

Misschien uit voorzorg regelmatig een een 'anti-biotica' kuurtje in de regentank? Vergelijkbaar met een zwembad (daar weten we dan wel weer wat van omdat we er een hebben ;-) ) waar je m.b.v. chemicalien het water gezond houd..

BEN IK WEER!!!!! Het heeft een tijdje geduurd want tegenwoordig zijn bouw issues meer urgent dan alle andere en ben ik actief op een Australisch forum over bouw en renovatie. HEEL HANDIG.
Het gaat dan vooral om Project Builders zoals Plantation, Perry, Metricon en Coral Homes, om maar een paar grote te noemen in QLD.

Inmiddels heb ik ontslag genomen per 9 september '08, zijn we met de caravan verhuisd naar ons land op de 21e en wonen nu dus al weer een aantal maanden On Site. Helaas is het nog geen bouw-site want het kost werkelijk maanden om de zaken met een project bouwer rond te krijgen als je tenminste niet voor duizenden dollars het schip in wilt gaan.
Het grootste probleem is dat de tradies (concreters, builders, sparkies, etc.) niet verplicht zijn om gespecifeerde rekeningen te geven en je dus geen idee hebt waar je wat voor betaald in QLD. Is overkomelijk als het om een rekening van <1000 gaat.
Maar in de Project Bouw hebben we de fout gemaakt om veel te veranderen aan een Standaard Floorplan, waardoor het een Modified Standard Plan werd. Zei ons niets op dat moment, maar het betekent dat geen van de veranderingen beschreven en/of gekost worden. Het enige wat je krijgt is het plan (floorplan) en de daaraan hangende prijskaart = totaal bedrag. Dit is $30,000 hoger dan die van het standaard plan en dan zitten er nog geen Site Costs, zoals Slab, aansluitingen aan watertanks, electriciteit, lood vrije afvoerpijpen, etc, etc. bij. Wij ons maar afvragen welke verandering de prijs nu zo heeft opgedreven omdat de bouwer in z'n brochure aangeeft dat de meeste veranderingen gratis zijn.
Head Office heeft inmiddels geweigerd om een specificatie van het bedrag en kan daar dus wettelijk ook niet toe verplicht worden.

Enfin, we kijken het nog een paar weken aan, hebben nog een aanvraag voor costing bij een andere bouwer lopen en moeten beslissen voor 30-06-09 want we willen natuurlijk wel de Grant hebben.

Verder gaat het hier allemaal prima, we zijn gek op ons stuk land, landscaping begint enigzins vorm aan te nemen (een heel klein beetje maar, hoor) en alle rampen zijn tot nu toe om ons heen gegaan. Hamish dumpte water voor twee dagen, maar dat was alles.
We hoorden vanuit het Nederland het goede nieuws dat we in juni grootouders worden voor de eerste keer en we hopen dat dat alles goed zal gaan. Helaas kunnen we er niet bij zijn door alle vertraging in de bouw, want als ze een keer beginnen moet je er echt bijblijven, maar we boeken zo snel als mogelijk.

Jullie ook allemaal veel succes

Annelies

Hoi Annelies,

Goed om te horen dat het goed gaat daar, hopelijk kan de bouw snel beginnen zodat jullie eindelijk een eigen plek zullen hebben daar.

Groetjes,
Susan

PS.  Jammer inderdaad dat jullie niet hier kunnen zijn als jullie eerste kleinkind er is, gelukkig zijn er tegenwoording webcams, dus hopelijk kunnen jullie wel alvast de kleine zien voordat jullie hier kunnen komen.

Hoe zou het eigenlijk met Annelies en haar huis gaan?

Hi EandE

Was toevallig even aan grasduinen op dit Forum en zag tot mijn verbazing "mijn" topic op de 1e pagina opkomen. Ik had gedacht dat het allang van de rol afgevallen zou zijn. Hahahaha.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik afscheid genomen had van XPdite, het was geweldig handig en gezellig in de emigratie periode, maar tijdens de bouw van het huis ben ik actief geweest op het HOMEOne forum en nu op zijn we lid geworden van
EXPLOREOZ (caravanning & 4WDriving), de Nissan Patrol Club en de KEDRON caravan club. Dit alles voor the next stage
of our live in OZ, zogezegd.

Maar hartelijk dank voor jullie interesse en om antwoord te geven op jullie vraag, ons huis is af, het gras begint terug te komen op de bouwplaats, mijn moeder is weer terug in NL na een vakantie van 10 weken bij ons en we zijn in november druk bezig geweest om auto en caravan voor te bereiden voor een trip van zo'n 3 maanden. We wilden via Corner Country van Brisbane naar Perth trekken, maar helaas .......... teveel water overal, dus blijevn we thuis tot alles weer een beetje begaanbaar is.

Ik hoop dat met jullie ook alles goed is!

groet

Annelies

Back