A long way to go the promissed land.......

Sabien

New Member
Hallo allemaal!

Zit al weer een tijdje op het forum, dus dacht laat ik deze topic ook maar eens vullen en van tijd tot tijd een update geven.

Vorig jaar ben ik eindelijk voor het eerst in australie geweest. Een WHV tot je 30 ste, dus het was nu of nooit. Het liefst had ik eigenlijk mijn baan opgezegd, een paar maanden rondgetrokken om vervolgens daar een baan te zoeken en te blijven.....Maar heb me dus om laten praten...stom stom stom. Afijn, onbetaald verlof kunnen regelen, mijn appartement onderverhuurd, 5 maanden rondgereisd, een geweldige tijd gehad, vervolgens weer terug naar nederland en direct weer aan het werk. Ging best goed de eerste 2 maanden, was leuk om iedereen weer te zien, heb wel 100 keer tegen mezelf gezegd dat nederland ook leuk is, maar toen het hier zomer werd was ik er helemaal klaar mee: iedereen als een dolle die BBQ uit de schuur! Mijn hemel dacht ik, stelletje mafkezen, kun je in australie het hele jaar door!

Dus gestart met optie 1: veel op internet gezocht, de puntentest gedaan, maar scoorde maar 115 punten (inmiddels 31 jaar oud). Dus de eerste dip: heb ik dan wel met bloed zweet en tranen de HTS gedaan, ben ing, heb voldoende werkervaring maar ben te oud en voldoe niet aan de visa eisen......tja had dat dan een paar jaar eerder bedacht..... :blond:

Optie 2: kende wat mensen die op een sponsorship via wergever 4 jaar in australie konden wonen en werken. Wel honderd bedrijven aangeschreven, bellen (lees midden in de nacht opstaan), mailen, maar weinig tot geen reactie. eigenlijk wel logisch, als ik eigen ondernemer was zou ik ook niet iemand die ik nog nooit had gezien op basis van een mooi briefje aannemen.

Optie 3: dan maar weer een ticket naar australie boeken voor 3 weken om te solliciteren. Zo gezegd zo gedaan. En loop je tegen nog meer drama's aan.........Bij kleinere bedrijven maken je de meeste kans om zomaar op gesprek te komen. Maar om als bedrijf een overseas employee te sponseren moet je aan een aantal eisen van DIMIA voldoen, dus kom je al snel uit bij de grotere bedrijven.....maar deze hebben het hele werving en selectie gebeuren vaak uitbesteeds aan recruitment agencies. Dus heel veel telefoontjes later en iedere keer doorverwezen worden dan toch maar recruiters gaan benaderen.....
Maar om in aanmerking te komen voor een baan moet je een geldig visum hebben, sponsorship doen ze niet aan.....nou vooruit dan, een bemiddelingsburo misschien? Op zich wel interesse, maar vervelend dat ik over 2 weken weer terug moet naar nederland en vervolgens nog een opzegtermijn heb van 2 maanden. Dus......? Ga maar terug naar nederland, zeg je baan op, kom terug naar australie op een toeristenvisum en dan zien we wel.....Tja niet dus, dat is wel heel veel onzekerheid.....Kortom, 3 weken lang sufgebeld, geschreven, op gesprekken geweest maar ging weer terug naar nederland zonder baan op zak.......

Eenmaal terug in nederland: er moet toch #$%^*& een manier zijn om naar australie te kunnen? Als het anderen lukt dan mij toch ook?!

Optie 4: Mischien wel via Australian Backpackers? Nee helaas, we hebben mensen genoeg.....

Optie 5: dan toch maar een keer naar een info avond van een emigratie buro. Dus retourtje amsterdam, punten voor laten rekenen, en weer die 115........NEEEEEEEEEEE! Maar het eerste contact gelegd met Jan Friar, de week erop gemaild, cv, en kreeg bericht terug: ze had de juiste asco code voor mij (building engineer not elsewhere classified) maar nog beter: 5 bonuspunten voor mijn nederlands. JAAAAAAAAAA, ik dacht ff mijn diploma kopieren, cv erbij, visum aanvragen en gaan.....

Inmiddels weet ik wel beter, ben druk bezig met mijn competentie rapport wat ik moet schrijven voor de ing. vereniging van australie (want ja hoor, nederland doet die mee met buitenlandse diploma erkenning, lang leve de EU), en moet dus middels ik weet niet hoeveel kantjes aantonen dat ik voldoe aan de competenties die een australische ing zou moeten hebben. Naar verwacting ga ik begin juli alles indienen.

En dan nog even waar ik wil gaan wonen:zal waarschijnlijk beginnen in sydney, daar zitten al wat bekenden van mij dus das altijd fijn om mee te beginnen. En daarna........who knows...... Wil graag aan de kust wonen Sydney-Noosa, perth, ?,?,?), zodat ik in mijn vrije tijd kan (golf) surfen......Vervolgens graag een klein huisje huren dicht bij het strand, met tuin en veranda, zodat ik mijn 2 aanstaande honden Soap en Bubbles ook een goed thuis kan geven.....Heb er namelijk van gedroomd, dus vandaar dat ze zo gaan heten :lol:

Hou jullie op de hoogte, en iedereen natuurlijk heel veel succes met zijn eigen aanvragen!

Gr. Sabien

Hey Sabien,

Mooi verhaal is dit.
En ik hou wel van dat koppige doorzettingsvermogen!

:up:

[quote author=Sabien link=topic=1929.msg18152#msg18152 date=1118783811]
Optie 5: dan toch maar een keer naar een info avond van een emigratie buro. Dus retourtje amsterdam, punten voor laten rekenen, en weer die 115........NEEEEEEEEEEE! Maar het eerste contact gelegd met Jan Friar, de week erop gemaild, cv, en kreeg bericht terug: ze had de juiste asco code voor mij (building engineer not elsewhere classified) maar nog beter: 5 bonuspunten voor mijn nederlands. JAAAAAAAAAA, ik dacht ff mijn diploma kopieren, cv erbij, visum aanvragen en gaan.....
[/quote]

Eén ding uit je verhaal snap ik niet. Je hebt het steeds over 115 punten, ook na dat bezoek aan die info-avond. En pas sinds het contact met Jan Friar kom je op 120 punten door de bonuspunten voor taal. Heb je dat al die tijd niet geweten dan? En wisten ze je dat ook niet te vertellen bij dat emigratieburo?

Succes met je aanvraag, de aanhouder wint!

:up::balloons: :balloons: :congrats: :flowers: :clap2:

Echt super voor je!!! Heb je uiteindelijk toch gekregen wat je hebben wilde.
En inderdaad de aanhouder wint.

Hi Sabien

Wat een uithoudingsvermogen!!! Was bijna buiten adem nadat ik je verhaal had gelezen :) Heel, heel veel succes :up:

Syl

[quote author=AJ link=topic=1929.msg18154#msg18154 date=1118786083]
Eén ding uit je verhaal snap ik niet. Je hebt het steeds over 115 punten, ook na dat bezoek aan die info-avond. [/quote]

Info avond: ze vroegen wat mijn beroep was en niet welk opleiding ik heb gedaan: momenteel werk ik als projectmanager, op de SOL geeft dat 50 punten terwijl mijn opleiding building engineer 60 punten scoort........dus vandaar dat ik op die avond ook te weinig punten voorgerekend kreeg. Ik heb me toen ook niet speciaal gefocusd op een skill independent, omdat ik dacht dat ik daar toch niet voor in aanmerking kwam en wilde ook de andere visa-opties bekijken.

En wat betreft die bonustaal: ik had een self-assessment gedaan op de site van liveinaustralia.com. Dan vragen ze of je nog een andere taal vloeiend spreekt (ik dacht dus buiten je moedertaal en engels). Ja, duits. Heb je daar een opleiding in gedaan? Nee. Jammer dus geen bonuspunten.

Pas nadat ik per mail contact had gehad met Jan Friar en ze mijn cv had doorgelezen, kwam ze met die andere ASCO code (scheelt toch weer 10 punten) en wist ze mij te vertellen dat je moedertaal ook als vreemde taal geldt mits je een opleiding op HBO of WO hebt gevolgd helemaal in het nederlands....vandaar........

Dus je kunt je wel voorstellen hoe blij ik was met dit bericht. Toen bleek dat ik een heel competentie rapport moest schrijven ben ik ook nog met een andere aSCO (quantity surveyor) bezig geweest, ik heb als afstudeerrichting building management gedaan en dit sluit naadloos aan op die omschrijving....maar......als je opleiding niet reeds erkend is door de assessing authority van QS houdt het op.......dus niets geen skill assessment...was ook een heel vreemd verhaal, maar in australie moet je hiervoor geregistreerd zijn. Wel apart: als ik morgen in australie woon kan ik wel een skill assessment doen en geregistreerd worden, maar niet tbv immigration....? Dus toch maar voor de IEAust dan..... :wink:

Gr. Sab

ga ervoor!!!! Ik hoop zo dat het je lukt, je bent zo enthousiast en ijverig bezig. Je verdient het gewoon.

Good luck :up:

miel

Hi Sabien!

Je hebt een sterke en duidelijke droom die je zo veel energie geeft
dat je dit zeker gaat lukken. Je weet nu dat het kan en hoe het kan.
Het competentie rapport lukt je ook nog.

Ik zie je al met Soap en Bubbles op de strand lopen!

:)
Annemarie

Zo, pfeww, gisteren de IELTS test gehad......moet zeggen dat ik het een stuk moeilijker vond dan het oefenmateriaal...

En natuurlijk standaard bij de luistertoets: zit nog steeds op het antwoord van vraag 3 te wachten, ik dacht dat duurt wel erg lang, lees ondertussen snel een vraag of 3 verder, hoor ik ineens het antwoord op vraag 6.....Nee! Dus 3 vragen gemist, heb er geloof ik nog wel wat van kunnen maken.

De onderwerpen van de schrijftest waren nou ook niet echt inspirerend, en heb uiteindelijk als een dolle moeten rammelen om het af te krijgen. Om 13.00 klaar met alles, moest ik tot 15.00 wachten op mijn mondeling....duh...

Maar dat ging dan ook gelukkig erg goed! De examinator aan het einde toen het bandje al was afgezet:
" Your english is very fluently and you are very confident in speaking, have you ever lived in an english speaking country....? I am not supposed to say, but well done, don't worry..."

Volgens mij mag ik hier wel uit opmaken dat ik in ieder geval mijn mondeling heb gehaald, toch?

Nu nog 2 weken wachten op de uitslag......... :p

Gr. SAb

Geloof de examinator maar, Sabien. Ik had je verhaal nog niet gelezen, maar het is ....AMAZING. Dus moet ook beslist goed komen.  :up:

groetjes en op naar .......... Noosa?????

Gaat helemaal goedkomen!  Helemaal als de examinator zo'n opmerking maakt!
Wat was het onderwerp van je schrijftest? Daar zie ik het meest tegen op. Niet tegen het schrijven maar wát moet je in hemelsnaam verzinnen?

Hi Lin,

eerste onderwerp was een brief schrijven nav het verzoek van je locale bieb of je suggesties hebt om de service te verbeteren. Tweede hoe soaps tegenwoordig een sociale rol spelen in het leven, mee eens of niet.

Als je kijkt in het oefenboek is het heel belangrijk om bij het onderwerp te blijven, ook als je geen inspiratie hebt. Mensen op de test zeiden dat ze maar ergens anders over geschreven hadden. Dan krijg je veel punten aftrek omdat het niets met het onderwerp te maken heeft.....maar ja met zulke onderwerpen?

Wanneer moeten jullie?

Gr. SAb

Zaterdag 3 september zijn wij eindelijk aan de beurt! :lol:
Die brieven schrijven vind ik dus het moeilijkste,  helemaal die onderwerpen die jij hebt gehad! Met mijn engels op zich kom ik er wel uit. Nou ja let's hope for the best!

Jij hebt het lekker achter de rug en ik heb er alle vertrouwen in dat je een mooi cijfer binnenhaald!

Groetjes Lin

Hiya Lin

Is dat dan de laatste stap die jullie moeten nemen? Ik dacht eigenlijk dat alles al rond was voor jullie?
:|
Groetjes
Syl :)

Hellup.......gek wordt ik ervan!

Ben dus bezig met een aantal opties:
1. skill assessment voor civil engineer, MODL, als dat lukt krijg ik 5 of 10 punten voor werkervaring en kom ik uit op 130-135, dus daar kan niets misgaan.

2. skill assessment building engineer nec, dan weer 5 of 10 punten voor werkervaring (afhankelijk in welke ASCO ik ingedeeld wordt , build eng 10 punten dit is een 60 punten beroep, construction project manager 5 want dit is maar een 50 punten beroep), dan kom ik dus uit op 115 of 120.......

Optie 2 levert dus nog een hoop onzekerheid op.....! :oops:

Nu ben ik aan het wachten op de uitslag van de skill assessment, dus wie weet komt het nog wel goed met optie 1......

Krijg ik vandaag bericht van WA: ik ben uitgenodigd voor een STNI..........!!!!!!!! Dit op basis van mijn ervaring als construction project manager.

Als ik hiervoor in aanmerking wil komen moet ik een andere skill assessment doen, dat is op zich niet het probleem.....

Maar wat nu te doen: gaan voor het maximale, een skilled independent, met misschien (weet ik nog niet) een klein risico dat ik maar 115 scoor, of ga ik nu voor zekerheid STNI........ :| Wat een luxe probleem zul je denken....

Bij nader inzien misschien maar gewoon mijn skill assessment afwachten, als het optie 1 is is er niets aan de hand. Wordt het optie 2 kan ik alsnog besluiten voor een STNI te gaan......? Maar dan moet ik dan pas een nieuwe skill assessment doen wat weer 6 weken duurt........terwijl als ik het nu doe krijg ik tegelijk de uitslag van mijn 2 assessments.......maar geef ik misschien onnodig weer 400 AUD uit....of niet......

Tjeminee, lang leve de #$%^& die de visa procedure heeft uitgevonden......... :-o!!!!!!

Nou moest het even van me afschrijven, heb helaas niemand om mee te overleggen wat nu te doen.....is misschien ook maar beter....... :wink:

Gr. SAb

PS en ik wacht nog steeds op de uitslag van mijn IELTS, en het is toch echt 10 werkdagen geleden...!!!!

En de uitslag is binnen: 8.5, 8, 7, 8 (keurig dacht ik zo........ :p)

[quote author=Sabien link=topic=1929.msg26978#msg26978 date=1126170868]
PS en ik wacht nog steeds op de uitslag van mijn IELTS, en het is toch echt 10 werkdagen geleden...!!!!
[/quote]

10 werkdagen? Wij moesten 6 weken wachten op de uitslag.

Groetjes,
Erna

Krijg ik vandaag bericht van WA: ik ben uitgenodigd voor een STNI..........!!!!!!!! Dit op basis van mijn ervaring als construction project manager.
[/quote]

Hoe kun jij daarvoor een uitnodiging krijgen dan? Is dat een kwestie van inschrijven? Ik dacht dat jij tot nu toe alleen nog maar je skills assessment had aangevraagd.

:|

En de uitslag is binnen: 8.5, 8, 7, 8
[/quote]

Proficiat!

:up:

Hi,

had inderdaad een aanvraag gedaan voor een STNI voor WA, kreeg vervolgens te horen dat ik alleen in aanmerking kwam voor een SIR, nu kreeg ik ineens bericht dat zij mijn gegevens nog een keer hebben gerevieuwd en mij willen uitnodigen de aanvraag voor STNI af te ronden......Daarvoor moet ik alleen nog een skill assessment aanleveren, alleen gaat dit onder een andere ASCO (dan die waarvoor ik bezig ben voor mijn skilled independent) en dus andere assessing authority....vandaar dat ik daar nu ff mee zat wat nu te doen.......maar dan heb ik in ieder geval al wel mijn State sponsorship binnen (skill assessment is laatste formaliteit voor WA zoals ik heb begrepen).... is nog wel geen visum, das weer een ander verhaal..... :p

Had me aangemeld voor STNI-WA als backup plan 3.......altijd verder kijken dan je neus lang is toch? En backup 4 is een SIR voor WA en QLD......en backup 5 is een sponsorship.....

Kortom mijn opties:
1. skilled independent - civil engineer (IEAUST), MODL 60 pnt beroep, 130-135 pnt
2. skilled independent - building engineer nec (alternatief als IEAust afwijst voor civil zal het dit worden), 60 pnt beroep, 115-120 pnt
3. STNI - construction projectmanager (VETASSESS) 50 pnt beroep, 105 pnt
4. SIR - idem, 105 + 10 = 115 pnt

Voorlopig dus nog plan 1......maar omdat ik zo snel mogelijk weg wil en geen kostbare tijd wil verliezen zat ik te denken om toch maar ook de skill assessment te doen voor construction projectmanager voor het geval 1 EN 2 misgaan. Dit gaat via VETASSESS, en ik hoef alleen maar mijn diploma in te sturen....is dan ook maar een 50 punten beroep. Deze assessment heb ik eventueel nodig voor plan 3 0f 4......aaaaaaahhh! :angeldevil:

Dus misschien maar better safe than sorry.....en toch maar die 400 AUD uitgeven, als plan 1 of 2 mislukt kan ik meteen verder met 3......en verlies ik geen kostbare tijd....als het niet nodig is, nou ja dan heb ik 400 AUD voor niets uitgegeven.....op een bedrag van 2600 euries kan dat er ook nog wel bij..........duh..  :|

Gr. Sab

Back