A&G

Oh bah, dat is ook niet leuk. Ben je eindelijk zo ver, na vele hobbels en tegenslagen, zit je daar op te wachten. Ik hoop dat je heel snel een koper vindt! Hoe lang wachten jullie af voor je gaat? Zou je eventueel verhuren overwegen? Of gaan zonder verkoop?

Zonder verkoop kunnen we de container o.a. niet betalen, dus we zullen moeten verkopen,
maar we gaan gewoon langzaam zakken in prijs, want we hebben een mini hypotheekje. :wink:
Moeten jullie je huis ook nog verkopen voor je gaat??

Ah, dat is wel fijn. Het is dus geen dealbreaker!

Wij hoeven niet te verkopen omdat we in principe :wink: maar voor 3 jaar gaan, gaan we ons huis verhuren. Dat is dus ook mijn grootste zorg, dat dat niet gaat lukken. We hebben nl een vrij groot huis in de randstad. Duur dus..... Maar goed, ook daar heb ik niet zoveel invloed op.

In Australië gaan we huren, gemeubileerd of ongemeubileerd. Omdat we daar familie hebben die ons graag wil helpen zien we het wel zitten om in rap tempo een tweedehands inboedel bij elkaar te scharrelen voor weinig geld. Van de Australische " Gratis op te halen" en Marktplaats! Zelfs daar kan ik wel naar uitkijken. Een huis waar niets in staat waar je zuinig op bent omdat het lang mee moet. Niets hoeft lang mee daar.

Mochten we na 3 jaar niet meer naar huis willen dan moeten we een plan bedenken om ons huis te verkopen.

Goed plan, wij hebben nog contact gehad met 123wonen.
Dat klinkt erg goed moet ik zeggen, ik twijfel soms wel eens of we ons huisje niet eerst moeten verhuren.
Ik ben dol op dit plekje en dit huis.
Mocht het dan toch niet bevallen kunnen we weer naar "huis"
Maar aan de andere kant, kun je een eerlijke nieuwe start maken als je niet met een schone lei begint?? :lol:

Maar aan de andere kant, kun je een eerlijke nieuwe start maken als je niet met een schone lei begint??

Wij gaan ons huis de eerste 2 jaar verhuren.We hebben vanaf het begin gezegd dat we het 2 jaar gaan doen/proberen, en dan pas een definitieve beslissing gaan nemen. We zijn met vieren, en het moet ons daar allemaal bevallen. Ieder heeft daar zijn eigen kijk op natuurlijk, maar ik vind niet dat je dan minder een nieuwe start kan maken. Je begint sowieso met een schone lei, alles is nieuw, je moet van nul beginnen, je moet je leven daar opbouwen. Die eerlijke nieuwe start bepaal je zelf, dat is niet afhankelijk van wat je hier evt nog hebt.

Een voordeel is dat het voor familie en vrienden minder hard aankomt. Zij krijgen ondertussen ook de kans om te wennen aan het feit dat we weg zijn. En ik vind dat het minder druk op je legt. Je laat alle wegen open, je gaat er met een open geest naartoe en je ziet wel wat er komt. Je geeft jezelf de vrijheid om dat te kiezen wat je het meest bevalt. Want geef toe: uiteindelijk weet je niet wat er komt. Wonen en werken in een land als burger, je kinderen er school laten lopen, er van de medische diensten gebruik maken, dat is allemaal toch heel iets anders dan een lange vakantie. Australië heeft voor ons een paar heel belangrijke pluspunten, maar mss zijn er zaken waar we helemaal geen rekening mee gehouden hebben of dingen die heel erg tegenvallen. Dat weet je pas als je er woont. Zodoende hebben wij onszelf die termijn van 2 jaar gegeven.

Als je inderdaad dol bent op je plekje en je huis, dan zou ik toch eens overwegen om het te verhuren, als het financieel haalbaar zou zijn. :up:

Maar aan de andere kant, kun je een eerlijke nieuwe start maken als je niet met een schone lei begint?? :lol:
Grappig hoe iedereen hier verschillend over denkt. Ik heb namelijk wel datzelfde gevoel als jij, Margot. Natuurlijk realiseer ik me dat wij geen kids meenemen dus is het misschien een beetje anders. Maar tot nu toe heb ik alleen maar positieve verhalen van kids gehoord, nooit dat ze terug willen. Het zijn de ouders meestal die natuurlijk al jaren in een ander land gewend zijn met vrienden en familie om de hoek.

Ik begrijp het wel als je de deur open laat maar het zou nooit een optie zijn voor mij. Ik wil 100% kiezen en mezelf er zodoende toe 'dwingen' om naar die keus te leven. Anders blijf ik nog jaren twijfelen: zullen we wel of niet teruggaan.....? Alles hebben we verkocht of weggegeven (of meegenomen in de container natuurlijk), hier beginnen we volledig opnieuw. Op dit moment geniet ik van iedere dag en ik weet ook dat er vast nog moeilijke momenten aankomen. Op die momenten wil ik dan graag voor mezelf weten dat dit nu eenmaal de keus is die ik heb gemaakt, dat maakt het voor mij stukken duidelijker. We zijn zo lang met deze weg bezig geweest, de keus is geen opwelling.

En of je nu 'alle schepen hebt verbrand' of niet, terug kun je altijd. Alleen wil ik graag duidelijk rechts of links kiezen en geen 'misschien' of 'waarschijnlijk'. Dan zou ik alles wat een beetje tegenvalt toch anders gaan 'gebruiken' omdat ik het gevoel zou hebben een keus te hebben. Nu heb ik die niet en gaan we er dus helemaal voor.

Ach, zo zie je maar weer dat iedereen hier anders mee omgaat. En als laatste: ik moet eerlijk bekennen dat als wij ons huis niet zo makkelijk en snel hadden verkocht (super geluk!), dat we het dan misschien vanuit praktische overweging ook hadden verhuurd. Er zat een volledige hypotheek op en dat was anders gewoon niet op te brengen.

Veel succes ermee Margot!

Groet,
Annemarie

Ach, de tijd zal het leren wat we doen, maar nu lijkt het me heerlijk een nieuwe start te hebben met de overwaarde van de woning op mijn bankrekening.
Anders kun je ook niet makkelijk daar een hypotheek krijgen begreep ik. :up:

Aan alleen je overwaarde van de verkoop van je huis heb je helemaal niets meer tegenwoordig. Je zal moeten kunnen aantonen dat je kan sparen en dat je schulden kan afbetalen, anders kan je het tegenwoordig wel vergeten. Ze worden hier steeds moeilijker met het verstrekken van een hypotheek of lening...

Hoe kun je dat aantonen?? Moet je je spaarbankboekje meenemen (wat ik al niet op papier heb..)?

Hallo allemaal,

interessante topic. Ook wij overwegen om ons huis eerst twee jaar te verhuren.
We hebben het pas 3,5 jaar geleden gekocht en als we het nu zouden verkopen zouden we er echt verlies op draaien.
Maar het blijft de vraag of verhuren een optie is. Je moet het dan toch gemeubileerd achterlaten denk ik?
En ik neem aan de huisbezitter (wij dus) ook gewoon gas, water, licht etc. moet doorbetalen. Of mag je ook bepaalde servicekosten aan de huurder berekenen?
Hmm, maar eens een afspraak plannen met onze hypotheekadviseur. Kijken wat die zegt..

Groetjes Irene

Op de site van 123wonen staat een heleboel over het verhuren van woningen.
Door die info twijfelen we ook of we dat gaan doen. :wink:
Meubeltjes kunnen gewoon mee, gas en licht is voor de verhuurder.
Alles kan je zelf bepalen in het contract. :up:

@Lamarck: Ik zou niet weten of je spaarbankboekje gaat werken, zou ik dus echt niet weten.

@Familie S: Dat bewijs heb je in elk geval niets aan. Je moet met Australische bankgegevens aankomen.

En noge en tip: Bouw ook een schuld verleden op. Dan kunnen ze zien dat je netjes je schulden afbetaald. Onze broker heeft moeten lullen als Brugman om te zorgen dat wij onze lening kregen, want we konden niet aan tonen dat wij onze schulden zouden afbetalen.... Raar volk hier :)

mooi zo!!!:up:

Op de site van 123wonen staat een heleboel over het verhuren van woningen.
Door die info twijfelen we ook of we dat gaan doen. :wink:
Meubeltjes kunnen gewoon mee, gas en licht is voor de verhuurder.
Alles kan je zelf bepalen in het contract. :up:

@Lamarck: Ik zou niet weten of je spaarbankboekje gaat werken, zou ik dus echt niet weten.

@Familie S: Dat bewijs heb je in elk geval niets aan. Je moet met Australische bankgegevens aankomen.

En noge en tip: Bouw ook een schuld verleden op. Dan kunnen ze zien dat je netjes je schulden afbetaald. Onze broker heeft moeten lullen als Brugman om te zorgen dat wij onze lening kregen, want we konden niet aan tonen dat wij onze schulden zouden afbetalen.... Raar volk hier :)
Ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor.
Wij hadden een aardig duitje spaargeld en geen (dollar)cent schuld.
Wij hebben wel brieven van de Nederlandse hypotheek verstrekker en de Rabobank overlegd.
En we bankierden al 1.5 jaar bij de Commonwealth Bank

Binnen 3 werkdagen hadden we "pre- approval".
En de uiteindelijke goedkeuring duurde zo'n 1 1/2 week (en dat is inclusief een valuation).
Geen probleem bij de CBA, zelfs de "contract position" van de grootverdiener was geen probleem.

Wij hebben ook nog even met een broker gewerkt, maar dat schoot helemaal niet op. Het hield alleen maar op :-(

Bart

@Tekkel: Jullie hadden wat minder haast dan wij... Dat heeft waarschijnlijk het grote verschil gemaakt. Wij besloten ons na 1 jaar in de hypotheekput te storten en op 1 salaris :cool:

Laatste postings waren al weer van mei. Het kriebelt hier nog steeds enorm. De zomer was nog wel prima, want: volgend jaar gaan we er serieus mee aan de slag. Toen kwam de start van het nieuwe schooljaar en hadden we een heerlijke herfst, lekker warm, veel zon. Echt genieten! We hebben daarna een enorm drukke tijd gehad met ons werk. Australie verdween een beetje naar de achtergrond. Maar ik heb afgelopen maand het boek emigreren voor beginners gelezen van Henrico Prins, de dagen worden donker, nat en windering (koud is het nog steeds niet echt he), en het is rustig op mijn werk. En nu ben ik weer helemaal onrustig!!! Dat er nog geen concrete plannen zijn, dat we afhankelijk zijn van anderen (een baan, sponsorship) om te gaan, dat we nog steeds niet 100% zeker zijn of we willen verkopen of verhuren. Zucht. Ik functioneer heel goed als ik wat kan DOEN. Maar dit wachten is niet echt mijn ding :D. Want we wachten tot mei 2012 en dan gaan we sollicteren.

Zo, nu staat het hier. Niet dat het helpt, maar het voelt wel goed om even virtueel te kletsen tegen mensen die weten hoe het voelt. :smile:

Wat wel lekker is, is dat het voor vrienden en familie ook wat op de achtergrond is gekomen. Dat geeft daar wel wat rust.

Heerlijk toch even je hart luchten? Heb je wel al gekeken naar je kansen op de huizenmarkt? En hoe lang huizen in jouw omgeving te koop staan?

Ik zit inmiddels in Wa en huis verhuurd voor 2 jaar. Proeftijd WA. Pros en cons, maar markt was in NL zo slecht en ons huis ons nog te dierbaar en mijn man had al werk in WA, anders was het moeilijk geweest zonder dikke reserve te emigreren hoor. Is het in NL nog steeds zo muurvast de huizenmarkt?

Geniet nog lekker van de rust en een donkere en misschien witte kerst.

groetjes Simone

de verhalen over de huizenmarkt zijn wisselend... Dat ie niet lekker loopt is zeker, maar hoe vast ie zit is niet iedereen het over eens.
Na de 2% regeling per 1 augustus is er die maand meer verkocht maar in september hebben de banken hun regels aangescherpt en toen is het weer ingezakt. November schijnt een extreem slechte maand te zijn geweest, maar in december zijn nu al meer huizen verkocht dan heel november (in ons stadje dan), dus dat gaat de goede kant op. Ze zeggen dat ze verwachten dat het in mei/juni weer aan zal trekken omdat die 2% regeling per 1 augustus 2012 weer afloopt.
Buiten dat hangt het ook erg af van waar je woont.

Ik ben geen kenner, maar als ik de berichten op het nieuws hoor zal 2012 helaas geen beter jaar worden voor de huizenmarkt.

Succes gewenst allen
afro.gif

Back